Εκθέσεις φωτογραφίας Νέα

“PALE PINK AND LIGHT BLUE”: ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ ΕΙΚΟΝΩΝ 1,5 ΑΙΩΝΑ ΠΡΙΝ!

Μετά την εκτύπωσή τους οι φωτογραφίες βάφονταν στο χέρι με νερομπογιές ή με ποικιλία παστέλ, λαδιών και βαφών!

Το Μουσείο Φωτογραφίας στην Kunstbibliothek του Βερολίνου παρουσιάζει, μέχρι τις 10 Ιανουαρίου 2016, μια έκθεση φωτογραφίας με 200 φωτογραφίες που τραβήχτηκαν μεταξύ 1868 και 1912, την περίοδο δηλαδή κατά την οποία η εμπορική φωτογραφία σημείωσε για πρώτη φορά άνοδο στην Ιαπωνία.

Διαβάζουμε σχετικά στην Huffington Post:

To κείμενο παρουσίασης της έκθεσης του Μουσείο αναφέρει πως η φωτογραφία «εκπροσωπούσε την απόλυτη ενσάρκωση της Δυτικής τεχνολογίας και προόδου», για αυτό και ορισμένα τμήματα της ιαπωνικής κοινωνίας, ιδιαίτερα εκείνα που αισθάνθηκαν πως η Ιαπωνία πρέπει να αρχίσει να ανοίγεται στις ξένες επιρροές, αγκάλιασαν το νέο μέσο. Ιάπωνες καλλιτέχνες και τεχνίτες ακολούθησαν τα βήματα των, λίγων, αμερικάνικων και βρετανικών φωτογραφικών στούντιο που εμφανίστηκαν στη χώρα -η οποία εκσυγχρονιζόταν με ταχύ ρυθμό- στα τέλη του 19ου αιώνα, ανοίγοντας και αυτοί με τη σειρά τους καταστήματα που, στην πορεία, θα δημιουργούσαν θρύλους όπως οι Ueno Hikoma, Uchida Kuichi, Kusakabe Kimbei και Ogawa Kazumasa.

Έκθεση "Pale Pink and Light Blue" στο Βερολίνο

Πώς, όμως, ο χρωματισμός στο χέρι κατάφερε να παράγει τόσο ζωντανές εικόνες; Η έκθεση «Pale Pink and Light Blue» περιέχει μια σειρά από εθνολογικές τυπογραφίες, στημένες καθημερινές σκηνές, στυλιζαρισμένα πορτρέτα, σπουδές πάνω στη φύση και φωτογραφίες αρχιτεκτονικής, οι περισσότερες εκ των οποίων ξεκίνησαν ως μονοχρωματικές φωτογραφίες. Πολλοί από τους φωτογράφους χρησιμοποίησαν ασπράδι αυγού ή εκτύπωση σε αλάτι για να αποτυπώσουν την πρωτότυπη εικόνα από το αρνητικό. Μετά την εκτύπωση, οι φωτογραφίες βάφονταν στο χέρι με νερομπογιές ή με τη χρήση μιας μεγάλης ποικιλίας παστέλ, λαδιών και βαφών -μια αρκετά επίπονη διαδικασία που περιλάμβανε την εφαρμογή μπογιάς στην επιφάνεια της εικόνας με τη χρήση πινέλων, δαχτύλων και άλλων σκευών. Αυτό δηλαδή που κάνουμε σήμερα με μερικά «κλικ» στο Photoshop.

Οι επιμελητές της έκθεσης παρατηρούν πως τα κεντρικά θέματα των φωτογραφιών περιστρέφονται γύρω από το παραδοσιακό ιαπωνικό στοιχείο (ηθοποιοί του θεάτρου kabuki, παλαιστές σούμο, σαμουράι κ.λπ.) κάτι που έρχεται σε αντίθεση με τον «άνευ όρων εξευρωπαϊσμό» που χαρακτήριζε εκείνη την περίοδο, κατά την οποία συστήθηκαν στον κόσμο εφευρέσεις όπως η ατμομηχανή, τα φώτα αερίου και το αερόστατο. Η ένταξη αυτών των οικείων σκηνών ενσάρκωνε το στερεότυπο της «παραμυθένιας γης των ανθών κερασιάς», όπως παρουσιαζόταν η Ιαπωνία στη Δύση από τον 16ο αιώνα. Υπό μία έννοια λοιπόν, οι φωτογραφίες εκμεταλλεύονταν αυτά τα κλισέ ενώ, όπως αναφέρει το Μουσείο «ταυτόχρονα, η αυθεντικότητα των εμπειριών που απεικονίζονταν έμοιαζε αμφίβολη».

 






Aρθρογράφος

Κωνσταντίνος Φλώρος

Στην Νexus Publications AΕ από το 1998, είναι σήμερα ο Διευθυντής Εκδόσεων της εταιρίας. Mέλος της EISA (Expert Imaging and Sound Association) από το 2003. Μέλος της Ένω­σης Συντακτών Περιοδικού-Ηλεκτρονικού Tύπου (EΣΠΗΤ) και της Διεθνούς Ομοσπονδίας Δημοσιογράφων (ΙFJ) από το 2005.