Know How Τεχνικές

ΠΩΣ ΝΑ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΣΕΤΕ ΜΕ DRONE

Μερικές βασικές συμβουλές για να …απογειώσετε τις λήψεις σας!

Πολλά χρόνια πριν, κοιτώντας ένα λεύκωμα τοπίων της Νέας Ζηλανδίας για μια εργασία στο πανεπιστήμιο, ήρθα για πρώτη φορά σε επαφή με την αεροφωτογραφία και ανακάλυψα μια εντελώς νέα προοπτική θέασης του κόσμου.

Εκείνη την εποχή, η λήψη από αέρος αποτελούσε πολύ ακριβό “σπορ” που συνήθως μπορούσε να αξιοποιηθεί κυρίως για εμπορικούς, διαφημιστικούς ή επιστημονικούς σκοπούς. Ενδεικτικά θυμάμαι πως για 45 λεπτά χρήσης ελικοπτέρου, έχοντας δεσμευμένα από τον πιλότο περίπου το ένα τέταρτο της ώρας για τις ανάγκες απογείωσης και προσγείωσης, το κόστος κυμαινόταν κάπου ανάμεσα στις 3000€ με 4000€. Για τους υπολοίπους λοιπόν, κάθε προοπτική και φιλοδοξία φωτογράφισης από τον ουρανό, περιοριζόταν στις λήψεις πίσω από το θαμπό τζάμι του αεροπλάνου…

Τα τελευταία χρόνια όμως αυτό έχει αλλάξει δραστικά και πλέον με τη χρήση drones είμαστε σε θέση να φωτογραφίζουμε θέματα από μια γωνία που δεν είναι τόσο γνώριμη στο μάτι όσο αντίστοιχα η κλασσική οπτική που κατέχουμε φωτογραφίζοντας από το έδαφος και από το δικό μας ύψος. Αυτή η νέα τεχνολογία και ευρύτερη φιλοσοφία απαθανάτισης του κόσμου μας, αποτελεί καινούριο πεδίο ασχολίας και πειραματισμού, τόσο για τους επαγγελματίες όσο και για τους ερασιτέχνες της Φωτογραφίας, με διαρκώς νέες εξελισσόμενες δυνατότητες οι οποίες φυσικά συνοδεύονται και από τους ανάλογους νέους κανόνες χρήσης και ασφαλείας. Ας ξεκινήσουμε λοιπόν να τα δούμε όλα μαζί.

Τί είναι τα drones;
Τα drones («Unmanned Aerial Vehicles – UAV’s» στα αγγλικά και «Μη Επανδρωμένα Ιπτάμενα Οχήματα – ΜΕΙΟ» στα ελληνικά), έχουν τη μορφή μικρών ελικοπτέρων όπου ο «πιλότος» τους μπορεί να τα κατευθύνει και να τα χρησιμοποιήσει ανάλογα με τα τεχνικά χαρακτηριστικά τους (για παράδειγμα μέγιστη απόσταση, χρόνος πτήσης, ποιότητα βίντεο και φωτογραφικές δυνατότητες) ή και πιθανά τον συγκεκριμένο σκοπό για τον οποίο έχουν κατασκευαστεί. Στο παρόν άρθρο θα καλύψουμε την πιο βασική δυνατότητα, κατά τη γνώμη μου: αυτή της αεροφωτογραφίας.

Φωτό: Φίλιππος Γαβρίλος

Αεροφωτογραφία και προοπτική
Η αεροφωτογραφία μπορεί να διαφέρει στον τρόπο και την μέθοδο υλοποίησης από την κλασσική φωτογραφική λήψη όπως την γνωρίζουμε, αλλά το «γιατί» και το «πώς» παραμένουν ίδια. Οι βασικοί κανόνες σύνθεσης, όπως το να υπάρχει ένα κατανοητό και σαφές θέμα, οι τομές (κανόνας των τρίτων, διαγώνιες, χρυσή τομή κ.λπ.), το σωστό καδράρισμα και οι ακριβείς φωτομετρήσεις είναι στοιχεία που έτσι και αλλιώς πρέπει να διέπουν το καρέ μας, όπως ακριβώς δηλαδή θα λειτουργούσαμε με τη φωτογραφική μας μηχανή.
Οι δύο βασικές επιλογές στην προοπτική λήψης στη φωτογράφιση με drone είναι οι εξής:

  • η κάθετη (Vertical), κοιτώντας κατακόρυφα το έδαφος από πάνω (είναι και η πιο χαρακτηριστική λήψη αεροφωτογραφίας στην οποία και απουσιάζει χαρακτηριστικά η αίσθηση του βάθους).
  • με κλίση (Oblique), ρυθμίζοντας τη γωνία από 1° έως 45° ως προς το έδαφος, δίνοντας μεγαλύτερη προοπτική και περισσότερο βάθος στη φωτογραφία.

