Know How Τεχνικές

Η ΛΗΨΗ ΕΙΝΑΙ ΘΕΜΑ ΚΑΛΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΣΩΣΤΟΥ ΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΥ

Η υπομονή και η αναζήτηση είναι στοιχεία απαραίτητα για την ιδανικότερη στιγμή κάθε λήψης.

Η παραπάνω φωτογραφία τραβήχτηκε στα Ζαγοροχώρια με την Canon EOS-1D X, κατά τη διάρκεια της δοκιμής του συγκεκριμένου μοντέλου. Αν κάτι με απασχόλησε, περισσότερο απ’ όλα τ’ άλλα, ήταν ότι για να γίνει χρειάστηκε να σχεδιάσω αρκετά και σε σημαντικό βαθμό τη λήψη.

Ενόσω λοιπόν βρισκόμουν στα Γιάννενα, έκανα μια μικρή αναγνώριση της περιοχής μία μέρα νωρίτερα. Φρόντισα να περιηγηθώ μέσα στο χωριό και γύρω από αυτό, σε σημεία που πρόσφεραν πανοραμική θέα και τα οποία θα μπορούσαν να προσεγγιστούν ακόμα και βράδυ, ψάχνοντας να βρω ενδιαφέροντες φωτισμούς, υφές και χρώματα. Αποφάσισα να επιστρέψω την επόμενη μέρα περίπου το μεσημέρι. Αφού ολοκλήρωσα μια σειρά λήψεων στα πλακόστρωτα καλντερίμια κινήθηκα πιο ψηλά, εκεί δηλαδή που την προηγούμενη είχα εντοπίσει τα σημεία που με ενδιαφέρουν.

Στην πραγματικότητα είχα φτιάξει στο μυαλό μου τη φωτογραφία που ήθελα να κάνω πολύ πριν φθάσω στο χωριό, πολύ πριν στήσω τη μηχανή και πατήσω το κλικ. Έτσι δε μου πήρε πολύ ώρα μέχρι να ανοίξω το τρίποδο, να περάσω στη μηχανή το L-bracket, το ντεκλανσέρ και να τρίψω ακόμα μια φορά τα χέρια μου, προσπαθώντας να τα ζεστάνω λιγάκι (λόγω του κρύου είχανε ξυλιάσει και μου ήταν δύσκολο να κάνω λεπτούς χειρισμούς).

Το μόνο που έμενε ήταν να περιμένω το κατάλληλο φως. Είχε αρχίσει να σουρουπώνει, και εκείνο που έθετα ως προτεραιότητα ήταν να μπορέσω να καταγράψω επαρκείς λεπτομέρειες σε όλη την κλίμακα της τονικότητας. Δεν σκόπευα να κάνω μια τυπική HDR εικόνα με πολλαπλές λήψεις. Ήθελα ένα αρχείο, ένα σωστό αρχείο που θα μπορούσε να μου δώσει εκείνο που είχα στο μυαλό μου. Η μόνη πραγματική δυσκολία ήταν ότι φωτογράφιζα με μία μηχανή, τη συμπεριφορά της οποίας δεν γνώριζα (ήταν ελάχιστες μέρες στη διάθεσή μου).

Πάρα ταύτα, μόλις έκρινα ότι το φως ήταν σωστό και ότι είχαν ανάψει οι λάμπες του δημοτικού φωτισμού έκανα μια σειρά λήψεων (3-4 αν θυμάμαι καλά). Για τη συγκεκριμένη, απαιτήθηκε έκθεση 30sec σε διάφραγμα f/9. Αργότερα, κατά τη διάρκεια της επεξεργασία, το μόνο που έκανα ήταν να δημιουργήσω ένα δεύτερο αρχείο στο οποίο είχα ανακτήσει ό,τι πληροφορία μπορούσε να ανακτηθεί στα highlights. Οι αρχικές εκδόσεις των 16άμπιτων TIFF αρχείων δημιουργήθηκαν με τη βοήθεια του DPP της Canon και η υπόλοιπη επεξεργασία πραγματοποιήθηκε στο Photoshop σε LAB color.

Σχετικά με τον συντάκτη

Γιώργος Τσάφος

Γιώργος Τσάφος

Συνεργάζεται με τα περιοδικά μας από το 2002. Μέλος του διεθνούς φωτογραφικού πρακτορείου Lonely Planet Images για περισσότερο από 15 χρόνια, έχει δημοσιεύσει εικόνες του σε Lonely Planet, Frommer’ s, Dorling kindersley και National Geographic Traveler. Έχει συνεργαστεί επίσης με New York Times, Sunday Times, Καθημερινή, Icon Travellers κ.ά. Είναι συγγραφέας του βιβλίου «Ψηφιακή Φωτογραφία - Όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε» και εισηγητής τεχνικών σεμιναρίων που απευθύνονται τόσο σε επαγγελματίες όσο και σε ερασιτέχνες φωτογράφους.