Διάφορα Νέα

ΕΙΝΑΙ ΑΥΤΗ ΜΙΑ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ ΤΗΣ ΠΑΛΙΑΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ;

Μια λήψη του 19ου αιώνα ξεσηκώνει συζητήσεις τον 21ο!

Μια ανάρτηση που πραγματοποιήθηκε στη σελίδα του Facebook «Παλιές Φωτογραφίες της Θεσσαλονίκης» το Σάββατο 23/9/17 έδωσε την αφορμή για να ξεκινήσει ένας έντονος διάλογος  σχετικά με το αν όντως η φωτογραφία που βλέπετε στην κορυφή της σελίδας αναπαριστά ή όχι την συμπρωτεύουσα. 

Η ανάρτηση έγινε από τον Ζαχαρία Σεμερτζίδη, συν-διαχειριστή της σελίδας, ο οποίος σημείωσε: «Η μοναδική μέχρι σήμερα φωτογραφική αποτύπωση της παραλίας της Θεσσαλονίκης πριν από την κατεδάφιση του παραθαλλάσιου τείχους. Χρονολογία κατά προσέγγιση στα μέσα της δεκαετίας του 1860, οπωσδήποτε πριν το 1867. Μια ιστορική λήψη για την οποία όλοι εμείς στις Παλιές Φωτογραφίες της Θεσσαλονίκης αισθανόμαστε δικαιολογημένα υπερήφανοι που έχουμε την ευκαιρία να γνωρίσουμε να σχολιάσουμε και να την κάνουμε γνωστή στα μέλη μας και σε όλους όσους ενδιαφέρονται για το παρελθόν της πόλης μας.»

48 ώρες αργότερα, όπως διαβάζουμε στο Vice, ο Ευάγγελος Χεκίμογλου, ιστορικός, συγγραφέας και έγκυρος ερευνητής, εξέφρασε την αμφιβολία του σχετικά με το αν η φωτογραφία απεικονίζει πράγματι τη Θεσσαλονίκη. Ο ίδιος έγραψε στο Facebook: «Εξέτασα στην ιστοσελίδα των Κρατικών Αρχείων της Ουγγαρίας τη φωτογραφία που δημοσίευσε χτες η Ομάδα των Παλαιών Φωτογραφιών της Θεσσαλονίκης (κ. Σεμερτζίδης) και εκφράζω τις αμφιβολίες μου ότι πρόκειται για τη Θεσσαλονίκη, χωρίς να μπορώ να το αποκλείσω αυτή τη στιγμή. Οι λόγοι που επικαλούμαι είναι καταρχάς δύο: α) Δεν υπάρχει ίχνος της Αγίας Σοφίας και του Kara Ali cami, β) Δεν έχουμε άλλες λήψεις των freres Αbdullah από τη Θεσσαλονίκη. Προτείνω ένα workshop για τη συζήτηση του θέματος. Σπεύδω να αποδομήσω εξ αρχής το επιχείρημα που προβλήθηκε για ομοιότητα με τον ζωγραφικό πίνακα Sulucca, ο οποίος δεν είναι φωτογραφία (ενδέχεται να περιέχει φανταστικά στοιχεία) και τον οποίον δεν έχει δει κανείς εν πρωτοτύπω. Η δημόσια χρήση του (πέραν της δημοσιεύσεως σε οπισθόφυλλο ποιητικού βιβλίου) έγινε για πρώτη φορά το 1995, όχι όμως με την έννοια του αποδεικτικού στοιχείου. Τα συγχαρητήριά μου, όπως και να ‘χει, στην Ομάδα των Παλαιών Φωτογραφιών και τον κ. Σεμερτζίδη προσωπικά. Σημασία έχει η συσσωρευτική ερευνητική δουλειά κι όχι το συμπέρασμα, που αλλάζει ανάλογα με τις γνώσεις μας».

H φωτογραφία έγινε viral, ο διάλογος εμπλουτίστηκε από πλήθος ακόμα απόψεων, διατυπωμένων από χείλη επίσημα και ανεπίσημα, και τώρα όλοι οι ενδιαφερόμενοι προσβλέπουν σε μια ημερομηνία: αυτή της 29ης Νοεμβρίου 2017 όταν και (σύμφωνα με το ρεπορτάζ της Καθημερινής) θα διεξαχθεί ειδική ημερίδα στο αμφιθέατρο της βιβλιοθήκης του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου. Εκεί αναμένεται να εκθέσουν τα επιχειρήματα και τις ενστάσεις τους συλλέκτες, φωτογράφοι, ιστορικοί, γύρω από το εάν είναι πράγματι φωτογραφία της Θεσσαλονίκης ή κάποιας άλλης πόλης.

Σχετικά με τον συντάκτη

Αναστασία Γαλάτη

Αναστασία Γαλάτη

Η Αναστασία Γαλάτη εργάζεται στον χώρο των Γραφικών Τεχνών από το 2001. Είναι Creative Director στην Nexus Publications AE. Παράλληλα κάνει επεξεργασία εικόνας και χρώματος, επαγγελματικό retouche, ειδικά φωτομοντάζ, και σχεδιάζει ψηφιακά άλμπουμ γάμου & βάπτισης ως freelancer για πολλά studio φωτογραφίας. Το μότο που χαρακτηρίζει τη δουλειά της και την ίδια είναι: “I have the simplest tastes. I am always satisfied with the best” (Oscar Wilde)