Νέα

ΣΕ ΔΗΜΟΠΡΑΣΙΑ ΕΙΚΟΝΕΣ ΤΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΤΟΥ 19ΟΥ ΑΙΩΝΑ

Σπάνιες ή και άγνωστες όψεις της πόλης θα πωληθούν στις 3 Μαρτίου στην Αθήνα.

Ένα έργο μεγάλης ιστορικής αξίας που μέχρι σήμερα δεν είχε δει το φως της δημοσιότητας θα δημοπρατηθεί σε λίγες ημέρες στην Αθήνα. Μια μοναδική συλλογή 78 φωτογραφιών του 19ου αιώνα που παρέχει στους ιστορικούς σημαντικά στοιχεία για το παρελθόν της Θεσσαλονίκης. 

Στο σχετικό ρεπορτάζ της Κατερίνας Ροββά για το in.gr διαβάζουμε μεταξύ άλλων:

Οι φωτογραφίες παρουσιάζουν στην πλειονότητά τους άγνωστες μέχρι σήμερα όψεις, λίγο πριν και λίγο μετά την καταστροφική πυρκαγιά του 1890, μια περίοδο για την οποία σώζεται ελάχιστο υλικό. Η συλλογή χρονολογείται μεταξύ 1880 και 1893 και παρότι η ταυτότητα του δημιουργού της παραμένει άγνωστη υπάρχουν σοβαρές ενδείξεις ότι οι εικονιζόμενες σκηνές απαθανατίστηκαν από τον γνωστό φωτογράφο Paul Zepdji. Εργα του είχαν αποτυπωθεί σε δεκάδες καρτ ποστάλ της εποχής. Η δημοπρασία θα γίνει στις 3 Μαρτίου από τον Οίκο Δημοπρασιών Α. Καραμήτσος στο ξενοδοχείο Χίλτον, και ως τιμή εκκίνησης έχει οριστεί το ποσό των 8.000 ευρώ.

«Πρόκειται για ένα πάρα πολύ σημαντικό εύρημα, μιας και για πρώτη φορά βλέπουμε μια τόσο ολοκληρωμένη συλλογή. Οι φωτογραφίες έχουν μεγάλη ευκρίνεια και μπορούμε να πούμε ότι είναι φορείς συμπυκνωμένης πληροφορίας. Σε αυτές μπορούμε να διαβάσουμε ονόματα δρόμων, ταμπέλες καταστημάτων, να αναγνωρίσουμε σημαντικά κτίρια υπό κατασκευήν, ακόμα και πρόσωπα που απεικονίζονται και που συνθέτουν τις εικόνες της καθημερινής ζωής της πόλης. Η συστηματική μελέτη του υλικού θα μπορούσε να προσφέρει σημαντικές νέες πληροφορίες για την ιστορία της Θεσσαλονίκης, για μια περίοδο κατά την οποία τα διαθέσιμα υλικά τεκμήρια σπανίζουν» επισημαίνει στα «ΝΕΑ» ο επιμελητής της συλλογής εκ μέρους του Οίκου Καραμήτσος κ. Σπύρος Τσιπίδης.

«Είναι ένα εντυπωσιακό άλμπουμ με 70 αλμπουμίνες μεγάλων διαστάσεων, συγκεκριμένα 32 επί 26 εκατοστών, και 8 μικρότερων, όλες επικολλημένες σε χαρτόνια. Στη συλλογή συμπεριλαμβάνονται και 9 πανοραμικές όψεις της Θεσσαλονίκης που αν ενωθούν δημιουργούν ένα ενιαίο πανόραμα το οποίο αποτυπώνει την πόλη πέρα από τα τότε όρια των δομημένων εκτάσεων στα ανατολικά και δυτικά άκρα της. Αργότερα το πανόραμα τυπώθηκε από τον G. Bader σε σειρά εννέα αναδιπλούμενων καρτών συνολικού μήκους 1,25μ. με τoν τίτλο “La plus Grande Vue Generale Panoramique de Salonique, Turquie d Europe en 9 Cartes”.