Προσωπικά χρησιμοποιώ και τις δύο μεθόδους, σε διαφορετικές περιπτώσεις και ανάλογα με το αποτέλεσμα που θέλω να επιτύχω. Η κάθετη λήψη, για παράδειγμα, δίνει πολύ όμορφο αποτέλεσμα όταν παίρνω καρέ από πόλεις με έντονο το μοτίβο των πολυκατοικιών και τις χαράξεις των δρόμων που δημιουργούν κάθετες και οριζόντιες τομές, τονίζοντας την αίσθηση επανάληψης στο αστικό τοπίο. Άλλο χαρακτηριστικό παράδειγμα κάθετων λήψεων είναι οι παραλίες με τα όμορφα χρώματά τους καθώς και χωράφια της ελληνικής υπαίθρου, με την έντονη γραμμική παρουσία εδαφικών τομών.

  • Ένα μικρό tip για τις κάθετες λήψεις: Περιστρέψτε τις! Είναι εντυπωσιακό πόσο μπορεί να αλλάξει μια κάθετη λήψη όταν πειραματιστείτε και γυρίσετε και τις 4 πλευρές της. Δοκιμάστε το!

Σε αντίθεση με τα προαναφερθέντα, χρησιμοποιώ την φωτογράφιση με κλίση σε τοπία, αρχαιολογικά μνημεία ή σταθερά σημεία στα οποία θέλω να υπάρχει εντονότερη η αίσθηση του βάθους και κατά συνέπεια του όγκου, όπως δηλαδή θα έκανα παλιότερα και με την DSLR μου, με μόνη διαφορά το ύψος λήψης της εικόνας.

  • Ένα μικρό tip για τις κάθετες λήψεις: Χρησιμοποιήστε χρυσή τομή σε κάποια κάδρα σας αντί του κανόνα των τρίτων. Ειδικά σε καρέ με αναλογία 4/3 θα δείτε ένα γεμάτο κάδρο, με το θέμα σας τονισμένο διαφορετικά λόγω του ύψους και του βάθους που παίρνετε από το drone σας.

Αξίζει να αναφέρουμε ότι οι δύο προαναφερθείσες μέθοδοι λήψης χρησιμοποιήθηκαν ήδη από την αρχή του περασμένου αιώνα, η μεν πρώτη κυρίως για πολεοδομικούς ή πολεμικούς σκοπούς και η δεύτερη πρωτίστως για αρχαιολογικές εφαρμογές και μελέτες με σκοπό την ιστορική αποτύπωση μεταβολών του τοπίου και των μνημείων. Και οι δύο όμως έχουν ένα κοινό παράγοντα που τις επηρεάζει άμεσα: το ύψος. Η αναλογία του μεγέθους (1:X) των αντικειμένων ή της αίσθησης του βάθους εξαρτάται από αυτό. Δοκιμάστε διαφορετικό ύψος για το «κάδρο» σας και θα έχετε διαφορετικό αποτέλεσμα κάθε φορά!

Φωτό: Φίλιππος Γαβρίλος

Φίλτρα
Ένας βασικός παράγοντας στην αεροφωτογραφία, ο οποίος πολλές φορές παραλείπεται να αναφερθεί σε σχετικά άρθρα είναι η χρήση των φίλτρων. Η εσφαλμένη άποψη που κυριαρχεί ανάμεσα σε πολλούς φωτογράφους είναι ότι φίλτρα όπως το UV, το πολωτικό (CPL) ή το ND δεν είναι απαραίτητα στη φωτογράφιση με drone. Πρόκειται περί βασικού λάθους και θα δούμε αμέσως το γιατί. Ως προς το UV, η χρήση του στις κάθετες λήψεις ειδικά σε φωτογραφίσεις εντός πόλεων είναι ιδιαίτερα ωφέλιμη καθώς συνήθως υφίσταται μεγάλο ποσοστό ανακλώμενης ακτινοβολίας. Το UV θα βοηθήσει να φιλτράρουμε αρκετές θαμβώσεις αλλά και να προστατέψουμε το φακό του drone μας από μικρά ατυχήματα και πιθανές γρατζουνιές. Το πολωτικό θα μας βοηθήσει ακριβώς στις ίδιες περιπτώσεις που θα το χρησιμοποιούσαμε και στην κανονική φωτογραφική μας μηχανή. Στην ηλιοφάνεια θα μας προσφέρει κορεσμό χρωμάτων βοηθώντας να μην έχουμε υπερεκτεθειμένα τα λευκά μας. Επειδή δεν έχουμε τη δυνατότητα να περιστρέψουμε το φίλτρο την ώρα της πτήσης, στο επίπεδο που θέλουμε, πρέπει να έχουμε φροντίσει για αυτό από πριν. Σε περιπτώσεις έντονης ηλιοφάνειας έχω διαπιστώσει επίσης ότι ένα ND4 μπορεί να βοηθήσει πάρα πολύ.

