Διάφορα

ΦΩΤΟΡΕΠΟΡΤΑΖ ΑΠΟ ΤΟΝ 19ο ΑΙΩΝΑ!

Λήψεις τραβηγμένες μεταξύ 1847 – 1888!

Πρόσφατα παρουσιάστηκε στο site ένα αφιέρωμα σε κλασικές φωτογραφίας από την απαρχή της ιστορίας του μέσου που εμπεριέχουν πρωτιές κάθε είδους. Σήμερα θα δούμε ορισμένες εξαιρετικές όσο και σπάνιες εικόνες, που συνιστούν ορισμένα από τα πρώτα δείγματα της ιστορίας της φωτοειδησεογραφίας.

Καθώς η τέχνη της φωτογραφίας ήταν ακόμα εξαιρετικά νεαρή (είχε μόλις συμπληρώσει 20+1 χρόνια ύπαρξης το 1847!) οι λήψεις που ακολουθούν έχουν πολλαπλό ενδιαφέρον: τεχνικό, ιστορικό, αισθητικό.

Η φωτογραφία στην κορυφή της σελίδας (Eugene Thibault/The History of Picture) έγινε κατά τη διάρκεια της εργατικής εξέγερσης στο Παρίσι το 1848. Σε αυτή, μπορείτε να δείτε μερικές βιαστικά συναρμολογημένες οδοφράξεις γύρω από τη Rue Saint-Maur του Παρισιού, στις 25 Ιουνίου 1848. H «Εξέγερση του Ιουνίου», όπως καταγράφηκε ιστορικά, ήταν μια αιματηρή αλλά ανεπιτυχής εξέγερση από τους εργάτες της γαλλικής πρωτεύουσας εναντίον μιας συντηρητικής στροφής στην πορεία της Δημοκρατίας, η οποία αν και κράτησε μόνο λίγες μέρες (από τις 23 έως τις 26 Ιούνη) άφησε πίσω της χιλιάδες νεκρούς.

Ας ξαναθυμηθούμε κι άλλες ιστορικές εικόνες του προπερασμένου αιώνα, όπως τις κατέγραψε το ba-bamail.com.

H πτώση του οχυρού Sumter (1861)

Alma A. Pelot/Bob Zeller

Την εποχή της διεξαγωγής του αμερικανικού εμφυλίου πολέμου, η στερεοσκοπική φωτογραφία, μια τεχνική που συνδυάζει 2 φωτογραφίες για να δώσει στην εικόνα ένα 3D αποτέλεσμα, είχε μόλις εφευρεθεί. Εδώ μπορούμε να δούμε μία από τις πρώτες σημαντικές υλοποιήσεις της: απεικονίζει το Οχυρό Sumter, λίγο μετά την κατάληψή του από τους άνδρες των Νοτίων το 1861. Η πτώση του σηματοδότησε την έναρξη του εμφυλίου πολέμου, ο οποίος ήταν ένας από τους πρώτους στην ιστορία που φωτογραφήθηκε ευρέως.

Η μάχη του Antietam (1862)

Alexander Gardner

Μια από τις πιο φρικτές μάχες που διεξήχθησαν κατά τη διάρκεια του αμερικανικού εμφυλίου πολέμου ήταν αυτή του Antietam, τον Σεπτέμβριο του 1862. Σε αυτή τη φωτογραφία, βλέπουμε ένα μεγάλο αριθμό σκοτωμένων Νοτίων, τα πτώματα των οποίων κείτονται στο πεδίο της μάχης. Παρότι η θέα της συγκεκριμένης λήψης είναι σίγουρα δυσάρεστη, το στιγμιότυπο έχει μεγάλη ιστορική σημασία, αφού ήταν μια από τις πρώτες στιγμές που το κοινό είδε με τα μάτια του την πραγματικότητα του πολέμου, αντί να βασίζεται απλώς σε εικονογραφήσεις και γραπτές αναφορές για να μάθει τα γεγονότα.

Ο πόλεμος ΗΠΑ – Μεξικού (1847)

Αρχείο Στρατού ΗΠΑ

Αυτή η εικόνα απαθανατίζει τον έφιππο Αμερικανό στρατηγό John E. Wool στην περιοχή Saltillo στο Μεξικό, το οποίο τα στρατεύματά του κατέλαβαν το 1847. Ο συγκεκριμένος πόλεμος διήρκεσε μεταξύ  1846 – 1848 (επίσης ένας από τους πρώτους που καλύφθηκαν μέσα από φωτογραφίες) και ήταν πολύ σημαντικός για την ιστορία, αφού η κατάληψη της πόλης του Μεξικού ανάγκασε τη μεξικανική κυβέρνηση να εγκαταλείψει μόνιμα τον έλεγχο της Καλιφόρνιας και πολλών άλλων εδαφών που τώρα εντάσσονται στα νοτιοδυτικά σύνορα των Ηνωμένων Πολιτειών.

