Know How Τεχνικές

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ ΦΑΓΗΤΟΥ

Ποια είναι τα βασικά στοιχεία που είναι απαραίτητα για ενδιαφέρουσες εικόνες σε αυτή την κατηγορία λήψεων.

Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία του Google Photos, το δεύτερο δημοφιλέστερο θέμα φωτογράφισης είναι το φαγητό. Θεωρητικά λοιπόν, είναι θέμα χρόνου να φωτογραφήσουμε όλοι μας το πιάτο που βρίσκεται μπροστά μας!

Για εμένα η στιγμή αυτή ήρθε τον περασμένο Ιούνιο, όταν η καλή μου, μετά από ένα αναφυλλακτικό σοκ από γαρίδες στη Νιγηρία και την απόφασή της να ακολουθήσει σπουδές διατροφολόγου, ξεκίνησε ταυτόχρονα και ένα blog σχετικό με τη χορτοφαγία και την ιπποκράτειο διατροφή. Ο ρόλος του φωτογράφου, όπως και στις περιπτώσεις των γάμων-βαφτίσεων φίλων, ανατέθηκε σε αυτόν με τη μεγαλύτερη φωτογραφική μηχανή.

Λόγω της προηγούμενης επαγγελματικής μου ενασχόλησης είχα εμβαθύνει αρκετά στην παρουσίαση φαγητού και συνταγών και είχα εμπλακεί και σε σχετικά τηλεοπτικά γυρίσματα σε συνεργασία με food stylists, οπότε είχα μια μικρή βασική θεωρητική γνώση. Ωστόσο, είναι αρκετά διαφορετικό να προσπαθείς να δημιουργήσεις μια ελκυστική εικόνα φαγητού στο σπίτι σου. Δεν είναι όμως και ακατόρθωτο.

Μετά από αρκετή μελέτη επάνω στο αντικείμενο, πολλές αποτυχημένες προσπάθειες και τελικά κάποιες, θέλω να πιστεύω, αξιόλογες φωτογραφίες, συνοψίζω στα παρακάτω τα βασικά στοιχεία για μία ενδιαφέρουσα φωτογραφία φαγητού, από ερασιτέχνες φωτογράφους.

Berry Nicecream με γύρη.

Berry Nicecream με γύρη.

Φωτισμός

Ιδιαίτερα σημαντικό συστατικό καθώς μπορεί να απογειώσει το πιάτο ή να το καταστρέψει. Σε γενικές γραμμές, χρειαζόμαστε φυσικό φωτισμό, ειδικά όταν στο κάδρο μας έχουμε φρέσκα φρούτα και λαχανικά. Το καλύτερο σημείο λοιπόν είναι κοντά σε ένα παράθυρο. Επιπλέον, για να αναδείξουμε ενδεχόμενες σκιές μπορούμε κάλλιστα να χρησιμοποιήσουμε ένα reflector (αγόρασα το δικό μου με λιγότερο από 10€ αλλά μέχρι τότε χρησιμοποιούσα λευκά πιάτα ή και αλουμινόχαρτο για να πετύχω το ίδιο αποτέλεσμα). Τα πράγματα δυσκολεύουν όταν δεν έχουμε φυσικό ημερήσιο φωτισμό καθώς δεν έχουμε όλοι μας strobe lights και soft boxes στα σπίτια μας. Γι’αυτές τις περιπτώσεις, επιστρατεύω το εξωτερικό μου φλας, τοποθετημένο επάνω σε τρίποδο και με τη χρήση αντανακλαστικής ομπρέλας. Παρατήρησα ότι το αποτέλεσμα είναι πιο φυσικό όταν το φως του φλας γίνεται diffused δύο φορες.

fotismos food

«Μπάλες Ενέργειας» με μπανάνα και μάκα.

