Know How Τεχνικές

ΓΝΩΡΙΜΙΑ ΜΕ ΤΟ CINEMAGRAPH (ΜΕΡΟΣ Α)

Ένα από τα cinemagraph των Jamie Beck & Kevin Burg.

Περιγραφή

Όλα τα παραπάνω cinemagraphs είναι αποτέλεσμα της δημιουργικής ένωσης βίντεο και εικόνας, τα οποία είναι τραβηγμένα από την ίδια ακριβώς θέση με την χρήση τριπόδου. Έτσι, το cinemagraph δανειζόμενο στοιχεία και από την εικόνα και από το βίντεο, καταφέρνει να αποδώσει μια νέα αισθητική αξία που δεν συναντάται ούτε στο βίντεο μα ούτε και στην εικόνα. Σήμερα βρίσκει εφαρμογή κυρίως στη διαφήμιση, στη μόδα και στη μουσική – περισσότερα ωστόσο για τους τομείς όπου πρακτικά μπορεί να σταθεί, θα δούμε στο αυριανό δεύτερο μέρος του άρθρου. Ιστορικά, πρωτοεμφανίστηκε από τη φωτογράφο Jamie Beck και τον ψηφιακό καλλιτέχνη Kevin Burg, το 2011. Οι δυό τους -αφότου παντρεύτηκαν- κατάφεραν και ένωσαν τις ασχολίες τους (τη φωτογραφία και το βίντεο) γεννώντας παράλληλα αυτό το νέο είδος, που αργότερα ονόμασαν cinemagraph.

Πώς ακριβώς δημιουργήθηκε όμως;

Ο Burg πειραματιζόταν με την απομόνωση της κίνησης μιας εικόνας σε μορφή .GIF από τις αρχές του 2011. Σε συνέντευξή του στο ενημερωτικό μέσο Flipboard, αποκάλυψε ποιο ήταν το πρώτο cinemagraph που δημιούργησε.

Living City

«Θα μπορούσε να θεωρηθεί ένα ακατέργαστο Cinemagraph, αλλά υπάρχει μια όψη της οδού της Νέας Υόρκης που ονομάζω “Living City”. Το τράβηξα με το iPhone μου, την ώρα της ανατολής. Έβλεπα τα αυτοκίνητα να περνούν και ακινητοποίησα διαφορετικές περιοχές, επιτρέποντας μερικά κινούμενα στοιχεία, θέλοντας να περάσω την ιδέα ότι η πόλη ζει πάντοτε».

Από την άλλη, η Beck κατευθυνόταν στην εβδομάδα μόδας της Νέας Υόρκης την ίδια χρονιά, και έψαχνε έναν τρόπο ώστε οι αναγνώστες της (στο προσωπικό της blog) να μπορέσουν να “βιώσουν” το γεγονός πιο ζωντανά σε σχέση με τη φωτογραφία. «Χρειάστηκαν περίπου τρεις μέρες για να δημιουργηθεί η πρώτη μορφή του νέου μέσου, το οποίο απαιτούσε σωστή κινηματογράφιση και ανάλογη επεξεργασία», θυμάται η Beck. Ωστόσο, το πρώτο cinemagraph -με την επωνυμία Les Tendrils– το δημοσίευσε στις 13 Φεβρουαρίου 2011. «Είναι δύο κορίτσια από μια παρουσίαση μόδας και μία από αυτές έπαιζε με τα κρόσια του φορέματός της».

Les Tendrils

Το ζεύγος  συνειδητοποίησε ότι ανακάλυπτε κάτι μεγάλο όταν παρουσίαζε τα πρώτα σχετικά δείγματα. «Όλοι αντιδρούσαν με φράσεις του τύπου: “Τι ήταν αυτό; Τι ήταν αυτό;”» θυμάται ο Burg. «Ήταν τόσο καινούργιο! Εμείς σκεφτόμασταν: “πρέπει να κάνουμε περισσότερα.” Έτσι, η Jamie βιντεοσκοπούσε και εγώ επεξεργαζόμουν το υλικό κατά τη διάρκεια κάθε νύχτας και την επόμενη μέρα δημοσιεύαμε αυτές τις μικρές στιγμές, αυτές τις μικρές ιστορίες για το τι συνέβαινε γύρω μας».

Μετά από την εβδομάδα μόδας, η Beck είχε κανονίσει άλλες “κανονικές” φωτογραφήσεις μόδας, όπως φωτογράφιση γυρισμάτων και βασικά θέματα για indie περιοδικά, αλλά «θα τους το παρουσίαζα [το cinemagraph]», θυμάται, «και όλοι θα έλεγαν: “Θέλω να κάνω αυτό το κινούμενο πράγμα! Μπορούμε να κάνουμε αυτό το κινούμενο πράγμα; Τι είναι αυτό το κινούμενο πράγμα;» Έτσι η ίδια και o Burg επέλεξαν το όνομα cinemagraph – ένα νεύμα, “μια κινηματογραφική στιγμή, παντρεμένη με μια φωτογραφία”.

