Εκθέσεις φωτογραφίας Νέα

«ΑΠΟ ΤΟ Α ΩΣ ΤΟ Ω»: ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΕΣ ΕΚΔΟΧΕΣ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΑΛΦΑΒΗΤΟΥ

Η έκθεση επιδιώκει να υπογραμμίσει αξίες και σύμβολα που είναι άρρηκτα συνδεδεμένα με τον ελληνικό πολιτισμό.

H έκθεση «Από το Α ως το Ω. Φωτογραφικές εκδοχές του ελληνικού αλφαβήτου», μια πρωτότυπη παραγωγή του Μουσείου Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης με 24 έργα –αντιστοιχισμένα στα γράμματα του ελληνικού αλφαβήτου– 24 Ελλήνων φωτογράφων, ταξιδεύει και παρουσιάζεται από τις 8 έως τις 22 Απριλίου, στην πόλη Βελίκο Τύρνοβο της Βουλγαρίας, κατόπιν πρόσκλησης του ΜΦΘ από το Πανεπιστήμιο του Βελίκο Τύρνοβο «Αγ. Κυρίλλου και Μεθοδίου».

Η έκθεση θα φιλοξενηθεί στο κεντρικό φουαγιέ της Πρυτανείας του Πανεπιστημίου του Βελίκο Τύρνοβο, στο πλαίσιο του εκδηλώσεων για τα δέκα χρόνια του Κέντρου Ελληνικής Γλώσσας και Πολιτισμού του Πανεπιστημίου.

Λίγα λόγια για την έκθεση

Η ελληνική ταυτότητα είναι δεμένη με τη γλώσσα. Η έκθεση, που περιλαμβάνει 24 εικόνες διαφορετικών φωτογράφων, χρησιμοποιεί τα γράμματα του ελληνικού αλφαβήτου για να υπογραμμίσει αξίες και σύμβολα που είναι άρρηκτα συνδεδεμένα με τον ελληνικό πολιτισμό, από τις απαρχές του ως σήμερα. Μ’ αυτό το σκεπτικό, το Δ π.χ. εκπροσωπεί τη δημοκρατία, το Α τον αγώνα (τον συναγωνισμό που συνδέεται με την έννοια της αριστείας, αξίας ιδιαίτερα σημαντικής στον αρχαιοελληνικό πολιτισμό), το Ν τη ναυτιλία, μακρά ελληνική παράδοση, συνυφασμένη με το ελληνικό δαιμόνιο από τους αρχαιότατους χρόνους. Μερικές λέξεις είναι πιο αναγνωρίσιμες από άλλες, καθώς μεταγράφονται και στις ξένες γλώσσες σχεδόν ατόφιες, όπως οι λέξεις Όλυμπος, ή Τραγωδία. Άλλες συνδέονται οπτικά με την Ελλάδα και είναι ταυτισμένες απολύτως με την διαχρονία της, όπως οι λέξεις γιορτή (το διονυσιακό πνεύμα παραμένει πάντα ζωντανό), ή ελιά. Υπάρχουν επίσης λέξεις που αντιπροσωπεύουν ιδέες ή επινοήσεις όπως η λέξη χάρτης (ας μην ξεχνάμε ότι ο αρχαίος φιλόσοφος Αναξίμανδρος ήταν ένας από τους πρωτοπόρους της χαρτογραφίας), αλλά δεν είναι ευρέως γνωστές.

Παύλος Φυσάκης: Ιθάκη

Τέλος, οι φωτογραφικές εικόνες φέρνουν στο προσκήνιο λέξεις που εκφράζουν μοναδικές ελληνικές πραγματικότητες και συνθήκες (συναισθηματικές ή κοινωνικές), όπως βάσανο ή ξενιτιά, μια λέξη που εμπεριέχει τόσο την έννοια της μετανάστευσης όσο και της νοσταλγίας για την πατρίδα. Έτσι ο θεατής βρίσκεται μπροστά σε γράμματα/ λέξεις/ εικόνες που συνθέτουν πλευρές του ελληνικού πολιτισμού και καλείται να ανακαλύψει με ποιον τρόπο η συνέχεια της ελληνικής γλώσσας αντανακλάται στο πνεύμα του.

