Know How

ΠΩΣ ΜΠΟΡΩ ΝΑ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΣΩ ΑΝ ΔΕΝ ΕΧΩ ΧΡΟΝΟ;

“…όλη η προσοχή σε ένα θέμα” είναι η απάντηση!

Είναι κάποιες φορές που βρισκόμαστε σε ένα μέρος για λιγοστές μέρες και χωρίς την πολυτέλεια χρόνου για να δούμε τα πάντα. Τότε μπορούμε να συγκεντρωθούμε και να εξαντλήσουμε ένα θέμα που, μεταξύ άλλων, αποτελεί σήμα κατατεθέν της περιοχής!

Μπορεί να είναι ένα λιμάνι, ένας φάρος, ένα κάστρο, μια γέφυρα ή οτιδήποτε άλλο. Άποψή μου είναι πως θα πρέπει να επιχειρήσουμε να το καλύψουμε από διαφορετικές γωνίες, σε διαφορετικές ώρες, ενδεχομένως με διαφορετικές καιρικές συνθήκες, εντάσσοντας ή όχι κόσμο και γενικά προσπαθώντας να αναδείξουμε τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του, πάντα σε συνάρτηση με το περιβάλλον που βρίσκεται.

Σε μια τέτοια προσπάθεια έτυχε να βρίσκομαι για λίγες μέρες στη Ρόδο. Πέρα από τις κλασικές και λίγο κοινότυπες εικόνες που έκανα στην παλιά πόλη και σε κάποιες από τις παραλίες του νησιού, διαμένοντας μέσα στην πόλη επισκέφτηκα το φρούριο του Αγίου Νικολάου και το φάρο που υπάρχει μέσα σε αυτό. Αναμφισβήτητα αποτελεί ένα landmark της περιοχής και ως εκ τούτου εμφανίζεται πολλές φορές σε ταξιδιωτικές κάρτες και ταξιδιωτικούς οδηγούς. Το ενδιαφέρον μου ήταν σαφέστατα εμπορικό, καθώς γνώριζα εκ των προτέρων ότι υπάρχει ζήτηση για ανάλογες λήψεις.

Πρόκειται για ένα μνημείο που φωτίζεται επαρκώς το βράδυ και σίγουρα δε θα μπορούσα να αγνοήσω τις νυχτερινές λήψεις. Στην πραγματικότητα από εκεί άρχισα. Ξεκίνησα δηλαδή επιστρέφοντας κάθε μέρα, λίγο πριν τη δύση, επιχειρώντας να βρω καινούριες γωνίες ή απλά αναζητώντας τη θέση που είχα σταμπάρει την προηγούμενη.

Ομολογώ (εφόσον υπάρχει) ο χρόνος είναι μεγάλο πλεονέκτημα όταν σκοπεύεις να κάνεις κάτι τέτοιο. Είχα μάλιστα την ευκαιρία να το φωτογραφίσω υπό διαφορετικές συνθήκες, αφού κάτι τα ξαφνικά μπουρίνια, κάτι οι δυνατοί νότιοι άνεμοι άλλαζαν διαρκώς το σκηνικό. Ένα τοπίο δεν είναι ποτέ το ίδιο.

Έπαιρνα πάντα μαζί μου το πιστό και ξεφλουδισμένο, από τη χρόνια χρήση και ταλαιπωρία, Manfrotto μαζί με το L-bracket για την περίπτωση που θα χρησιμοποιούσα τηλεφακό σε κάθετο κάδρο. Γνώριζα πάντα τι ήθελα να κάνω, πολύ πριν φθάσω στο σημείο. Πλησίαζα και έκανα μερικές λήψεις με το standard zoom, κυρίως στην ευρυγώνια θέση. Προσπαθούσα να αποφεύγω τις πολύ ευρυγώνιες λήψεις από εξαιρετικά κοντινή απόσταση, εκείνες δηλαδή που επιβάλλουν να στρέψεις τη μηχανή προς τα πάνω.

Όταν έκρινα πως υπήρχε κάποιο στοιχείο που με ενδιέφερε περισσότερο, απλά χρησιμοποιούσα τηλεφακό, προσέχοντας να διατηρώ ένα βαθμό πρωτοτυπίας στην κάθε λήψη. Οι καλύτερες λήψεις που έκανα δεν ήταν αυτές που έγιναν από μικρή απόσταση αλλά εκείνες που έγιναν από μακριά, με τηλεφακούς των 200mm και 300mm. Το μεγαλύτερο πρόβλημα που συνάντησα σε φωτογραφίες που έγιναν κατά τη διάρκεια του νύχτας ήταν ο έλεγχος των highlights, γεγονός που με οδήγησε να πραγματοποιήσω και ορισμένες υποεκτεθειμένες λήψης.

Σε κάθε περίπτωση έδινα ιδιαίτερη βαρύτητα στη σύνθεση του κάδρου. Φρόντισα να εφαρμόσω τον κανόνα των τρίτων και την τεχνική εστίασης σε πρώτο-δεύτερο πλάνο. Την ημέρα τα πράγματα γίνονταν δυσκολότερα. Η διαύγεια της ατμόσφαιρας ήταν μέτρια και το πλήθη τουριστών με τα ενοικιαζόμενα αυτοκίνητα δημιουργούσαν ανυπέρβλητα εμπόδια. Παρά ταύτα βρήκα την ευκαιρία να τραβήξω, πάλι από απόσταση, χρησιμοποιώντας τηλεφακό για να απομονώσω λίγο το θέμα.

Μια από τις πιο ενδιαφέρουσες ημερήσιες λήψεις, ήταν αυτή που έκανα στεκόμενος απέναντι από το φρούριο, με τη μηχανή σε τρίποδο κι έχοντας τοποθετήσει ένα ιδιαίτερα πυκνό φίλτρο ND. Με τον τρόπο αυτό κατέβασα αρκετά χαμηλά την ταχύτητα κλείστρου, θολώνοντας με επιτυχία κάθε κίνηση γύρω από το βασικό θέμα (βλ. τα νερά της θάλασσας, τους διερχόμενους, ακόμα κι ένα πλοίο που έτυχε να περνάει στα ανοιχτά εκείνη τη στιγμή).

Πέρασα αρκετή ώρα δουλεύοντας στον υπολογιστή ορισμένες από τις εικόνες της τελικής επιλογής και μπορώ να πω με βεβαιότητα ότι το συνολικό αποτέλεσμα με ικανοποίησε πλήρως.


Photonet Newsletter
Kάθε Τρίτη & Πέμπτη όλα τα φωτογραφικά νέα δωρεάν!

   



Aρθρογράφος

Γιώργος Τσάφος

Συνεργάζεται με τα περιοδικά μας από το 2002. Μέλος του διεθνούς φωτογραφικού πρακτορείου Lonely Planet Images επί μακρά σειρά ετών, έχει δημοσιεύσει εικόνες του σε Lonely Planet, Frommer’ s, Dorling kindersley και National Geographic Traveler. Έχει συνεργαστεί επίσης με New York Times, Sunday Times, Καθημερινή, Icon Travellers κ.ά. Είναι συγγραφέας του βιβλίου «Ψηφιακή Φωτογραφία - Όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε» και εισηγητής τεχνικών σεμιναρίων που απευθύνονται τόσο σε επαγγελματίες όσο και σε ερασιτέχνες φωτογράφους.

Θέλετε να σας ενημερώνουμε προσωπικά;