Props

Προσωπικά προτιμώ τα πιο σφικτά κάδρα, όσο γίνεται μέσα στο πιάτο, προκειμένου να δώσω έμφαση στο ίδιο το φαγητό. Ωστόσο, ακόμα και σε μία τέτοια σύνθεση είναι απαραίτητη η επιλογή αντικειμένων (πιάτων, υλικών, μαχαιροπήρουνων κ.ά.) γύρω από το θέμα, τα οποία ταιριάζουν χρωματικά με το πιάτο και δίνουν φυσικότητα στη φωτογραφία μας.

props food

Χυλός φαγόπυρου με φράουλες, νιφάδες από κακάο και καρύδα.

Ταχύτητα

Το φαγητό, ιδιαίτερα το κρύο, χάνει τη φρεσκάδα και τα χρώματά του όσο περνάει η ώρα. Οπότε, βοηθάει αρκετά να έχουμε κάνει μια προετοιμασία της σύνθεσης, του φωτισμού και να έχουμε μια γενική ιδέα του τελικού αποτελέσματος ώστε να μη χάσουμε σημαντικό χρόνο. Ένα σχετικό τρικ που είδα να γίνεται στο γύρισμα ήταν το εξής: προετοιμαζόταν το σετ, τα φώτα, η κάμερα με ένα άδειο πιάτο, το οποίο αντικαθιστούσαμε όταν το πιάτο μας ήταν έτοιμο.

Γωνία Λήψης

Η γωνία λήψης εξαρτάται από το ίδιο το πιάτο και το περιεχόμενο του. Σε κάθε περίπτωση προτιμώ να τραβάω από τουλάχιστον δύο διαφορετικές γωνίες. Η συχνότερη περίπτωση που βλέπω στο Instagram είναι το κάδρο – καπέλο, κοιτάζοντας το πιάτο από επάνω. Ενώ αυτή η γωνία είναι τέλεια για πιάτα με γεωμετρικό σχήμα π.χ. πίτσα, δεν αναδεικνύει τα φαγητά εκείνα που αποτελούνται από στρώματα. Σε γενικές γραμμές, ακολουθώ το ένστικτό μου και ψάχνω τη γωνία εκείνη από την οποία το πιάτο φαίνεται πιο λαχταριστό.

right angle food

Τηγανίτες φράουλας και καρύδας με σως σοκολάτας.

Επίσης, υπάρχουν μερικά τρικ για να ζωντανέψουν τα πιάτα, όπως το ψέκασμα με νερό και η επάλειψη των φρούτων και των λαχανικών με λάδι, όπως και η τοποθέτηση βρεγμένου βαμβακιού στο φούρνο μικροκυμάτων, το οποίο δίνει ένα εφέ ατμού όταν τοποθετηθεί στο πιάτο (με προσοχή, θέλουμε να βγάλουμε φωτογραφίες και όχι να μπουρλωτιάσουμε το σπίτι μας).

Τέλος, ενδέχεται οι γείτονες να σας κοιτάζουν περίεργα βλέποντας σας ανεβασμένους πάνω σε τραπέζια η ξαπλωμένους στα πατώματα φωτογραφίζοντας πιάτα ανάμεσα σε φώτα και φλας, αλλά ξεπεράστε το. Το αποτέλεσμα θα σας ικανοποιήσει και μάλλον θα μειώσει τις πιθανότητες να καταλήξει το πιάτο σας στο… «Μπλιαχ».

Σχετικά με τον συντάκτη

Μιχάλης Κουτσούκος

Μιχάλης Κουτσούκος

Ασχολείται με τη φωτογραφία για περισσότερο από δέκα χρόνια, με κύριο ενδιαφέρον στην ταξιδιωτική φωτογραφία. Θεωρεί πως η φωτογραφία είναι το μέσο με το οποίο μπορεί να μοιραστεί με τους άλλους αυτά που βλέπει και του προκαλούν θαυμασμό ή περιέργεια όταν ταξιδεύει, όταν τρέχει, όταν είναι στην κορυφή ενός βουνού ή στο βυθό της θάλασσας. Έχοντας ζήσει στη Ρωσία και τη Μ. Βρεττανία και ταξιδεύοντας πολύ, αλλά ποτέ αρκετά, είναι σε μια μόνιμη αναζήτηση για το επόμενο κάδρο που θα λέει μια μικρή ιστορία.