Ενδιαφέρουν

ΤΑ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΑ ΚΛΙΣΕ ΠΟΥ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΑΠΟΦΕΥΓΕΤΕ (Α’ ΜΕΡΟΣ)

Yπάρχουν ήδη άπειρες σχετικές εικόνες – φτάνουν!

Όλοι θέλουμε υπέροχες λήψεις, ωστόσο δεν είναι σπάνιες οι φορές που τις αναζητούμε σε λάθος κατεύθυνση. Η βασική παγίδα που κρύβουν τα αενάως επαναλαμβανόμενα μοτίβα των φωτογραφικών κλισέ είναι πως μας οδηγούν σε εικόνες οι οποίες σε μια πρώτη ματιά μπορεί να φαντάζουν ωραίες, παράλληλα, όμως, στερούνται κάθε άλλου ενδιαφέροντος.

Ποια είναι λοιπόν αυτά τα κλισέ και πώς να τα αποφεύγετε; Η Dasa Husarova του learn.zoner.com σταχυολόγησε τα σημαντικότερα από αυτά κι εμείς τα παρουσιάζουμε στα πλαίσια ενός άρθρου που θα ολοκληρωθεί σε δύο σκέλη, με το δεύτερο να δρομολογείται για δημοσίευση την προσεχή Δευτέρα 16/4, στις 3μμ. Το πρώτο ακολουθεί ευθύς αμέσως!


Υπάρχουν προορισμοί σε αυτόν τον κόσμο που έχουν φωτογραφηθεί τόσες φορές, ώστε ένας φωτογράφος θα πρέπει να …ντρέπεται να τους απαθανατίσει με την κάμερά του! Δεν εννοώ μόνο τον Πύργο του Άιφελ, αλλά και το Taj Mahal, τη Γέφυρα του Πύργου του Λονδίνου και τον Πύργο της Πίζας (με αυτές τις «αστείες» φωτογραφίες όπου κάποιος φαίνεται να τον υποστηρίζει). Οι φωτογραφίες από τέτοια μέρη δεν έχουν τίποτα να πουν πέρα από το τυπικό: «ήμουν εδώ και ξέρω πώς να πατάω το κουμπί του κλείστρου». Τι μπορείτε να κάνετε όταν βρίσκεστε σε ανάλογες τοποθεσίες; Αγοράστε και στείλτε μερικές καρτ-ποστάλ: αυτός είναι ο λόγος που υπαρχουν! Εναλλακτικά μπορείτε να τραβήξετε μερικές φωτογραφίες καρτ-ποσταλικού ύφους σε λιγότερο γνωστά σημεία τουριστικών προορισμών.

Αντισταθείτε στο ηλιοβασίλεμα

Στη φωτό στην κορυφή της σελίδας βλέπετε τα πρώτα αποτελέσματα από μια αναζήτηση για τη λέξη «ηλιοβασίλεμα» στο Google Images. Σίγουρα δεν ξεχωρίζουν με  την ποικιλία τους. Αναμφίβολα πρόκειται για το μεγαλύτερο φωτογραφικό κλισέ όλων: το ζεστό πορτοκαλί και κόκκινο χρώμα του ουρανού επενεργεί στους φωτογράφους όπως η πανσέληνος σε έναν λυκάνθρωπο! Προσπαθήστε να σκεφτείτε τη φύση του φωτός και όχι το ίδιο το ηλιοβασίλεμα. Παρατηρήστε το και ανακαλύψτε τρόπους να το εκμεταλλευτείτε για άλλα θέματα – λ.χ. για να προσθέσετε ατμοσφαιρικότητα σε κάποιες εικόνες τις πρώτες βραδινές ώρες.

Αρκετά με τις λήψεις που θυμίζουν παλιά φωτογραφικά φιλμ

Από την στιγμή που ξεκίνησε η άνθιση του Instagram, οι εικόνες που θυμίζουν υφές φιλμ μέσω desaturation (αποκορεσμού) και χαμηλού κοντράστ έχουν εξαπλωθεί σαν ιός. Η τακτική αυτή καθαυτή δε συνιστά πρόβλημα. Το πρόβλημα ξεκινά όταν την εφαρμόζετε με λάθος τρόπο ή όταν, πολύ απλά, το παρακάνετε με τη χρήση της.

