Know How Τεχνικές

10 ΚΑΛΟΙ ΛΟΓΟΙ ΓΙΑ ΝΑ ΚΡΟΠΑΡΕΤΕ ΤΙΣ ΕΙΚΟΝΕΣ ΣΑΣ

Η πρόληψη είναι η καλύτερη θεραπεία!

Τα άκρα των κάδρων μας είναι συχνά τα τελευταία πράγματα στα οποία δίνουμε προσοχή πριν τραβήξουμε μια φωτογραφία – ώστοσο είναι ιδιαίτερα σημαντικά και μπορούν εύκολα να καταστρέψουν το τελικό αποτέλεσμα. 

Το ephotozine.com δημιούργησε ένα πολύ ενδιαφέρον θέμα σχετικά με το κροπάρισμα των εικόνων μας, το οποίο και παραθέτουμε αναλυτικά:


  • 1: Τι πρέπει να περιέχει το κάδρο και τι όχι

Ανάλογα με τον τρόπο που διαμορφώνετε το εκάστοτε κάδρο σας, υποδεικνύετε στο θεατή του τι θεωρείτε σημαντικό σε αυτό. Καθώς κάνετε τη σύνθεση της εικόνας σας, επιλέγετε τι να συμπεριλάβετε και τι να αποκλείσετε από αυτή: θα πρέπει να κρατάτε μόνο εκείνα τα στοιχεία που συμβάλλουν στην ιστορία σας. Οτιδήποτε δεν ενισχύει την εικόνα σας, την αποδυναμώνει. Θυμηθείτε: μην προσπαθήσετε ποτέ να βάλετε τα πάντα σε μια σύνθεση!

  • 2: Εξαλείψτε τα περιττά στοιχεία

Είναι στοιχείο της ανθρώπινης φύσης το να εστιάζετε την προσοχή σας στο θέμα σας και να αγνοείτε ή να διαγράφετε νοητικά όλο τον περίγυρό του. Αυτό όμως λειτουργεί εναντίον σας όταν τραβάτε μια φωτογραφία. Είναι πολύ σύνηθες το να εστιάζετε αποκλειστικά στο κύριο θέμα σας, αμελώντας να προσέξετε τα ενοχλητικά στοιχεία γύρω από αυτό. Ατυχώς, ωστόσο, αυτά θα είναι εμφανή όταν έρχεται η ώρα να κοιτάξετε την τελική εικόνα. Καλλιεργήστε τη συνήθεια να εξετάζετε προσεκτικά ολόκληρο το κάδρο σας πριν κάνετε το κλικ! Αναζητήστε λ.χ. φωτεινές ή σκοτεινές κηλίδες, περιττά στοιχεία όπως αγκώνες και κλαδιά δέντρων κ.ο.κ. και αλλάξτε τη γωνία λήψης σας προκειμένου να τα αφαιρέσετε από το σύνθεσή σας.

  • 3: Προσέξετε τα άκρα του κάδρου

Οι περισσότεροι φωτογράφοι, ειδικά οι αρχάριοι, επικεντρώνονται στα στοιχεία που βρίσκονται στη μέση της εικόνας. Ωστόσο τα διάφορα ενοχλητικά στοιχεία (που μόλις περιγράφηκαν στην παραπάνω συμβουλή) είναι ιδιαίτερα κραυγαλέα όταν τοποθετούνται στα άκρα του καρέ. Επαναλαμβάνουμε συνεπώς: πρέπει να εκπαιδεύσετε τον εαυτό σας να εξετάζει σχολαστικά τις άκρες της εικόνας σας και να επαναπροσδιορίζει το κάδρο για να αποφεύγετε τους περισπασμούς. Ένα τρίποδο μπορεί να σας βοηθήσει να τελειοποιήσετε τη σωστή θέση της κάμεράς σας.

  • 4: Τίποτα στο κέντρο του κάδρου

Όπου τοποθετείτε το θέμα σας ακολουθώντας τον κανόνα των τρίτων, βοηθάτε το θεατή της λήψης σας να περιηγηθεί με τη ματιά του συνολικά στη σύνθεσή σας και δημιουργείτε ισορροπία μεταξύ όλων των στοιχείων αυτής. Εάν τοποθετήσετε το κύριο θέμα σας καταμεσής στο κάδρο, το τελικό αποτέλεσμα μπορεί να προκύψει στατικό και άκομψο. Εάν το τοποθετήσετε έκκεντρα, πετυχαίνετε ένα πιο ευχάριστο και δυναμικό καρέ. Η συμβουλή 3 μπορεί να χρησιμοποιηθεί (και) προς όφελός σας, εάν επιλέξετε να προσελκύσετε σκόπιμα την προσοχή του θεατή σας σε ένα στοιχείο της σύνθεσής σας που έχετε τοποθετήσει κοντά στην άκρη της εικόνας. Όσο πιο κοντά τοποθετείτε το θέμα στην άκρη, τόσο περισσότερο «ένταση» προσδίδετε στο αποτέλεσμα που δημιουργείτε.

Φωτό: Nikita Morris

  • 5: Κρατήστε τα χέρια και τα πόδια μέσα στο καρέ

Όταν φωτογραφίζετε ανθρώπους, μην «κόβετε» ποτέ τα χέρια ή τα πόδια τους στις άκρη του καρέ. Αντ’ αυτού, συνθέστε την εικόνα με τέτοιο τρόπο ώστε να συμπεριλαμβάνει ένα σφιχτό πλάνο του προσώπου ή του κεφαλιού και των ώμων ή ένα πορτρέτο 3/4 ή μια ολόσωμη λήψη.

