Photo Specials

10 ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟΝΩΣΕΤΕ ΤΗ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΟΤΗΤΑ ΣΑΣ!

Δοκιμάστε τις και δε θα χάσετε!

Όλοι οι δημιουργοί έχουν περάσει περιόδους κατά τις οποίες αισθάνονται φωτογραφικά …κολλημένοι, θεωρώντας ότι δεν υπάρχει κανένα θέμα αρκετά ικανοποιητικό ώστε να τους απασχολήσει. Πώς ξεπερνιούνται αυτές; Η καταφυγή σε απλές δημιουργικές φωτογραφικές ασκήσεις μπορεί να είναι η λύση!

Η φωτογράφος Charlie Moss από το Ηνωμένο Βασίλειο προτείνει σε άρθρο της στο DPS δέκα συγκεκριμένα πράγματα που μπορείτε να εφαρμόσετε.


Ρυθμίστε την κάμερά σας στο ασπρόμαυρο

Οι περισσότερες ψηφιακές μηχανές έχουν την επιλογή να φωτογραφίζουν ασπρόμαυρα. Η λήψη ανάλογων λήψεων και η προβολή των εικόνων στο πίσω μέρος της μηχανής, θα σας “αναγκάσει” να δείτε τις εικόνες με διαφορετικό τρόπο. Όταν φωτογραφίζετε σε ασπρόμαυρο, βλέπετε τον περίγυρό σας χωρίς να σας αποσπά το χρώμα. Αυτό σημαίνει ότι μπορείτε να εστιάσετε στη σύνθεση, στο φως και στις σκιές και στις τονικές αντιθέσεις μεταξύ των διαφορετικών περιοχών του κάθε κάδρου. Είναι ένας εντελώς νέος τρόπος για να δείτε τον κόσμο γύρω σας!

grayscale photography of yawning lioness

Isabella Jusková

Τραβήξτε με ένα συγκεκριμένο εστιακό μήκος

Ανέκαθεν υποστήριζα θερμά τους φωτογράφους που χρησιμοποιούσαν σταθερούς φακούς όπου αυτό ήταν δυνατόν. Όχι μόνο διαθέτουν γενικά καλύτερη ποιότητα απ’ ότι ένας φακός zoom παρόμοιας τιμής, αλλά συχνά έχουν και πιο ανοιχτό διάφραγμα. Γι’ αυτό και αξίζει τον κόπο να συμπεριλάβετε στον εξοπλισμό σας τουλάχιστον ένα δίδυμο τέτοιων φακών.

Φυσικά το να δουλεύει κανείς με ένα συγκεκριμένο εστιακό μήκος σημαίνει ότι απαιτείται μεγαλύτερη προσπάθεια για να βρει μια εξαιρετική σύνθεση. Αυτό, με τη σειρά του, σας ωθεί να δείτε και να κάνετε τα πράγματα διαφορετικά απ’ ότι έχετε συνηθίσει. Λ.χ. αν χρειαστεί να κάνετε zoom, τότε θα πρέπει να χρησιμοποιήσετε τα πόδια σας – δεν υπάρχει πιο σύντομος ή/και εύκολος τρόπος!

Αν δεν έχετε σταθερό φακό, επιλέξτε ένα συγκεκριμένο εστιακό μήκος στο zoom φακό σας και επιμείνετε σε αυτό – θυμηθείτε να το ελέγχετε, ανά τακτό αριθμό λήψεων, για να βεβαιωθείτε ότι δεν έχει αλλάξει.

Τραβήξτε με ένα συγκεκριμένο διάφραγμα

Επιλέγοντας ένα μόνο διάφραγμα και κάνοντας πειραματισμούς με τις εικόνες που θα παραχθούν, μπορείτε να βοηθηθείτε στις προσπάθειές για (ακόμα) καλύτερη σύνθεση στις λήψεις σας. Ειδικά το βάθος πεδίου, ως εργαλείο σύνθεσης, μπορεί να είναι ένας ισχυρός μοχλός ώθησης των φωτογραφιών σας σε ανώτερο επίπεδο.