Τα έργα που παρουσιάζονται είναι των παρακάτω φωτογράφων

  • ΑΓΩΝ Φίλιππος Τσιάρας (1952-)
  • ΒΑΣΑΝΟ Κώστας Μπαλάφας (1920-2011), Φωτογραφικό Αρχείο Μουσείου Μπενάκη
  • ΓΙΟΡΤΗ Σπύρος Στάβερης (1952-)
  • ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ Μανώλης Μπαμπούσης (1950-)
  • ΕΛΙΑ Στράτος Καλαφάτης (1966-)
  • ΖΗΛΟΣ Fred Boissonnas (1858-1946), Αρχείο ΜΦΘ
  • ΗΛΙΟΣ Κωνσταντίνος Ιγνατιάδης (1958-)
  • ΘΥΜΟΣΟΦΙΑ Γιάννης Στυλιανού (1941-1996), Αρχείο ΜΦΘ
  • ΙΘΑΚΗ Παύλος Φυσάκης (1969-), Συλλογή ΜΦΘ
  • ΚΟΣΜΟΓΟΝΙΑ Θεόδωρος Νικολέρης (1898-1994), Αρχείο ΜΦΘ
  • ΛΟΓΟΣ Πίτερ Μαρίφογλου (1954-)
  • ΜΥΣΤΗΡΙΑ Σωκράτης Ιορδανίδης (1912-1985), Αρχείο ΜΦΘ
  • ΝΑΥΤΙΛΙΑ Δημήτρης Χαρισιάδης (1911-1993), Φωτογραφικό αρχείο Μουσείου Μπενάκη
  • ΞΕΝΙΤΙΑ Μαρία Χρουσάκη (1899-1972), Εθνική Πινακοθήκη-Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτζου
  • ΟΛΥΜΠΟΣ Δημήτρης Λέτσιος (1910-2008), Αρχείο ΜΦΘ
  • ΠΟΙΗΣΗ Βούλα Παπαϊωάννου (1898-1989), Φωτογραφικό Αρχείο Μουσείου Μπενάκη
  • ΡΗΤΟΡΙΚΗ Συλλογή Γιάννη Μέγα
  • ΣΠΕΙΡΑ Δημήτρης Κοιλαλούς (1962-)
  • ΤΡΑΓΩΔΙΑ Nelly’s (1899-1998), Αρχείο ΜΦΘ-δωρεά Parallaxis – φωτό στην κορυφή της σελίδας
  • ΥΒΡΙΣ Καμίλο Νόλλας (1968-), Συλλογή ΜΦΘ
  • ΦΟΡΤΙΟ Ανδρέας Εμπειρίκος (1901-1975), Αρχείο Μάτσης Χατζηλαζάρου- Ιστορικό Αρχείο Μουσείου Μπενάκη
  • ΧΑΡΤΕΣ Στρατής Βογιατζής (1978-)
  • ΨΥΧΗ Νίκος Μάρκου (1959-)
  • ΩΚΕΑΝΟΣ Γιώργος Κορδάκης (1973-)
K. Nollas

Καμίλο Νόλλας: Ύβρις

Η έκθεση αυτή, μια παραγωγή του Μουσείου Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης, παρουσιάστηκε για πρώτη φορά  στο πλαίσιο της PhotoBiennale στις Βρυξέλλες στο χώρο του InfoPoint Europa (14/05-30/06-14), σε σχεδιασμό & επιμέλεια της Αλεξάνδρας Αθανασιάδου και του Βαγγέλη Ιωακειμίδη, ενώ τα σύντομα κείμενα επιμελήθηκε η Κατερίνα Σχινά.

Σχετικά με τον συντάκτη

Μενέλαος Μελετζής

Μενέλαος Μελετζής

Διδάκτορας Επιστημών του Πανεπιστημίου του Νovisad (Σερβία) και επιστημονικός συνεργάτης του University of Applied Arts Belgrade, στον τομέα New Media. Είναι τ. Τακτικός Επίκουρος καθηγητής Φωτογραφίας στο τμήμα Γραφιστικής του Α-ΤΕΙ Αθήνας. Ασχολείται με τη συγγραφή βιβλίων και άρθρων για τη φωτογραφία επί 35 και πλέον χρόνια. Έχει συμμετάσχει με εικόνες του σε πολλές εκθέσεις φωτογραφίας στην Ελλάδα και το εξωτερικό και έχει παραστεί ως κριτής σε διεθνείς και ελληνικούς φωτογραφικούς διαγωνισμούς. Μέλος της Ένωσης Δημοσιογράφων- Ιδιοκτητών Περιοδικού Τύπου (ΕΔΙΠΤ) και της Ομοσπονδίας Ενώσεων Εκδοτών Περιοδικού της Ευρωπαϊκής Ένωσης (FAEP).