Know How Τεχνικές

ΓΝΩΡΙΜΙΑ ΜΕ ΤΟ CINEMAGRAPH (ΜΕΡΟΣ Β)

Aφού είδαμε στο πρώτο μέρος του άρθρου, τι ακριβώς είναι το μέσο του cinemagraph, ήρθε η ώρα να το συγκρίνουμε με μια άλλη μορφή κινούμενων εικόνων που είναι ιδιαίτερα δημοφιλής στο διαδίκτυο: τις εικόνες GIF.

Αναμφίβολα, η σύγχρονη εποχή χαρακτηρίζεται από τον καταιγισμό χρήσης animated images (.GIF) εντός όλων των γνωστών social media (facebook, twitter, Instagram κ.ά.) αλλά και εκτός αυτών. Πέρα των ιστοσελίδων που προσφέρουν δωρεάν animated images προς χρήση (π.χ. giphy.com, reactiongifs.com, gifbin.com, gfycat.com, awesomegifs.com) υπάρχει και μια πληθώρα ιστοσελίδων που δίνουν την δυνατότητα στον ίδιο το χρήστη να δημιουργήσει τα δικά του animated images (π.χ. gifmaker.me, makeagif.com, ezgif.com, gifcreator.me).

Ο λόγος που στη σύγκριση περιλαμβάνεται μοναχά το format .GIF είναι φυσικά ολοφάνερος. Η χρήση του συγκεκριμένου format είναι τόσο διαδεδομένη που πλέον ο ορισμός animated image έχει αντικατασταθεί με τον ορισμό του GIF. Ακόμα και οι προαναφερθείσες ιστοσελίδες, περιλαμβάνουν στο υλικό τους ή προωθούν, μοναχά το format του .GIF.

Το κύριο χαρακτηριστικό των GIF εικόνων που κυκλοφορούν στα social media είναι η “ασυνέχεια” του κινουμένου στοιχείου-στιγμιοτύπου. Πολλά από αυτά είναι απλά κομμένες σκηνές (π.χ. κινηματογραφικών ταινιών) οι οποίες επαναλαμβάνονται ξανά και ξανά. Η διαδικασία της δημιουργίας ενός τέτοιου GIF είναι προφανώς ευκολότερη από εκείνη ενός cinemagraph. Αυτή η ευκολία όμως (που δημιούργησε και τον καταιγισμό τους) προκαλεί ένα έντονο πρόβλημα διαχωρισμού μεταξύ ενός “ασυνεχούς” στιγμιοτύπου και ενός συνεχούς. Με άλλα λόγια, είναι δύσκολο να ξεχωρίσει κανείς το νέο animated image που ακούει στο όνομα cinemagraph, μέσα σε μια στοίβα «απλών» και «κοινών» GIF.

Ας δούμε λοιπόν τις ομοιότητες αλλά και τις πολλές διαφορές μεταξύ των δύο οπτικών μέσων κινούμενης εικόνας.

Βλέπετε το ίδιο στιγμιότυπο σε υλοποιήσεις με μορφή cinemagraph (επάνω) και GIF (κάτω).

Ομοιότητες

GIF

Cinemagraph

Χρονικά δημιουργούνται μετά την επεξεργασία ενός βίντεο (footage).

Αποτελούν ένα μικρό μέρος ενός βίντεο.

Το cinemagraph πρωτοεμφανίστηκε ως μια εξελιγμένη μορφή εικόνας .gif. Πλέον, εμφανίζεται ως αρχείο βίντεο. Στα πρώτα εκείνα στάδια, ωστόσο, το cinemagraph και το .gif βάδισαν πλάι πλάι.

Διαφορές

GIF

Cinemagraph

Το κινούμενο στοιχείο δεν υπακούει σε κανένα κανόνα κίνησης. Είναι απλά μια στιγμή βίντεο που επαναλαμβάνεται συνεχώς.

Το κινούμενο στοιχείο οφείλει απαραίτητα να υπακούει στους κανόνες που ορίζουν τον τέλειο κύκλο κίνησης. Εδώ η επανάληψη της κίνησης γίνεται τόσο ομαλά, που δίνεται η εντύπωση μιας ζωντανής στιγμής που παγώνει στο χρόνο.

Η χρονική διάρκεια του στιγμιοτύπου δεν περιορίζεται με κανένα τρόπο.

Η χρονική διάρκεια του στιγμιοτύπου περιορίζεται πάντα βάσει των καρέ που απαιτούνται ώστε να ολοκληρωθεί ο κύκλος κίνησης.

Συνήθως διαρκεί κάτι παραπάνω από 1 δευτερόλεπτο.

Η διάρκειά του εξαρτάται από το είδος του κύκλου κίνησης. Εάν ο κύκλος κίνησης αφορά την περιφορά της γης γύρω από τον ήλιο, τότε η διάρκεια είναι ένα ημερολογιακό έτος!

Η επανάληψη του στιγμιοτύπου είναι κουραστική για τον θεατή.

Εξαιτίας των κανόνων δημιουργίας του, και της ομαλής μετάβασης μεταξύ των κύκλων επανάληψης, όχι μόνο δεν κουράζει, αλλά μαγνητίζει το βλέμμα.

Χρησιμοποιεί μέχρι 256 χρώματα.

Χρησιμοποιεί εκατομμύρια χρώματα.

Απαιτεί ελάχιστο χρόνο για τη δημιουργία του.

Απαιτεί ώρες ή και μέρες δημιουργίας για να επιτευχθεί ο τέλειος και αρμονικός κύκλος κίνησης.

Η αίσθηση που μεταφέρει στον θεατή δεν διαφέρει από αυτή ενός απλού στιγμιοτύπου βίντεο. Το μόνο που κάνει είναι να απομονώνει μια σκηνή χωρίς να μεταφέρει κάποια επιπλέον πληροφορία.

Μεταφέρει την προσοχή του θεατή ΜΟΝΟ σε ένα συγκεκριμένο και επιλεγμένο κινούμενο στοιχείο. Έτσι, είναι δυνατόν ο δημιουργός του να μεταφέρει μια πληροφορία στον θεατή που διαφορετικά δεν θα γινόταν αντιληπτή.

Σχετικά με τον συντάκτη

Νίκος Κατσουλώτος

Νίκος Κατσουλώτος

Υποψήφιος Διδάκτορας στον Τομέα των Ψηφιακών Τεχνών του Πανεπιστημίου του Βελιγραδίου. Το 2012 ολοκλήρωσε το Μεταπτυχιακό του, με αντικείμενο το σχεδιασμό πολιτικής αφίσας στo Πανεπιστήμιο του Νόβι Σαντ (Ακαδημία Τεχνών). Είναι απόφοιτος του Tμήματος Γραφιστικής του Α-ΤΕΙ της Αθήνας (2011).

Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. Περισσότερες πληροφορίες.

Οι ρυθμίσεις των cookies σε αυτή την ιστοσελίδα έχουν οριστεί σε "αποδοχή cookies" για να σας δώσουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία περιήγησης. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτή την ιστοσελίδα χωρίς να αλλάξετε τις ρυθμίσεις των cookies σας ή κάνετε κλικ στο κουμπί "Κλείσιμο" παρακάτω τότε συναινείτε σε αυτό.

Κλείσιμο