Portfolios

«OI ΛΥΚΟΙ ΤΗΣ ΘΑΛΑΣΣΑΣ»: ΟΙ ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΙ ΨΑΡΑΔΕΣ ΤΗΣ ΠΑΡΟΥ

Οι τελευταίοι, ίσως, εκπρόσωποι μιας ολόκληρης εποχής!

Από το 2010, ο Αυστριακός φωτογράφος Christian Stemper καταγράφει, με το φακό του, τους τελευταίους ψαράδες που έχουν απομείνει, μαζί με τις ξύλινες βάρκες τους, στην Πάρο. Το Σεπτέμβριο του 2014 επέστρεψε στο νησί, με τη συνοδεία ενός συνεργείου για να εξασφαλίσει μια ενδελεχέστερη ματιά. 

Το υλικό που συγκέντρωσε αποτελεί τη βάση για ένα βιβλίο και ένα ντοκιμαντέρ, με την επωνυμία LUPIMARIS που επιχειρούν να αποτυπώσουν τον τρόπο ζωής, την παράδοση, τις περιπέτειες και το απειλούμενο μέλλον αυτών των τελευταίων(;) εκπροσώπων μιας εποχής. Είναι χαρακτηριστικό πως από τις 99 βάρκες που φωτογράφισε το 2010 ο Stemper, όπως ο ίδιος αναφέρει, οι μισές δεν υπάρχουν πια! Πουλήθηκαν, εγκαταλήφθηκαν ή πουλήθηκαν σε τουρίστες!

Η σχετική ιδέα γεννήθηκε στο μυαλό του Stemper μετά από αρκετά χρόνια διακοπών στο νησί του Αιγαίου. Αρχικά ασχολήθηκε με τα παραδοσιακά ξύλινα καΐκια, οι περιορισμένες διαστάσεις των οποίων είναι οριακά επαρκείς για να φιλοξενήσουν έναν ψαρά, την ψαριά του και τα δίχτυα του. Στη συνέχεια, αφού κλήθηκε να αντιπαρέλθει κάποιες δυσκολίες, άρχισε να πείθει και τους ιδιοκτήτες των σκαφών να ποζάρουν γι’ αυτόν.

Μιλώντας στο CNN σχετικά με το project του και τους πρωταγωνιστές του δήλωσε: «Αποτελούν ένα ιδιαίτερο είδος ανθρώπου. Για αυτούς υπάρχει μόνο το σκάφος, η θάλασσα και τα ψάρια. Τίποτα άλλο. Πρέπει να ξέρεις κάθε λιμάνι. Κάθε ένα έχει τη δική του οικογένεια – και παρότι δεν πρόκειται για τη μαφία, θα πρέπει να γνωρίσεις το αφεντικό. Εφόσον εκείνος πει στους υπόλοιπους να βγουν φωτογραφία, τότε και θα το κάνουν. Δεν μπορεί ο οποιοσδήποτε να εμφανιστεί ως τουρίστας και να αρχίσει να τραβάει φωτογραφίες.»

Ο Stemper αποφάσισε να δημιουργήσει ασπρόμαυρα πορτρέτα των ψαράδων σε μαύρο φόντο, ενώ επέλεξε να κάνει έγχρωμες λήψεις των σκαφών τους από ψηλά. Το σύνολο του υλικού συνιστά μια αδιαμφισβήτητη καταγραφή ενός τρόπου ζωής που αυτή τη στιγμή φαντάζει θνησιγενής, καθώς οι νέοι του νησιού το εγκαταλείπουν, αναζητώντας ένα διαφορετικό μέλλον, ενώ τα τοπικά εστιατόρια προτιμούν τις εισαγωγές ψαριών λόγω χαμηλότερου κόστους.

Μετά την ολοκλήρωση των λήψεών του για το 2012, ο φωτογράφος έκανε μια σχετική έκθεση στην Πάρο: « Τους κάλεσα όλους (σ.σ.: τους ψαράδες που είχε απαθανατίσει) και τους είπα ότι θα τους έδινα και ένα αντίγραφο της φωτογραφίας τους. Μόνο ένας είχε αυτοπρόσωπη παρουσία. Ήρθαν οι οικογένειές τους – οι σύζυγοι και τα αδέρφια. Τους υπολοίπους δεν τους ενδιέφερε. Για αυτούς, η ζωή είναι η θάλασσα και το σκάφος» σχολιάζει.

  • Το άρθρο ανανεώθηκε με νεότερες πληροφορίες στις 26/7/17.

Σχετικά με τον συντάκτη

Γιώργος Τσάφος

Γιώργος Τσάφος

Συνεργάζεται με τα περιοδικά μας από το 2002. Μέλος του διεθνούς φωτογραφικού πρακτορείου Lonely Planet Images για περισσότερο από 15 χρόνια, έχει δημοσιεύσει εικόνες του σε Lonely Planet, Frommer’ s, Dorling kindersley και National Geographic Traveler. Έχει συνεργαστεί επίσης με New York Times, Sunday Times, Καθημερινή, Icon Travellers κ.ά. Είναι συγγραφέας του βιβλίου «Ψηφιακή Φωτογραφία - Όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε» και εισηγητής τεχνικών σεμιναρίων που απευθύνονται τόσο σε επαγγελματίες όσο και σε ερασιτέχνες φωτογράφους.