Ενδιαφέρουν Νέα

ΔΥΟ ΝΕΕΣ ΕΚΘΕΣΕΙΣ ΑΠΟ ΤΟ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ

Στο πλαίσιο των εκδηλώσεών “100+1 χρόνια DADA”.

Τα εγκαίνια θα πραγματοποιηθούν την Δευτέρα 30 Ιανουαρίου (8μ.μ.) στο Μουσείο Προσφύγων, στην Πολιτιστική Γειτονιά του Δήμου Νεάπολης – Συκεών (οδός Έβρου 49, στο ύψωμα έναντι γηπέδου ΒΑΟ, στις Συκιές ή έξοδος από Τσινάρι, αριστερά δίπλα στα κάστρα).

Ας δούμε αναλυτικότερα τα θέματα και το περιεχόμενο των δύο εκθέσεων:

  • Collage

Τον Φεβρουάριο του 2016 συμπληρώθηκαν 30 χρόνια από την πρώτη μεγάλη ανοικτή ιδρυτική εκδήλωση του “Θεσσαλονικιώτικου Μετά Νταντά” μίας από τις παράλληλες ομάδες δράσης και επεξεργασίας θέσεων για την πειραματική φωτογραφία, που λειτούργησαν στο πλαίσιο της Φωτογραφικής Ομάδας Τριανδρίας, αυτής που ο κόσμος σήμερα γνωρίζει ως Φωτογραφικό Κέντρο Θεσσαλονίκης. Καθόλου τυχαία, συμπληρώθηκαν και 100 χρόνια από την έναρξη της λειτουργίας του Cabaret Voltaire στη Ζυρίχη, του χώρου που φιλοξένησε τις πρώτες δράσεις του κινήματος  Dada. Στο πλαίσιο αυτών των δύο επετείων, συνεχίζοντας την επίμονη συζήτηση για θέματα εμπλοκής και αλληλοεπηρεασμού των τεχνών, επιμένοντας με θέματα που αφορούν την εμπλοκή της φωτογραφίας στην εξέλιξη της τέχνης και της οπτικής αντίληψης, διοργανώθηκε από το Φωτογραφικό Κέντρο Θεσσαλονίκης μία σειρά εκδηλώσεων, που στόχο είχαν να ξαναθυμίσουν στο κοινό και τους καλλιτέχνες της πόλης της Θεσσαλονίκης, κάποιους από τους στόχους και τους προβληματισμούς του κινήματος αυτού.

Με τον διακριτικό τίτλο 100+1 χρόνια DADA  διοργανώθηκαν μία σειρά εκδηλώσεων για  παρουσίαση του κινήματος, με προβολή του έργου που δημιουργήθηκε τότε (και της χρήσης της φωτογραφίας από τους καλλιτέχνες του), με συζητήσεις για ότι δείχνει να έχει απομείνει από αυτό σήμερα ή ενσωματωθεί στο έργο των δημιουργών ανά τον κόσμο, με προβολές πειραματικών ταινιών μικρού μήκους που δημιούργησαν οι πρωταγωνιστές αυτής της σκηνής, με παρουσίαση/διάλεξη για τα ‘Καλλιγράμματα‘, με διοργάνωση μίας διεθνούς έκθεσης Ταχυδρομικής Τέχνης (Mail Art) με τίτλο “No Dada Left” και με “δασκάλους”  τρεις διαφορετικούς καταξιωμένους εισηγητές, τρεις δημιουργούς που εκφράζονται με το κολάζ (διαφορετικής τεχνικής και θεωρητικής προσέγγισης ο καθένας): το Θοδωρή Λάλο, τη Lane και το Γιώργο Μπογιατζίδη.