Δυο εκδοχές της ίδιας εικόνας: Αριστερά η επεξεργασία στόχευσε στη δημιουργία matte ύφους. Δεξιά περιορίστηκε στις τυπικές επεμβάσεις στους τομείς της αντίθεσης, του φωτισμού και των σκιών. Είναι  προφανές, από την πρώτη ματιά, πως το αποτέλεσμα αριστερά είναι πολύ πιο αδύναμο.

To συγκεκριμένο φωτογραφικό ύφος προέκυπτε συνήθως ως αποτέλεσμα είτε λήψεων που είχαν γίνει με φιλμ χαμηλής ποιότητας είτε υποεκτεθεμένων αρνητικών. Στην ψηφιακή φωτογραφία, αν επιμείνετε ιδιαίτερα στη χρήση αυτού του είδους της επεξεργασίας, μπορεί να αφαιρέσετε από τη λήψη σας τις λεπτομέρειες, τα ζωντανά χρώματα και το κοντράστ και να καταλήξετε με ένα αποτέλεσμα που θα θυμίζει προϊόν εφαρμογής φτηνού φίλτρου του Instagram. Επιπρόσθετα, όταν εκτυπώνετε μια φωτογραφία που έχει υποστεί επεξεργασία με τέτοιο τρόπο, το αποτέλεσμα φαντάζει θαμπό και άτονο.

Μην χρησιμοποιείτε ασπρόμαυρο μόνο και μόνο για να κάνετε… «τέχνη»

Υπήρξε μια εποχή που το ασπρόμαυρο ήταν η μόνη επιλογή. Προσωπικά θεωρώ πως εξακολουθεί να έχει τη θέση του στον ψηφιακό μας κόσμο. Όμως πολλοί φωτογράφοι υποφέρουν από την ψευδαίσθηση ότι η μετατροπή των φωτογραφιών τους σε ασπρόμαυρες τις καθιστά αυτομάτως …έργα τέχνης.

Ακόμη χειρότερη φαντάζει η τακτική του μερικού αποχρωματισμού, όπως όταν λ.χ. σε μια λήψη δρόμου μετά από βροχή το α/μ σκηνικό διασπάται από μια κόκκινη ομπρέλα (ας ελπίσουμε πως είναι οριστικά εκτός μόδας πλέον). Οι ασπρόμαυρες μετατροπές συχνά καταστρέφουν τις φωτογραφίες. Συνήθως εξαφανίζουν μερικά σημεία της λήψης εντελώς – τέτοιου είδους αποτελέσματα δεν έχουν τίποτα κοινό με την τέχνη.

Από τη μη επεξεργασμένη πλευρά της εικόνας (αριστερά) είναι σαφές ότι πρόκειται για ένα μάλλον βαρετό στιγμιότυπο δύο ανθρώπων που απλώς περπατούν. Η «βαριά» α/μ μετατροπή προσπαθεί απλώς να το κρύψει, μέσα από τη διαδικασία της αύξησης του κοντράστ και της εφαρμογής βινιεταρίσματος.

Μη φωτογραφίζετε αποκλειστικά για τις ανάγκες του Instagram

Τα τελευταία χρόνια έχει καταγραφεί η άνοδος των bloggers και των «instagramists» που θεωρούν τους εαυτούς τους ταξιδιώτες και εξερευνητές (και όχι τουρίστες). Κι όμως το φωτογραφικό τους στιλ είναι ελάχιστα διαφορετικό από το αντίστοιχο όσων κάνουν λήψεις του Πύργου του Άιφελ. Όλες οι φωτογραφίες τους φαίνεται να δείχνουν τα ίδια πράγματα.

Tυπικό δείγμα λήψης του σύγχρονου «ταξιδιώτη» o οποίος ταυτόχρονα έχει παρουσία στα social media.

Παράδειγμα: θυμάστε την περίοδο κατά την οποία εμφανίστηκε ένα κύμα φωτογραφιών με έναν άνθρωπο που στέκεται πάνω σε μια κορυφή του βουνού, κοιτάζοντας καθηλωμένος ένα τοπίο στο βάθος (φορώντας ασυνήθιστα μοντέρνα ρούχα). Αφού επισκεφθείτε δέκα προφίλ με παρόμοιο υλικό, είναι πλέον εξαιρετικά δύσκολο να ξεχωρίσετε το έναν «ταξιδιώτη» από τον άλλο. Ποια είναι η δική μου πρόταση; Όταν ξεκινάτε να ταξιδεύετε, να έχετε κατά νου ότι είναι μερικές φορές καλύτερο να απολαύσετε απλώς τις στιγμές του ταξιδιού σας από το να τραβήξετε φωτογραφίες με μοναδικό σκοπό να αποσπάσετε likes στα κοινωνικά δίκτυα.