Σταθεροποίηση εικόνας / Ταχύτητες κλείστρου

Στο θέμα της σταθεροποίησης της εικόνας, οι μεγαλύτερες εταιρίες κατασκευής drones (όπως η DJI) έχουν ήδη προχωρήσει σε εξαιρετικά αποτελέσματα. Τα περισσότερα mid – professional και professional drones έχουν cymbals σταθεροποίησης τριών αξόνων, δίνοντας εικόνες μεγάλης καθαρότητας και οξύτητας. Βέβαια σε μέρες με λίγο παραπάνω αεράκι καλό είναι να έχουμε χρόνο κλείστρου μεγαλύτερο από 1/640 έτσι ώστε να είμαστε σίγουροι ότι όλα θα είναι νεταρισμένα σωστά…

Αρχεία εικόνας
Τραβάμε σε RΑW (εφ’ όσον το υποστηρίζει η φωτογραφική μας) για να μπορέσουμε μετά στην επεξεργασία να πάρουμε το καλύτερο δυνατό από τα αρχεία μας.

Κανόνες ασφαλείας
Βασικό στοιχείο σε ό,τι κάνουμε σε σχέση με την αεροφωτογραφία, είτε είναι για επαγγελματικούς είτε για ερασιτεχνικούς λόγους, αποτελεί η ασφάλεια η δική μας αλλά και των ανθρώπων γύρω μας!

Φωτό: Φίλιππος Γαβρίλος

Ένας γενικός έλεγχος πριν την πτήση πρέπει να περιλαμβάνει τα παρακάτω:

1) Να είμαστε ενήμεροι και σε εναρμόνιση με τους κανόνες της Υ.Π.Α. που ισχύουν στο μέρος που πετάμε.
2) Έλεγχο στο λογισμικό του σκάφους για να βεβαιωθούμε ότι έχουμε το πιο πρόσφατο update από την εταιρία κατασκευής.
3) Έλεγχο στα εμφανή μηχανικά μέρη του σκάφους, όπως οι έλικες.
4) Έλεγχο στις μπαταρίες του σκάφους, του χειριστηρίου και του κινητού μας καθώς και γνώση της διάρκεια τους. Ένα restart επίσης στο κινητό μας δεν κάνει κακό!
5) Τα όρια του σκάφους μας.
6) Πρόβλεψη καιρού.
7) Ένα μικρό τεστ πτήσης χαμηλά είναι πάντα χρήσιμο πριν φύγει το drone μακριά μας.
8) Ξεκίνα και διάβαζε πάλι από το 1…

 

 

 

 

 

 

Σημειώσεις

  • Το κείμενο έχει επιμεληθεί από τον καθηγητή φωτογραφίας, συγγραφέα και αρθρογράφο Βαγγέλη Δελέγκο και τον ευχαριστώ προσωπικά για τις χρήσιμες υποδείξεις του.
  • Οι φωτογραφίες είναι από το ongoing Project μου: Above. Μια διαφορετική οπτική τοπίων και αντικειμένων που έχω φωτογραφίσει όλα αυτά τα χρόνια μέσα από ένα νέο μέσο φωτογράφισης και διαφορετική προσέγγιση.
  • Για τις λήψεις χρησιμοποιήθηκαν:
     – Drone: DJI Mavic Pro

     – Lenses:  28mm f2.2
     – Filters: Hoya ND & CPL

1Η ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ: Photonet τ. 204 – Μπορείτε να το παραγγείλετε εδώ!

Σχετικά με τον συντάκτη

Φίλιππος Γαβρίλος

Φίλιππος Γαβρίλος

Ασχολείται με τη φωτογραφία σχεδόν δύο δεκαετίες, με αγάπη στο τοπίο και την ταξιδιωτική φωτογραφία. Σπούδασε Ιστορία της Τέχνης στο FIT στην Κύπρο, με ειδίκευση στην Φωτογραφία και στο Graphics Design. Ταξιδεύει συνέχεια με τις μηχανές του -δρόμου και φωτογραφίας- και είναι φανατικός χρήστης mirrorless φωτογραφικών μηχανών και drones.

Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. Περισσότερες πληροφορίες.

Οι ρυθμίσεις των cookies σε αυτή την ιστοσελίδα έχουν οριστεί σε "αποδοχή cookies" για να σας δώσουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία περιήγησης. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτή την ιστοσελίδα χωρίς να αλλάξετε τις ρυθμίσεις των cookies σας ή κάνετε κλικ στο κουμπί "Κλείσιμο" παρακάτω τότε συναινείτε σε αυτό.

Κλείσιμο