Photonet Περιοδικά

ΠΟΙΟΙ ΘΑ ΕΠΙΒΙΩΣΟΥΝ ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΡΙΣΗ;

Το δέον γενέσθαι για την ελληνική αγορά φωτογραφίας.

Όταν άρχισε, δειλά-δειλά, η οικονομική (και όχι μόνο βέβαια) κρίση να αγγίζει τη χώρα μας, πολλές εταιρίες της φωτογραφικής αγοράς ξεκίνησαν ένα πρόγραμμα επιτυχούς (όπως αποδεικνύεται) αντιμετώπισής της. Όμως υπήρξαν και άλλες, που πίστεψαν λανθασμένα ότι αυτή θα πέρναγε γρήγορα και χωρίς να τους αγγίξει ουσιαστικά.

Την ίδια περίοδο, οι τεχνολογικές εξελίξεις στο χώρο του imaging (που βέβαια είχαν ήδη ξεκινήσει ακόμα πιο πριν) πήραν τη μορφή καταιγίδας. Οι αλλαγές που επήλθαν μοιραία, άλλαξαν εμφατικά ένα τοπίο που είχε παραμείνει σχεδόν αδιατάρακτο επί δεκαετίες ολόκληρες. Κραυγαλέα παραδείγματα; Η πλήρης κατάρρευση της KODAK, της AGFA, της KONICA – MINOLTA, καθώς και δεκάδων άλλων επωνύμων ή και λιγότερο γνωστών ονομάτων, που επιζούσαν χάρη στο αναλογικό φιλμ, την επεξεργασία του, τις εκτυπώσεις, τα minilab και τα παρελκόμενά τους, και τη διάθεση άλλων αναλώσιμων.

Η πτώση των παραπάνω, επηρέασε και άλλες εταιρίες (που υπέστησαν μείωση των τζίρων τους) αφού στο portfolio τους υπήρχαν πολλές δραστηριότητες που αφορούσαν στο αναλογικό φιλμ και την επεξεργασία του. Τα μικρά και μεσαία φωτογραφεία υπέστησαν την πιο μεγάλη αφαίμαξη, αφού αρκετά από αυτά είχαν επενδύσει χιλιάδες ευρώ σε αγορά minilab και ανάλογου εξοπλισμού. Η μικρή (και διαρκώς συρρικνούμενη) πελατεία των περισσοτέρων, δεν επέτρεψε την γρήγορη απόσβεση της επένδυσής τους, προξενώντας τους μεγάλη οικονομική δυσχέρεια.

Επιπρόσθετα, ορισμένα μεσαία εμπορικά φωτογραφικά καταστήματα της Αθήνας, που διατηρούσαν μικρές αντιπροσωπείες εισαγωγής – εμπορίας φωτογραφικού εξοπλισμού, κάνοντας ταυτόχρονα και χοντρική πώληση αναλώσιμων, οδηγήθηκαν επίσης αρχικά σε συρρίκνωση, αλλά πλέον, ορισμένα από αυτά, αντιμετωπίζουν το φάσμα της ίδιας της κατάρρευσης: απολύουν εργαζόμενους και χρωστάνε στην αγορά σημαντικά ποσά.

Κατά τη γνώμη μου, έξι ήταν οι βασικές αιτίες που οδήγησαν έντιμους και σοβαρούς, μέχρι σήμερα, εμπόρους σε αυτή την κατάσταση. Ας τις δούμε:

1. Λάθος εκτίμηση της φύσης, της διάρκειας και του μεγέθους της κρίσης.
2. Κακή εσωτερική δομή
3. Αδυναμία γρήγορης προσαρμογής στις νέες (πιο δύσκολες) συνθήκες
4. Μηδενική προβολή (διαφημιστική και άλλη) των προϊόντων και των υπηρεσιών τους
5. Μηδενική τραπεζική υποστήριξη
6. Απαιτήσεις προμηθευτών για γρήγορη εξόφλησή τους, καθώς και άμεση εξόφληση του κόστους εισαγωγής προϊόντων που αντιπροσωπεύουν ή/και εισάγουν