Πείτε αντίο στις selfies μέσα από καθρέφτες

Θεωρείστε φωτογράφοι; Τότε σίγουρα δεν χρειάζεται να χρησιμοποιήσετε μια λήψη του εαυτού σας μαζί με την ακριβή κάμερά σας μπροστά από ένα καθρέφτη, ως φωτογραφία προφίλ στα social media.

…όχι!

Οι άνθρωποι θα είναι έτσι κι αλλιώς σε θέση να καταλάβουν ότι κατέχετε, αγαπάτε και χρησιμοποιείτε μια φωτογραφική μηχανή. Επιπρόσθετα, δεν θέλετε να κάνετε το ίδιο πράγμα με όλους τους άλλους, έτσι δεν είναι; Αντίθετα, δοκιμάστε να αναζητήσετε κάποιους διαφορετικούς τρόπους για να συνθέσετε την αυτοπροσωπογραφία σας, οι οποίοι να μπορούν πραγματικά να αποκαλύψουν κάτι για εσάς και τις ικανότητές σας.

Μια κλασική selfie σε καθρέφτη μπορεί να μετατραπεί σε ένα πιο σοφιστικέ πορτρέτο. Προσπαθήστε να σκεφτείτε πιο ενδιαφέρουσες χρήσεις για τον καθρέφτη σας αντί να τον χρησιμοποιείτε μόνο και μόνο για να δείξει την αντανάκλαση της κάμεράς σας.

Μην βασίζεστε αποκλειστικά στο bokeh 

Οι …κολλημένοι με τις selfie δεν είναι οι μόνοι φωτογράφοι που έχουν εμμονές. Υπάρχει επίσης μια αρκετά μεγάλη ομάδα δημιουργών που θα αγοράσει οποιοδήποτε φακό σε οποιαδήποτε τιμή, αρκεί αυτός να τους υπόσχεται κορυφαία επίδοση στον τομέα του bokeh. Πόσο ενδιαφέρουσες ωστόσο είναι οι λήψεις που ως μοναδικό προσόν τους έχουν την επίδειξη αυτής της τεχνικής ιδιαιτερότητας;

Αν δεν έχετε λοιπόν ένα φακό με αντίστοιχες ικανότητες, μην στεναχωριέστε! Επικεντρώστε τις προσπάθειές σας στη σύνθεση και στο περιεχόμενο των φωτογραφιών σας και όχι στην ενασχόληση με τους εκάστοτε τεχνολογικούς πολέμους.

Με λήψεις όπως αυτή, μπορείτε να καταλήξετε να αναρωτιέστε αν ο στόχος ήταν να απεικονίσετε το θέμα ή απλά να δείξετε τι μπορεί να κάνει ένα ανοιχτό διάφραγμα.

ΜΗ ΧΑΣΕΤΕ ΤΟ ΔΕΥΤΕΡΟ ΜΕΡΟΣ ΤΟΥ ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΟΣ!

Σχετικά με τον συντάκτη

Κωνσταντίνος Φλώρος

Κωνσταντίνος Φλώρος

Στην Νexus Publications AΕ από το 1998, είναι σήμερα ο Διευθυντής Εκδόσεων της εταιρίας. Mέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης Περιοδικών Ήχου και Εικόνας (EISA) από το 2003. Μέλος της Ένω­σης Συντακτών Περιοδικού-Ηλεκτρονικού Tύπου (EΣΠΗΤ) και της Διεθνούς Ομοσπονδίας Δημοσιογράφων (ΙFJ) από το 2005.

Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. Περισσότερες πληροφορίες.

Οι ρυθμίσεις των cookies σε αυτή την ιστοσελίδα έχουν οριστεί σε "αποδοχή cookies" για να σας δώσουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία περιήγησης. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτή την ιστοσελίδα χωρίς να αλλάξετε τις ρυθμίσεις των cookies σας ή κάνετε κλικ στο κουμπί "Κλείσιμο" παρακάτω τότε συναινείτε σε αυτό.

Κλείσιμο