Photo Specials

ΔΕΚΑ ΛΟΓΟΙ ΓΙΑ ΝΑ ΜΗΝ ΕΡΓΑΖΕΣΑΙ ΔΩΡΕΑΝ ΩΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΟΣ

Αξίζει να τους διαβάσετε!

Όσοι δραστηριοποιούμαστε επαγγελματικά στον χώρο της φωτογραφίας, της εικονοληψίας και του visual storytelling, συχνά δεχόμαστε προτάσεις για πραγματοποίηση ενός project ή για δωρεάν παραχώρηση υλικού με αντάλλαγμα για παράδειγμα «την προβολή της δουλειάς μας», «την ηθική ικανοποίηση» κλπ.  

Όταν κάποιος βρίσκεται στην αρχή της καριέρας του, συχνά πέφτει στην παγίδα να παρέχει υπηρεσίες ή υλικό δωρεάν. Χρησιμοποιώ τη λέξη «παγίδα» σκόπιμα, διότι αυτή η πρακτική μακροπρόθεσμα όχι μόνο ζημιώνει τον ίδιο τον φωτογράφο και το έργο του, αλλά και τον κλάδο της φωτογραφίας στο σύνολό του.

Τί σημαίνει πραγματικά η δωρεάν παραχώρηση υλικού ή εργασίας για τον φωτογράφο, τους συναδέλφους του, αλλά και την ίδια τη φωτογραφία ως επάγγελμα και τέχνη;

Μερικοί λόγοι για τους οποίους δεν ωφελεί να εργαζόμαστε δωρεάν:

  1. Η εκτίμηση για το επάγγελμα του φωτογράφου ξεκινά πρώτα από εμάς. Αν η πνευματική σου ιδιοκτησία, το υλικό σου, ο χρόνος σου δεν έχει οικονομική αξία, δηλώνεις το ίδιο σε όποιον του τα παραχωρείς. Ο άνθρωπος που έλαβε το δωρεάν υλικό θα πράξει αντίστοιχα την επόμενη φορά, σε σένα ή σε κάποιον άλλο συνάδελφο. Τί θα απαντούσες στο επιχείρημα: «Μα, την προηγούμενη φορά το έκανες δωρεάν. Τώρα γιατί ζητάς χρήματα;» Πόσο πειστική και αποτελεσματική θα ήταν η απάντησή σου;
  2. Η παραχώρηση υλικού δεν αποτελεί απαραίτητα και ποιοτική προβολή. Αν όντως ήταν, θα είχε άμεσο οικονομικό αποτέλεσμα όπως κάθε επιτυχημένη επαγγελματική δραστηριότητα ή έστω κάποιο ανταποδοτικό όφελος μακροπρόθεσμα, κάτι το οποίο δυστυχώς συμβαίνει σπάνια.
  3. Η εταιρεία ή η οργάνωση για την οποία θα εργαστείς δωρεάν, δεν θα καλύψει το κόστος του (ακριβού) εξοπλισμού σου, το κόστος των επαγγελματικών προγραμμάτων και αδειών που θα χρησιμοποιήσεις για το post production και σίγουρα δεν θα καλύψει τυχόν ζημιές ή βλάβες που μπορεί να προκύψουν. Δυστυχώς, προκύπτουν.
  4. Δεν θα είναι εύκολο να εξελιχθείς ως φωτογράφος. Το επάγγελμά μας απαιτεί συχνή εκπαίδευση και μεγάλη επένδυση χρόνου και κόπου. Και, όπως ήδη σίγουρα γνωρίζεις, η εκπαίδευση δεν είναι δωρεάν και ο χρόνος είναι (ή μήπως όχι) χρήμα.
  5. Δεν ωφελεί την εικόνα του φωτογράφου και του κλάδου μας. Θα ζητούσε κάποιος από έναν πολιτικό μηχανικό να σχεδιάσει το σπίτι του δωρεάν; Ας πάρουμε την περίπτωση μιας κοινωνικής εκδήλωσης για παράδειγμα: Υπολογίζεται από τους διοργανωτές το κόστος των ποτών, του φαγητού, του χώρου κλπ αλλά όχι το κόστος του φωτογράφου; Το υλικό σου έχει αξία, γι αυτό θέλουν να είσαι εκεί.
  6. Θέλουμε να γινόμαστε καλύτεροι. Δεν θα λάβεις ειλικρινή σχόλια για τη δουλειά σου, επειδή ότι παρέχεις δωρεάν είναι τουλάχιστον «αποδεκτό». Το ουσιαστικό feedback θα σε βοηθήσει να βελτιώσεις την τεχνική, την προσέγγιση και την ποιότητα της εικόνας σου συνολικά.
  7. Δεν θα λάβεις ποτέ χρήματα από την ανανέωση των δικαιωμάτων για τη χρήση του υλικού σου, επειδή δεν τα δέσμευσες με ένα απλό συμφωνητικό. Αυτό θα μειώσει την απόδοση της εργασίας σου σημαντικά, «καταδικάζοντας» το υλικό σου.
  8. Το υλικό που θα παραχωρήσεις – με κάθε καλή θέληση από πλευράς σου – είναι πιθανό να αποφέρει έσοδα πολλών χιλιάδων ευρώ, να χρησιμοποιηθεί σε έντυπα, στο διαδίκτυο, τον Τύπο, για πολλά χρόνια και σε πολλαπλές χρήσεις, ίσως και χωρίς να το γνωρίζεις. Επίσης, είναι πιθανό να μεταβιβαστεί σε άλλους από τους αρχικούς παραλήπτες χωρίς να μπορείς να κάνεις κάτι για αυτό.
  9. Όταν αναπαράγεται το ίδιο δωρεάν υλικό, δε σημαίνει πως θα έχουμε ακόμη λιγότερη ζήτηση για νέες παραγωγές, δηλαδή λιγότερα έσοδα μελλοντικά για σένα και για όλους μας;
  10. Η αναφορά του ονόματος μαζί με το υλικό δεν αποτελεί πληρωμή για την εργασία σου. Είναι άλλος ένας όρος που πρέπει να συμπεριλάβεις στο συμφωνητικό σου.