Ιδιαίτερα σπάνιες κρίνονται και οι φωτογραφίες που απεικονίζουν ομάδες πυρόπληκτων του 1890 τόσο στην περιοχή του Λευκού Πύργου όσο και στην σημερινή περιοχή του Πεδίου του Αρεως» προσθέτει ο Σπ. Τσιπίδης <…>  Μάλιστα επισημαίνει ότι η ποιότητα των φωτογραφιών αλλά και η συνολική σύνθεση και παράθεσή τους παραπέμπουν σε φωτογραφική συλλογή που προορίζεται για αρχειακή χρήση και, όπως φαίνεται, δεν αποτελεί κατά παραγγελία φωτογραφικό άλμπουμ. «Παρότι δεν γνωρίζουμε τον φωτογράφο ή τους φωτογράφους, οι ιδιαίτερης καλλιτεχνικής αξίας φωτογραφίες αλλά και η άρτια τεχνική λήψης και εκτύπωσης παραπέμπουν σίγουρα σε επαγγελματία φωτογράφο της εποχής. Στην πρώτη σελίδα το άλμπουμ φέρει χειρόγραφη υπογραφή και ημερομηνία με μαύρη μελάνη “A. Clerget / Salonique 1893”. Κάτω από κάθε φωτογραφία υπάρχει χειρόγραφη περιγραφική λεζάντα γραμμένη με μολύβι στα αρμένικα και τα παλαιοτουρκικά», εξηγεί ο ίδιος.

«Είναι πολύ πιθανόν στο παρόν φωτογραφικό άλμπουμ να συναντάμε παραπάνω από έναν φωτογράφο καθώς οι φωτογραφίες είναι τραβηγμένες σε διαφορετικές περιόδους μεταξύ των ετών 1880 και 1893 ενώ είναι εμφανείς και κάποιες διαφορές στην τεχνική και τη σύνθεση των κλισέ. Τα φωτογραφικά κλισέ είναι εντυπωσιακά και παραπέμπουν σε σίγουρα επαγγελματίες φωτογράφους με ιδιαίτερα υψηλή τεχνική και αισθητικά κριτήρια. Είναι επίσης πολύ πιθανό ο φωτογράφος ή ένας από τους φωτογράφους να είναι ο γνωστός φωτογράφος της Θεσσαλονίκης Paul Zepdji», σημειώνει.

  • Ολόκληρο το ρεπορτάζ εδώ

 – Φωτό στην κορυφή της σελίδας: Σπάνια λήψη με Γερμανούς και Γάλλους μηχανικούς από την κατασκευή της σιδηροδρομικής γραμμής στα στενά του Νέστου λίγο πρίν την Γαλάνη, από τον Θεσσαλονικιό φωτογράφο, αρμενικής καταγωγής, Paul Zepdji το 1896. Από το Αρχείο Μουσείου Φωτογραφίας «Χρήστος Καλεμκερής», του Δήμου Καλαμαριάς. 

 






Aρθρογράφος

Μενέλαος Μελετζής

Διδάκτορας Επιστημών του Πανεπιστημίου του Νovisad (Σερβία) και επιστημονικός συνεργάτης του University of Applied Arts Belgrade, στον τομέα New Media. Είναι τ. Τακτικός Επίκουρος καθηγητής Φωτογραφίας στο τμήμα Γραφιστικής του Α-ΤΕΙ Αθήνας. Ασχολείται με τη συγγραφή βιβλίων και άρθρων για τη φωτογραφία επί 40 και πλέον χρόνια. Έχει συμμετάσχει με εικόνες του σε πολλές εκθέσεις φωτογραφίας στην Ελλάδα και το εξωτερικό και έχει παραστεί ως κριτής σε διεθνείς και ελληνικούς φωτογραφικούς διαγωνισμούς. Μέλος της Ένωσης Δημοσιογράφων- Ιδιοκτητών Περιοδικού Τύπου (ΕΔΙΠΤ) και της Ομοσπονδίας Ενώσεων Εκδοτών Περιοδικού της Ευρωπαϊκής Ένωσης (FAEP).