  • 6: Δημιουργία σχημάτων

Όταν οριοθετείτε το τελικό πλαίσιο του καρέ σας, στην πραγματικότητα δημιουργείτε σχήματα μέσα στην εικόνα σας, τα οποία φυσικά δεν υπάρχουν στην πραγματικότητα. Τα δημιουργείτε εσείς οι ίδιοι, μέσα από τη διαμόρφωση του κάδρου, και μπορείτε να τα χρησιμοποιήσετε για να ενισχύσετε τη δομή στην εικόνα σας. Έχοντας ένα μόνο σχήμα που επαναλαμβάνεται στην εικόνα (π.χ. πολλά ορθογώνια), δημιουργείτε μια ισχυρότερη σύνθεση σε σχέση με μια άλλη που επιχειρεί να συνδυάσει περισσότερα από αυτά (π.χ. ένα κύκλο, ένα τετράγωνο και ένα τρίγωνο).

Chichen Itza Close-Up

Φωτό: Nikita Morris

  • 7: Ακολουθήστε το φως!

Όταν κοιτάζετε μια εικόνα, τα μάτια σας κατευθύνονται αυτόματα στο φωτεινότερο τμήμα της. Ως φωτογράφοι, μπορείτε να χρησιμοποιήσετε αυτό το γεγονός για να καθοδηγήσετε το μάτι του θεατή μέσα σε αυτή. Βεβαιωθείτε ότι το φωτεινότερο τμήμα της εικόνας αντιστοιχεί σε κάποιο σημαντικό στοιχείο του θέματος. Όταν δημιουργείτε μια σύνθεση με σκούρο το σύνολο ή μέρος των άκρων της περιορίζετε την κίνηση του ματιού του θεατή κυρίως στο οριζόντιο το κάθετο ή το κεντρικό τμήμα της.

  • 8: Δοκιμάστε διαφορετικά κάδρα

Μην φοβάστε να γυρίσετε την κάμερα κατακόρυφα. Αφήστε το ίδιο το κύριο αντικείμενό σας να σας καθοδηγήσει. Εάν π.χ. μια καμηλοπάρδαλη στέκεται απέναντί σας, τότε πιθανότατα είναι πρόσφορο το θέμα για μια κάθετη λήψη! Ανάλογα με το είδος του κάδρου αλλάζει και η εντύπωση που δίνει η εικόνα. Τα οριζόντια κάδρα αποπνέουν αίσθηση σταθερότητας ή ηρεμίας. Τα κάθετα δημιουργούν θετική διάθεση ή εκπέμπουν μια αίσθηση δύναμης.

Συμβουλή 9: Αλλάξτε τις αναλογίες

Χρησιμοποιώντας ένα λογισμικό, μπορείτε να κροπάρετε οποιαδήποτε εικόνα έχετε τραβήξει, είτε για να αφαιρέσετε ανεπιθύμητα στοιχεία, είτε για να αλλάξετε την αναλογία των διαστάσεών της. Ο λόγος διαστάσεων μιας εικόνας είναι ο λόγος του μήκους της ως προς το πλάτος της. Για παράδειγμα, μια εικόνα 13x18cm έχει λόγο διαστάσεων (aspect ratio) 4:6 ή 2:3. Εάν αφαιρέσετε ένα τμήμα από τη δεξιά (ή αριστερή) πλευρά μιας οριζόντιας εικόνας, θα μπορούσατε να τη μεατρέψετε σε τετράγωνη, με αναλογία διαστάσεων 1:1. Μπορείτε επίσης να αφαιρέσετε ένα κομμάτι από την κορυφή ή το κάτω μέρος μιας οριζόντιας εικόνας προκειμένου να την μετατρέψετε σε πανοραμική. Κάθε λόγος διαστάσεων έχει διαφορετική ψυχολογική επίδραση στον θεατή.

Φωτό: Nikita Morris

Κροπάρετε μέσα στην κάμερα

Αν δεν έχετε κάποιο συγκεκριμένο λόγο για να αλλάξετε τον λόγο διαστάσεων μιας εικόνας, είναι προτιμότερο να κάνετε την περικοπή της λήψης μέσα στην ίδια την κάμερα όποτε είναι δυνατόν. Όχι μόνο εξασφαλίζετε λιγότερη δουλειά για εσάς αργότερα, αλλά δεν πετάτε άσκοπα (πιθανότατα χρήσιμα) δεδομένα.

  • Φωτό στην κορυφή της σελίδας: Rick Hanson

Σχετικά με το συντάκτη

Κωνσταντίνος Φλώρος

Κωνσταντίνος Φλώρος

Στην Νexus Publications AΕ από το 1998, είναι σήμερα ο Διευθυντής Εκδόσεων της εταιρίας. Mέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης Περιοδικών Ήχου και Εικόνας (EISA) από το 2003. Μέλος της Ένω­σης Συντακτών Περιοδικού-Ηλεκτρονικού Tύπου (EΣΠΗΤ) και της Διεθνούς Ομοσπονδίας Δημοσιογράφων (ΙFJ) από το 2005.

Θέλετε να σας ενημερώνουμε προσωπικά;