Know How Τεχνικές

ΕΠΙΛΕΓΟΝΤΑΣ ΤΟΝ ΚΑΤΑΛΛΗΛΟ ΦΑΚΟ!

Ο σύγχρονος φωτογράφος μπορεί, με μερικά κλικ, να κάνει όλα όσα απαιτούσαν πολύωρη δουλειά πριν από μερικά χρόνια. Πάρα ταύτα όμως, η σημασία του να επιλέγεις το σωστό εξοπλισμό, που θα σου δώσει όσο το δυνατόν καλύτερο αποτέλεσμα, παραμένει!

Μια σωστά τραβηγμένη φωτογραφία βοηθάει στην εξοικονόμηση χρόνου. Φαντάζομαι πως κανείς δε θέλει να χάνει τον καιρό του διορθώνοντας ή βελτιώνοντας στοιχεία που θα μπορούσαν να είχαν προβλεφθεί στο στάδιο της λήψης. Κρίνοντας από αυτά που βλέπω γύρω μου, διαπιστώνω ότι οι νέοι φωτογράφοι, ερασιτέχνες ως επί το πλείστον, αλλά και αρκετοί επαγγελματίες, συνεχίζουν να υποτιμούν την αξία της σωστής επιλογής φακού.

Ο ιδανικός φακός δε μας βοηθάει μόνο να εκμεταλλευτούμε στο έπακρο την ανάλυση του αισθητήρα της μηχανής αλλά καθορίζει συνάμα και μια σειρά οπτικών παραμέτρων που αφενός διαμορφώνουν το στιλ της φωτογραφίας και αφετέρου αναπαράγονται δύσκολα στα προγράμματα επεξεργασίας.

Μια από αυτές τις παραμέτρους είναι το βάθος πεδίου. Όσο πιο φωτεινός είναι ο τηλεφακός μας, και όσο πιο κοντά μας αφήνει να εστιάσουμε, τόσο μικρότερο το βάθος πεδίου που δημιουργεί. Κι αν νομίζετε πως ένα απλό ψηφιακό φλουτάρισμα στο φόντο δίνει το ίδιο οπτικό αποτέλεσμα, δοκιμάστε να κάνετε παράλληλο φλουτάρισμα σε πρώτο και τρίτο πλάνο, αφήνοντας το μεσαίο ανεπηρέαστο. Θα πάρει αρκετό χρόνο και το αποτέλεσμα δε θα είναι το ίδιο. Η παραπάνω φωτογραφία για παράδειγμα δεν απαίτησε παρά ελάχιστα δευτερόλεπτα στο στάδιο της επεξεργασίας. Χρησιμοποιώντας τον Sony SAL-85F14Z, με εστιακό μήκος 85mm, στη μέγιστη φωτεινότητα f/1.4 και σε μικρή απόσταση από το θέμα, κατάφερα να πάρω το πολύ μικρό βάθος πεδίου που μ’ ενδιέφερε. Το μικρό βάθος πεδίου έκανε επιτακτική τη σωστή επιλογή σημείου εστίασης και, καθώς πρόκειται για πορτρέτο, αυτό δεν είναι άλλο από το μάτι που βρίσκεται πιο κοντά στη μηχανή.

Εκτός όμως από το βάθος πεδίου, ένας φωτεινός φακός μάς επιτρέπει να φωτογραφίζουμε σε συνθήκες χαμηλού φωτισμού με χαμηλή ευαισθησία. Χρησιμοποιώντας τον κατάλληλο φακό μπορούμε να διαμορφώσουμε την προοπτική της εικόνας. Μπορούμε να επιλέξουμε ευρυγώνιο και φωτογραφίζοντας από κοντινή απόσταση να δημιουργήσουμε μεγαλύτερη αίσθηση βάθους κ.ο.κ. Εν κατακλείδι, καλό είναι να κοιτάμε και φακούς πέρα από εκείνο που συνοδεύει το φακό του κιτ. Το διαφορετικό οπτικό αποτέλεσμα αξίζει την επένδυση που θα κάνετε!

 






Aρθρογράφος

Γιώργος Τσάφος

Συνεργάζεται με τα περιοδικά μας από το 2002. Μέλος του διεθνούς φωτογραφικού πρακτορείου Lonely Planet Images επί μακρά σειρά ετών, έχει δημοσιεύσει εικόνες του σε Lonely Planet, Frommer’ s, Dorling kindersley και National Geographic Traveler. Έχει συνεργαστεί επίσης με New York Times, Sunday Times, Καθημερινή, Icon Travellers κ.ά. Είναι συγγραφέας του βιβλίου «Ψηφιακή Φωτογραφία - Όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε» και εισηγητής τεχνικών σεμιναρίων που απευθύνονται τόσο σε επαγγελματίες όσο και σε ερασιτέχνες φωτογράφους.