Θα σταθώ ειδικά στο κομμάτι της επικοινωνίας και της προβολής των προϊόντων που εισάγει και εμπορεύεται η κάθε εταιρία. Σε περιόδους ύφεσης, η ιστορία έχει καταγράψει (με αμέτρητα θετικά και αρνητικά παραδείγματα) πως τα βασικά αντίδοτα είναι:

• Η αύξηση (όχι η μείωση!) της στοχευμένης προβολής με κάθε δυνατό τρόπο. Απαιτείται φυσικά, καταρχάς, προσεχτική έρευνα αγοράς και διαπραγμάτευσης για τα κόστη προβολής και, εν συνεχεία, η επιλογή των καλύτερων value for money (προσοχή: όχι απλώς των πιο φθηνών!) λύσεων.
• Οι συνεχείς ουσιαστικές (όχι για τα μάτια!) προσφορές για τον πελάτη, με εκπτώσεις και διακανονισμούς που να ανταποκρίνονται στις ανάγκες τις αγοράς.

Ο τομέας «Επικοινωνία & Προβολή» σε αρκετές ελληνικές μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις αποτέλεσε δεύτερη ή τρίτη προτεραιότητα στα «καλά» χρόνια. Αναπόφευκτα, λοιπόν, σήμερα, αυτές δεν διαθέτουν το know how και το ανθρώπινο δυναμικό για να αξιοποιήσουν τις τεράστιες δυνατότητες και προοπτικές που παρέχει η σωστή επικοινωνία. Όμως, όπως ήδη εξηγήθηκε, η ισχνή ή/και ανύπαρκτη παρουσία και επικοινωνία με τον καταναλωτή οδηγεί, τώρα (στα «δύσκολα» χρόνια) αργά ή γρήγορα, στην εξαφάνιση. Δυστυχώς φαίνεται πως για κάποιους είναι ήδη πολύ αργά. Ας αποτελέσει, τουλάχιστον, το πάθημά τους μάθημα για τους υπόλοιπους!

Η (όποια) αγορά, όπως και η ίδια η φύση, απεχθάνεται τα κενά. Όσοι περισσότεροι διδαχθούν και αναλύσουν τα δεδομένα σε βάθος, θα αντιληφθούν καλύτερα το «πώς» και το «γιατί» οδηγήθηκαν/οδηγούνται σε πτώχευση κάποιοι συνάδελφοί τους και θα αλλάξουν πορεία.
Αυτοί θα είναι οι τελικοί επιβιώσαντες της κρίσης…

1Η ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ: PHOTONET 175

Σχετικά με τον συντάκτη

Μενέλαος Μελετζής

Μενέλαος Μελετζής

Διδάκτορας Επιστημών του Πανεπιστημίου του Νovisad (Σερβία) και επιστημονικός συνεργάτης του University of Applied Arts Belgrade, στον τομέα New Media. Είναι τ. Τακτικός Επίκουρος καθηγητής Φωτογραφίας στο τμήμα Γραφιστικής του Α-ΤΕΙ Αθήνας. Ασχολείται με τη συγγραφή βιβλίων και άρθρων για τη φωτογραφία επί 40 και πλέον χρόνια. Έχει συμμετάσχει με εικόνες του σε πολλές εκθέσεις φωτογραφίας στην Ελλάδα και το εξωτερικό και έχει παραστεί ως κριτής σε διεθνείς και ελληνικούς φωτογραφικούς διαγωνισμούς. Μέλος της Ένωσης Δημοσιογράφων- Ιδιοκτητών Περιοδικού Τύπου (ΕΔΙΠΤ) και της Ομοσπονδίας Ενώσεων Εκδοτών Περιοδικού της Ευρωπαϊκής Ένωσης (FAEP).

Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. Περισσότερες πληροφορίες.

Οι ρυθμίσεις των cookies σε αυτή την ιστοσελίδα έχουν οριστεί σε "αποδοχή cookies" για να σας δώσουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία περιήγησης. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτή την ιστοσελίδα χωρίς να αλλάξετε τις ρυθμίσεις των cookies σας ή κάνετε κλικ στο κουμπί "Κλείσιμο" παρακάτω τότε συναινείτε σε αυτό.

Κλείσιμο