Αν επιλέξετε ένα πολύ ανοικτό διάφραγμα, αναζητήστε ενδιαφέροντα θέματα που γράφουν καλά απομονωμένα από το φόντο τους. Αν αντίθετα επιλέξετε ένα πολύ κλειστό διάφραγμα, δεν θα μπορείτε να απομονώσετε το κυρίως θέμα σας τόσο εύκολα. Γι’ αυτή την κατηγορία λήψεων, αναζητήσετε συνθέσεις που λειτουργούν ικανοποιητικά “από άκρη σε άκρη”, χωρίς να διαθέτουν προβληματικά στοιχεία στο φόντο τους  (λ.χ. αντιαισθητικά αντικείμενα) που αποδυναμώνουν τη συνολική αρτιότητα του κάδρου.

brown house near body of water

Luca Bravo

Τραβήξτε με συγκεκριμένη ταχύτητα κλείστρου

Επιλέγοντας χαμηλή ταχύτητα κλείστρου μπορείτε να πειραματιστείτε με διάφορα εφέ που σχετίζονται με την κίνηση.

Αν χρησιμοποιήσετε γρήγορη ταχύτητα κλείστρου, προσπαθήστε να δημιουργήσετε μια σύνθεση που αναδεικνύει την επιλογή σας: λ.χ. φωτογραφίστε ένα skateboarder στον αέρα ή ένα σκύλο που επιχειρεί άλμα για να πιάσει μια μπάλα. Το πάγωμα της κίνησης είναι δύσκολο και απαιτεί εξάσκηση και προγραμματισμό: ίσως χρειαστείτε τη βοήθεια του prefocus σε συνδυασμό με μια πρόβλεψη για την ακριβή κίνηση του θέματός σας.

Ανάλογα με την ταχύτητα που θα επιλέξετε, μπορείτε να εφαρμόσετε ακόμα τεχνικές όπως το panning ή η εκούσια κίνηση της κάμερας και να δοκιμάσετε τις δυνάμεις σας λ.χ. στην αστροφωτογραφία.

time-lapse photography of house silhouette at night

Samuele Errico Piccarini

Tραβήξτε περιορισμένο αριθμό των λήψεων

Θυμάστε τις εποχές των φιλμ; Έπρεπε να πληρώσετε χρήματα τόσο για να τα αγοράσετε, όσο και για να τα εμφανίσετε. Εάν δουλεύατε με μεσαίο φορμά, είχατε μόλις δώδεκα ή δεκαέξι διάθεσιμα καρέ ανά φιλμ (τύπος φιλμ 120: 12 καρέ σε 6×6 – 16 καρέ σε 6×4.5) ένα εκ των οποίων έπρεπε να είναι πραγματικά ξεχωριστό.

Η πρότασή μου δεν είναι φυσικά να τραβήξετε σήμερα μόνο δώδεκα φωτογραφίες – ωστόσο δοκιμάστε να φωτογραφίσετε, για λίγες ώρες, σκεπτόμενοι πολύ προσεκτικά κάθε λήψη προτού την επιχειρήσετε. Αναρωτηθείτε γιατί θέλετε να δημιουργήσετε κάθε ένα καρέ και βεβαιωθείτε ότι είναι το καλύτερο που μπορεί να προκύψει στη συγκεκριμένη περίσταση.

Πριν πατήσετε το κουμπί του κλείστρου, ελέγξτε όλες τις άκρες του κάδρου και βεβαιωθείτε για τη σύνθεσή σας  – βεβαιωθείτε επίσης ότι εξασφαλίσατε τον ιδανικό χρονισμό για να κάνετε το θέμα σας να δείχνει καλύτερο.