Σε συνέντευξή τους στο blog Lightbox του περιοδικού Time, εξήγησαν πώς κατέληξαν στο όνομα του νέου μέσου: «Απλώς παίζαμε με eλληνικές ρίζες λέξεων. Ερευνήσαμε την προέλευση της λέξης φωτογραφία».

Γιατί το cinemagraph είναι ξεχωριστό;

Το site της The Wall Street Journal, αφιέρωσε ένα άρθρο μιλώντας για το οπτικό μέσο που προσφέρει νέες διαστάσεις στον τομέα της διαφήμισης.

Για τους διαφημιστές, η προσέλκυση των καταναλωτών στο διαδίκτυο είναι τώρα πιο δύσκολη από ποτέ. Οι χρήστες του διαδικτύου σπάνια κάνουν κλικ στις διαφημίσεις banner και οι αγαπημένες τους ιστοσελίδες και οι υπηρεσίες των social media γεμίζουν γρήγορα με διαφημιστικά μηνύματα και με «περιεχόμενο» που τους αρέσει.

Σε μια προσπάθεια να μειωθεί αυτό το χάος, οι διαφημιστές πειραματίζονται ολοένα και περισσότερο με νέα οπτικά τρικ και τεχνικές που αποσκοπούν να τραβήξουν την προσοχή των καταναλωτών, έστω για ένα ή δύο δευτερόλεπτα. Τα cinemagraph αποτελούν ένα πρόσφατο παράδειγμα μιας τέτοιας τακτικής.

Διάφορες μάρκες ξεκίνησαν να δημοσιεύουν cinemagraphs ως κινούμενες εικόνες .GIF αρχικά στο Tumblr, σε blogs και σε άλλα κοινωνικά δίκτυα πριν από μερικά χρόνια. Τώρα χρησιμοποιούνται ολοένα και περισσότερο στην αμειβόμενη διαφήμιση. Οι διαφημιστές υποστηρίζουν ότι το μέσο αυτό προσφέρει κάτι μοναδικό που ούτε η στατική εικόνα αλλά ούτε το βίντεο μπορούν.

«Οι στατικές εικόνες είναι παντού και το βίντεο είναι εκπληκτικό, αλλά οι άνθρωποι πρέπει να αφιερώσουν χρόνο να το παρακολουθήσουν και να ακολουθήσουν την αφήγηση και την ιστορία που μεταφέρει», δήλωσε ο Mark Homza, συνιδρυτής και επικεφαλής δημιουργικός υπεύθυνος του προγράμματος Cinemagraph Pro και των υπηρεσιών της εταιρίας Flixel. «Τα cinemagraphs παρέχουν μεγάλη ισορροπία. Συνδυάζουν τα πλεονεκτήματα της φωτογραφίας και του βίντεο, και μεταφέρουν μια αμεσότητα που τραβάει την προσοχή του κόσμου. Από την πλευρά της διαφήμισης δεν είναι ενοχλητικά και δεν μπερδεύουν».

«Αισθάνομαι πραγματικά ότι οι διαφημιστικές εταιρίες αρχίζουν να βλέπουν τις δυνατότητες του μέσου. Όχι επειδή είναι καινούριο και μοντέρνο, αλλά επειδή έχει μια πραγματική αξία», δήλωσε ο Kevin Burg της Ann Street Studio, η οποία δημιουργεί cinemagraphs για εταιρίες από το 2012. «Προσφέρει μια ευχαρίστηση αυτό. Οι άνθρωποι θέλουν να το κοιτούν».

Ας δούμε μερικά ακόμη cinemagraphs από το ζεύγος των δημιουργών του μέσου.


Photonet Newsletter
Kάθε Τρίτη & Πέμπτη όλα τα φωτογραφικά νέα δωρεάν!

   



Aρθρογράφος

Νίκος Κατσουλώτος

Διδάκτορας Ψηφιακών Τεχνών, με ειδίκευση στο cinemagraph (Πανεπιστήμιο του Βελιγραδίου) και κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου σπουδών στις Εφαρμοσμένες Τέχνες, με θέμα την πολιτική αφίσα (Ακαδημία Τεχνών του Νόβι Σαντ). Είναι Πτυχιούχος Γραφιστικής από το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής και συνεργάτης της Νexus Publications AE από το 2009, ως graphic designer και αρθρογράφος. Έχει συγγράψει τα βιβλία "Photoshop ...απλά!" και "Cinemagraph" που κυκλοφορούν από τις εκδόσεις μας. Από το 2019 είναι contributing writer στην "ΗuffPost Greece" και συνεργάτης της "Εφημερίδας των Συντακτών". Από το Φεβρουάριο έως τον Ιούνιο του 2022 εργάστηκε ως Εκπαιδευτής στο Τμήμα «Γραφιστική Εντύπου και Ηλεκτρονικών Μέσων» του Δημοσίου ΙΕΚ Αμπελοκήπων. Από τον Οκτώβριο του 2022, διδάσκει στο Τμήμα Ψηφιακών Μέσων και Επικοινωνίας του Ιονίου Πανεπιστημίου.

Θέλετε να σας ενημερώνουμε προσωπικά;