Σε αυτά τα εργαστήρια, ο κάθε εισηγητής, σε δύο 3ωρες συναντήσεις, μετά από μια σύντομη παρουσίαση του έργου του και του τρόπου με τον οποίο αντιμετωπίζει ο ίδιος το κολάζ, όπως και της τεχνικής που εφαρμόζει, επέβλεψε το εργαστήριο, όπου οι συμμετέχοντες είχαν τη δυνατότητα να δημιουργήσουν με της συμβουλές και την εποπτεία του, το δικό τους έργο. Τα αποτελέσματα αυτών των εργαστηρίων παρουσιάζονται σε αυτή την έκθεση και τον κατάλογο που τη συνοδεύει, συνεπικουρούμενα από τα έργα των τριών δασκάλων και τριών προσκεκλημένων δημιουργών, όχι τόσο για συγκρίσεις, αλλά για τις απεριόριστες δυνατότητες που προσφέρει το ιδιαίτερο αυτό είδος έκφρασης.

Sonya Stankova

  • Μail Art

Συμμετέχουν περισσότεροι από 100 καλλιτέχνες, από 22  χώρες, που με βάση / αφορμή τη φωτογραφία, πραγματεύονται το θέμα του «NO DADA LEFT». Το Φωτογραφικό Κέντρο Θεσσαλονίκης και η εικαστική ομάδα TeeToTuM διοργάνωσαν την 3η Διεθνή συνάντηση Ταχυδρομικής Τέχνης με βάση τη φωτογραφία και θέμα: NO DADA LEFT

Η συνάντηση αυτή εντάσσεται στο πλαίσιο σειράς εκδηλώσεων που πραγματοποιήθηκαν από το Φωτογραφικό Κέντρο Θεσσαλονίκης με αφορμή τη συμπλήρωση των 100 χρόνων από την ίδρυση του Cabaret Voltaire. Στην έκθεση θα παρουσιαστούν όλα τα έργα των καλλιτεχνών (απ’ όλο τον κόσμο) που θα επιχειρήσουν να ιχνηλατήσουν στο σήμερα τον απόηχο των πρακτικών του Dada: δηλαδή μηδενιστική διάθεση, απουσία ελέγχου και λογικής, χιούμορ και εφευρετικότητα, ανατρεπτική πολιτική κριτική, θόρυβος, πηγαία δημιουργική ορμή.

Σε απόλυτη αντίφαση με το πνεύμα των ντανταϊστών, που αναμφίβολα θα ήταν οι πιο σφοδροί πολέμιοι αυτής της «επετειακής» πρωτοβουλίας, είναι εξαιρετικά ενδιαφέρουσα η ανάδειξη της «αντι-τέχνης» του σήμερα, των αιρετικών και ρηξικέλευθων εικαστικών προτάσεων που, αν βεβαίως υπάρχουν, έχουν ίσως κάτι σημαντικό να μας πουν.

  • Ώρες λειτουργίας: Δευτέρα έως Παρασκευή 17:00- 19:30 (Πρωινά για ξεναγήσεις σχολείων κατόπιν ραντεβού)
  • Διάρκεια εκθέσεων: έως το Σάββατο 11 Φεβρουαρίου 2017. Την τελευταία ημέρα με ειδικό πρόγραμμα θα επιτελεστεί μία ακόμη σειρά δράσεων και προβολών.
 






Aρθρογράφος

Μενέλαος Μελετζής

Διδάκτορας Επιστημών του Πανεπιστημίου του Νovisad (Σερβία) και επιστημονικός συνεργάτης του University of Applied Arts Belgrade, στον τομέα New Media. Είναι τ. Τακτικός Επίκουρος καθηγητής Φωτογραφίας στο τμήμα Γραφιστικής του Α-ΤΕΙ Αθήνας. Ασχολείται με τη συγγραφή βιβλίων και άρθρων για τη φωτογραφία επί 40 και πλέον χρόνια. Έχει συμμετάσχει με εικόνες του σε πολλές εκθέσεις φωτογραφίας στην Ελλάδα και το εξωτερικό και έχει παραστεί ως κριτής σε διεθνείς και ελληνικούς φωτογραφικούς διαγωνισμούς. Μέλος της Ένωσης Δημοσιογράφων- Ιδιοκτητών Περιοδικού Τύπου (ΕΔΙΠΤ) και της Ομοσπονδίας Ενώσεων Εκδοτών Περιοδικού της Ευρωπαϊκής Ένωσης (FAEP).