Ο ναός του Δία (1847)

Joseph-Philibert Girault de Prangey

Τα αρχαία μνημεία, ειδικά αυτά την πατρίδας μας, ήταν ένα πολύ δημοφιλές θέμα για τους πρώτους φωτογράφους: αυτή η λήψη του 1842, δείχνει τον ναό του Δία στην Αθήνα, ο οποίος χτίστηκε τον 5ο αιώνα π.Χ. Τέτοιες φωτογραφίες είναι εξαιρετικά χρήσιμες σήμερα, επειδή οι ερευνητές είναι σε θέση να ανακαλύψουν, μέσω αυτών, πόσο αυτά τα εμβληματικά κατάλοιπα του παρελθόντος έχουν αλλάξει με την πάροδο του χρόνου.

Μια από τις πρώτες εφαρμογές αναισθησίας σε ασθενή (1847)

Albert Southworth & Josiah Hawes

Η εικόνα αυτή καταγράφει για πρώτη φορά σε φιλμ την εφαρμογή αναισθησίας. Μια ομάδα γιατρών από τη Βοστόνη χρησιμοποιεί αιθέρα για να ναρκώσει τον Edward Gilbert Abbott. Πρόκειται για μια καθοριστική στιγμή στην ιατρική ιστορία, καθώς μια ευρεία ποικιλία χειρουργικών επεμβάσεων αρχίζει να αναπτύσσεται, αμέσως μετά, με τη βοήθεια της αναισθησίας.

Η μεγάλη συγκέντρωση των Χαρτιστών (1848)

William Edward Kilburn/History of Photography

Ο Χαρτισμός ήταν ένα κίνημα για πολιτικές και κοινωνικές μεταρρυθμίσεις στο Ηνωμένο Βασίλειο που αναπτύχθηκε κατά τα μέσα του 19ου αιώνα, κυρίως μεταξύ 1838 και 1850. Σε αυτή τη λήψη, μπορούμε να δούμε μια τεράστια συνάντηση μελών του που συνέβη στις 10 Απριλίου 1848, στο Λονδίνο. Οι χαρτιστές απαιτούσαν από την κυβέρνηση να επιτρέψει στους απλούς εργαζόμενους το δικαίωμα ψήφου και εκπροσώπησης στο κοινοβούλιο. Χάρη στην τεράστια πίεση που δημιούργησαν ανάλογες τέτοιες δράσεις, οι ζωές των ανθρώπων της εργατικής τάξης βελτιώθηκαν σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες.

Helen Keller & Anne Sullivan (1888)

New England Historic Genealogical Society

Η Helen Adams Keller (1880 – 1968) ήταν Αμερικανίδα συγγραφέας, λέκτορας και ακτιβίστρια. Σε ηλικία 19 μηνών, οι γονείς της αντιλήφθηκαν ότι ήταν κωφή και τυφλή και την πήγαν στο Ινστιτούτο Τυφλών της Βοστώνης, όπου την ανέλαβε η παιδαγωγός Anne Sullivan. Μεγαλώνοντας, η Keller έμαθε γερμανικά, γαλλικά, λατινικά και ελληνικά, καθώς είχε ιδιαίτερη αγάπη για τη γλώσσα μας. Ήταν το πρώτο άτομο με κώφωση και τύφλωση που αποφοίτησε από πανεπιστήμιο, το 1914. Εδώ απεικονίζεται, σε ηλικία 8 ετών, σε ένα στιγμιότυπο διακοπών, στο Cape Cod, με την Sullivan, τον Ιούλιο του 1888. Πρόκειται για άλλη μια λήψη εξαιρετικής σημασίας, δεδομένου ότι αυτή είναι η μόνη γνωστή φωτογραφία της Keller όπου κρατά μια κούκλα – η λέξη «κούκλα» θεωρείται ως η πρώτη λέξη που έμαθε ποτέ στη νοηματική γλώσσα.

Σχετικά με τον συντάκτη

Γιώργος Ατσαμετάκης

Γιώργος Ατσαμετάκης

Freelance φωτογράφος, που ασχολείται με το μέσο τα τελευταία τριάντα πέντε χρόνια. Τα πιο αγαπημένα του θέματα είναι οι άνθρωποι, τα σπορ και η φύση. Εικόνες του έχουν διακριθεί σε διάφορους διαγωνισμούς φωτογραφίας και έχουν δημοσιευτεί τόσο σε διεθνή μέσα, μέσω πρακτορείων, όσο και σε πληθώρα ελληνικών περιοδικών. Έχει διατελέσει για 12 χρόνια Υπεύθυνος Τεχνικών Θεμάτων για το περιοδικό Photonet, δοκιμάζοντας την πλειοψηφία των προϊόντων που αφορούν επαγγελματικό εξοπλισμό (φωτογραφικές μηχανές, φακούς, εκτυπωτές κ.ά.)