Know How Τεχνικές

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΖΟΝΤΑΣ ΔΕΝΤΡΑ ΣΤΗ ΦΥΣΗ

Καλό είναι να επιδιώκουμε όσο πιο πλάγιο φωτισμό γίνεται!

Ακόμα κι αν επιστρέψατε από τις διακοπές σας, οι σύντομες αποδράσεις από την πόλη δημιουργούν πάντα ενδιαφέρουσες ευκαιρίες φωτογράφισης. Καθώς εξακολουθούμε να βιώνουμε (παρότι μπήκε ο Σεπτέμβριος) το ελληνικό καλοκαίρι και τις υψηλές θερμοκρασίες του, δε θα ήταν άσχημη ιδέα να αρχίσουμε να παίρνουμε …τα βουνά σε αναζήτηση στιγμών χαλάρωσης.

Όσοι από εσάς συνδυάζουν την πεζοπορία με τη φωτογραφία θα ανακαλύψουν ανεξάντλητες ευκαιρίες δημιουργίας. Ένα από αυτά, και σίγουρα ένα που με εμπνέει πολύ κάθε φορά που βρίσκομαι χαμένος στους ορεινούς όγκους της Ηπείρου, είναι τα δέντρα και πιο συγκεκριμένα οι συστάδες δέντρων. Υπάρχουν ποικίλοι τρόποι να τις φωτογραφίσει κάποιος, αλλά η πρωταρχική και βασικότερη συμβουλή είναι να ξέρει λίγο το μέρος που επισκέπτεται, και ακολούθως να γνωρίζει επακριβώς τι μπορεί να του δώσει ο εξοπλισμός του.

Όταν φωτογραφίζουμε συστάδες δέντρων, τις περισσότερες φορές χρησιμοποιούμε τηλεφακό και μάλιστα όσο πιο ισχυρό διαθέτουμε. Τα 135mm θεωρώ ότι είναι το ελάχιστο που θα πρέπει να έχουμε, ιδανικά δε θα πρότεινα εστιακές αποστάσεις της τάξεως των 300mm και 400mm. Με τη βοήθεια του τηλεφακού, μπορούμε να απομονώσουμε δραματικά το θέμα και να δώσουμε την αίσθηση της συμπίεσης της προοπτικής, να εκμηδενίσουμε δηλαδή την απόσταση των δέντρων μεταξύ τους.

Συνηθίζω να φωτογραφίζω συστάδες δέντρων νωρίς το πρωί, με το πρώτο φως το ήλιου, κάτι που σημαίνει ότι θα πρέπει να βρίσκομαι στο σημείο αρκετά νωρίτερα. Ο λόγος είναι ότι μου αρέσει πολύ ο τρόπος που οι πρώτες ακτίνες αρχίζουν να “χαϊδεύουν” τις κορυφές των δέντρων, μην επηρεάζοντας τον υπόλοιπο κορμό και δημιουργώντας έτσι έντονο κοντράστ ανάμεσα σε φωτισμένες και σκιερές περιοχές. Σε κάθε περίπτωση, καλό είναι να επιδιώκουμε όσο πιο πλάγιο φωτισμό γίνεται. Ένας ακόμα λόγος που προτιμώ τις πρώτες πρωινές ώρες από οποιαδήποτε άλλη στιγμή της μέρας είναι επειδή υπάρχει μεγάλη πιθανότητα να πέσω σε ομίχλη, οπότε το τοπίο μεταμορφώνεται και σχεδόν σου …φωνάζει “φωτογράφισέ με, φωτογράφισέ με”!

Οι ισχυροί τηλεφακοί που προαναφέρθηκαν αποτελούν σημαντική οικονομική επένδυση για κάποιον που διαθέτει CSC ή DSLR, ειδικά full frame, αλλά όχι και εκείνον που διαθέτει μία όλα-σε-ένα super-zoom compact. Λόγω των μεγάλων εστιακών αποστάσεων, η χρήση τρίποδου είναι απαραίτητη για πιο σταθερές και ευκρινείς εικόνες.

 






Aρθρογράφος

Γιώργος Τσάφος

Συνεργάζεται με τα περιοδικά μας από το 2002. Μέλος του διεθνούς φωτογραφικού πρακτορείου Lonely Planet Images επί μακρά σειρά ετών, έχει δημοσιεύσει εικόνες του σε Lonely Planet, Frommer’ s, Dorling kindersley και National Geographic Traveler. Έχει συνεργαστεί επίσης με New York Times, Sunday Times, Καθημερινή, Icon Travellers κ.ά. Είναι συγγραφέας του βιβλίου «Ψηφιακή Φωτογραφία - Όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε» και εισηγητής τεχνικών σεμιναρίων που απευθύνονται τόσο σε επαγγελματίες όσο και σε ερασιτέχνες φωτογράφους.