Θα εκπλαγείτε, πραγματικά, με το πόσο βελτιώνεται η φωτογραφία σας όταν δείχνετε πραγματικά μεγάλη προσοχή πριν από κάθε λήψη!

woman with eyeglasses looking at glass panel with neon signage

Alex Perez

Tραβήξτε …άπειρο αριθμό λήψεων

Πώς το λέει το κλασικό αγγλικό ρητό; Practice makes perfect! Για μερικά θέματα, αυτό απαιτεί λήψη εκατοντάδων ή ακόμα και χιλιάδων εικόνων.

Αφιερώστε μια μέρα για να εξασκήσετε τις τεχνικές σας δεξιότητες και βεβαιωθείτε ότι έχετε τραβήξει αρκετές εικόνες προκειμένου να καταστήσετε κάθε μεμονωμένη τεχνική δεύτερη φύση για εσάς. Όσο καλύτερα μάθετε την κάμερά σας, τόσο πιο εύκολο θα είναι να πετύχετε γρήγορα την τέλεια λήψη, την επόμενη φορά που η έμπνευση θα χτυπήσει την πόρτα σας!

Τραβήξτε γονατιστοί

Η φωτογραφία δρόμου απαιτεί συνήθως από το δημιουργό να καταστεί “αόρατος” μέσα στο πλήθος. Εάν γίνετε αντιληπτοί κατά τη διάρκεια των λήψεών σας, τότε πιθανότατα το κλικ που είχατε αρχικά “δει” έχει ήδη χαθεί. Πολλοί φωτογράφοι επιλέγουν να τραβούν από μια χαμηλή γωνία λήψης  για να παραμείνουν απαρατήρητοι. Το μεγάλο βάθος πεδίου είναι επίσης επιθυμητό, όπως και το prefocus στο σημείο που θεωρείτε το ιδανικό για να αναδείξετε καλύτερα το θέμα σας.

Με τα παραπάνω στο νου …βγείτε για λήψεις! Κρατήστε τη μηχανή σας στο χέρι (μην ξεχνάτε τον ιμάντα του καρπού) και όποτε βλέπετε κάτι που σας αρέσει, απλά απαθανατίστε το. Πιθανότατα θα έχετε ένα μάλλον χαμηλό ποσοστό επιτυχίας, τουλάχιστον στην αρχή, αλλά με την πάροδο του χρόνου θα μάθετε να χρησιμοποιείτε τη μηχανή σας, για να καταγράψετε όσα παρατηρείτε, χωρίς καν να κοιτάτε μέσα από το σκόπευτρο.

Τραβήξετε μόνο με το διαθέσιμο φως

Όχι φλας, όχι φώτα στούντιο, όχι ανακλαστήρες! Απλά βγείτε έξω και προσέξτε πώς το φυσικό φως πέφτει στο θέμα σας. Μετακινηθείτε οι ίδιοι ή μετακινήστε το θέμα σας  για να βρείτε το καλύτερο φως για την περίσταση και κάντε τη λήψη.

Ως πρόσθετη άσκηση, προσπαθήστε να αναδείξετε διαφορετικά είδη ατμόσφαιρας, απλά φωτογραφίζοντας ένα θέμα σας με διαφορετικό είδος φωτισμού. Θα ανακαλύψετε, έτσι, πως ο εγκέφαλος ερμηνεύει τα διαφορετικά είδη φωτός με διαφορετικούς τρόπους. Μπορείτε να αξιοποιήσετε πρακτικά αυτή τη γνώση για να μεταφέρετε, οπτικοποιημένα, περισσότερα συναισθήματα στο μέλλον, βελτιώνοντας έτσι την αφηγηματική σας ικανότητα.

two flying brown birds on mid-air painting

raza ali

Τραβήξτε δέκα φωτογραφίες χωρίς να κουνήσετε τα πόδια σας

Το να βρει κανείς ένα καλό θέμα είναι συχνά πιο δύσκολο από ότι να το τραβήξει. Για να προκαλέσετε τον εαυτό σας να ανακαλύψει πλάνα που διαφορετικά θα χάνατε, μείνετε ακίνητοι σε ένα συγκεκριμένο σημείο και αναζητήστε δέκα λήψεις χωρίς να μετακινηθείτε βήμα!