Κάθε φορά που θα αρνηθείς να παραχωρήσεις υλικό δωρεάν, βάζεις ένα λιθαράκι για να σταματήσει αυτή η πρακτική. Αυτές είναι μερικές σκέψεις γύρω από τη φωτογραφία και την εικονοληψία που όλοι αγαπάμε και θέλουμε να εξασκούμε. Είναι στο χέρι μας να συνεχίσουμε να κάνουμε αυτό που αγαπάμε με επαγγελματισμό, ηθική, ποιότητα αποτελέσματος και συνέπεια. Εποικοδομητικά σχόλια και απόψεις ευπρόσδεκτα.


Σχετικά με το συντάκτη

Βίκυ Μαρκολέφα

Βίκυ Μαρκολέφα

Η Βίκυ Μαρκολέφα είναι φωτογράφος, παραγωγός ντοκιμαντέρ και ειδικός επικοινωνίας, με πολυετή εμπειρία και διακρίσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό. (Φωτό πορτρέτου: Bastian Fischer).

Θέλετε να σας ενημερώνουμε προσωπικά;
   

Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. Περισσότερες πληροφορίες.

Οι ρυθμίσεις των cookies σε αυτή την ιστοσελίδα έχουν οριστεί σε "αποδοχή cookies" για να σας δώσουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία περιήγησης. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτή την ιστοσελίδα χωρίς να αλλάξετε τις ρυθμίσεις των cookies σας ή κάνετε κλικ στο κουμπί "Κλείσιμο" παρακάτω τότε συναινείτε σε αυτό.

Κλείσιμο