Market

TO PHOTOSHOP ΣΤΗΝ ΥΠΗΡΕΣΙΑ ΤΗΣ ΛΟΓΟΚΡΙΣΙΑΣ

Οι περιορισμοί στον αραβικό κόσμο ισχύουν ακόμη και για ονόματα του βεληνεκούς της Madonna!

Ρούχα όπως τα μπικίνι και οι μίνι φούστες μπορεί να είναι απόλυτα αποδεκτά και συνηθισμένα στο δυτικό κόσμο – ωστόσο στη Μέση Ανατολή τα πράγματα δεν είναι ακριβώς έτσι. Χώρες όπως η Σαουδική Αραβία και το Ιράν, εφαρμόζουν αυστηρούς νόμους αιδημοσύνης όσον αφορά στο γυναικείο ρουχισμό, σύμφωνους με την ισλαμική παράδοση που απαγορεύει την δημόσια επίδειξη του γυναικείου σώματος, πλην του προσώπου και των χεριών.

Αυτοί οι περιορισμοί ισχύουν ακόμη και για ονόματα του βεληνεκούς της Britney Spears και της Madonna, όπως αποδεικνύεται και από τις εικόνες που θα δείτε παρακάτω.

Ενώ λοιπόν οι διαφημίσεις με σέξι και αποκαλυπτικές (ας πούμε…) ενδυμασίες, είναι ένας πολύ καλός τρόπος για να πουληθεί περίπου οτιδήποτε σε Ευρώπη και Αμερική, στα ισλαμικά κράτη απαιτείται η δημιουργία soft …παραλλαγών τους προκειμένου να κυκλοφορήσουν στο κοινό.

Η ισλαμική θρησκευτική αστυνομία (γνωστή ως Μutaween) η οποία είναι η αρμόδια αρχή για την επιβολή της Σαρία (του ισλαμικού θρησκευτικού κώδικα διαβίωσης) σε διάφορες μουσουλμανικές χώρες, ασκεί τη σχετική λογοκρισία στις εικόνες, επιλέγοντας συνήθως να ρίξει απλώς μια …πατατούκα στους ώμους λ.χ. της Shakira, προκειμένου να επιτύχει το επιθυμητό αποτέλεσμα.

Πρόσφατα, ωστόσο, αρχίσει να κυκλοφορούν και εκδοχές διαφημίσεων, όπου επιλέγεται μια περισσότερο δημιουργική(;) χρήση του Photoshop.

Η αφορμή για να ανακινηθεί το θέμα και να φτάσει εκ νέου στον αφρό της επικαιρότητας, δόθηκε στις 4 Ιουνίου 2017, όταν αναρτήθηκε στη σελίδα της εταιρίας Saco το παρακάτω tweet:

Πιθανότατα δεν διαβάζετε αραβικά, ωστόσο αν κάνετε κλικ στην εικόνα του παραπάνω link, θα δείτε την αραβική εκδοχή μιας διαφήμισης πισίνας της αμερικανικής εταιρίας Intex, την οποία έχουμε ήδη δημοσιεύσει στην κορυφή της σελίδας: τα πρόσωπα του άντρα και των παιδιών είναι καλυμμένα από pixels και τα σώματά τους από ρούχα. Στα δεξιά τους βρίσκεται μια φουσκωτή μπάλα Winnie the Pooh.

Η Saco είναι μεταπωλητής της Intex στην Σαουδική Αραβία, και επέλεξε τη συγκεκριμένη εικόνα για να συμπεριληφθεί στο διαφημιστικό κατάλογο που ετοίμασε για τον 9ο μήνα του ισλαμικού ημερολογίου που ονομάζεται Ramadan – πρόκειται για το γνωστό στα ελληνικά Ραμαζάνι: μια περίοδος νηστείας, που αντιστοιχεί με τη αντίστοιχη χριστιανική της Σαρακοστής.

Η αναγραφόμενη ώρα της συγκεκριμένης ανάρτησης είναι 1:30μμ. Χρειάστηκαν λιγότερα από 75 λεπτά, για να φτάσουμε στις 2:41μμ, όταν και αναρτήθηκε, ως απάντηση, η αυθεντική version της διαφήμισης: ο άντρας και τα παιδιά φορούν μόνο τα μαγιό τους, τα πρόσωπά τους φαίνονται καθαρά και …το κυριότερο: αντί για την πλαστική μπάλα υπάρχει μια γυναίκα!

Όπως είναι αυτονόητο, ξεκίνησε μια θύελλα αντιδράσεων, η οποία δεν περιορίστηκε στα social media αλλά έφτασε και στον διεθνή τύπο.

Μετά από όλες τις παραπάνω εξελίξεις, το Bored Panda δημιούργησε ένα νέο άρθρο, στο οποίο παρουσιάζει “τις καλύτερες, τις χειρότερες και τις πιο αστείες επεξεργασμένες εικόνες για ευαίσθητoυς θεατές” (“the best, the worst, and the funniest edited images for sensitive audiences”).

Είναι προφανής η διάθεση των δημιουργών του, να αντιμετωπίσουν ένα θέμα αναντίρρητα λεπτό, ευαίσθητο και περίπλοκο, εστιάζοντας περισσότερο στην σκωπτική του διάσταση. Δείτε παρακάτω ορισμένες από τις εικόνες που επέλεξαν – και ταυτόχρονα αναλογιστείτε αν ακόμα και θέματα τέτοιου είδους μπορούν ή/και δικαιούνται να έχουν αστείες (εντός ή εκτός εισαγωγικών) πτυχές…

Christina Aguilera - Lotus

Shakira - Oral Fixation

Nirvana - Nevermind

Britney Spears - Oops!...I Did It Again

Christina Aguilera - Stripped

Lady Gaga - Do What U Want

Justin Bieber - Purpose

Miley Cyrus - Bangerz


 






Aρθρογράφος

Κωνσταντίνος Φλώρος

Στην Νexus Publications AΕ από το 1998, είναι σήμερα ο Διευθυντής Εκδόσεων της εταιρίας. Mέλος της EISA (Expert Imaging and Sound Association) από το 2003. Μέλος της Ένω­σης Συντακτών Περιοδικού-Ηλεκτρονικού Tύπου (EΣΠΗΤ) και της Διεθνούς Ομοσπονδίας Δημοσιογράφων (ΙFJ) από το 2005.