Κάντε ευκολότερη τη διαδικασία χρησιμοποιώντας έναν φακό zoom – ωστόσο αν θέλετε να εντείνετε την πρόκληση, αρχίστε σιγά – σιγά να περιορίζετε το εστιακό μήκος, το διάφραγμα ή την ταχύτητα κλείστρου. Όσο περισσότερους κανόνες θέτετε στον εαυτό σας, τόσο πιο έντονα θα πρέπει να εργαστείτε για να έχετε ένα δημιουργικό αποτέλεσμα.

Με την τακτική αυτή, σύντομα θα αρχίσετε να ανακαλύπτετε θέματα και συνθέσεις που ποτέ δεν είχατε σκεφτεί πριν – ειδικά καθώς θα προσπαθείτε σκληρά να βρείτε τα πλάνα υπ. αριθμ. “9” και “10”!

Επεξεργαστείτε ξανά τις παλιές σας εικόνες

Εάν όλα τα παραπάνω αποτυγχάνουν ή/και δεν μπορείτε ακόμα να αναλάβετε νέες φωτογραφικές αποστολές, τότε ρίξτε μια ματιά στα αρχεία σας. Αν ήσασταν επιμελείς, τότε πιθανότατα έχετε βελτιώσει τη δεξιότητά σας στην επεξεργασία εικόνων εν σχέσει με το παρελθόν, ενώ παράλληλα ίσως έχει αλλάξει και το γούστο σας.

Έτσι κι αλλιώς, το να βλέπετε τις παλιές σας λήψεις και να επιχειρείτε την επανεπεξεργασία τους, σας δίνει την ευκαιρία να εξασκήσετε κι άλλο τις σχετικές ικανότητές σας. Επιλέξτε κάτι (νέο και) συγκεκριμένο που θέλετε να μάθετε και διαβάστε κάποια άρθρα ή παρακολουθήσετε βίντεο σχετικά με αυτό. Στη συνέχεια, εφαρμόστε όσα μόλις μάθατε σε εικόνες από το αρχείο σας.

Είναι πολύ πιθανό να ανακαλύψετε κάποιες παλιές εικόνες που δεν είχαν αξιοποιηθεί με τον τρόπο που μπορούσαν. Προσωπικά, κάθε φορά που επιστρέφω στο αρχείο μου, ανακαλύπτω κάτι νέο για να προσθέσω στο portfolio μου!

red fish beside pink coral

David Clode

 






Aρθρογράφος

Νίκος Κατσουλώτος

Διδάκτορας Ψηφιακών Τεχνών, με ειδίκευση στο cinemagraph (Πανεπιστήμιο του Βελιγραδίου) και κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου σπουδών στις Εφαρμοσμένες Τέχνες, με θέμα την πολιτική αφίσα (Ακαδημία Τεχνών του Νόβι Σαντ). Είναι Πτυχιούχος Γραφιστικής από το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής και συνεργάτης της Νexus Publications AE από το 2009, ως graphic designer και αρθρογράφος. Έχει συγγράψει τα βιβλία "Photoshop ...απλά!" και "Cinemagraph" που κυκλοφορούν από τις εκδόσεις μας. Από το 2019 είναι contributing writer στην "ΗuffPost Greece" και συνεργάτης της "Εφημερίδας των Συντακτών". Από το Φεβρουάριο έως τον Ιούνιο του 2022 εργάστηκε ως Εκπαιδευτής στο Τμήμα «Γραφιστική Εντύπου και Ηλεκτρονικών Μέσων» του Δημοσίου ΙΕΚ Αμπελοκήπων. Από τον Οκτώβριο του 2022, διδάσκει στο Τμήμα Ψηφιακών Μέσων και Επικοινωνίας του Ιονίου Πανεπιστημίου.