Photo Specials

ΕΠΤΑ ΤΥΠΙΚΑ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΑ ΛΑΘΗ!

Ποια είναι και πώς μπορείτε να τα αποφύγετε!

Παρότι είναι χρήσιμο, δεν είναι απαραίτητο να περιμένουμε να μάθουμε αποκλειστικά και μόνο από τα δικά μας (φωτογραφικά και όχι μόνο) λάθη. Μπορούμε θαυμάσια να μάθουμε και από τα λάθη των άλλων!

Αυτό τουλάχιστον μας προτείνει ο φωτογράφος Adam Karnacz, σε video που δημοσίευσε στο προσωπικό του κανάλι στο YouTube (με 147.000 ακολούθους) αναλύει επτά λάθη, στα οποία υποπίπτουν ακόμα και οι πιο έμπειροι φωτογράφοι!

Ποια είναι αυτά λοιπόν, και τι μπορείτε να κάνετε για να τα αποφύγετε;


1. Όχι άλλα snapshot!

Το πρώτο λάθος που θεωρεί ο Adam πως κάνουν πολλοί φωτογράφοι είναι πως αρκούνται στο να τραβούν στιγμιότυπα, αντί να δημιουργούν οι ίδιοι ενδιαφέρουσες σκηνές. Η συμβουλή του λοιπόν είναι: Μην τραβάτε απλά εικόνες, σκεφθείτε πριν κάνετε το τελικό κλικ! Υπάρχει μια διαχωριστική γραμμή που ξεχωρίζει το βιαστικό snapshot από τη σκηνοθετημένη φωτογραφία. Η τελευταία, εμπεριέχει νοηματικό βάθος και ποιοτικά είναι ανώτερη από ένα απλό στιγμιότυπο.

2. Κατάλληλη οπτική γωνία

Στα πρώτα βήματά του ένας φωτογράφος περιορίζεται, συνήθως, στο να φωτογραφίζει από το ύψος των ματιών του – όμως τα θέματα γίνονται πιο ενδιαφέροντα όταν τα φωτογραφίζει κανείς από το δικό τους, περίπου, ύψος. Για παράδειγμα, ένα άγριο ζώο είναι προτιμότερο να φωτογραφηθεί από το ύψος του εδάφους. Ένα άλλο παράδειγμα που δίνει ο Adam, αφορά στη φωτογραφία τοπίου. Η πρότασή του για κάθε φωτογράφο είναι να τοποθετεί σε πρώτο πλάνο ένα ενδιαφέρον θέμα, το οποίο να πλαισιώνεται με ένα εντυπωσιακό σκηνικό ως φόντο. Δείτε ως χαρακτηριστικό παράδειγμα την παρακάτω εικόνα του από τη σελίδα του στο Instagram – προσέξτε την τοποθέτηση του δέντρου (με βάση τον κανόνα των τρίτων) στο πρώτο πλάνο και την ιδανική πλαισίωσή του από το νερό της λίμνης και τα γύρω βουνά.

3. Το ανεκμετάλλευτο φως

Στις φωτογραφίες τοπίου το φυσικό φως είναι το παν! Το φως και ο τρόπος που προσπίπτει στις επιφάνειες του περιβάλλοντος, μπορεί να απογειώσει αισθητικά μια λήψη. Ο φωτογράφος πρέπει να έχει υπομονή και να περιμένει, εφόσον απαιτείται, την αλλαγή των συνθηκών φωτισμού (π.χ. μετακίνηση σύννεφων) ώστε να επιτύχει τη καλύτερη λήψη. Έτσι μπορεί να εμπλουτίσει το portfolio του με εικόνες όπως η ακόλουθη:

4. Ανισορροπία εικόνας

H σωστή ισορροπία των στοιχείων σε μια σύνθεση, αναβαθμίζει ποιοτικά τη φωτογραφία. Υπάρχουν περιπτώσεις σε φωτογραφίσεις πορτρέτων, όπου για παράδειγμα το άτομο βρίσκεται επίτηδες στη δεξιά άκρη του κάδρου και κοιτά προς τα δεξιά. Σε αυτήν την περίπτωση, δημιουργείται μια φυσική ανάγκη στο θεατή να κοιτάξει προς την ίδια κατεύθυνση, δημιουργώντας μια άβολη κατάσταση. Σε αυτήν την περίπτωση λοιπόν, είναι προτιμότερο, να υποδειχθεί στο μοντέλο, να κοιτά προς το αριστερό κενό, ώστε να επιτευχθεί ισορροπία.

Andrea Piacquadio – Pexels

5. Απουσία βάθους

Ένα πολύ σημαντικό στοιχείο που παραμελείται σε συνθέσεις, είναι η αδιαφορία για το πώς επιδρά το φόντο στην εικόνα. Η αίσθηση του βάθους χώρου είναι καταλυτικός παράγοντας για τη ζωντάνια των εικόνων.

6. Σύνθεση χωρίς κανόνες

Ένας παράγοντας που σαφώς επηρεάζει την ποιότητα των εικόνων και αφορά άμεσα (και) στην ισορροπία των στοιχείων μιας σύνθεσης, είναι η πιστή εφαρμογή βασικών κανόνων στη φωτογραφία, όπως ο κανόνας των τρίτων.

7. Περιορισμοί στη θεματολογία

Η τελευταία συμβουλή του Adam, που πηγάζει από προσωπική εμπειρία, είναι να μη περιορίζεται κανείς, φωτογραφίζοντας μονάχα ένα θέμα. Για παράδειγμα, ένας “καθαρόαιμος” φωτογράφος τοπίου μπορεί κάλλιστα να διδαχθεί πράγματα και να γίνει καλύτερος, εάν ασκηθεί στη φωτογραφία πορτρέτου και το αντίθετο.

Περισσότερα στο video που ακολουθεί:


Περισσότερα λάθη στη φωτογραφία;

Ανακαλύψτε τα στα παρακάτω links:


  • Φωτό στην κορυφή της σελίδας: Khaled Reese
  • Updated: 9/5/22
 






Aρθρογράφος

Νίκος Κατσουλώτος

Διδάκτορας Ψηφιακών Τεχνών, με ειδίκευση στο cinemagraph (Πανεπιστήμιο του Βελιγραδίου) και κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου σπουδών στις Εφαρμοσμένες Τέχνες, με θέμα την πολιτική αφίσα (Ακαδημία Τεχνών του Νόβι Σαντ). Είναι Πτυχιούχος Γραφιστικής από το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής και συνεργάτης της Νexus Publications AE από το 2009, ως graphic designer και αρθρογράφος. Έχει συγγράψει τα βιβλία "Photoshop ...απλά!" και "Cinemagraph" που κυκλοφορούν από τις εκδόσεις μας. Από το 2019 είναι contributing writer στην "ΗuffPost Greece" και συνεργάτης της "Εφημερίδας των Συντακτών". Από το Φεβρουάριο έως τον Ιούνιο του 2022 εργάστηκε ως Εκπαιδευτής στο Τμήμα «Γραφιστική Εντύπου και Ηλεκτρονικών Μέσων» του Δημοσίου ΙΕΚ Αμπελοκήπων. Από τον Οκτώβριο του 2022, διδάσκει στο Τμήμα Ψηφιακών Μέσων και Επικοινωνίας του Ιονίου Πανεπιστημίου.