Διάφορα Νέα

COOPH: Η ΕΞΕΛΙΞΗ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΤΗΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑΣ ΣΕ 5 ΛΕΠΤΑ

Από την camera obscura της αρχαιότητας, στις κάμερες των smartphones του σήμερα!

H εταιρία COOPH (Cooperative of Photography) αγαπά τη φωτογραφία και τους φωτογράφους:  κατασκευάζει ρούχα, ειδικά σχεδιασμένα γι’ αυτούς, διοργανώνει workshops (στην Αυστρία) και έχει δημιουργήσει ένα online περιοδικό, το οποίο συχνά τροφοδοτεί με ενδιαφέροντα video, όπως αυτό που παρουσιάζουμε σήμερα, το οποίο φιλοδοξεί να μας διηγηθεί ολόκληρη την ιστορία του μέσου σε 300 δευτερόλεπτα. 

Ως αφετηρία χρησιμοποιεί την camera obscura και τις πρώτες εφαρμογές της από τους Mozi,  Αριστοτέλη και Alhazen. Όπως μπορεί κάποιος να πληροφορηθεί και από την Βικιπαίδεια, η πρώτη αναφορά στην αρχή λειτουργίας του «σκοτεινού θαλάμου» έγινε από τον Mozi (Mo – Ti)  έναν Κινέζο φιλόσοφο (470 – 390 π.Χ.) που υπήρξε ιδρυτής του μοϊσμού.  Ο Αριστοτέλης (384-322 π.Χ.) κατανόησε την οπτική αρχή του «σκοτεινού θαλάμου». Κατά τη διάρκεια μίας έκλειψης Ηλίου και καθώς ο Ήλιος ήταν μερικώς καλυμμένος, παρατήρησε το σχήμα ημισελήνου του Ηλίου που προβαλλόταν στο έδαφος μέσα από τις τρύπες από ένα κόσκινο και μέσα από τα κενά μεταξύ των φύλλων ενός πλάτανου. Τον 4ο αιώνα π.Χ., ο Αριστοτέλης σημείωσε ότι «το φως του ήλιου που ταξιδεύει μέσα από μικρά ανοίγματα ανάμεσα στα φύλλα ενός δέντρου, τις τρύπες από ένα κόσκινο, τα ανοίγματα από αντικείμενα καλαθοπλεκτικής, ακόμη και τα διασταυρούμενα δάχτυλα, δημιουργεί κυκλικές κηλίδες του φωτός στο έδαφος».  Ο Ibn al – Haytham Alhazen (965 – περ. 1040) έδωσε την πρώτη σαφή περιγραφή και ανάλυση, και εφηύρε το «σκοτεινό θάλαμο» και την κάμερα οπής. Ενώ ο Αριστοτέλης, ο Θέων ο Αλεξανδρεύς (περ. 335 – περ. 405 μ.Χ.) ο Al-Kindi (805-873) και ο Κινέζος φιλόσοφος Mozi είχαν περιγράψει νωρίτερα τα αποτελέσματα μίας «σημειακής» πηγής φωτός που περνά μέσα από μία οπή, κανένας από αυτούς δεν πρότεινε ότι αυτό που προβάλλεται στην οθόνη αποτελεί το είδωλο των αντικειμένων που βρίσκονται από την άλλη πλευρά του ανοίγματος. Ο Alhazen ήταν ο πρώτος που το απέδειξε με ένα πείραμα, όπου πολλές διαφορετικές πηγές φωτός ήταν τοποθετημένες σε μία μεγάλη περιοχή. Ήταν επομένως ο πρώτος που πρόβαλλε με επιτυχία μία ολόκληρη εικόνα σε μία οθόνη με χρήση του «σκοτεινού θαλάμου».

Ας δούμε τη συνέχεια της ιστορίας, όπως αυτή περιγράφεται στο video:

Σχετικά με τον συντάκτη

Κωνσταντίνος Φλώρος

Κωνσταντίνος Φλώρος

Στην Νexus Publications AΕ από το 1998, είναι σήμερα ο Διευθυντής Εκδόσεων της εταιρίας. Mέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης Περιοδικών Ήχου και Εικόνας (EISA) από το 2003. Μέλος της Ένω­σης Συντακτών Περιοδικού-Ηλεκτρονικού Tύπου (EΣΠΗΤ) και της Διεθνούς Ομοσπονδίας Δημοσιογράφων (ΙFJ) από το 2005.