Market

ΑΚΤΟ: MEΓΑΛΗ ΕΠΙΤΥΧΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΔΗΛΩΣΗ WOMEN IN ART(S)

Το event επιχείρησε να αποδείξει ότι η Γυναίκα δεν είναι απλά το “αντικείμενο” σε ένα έργο, όπου το σώμα ή το κάλλος της απεικονίζεται για να ικανοποιεί το ανδρικό βλέμμα.

Με μεγάλη επιτυχία πραγματοποιήθηκε η εκδήλωση Women in Art(s) που διοργάνωσε ο ΑΚΤΟ την Πέμπτη 30 Μαρτίου 2023, στο campus του Κολλεγίου, με αφορμή τον εορτασμό της Παγκόσμιας Ημέρας της Γυναίκας (8/3).

Η εκδήλωση έδωσε το λόγο σε γυναίκες που ζουν και εργάζονται στις Τέχνες, με στόχο να φωτίσει τα “σκοτεινά” σημεία στη διεκδίκηση ισότιμης θέσης των γυναικών στην, κατ΄ εξοχήν, ανδροκρατούμενη κοινωνία μας. Μέσα από τις προσωπικές τους εμπειρίες και αφηγήσεις, το Women in Art(s) επιχείρησε να αποδείξει ότι η Γυναίκα δεν είναι απλά το “αντικείμενο” σε ένα έργο, όπου το σώμα ή το κάλλος της απεικονίζεται για να ικανοποιεί το ανδρικό βλέμμα. Τολμηρές, δυναμικές και εμπνευσμένες οι γυναίκες σήμερα εκφράζονται πολύπλευρα και αποδεικνύουν με το έργο τους, πως η Γυναίκα είναι πλέον το “υποκείμενο” στις Τέχνες!

Στο event, εκτός από τα μέλη της εκπαιδευτικής κοινότητας του ΑΚΤΟ, έδωσαν το παρόν εικαστικοί καλλιτέχνες, ακαδημαϊκοί, εκπρόσωποι του ευρύτερου χώρου των Τεχνών, ιστορικοί τέχνης, συλλέκτες, αλλά και φίλοι των Τεχνών και του Design.

Tο καλωσόρισμα έγινε από την Πόπη Αναστούλη (Διευθύντρια Marketing & Επικοινωνίας του ΑΚΤΟ), ενώ στη συνέχεια η Dr Στέλλα Κυρίμη (Διευθύνουσα Σύμβουλος του ΑΚΤΟ – Counselling Psychologist), απηύθυνε σύντομο χαιρετισμό για το σκεπτικό και τη θεματική του Women in Art(s), το οποίο αναπτύχθηκε σε τρία επίπεδα:

Inspirational Talks

Τέσσερις γυναίκες – εκπρόσωποι του ευρύτερου χώρου των Τεχνών, μοιράστηκαν με το κοινό τις εμπειρίες τους, και μας ξενάγησαν σε επιλεγμένους σταθμούς της καλλιτεχνικής και επαγγελματικής τους διαδρομής. Στην εκδήλωση μίλησαν (αλφαβητικά) οι:

  • Δώρα Βασιλάκου
  • Τίτλος εισήγησης: Πώς μπορούμε να σκεφτούμε την τέχνη σε μία τέτοια εποχή;
  • Για τις επιμελητικές πρακτικές και τους τρόπους να συνυπάρχουμε.

Η Δώρα Βασιλάκου είναι ιστορικός τέχνης, επιμελήτρια και πολιτιστική παραγωγός. Έχει σπουδάσει Ιστορία της Τέχνης στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης. Έχει εργαστεί ως υπεύθυνη τεκμηρίωσης και επιμελήτρια του «Save the Dates», ενός εκπαιδευτικού, ερευνητικού και καλλιτεχνικού προγράμματος που αξιοποιεί ένα εκτεταμένο αρχειακό υλικό τηλεοπτικών και ραδιοφωνικών εκπομπών της Κατερίνας Ζαχαροπούλου στην ΕΡΤ. Έχει συνεργαστεί με σημαντικούς πολιτιστικούς φορείς, μεταξύ άλλων το Schwarz Foundation, τη Μπιενάλε Νέων Μεσογείου Μπιενάλε της Αθήνας, τη Documenta 14, η Γκαλερί Σκουφά, το Back To Athens Festival, το Kunstraum Bethanien στο Βερολίνο, το Goethe Insitut Athen και η Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών. Αυτή την περίοδο είναι Υπεύθυνη της Συλλογής Έργων Τέχνης του Σωτήρη Φέλιου ενώ συνεργάζεται με το ΕΜΣΤ.

  • Κατερίνα Ζαχαροπούλου
  • Τίτλος εισήγησης: Έργα και ιστορίες γύρω από τις έμφυλες ταυτότητες.

H Κατερίνα Ζαχαροπούλου είναι εικαστικός. Επιμελείται και παρουσιάζει την εκπομπή “Η εποχή των Εικόνων” στην ΕΡΤ (τηλεόραση και Τρίτο πρόγραμμα_ από το 2003. Έχει οργανώσει και επιμεληθεί μεγάλο αριθμό εκπαιδευτικών προγραμμάτων για τη σύγχρονη τέχνη συνεργαζόμενη με μουσεία στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Την ενδιαφέρει ιδιαίτερα ο ρόλος του καλλιτέχνη ως φορέα γνώσης και εμπειρίας. Το εικαστικό της έργο έχει ως κεντρικό άξονα την σχέση ανάμεσα στο υποκειμενικό και το αντικειμενικό, την ατομικότητα και τη δημοσιότητα, την μνήμη και την αναπαραγωγή της.

  • Χριστίνα Μπότσου
  • Τίτλος εισήγησης: Women make (art) history: Το Έµφυλο Ζήτηµα στον Χώρο του Μουσείου

Η Χριστίνα Μπότσου είναι µουσειοπαιδαγωγός και ερευνήτρια που ζει και εργάζεται στην Αθήνα. Η επαγγελµατική της πρακτική αναπτύσσεται στο πεδίο της διδακτικής της τέχνης και της κοινωνιολογίας του πολιτισµού. Έχει εργαστεί στο Τµήµα Προγραµµατισµού και Παραγωγής του ΚΠΙΣΝ, ενώ έχει αναπτύξει ερευνητικές συνεργασίες σε Ευρωπαϊκά προγράµµατα µε αντικείµενο τις πολιτισµικές σπουδές και τα ζητήµατα φύλου, µε φορείς όπως το Εθνικό Κέντρο Κοινωνικών Ερευνών, το ΕΚΠΑ και το Χαροκόπειο Πανεπιστήµιο. Παράλληλα, εκπονεί τη διδακτορική της διατριβή στο Τµήµα Επικοινωνίας, Μέσων & Πολιτισµού του Παντείου Πανεπιστηµίου, µε αντικείµενο την ορατότητα των γυναικών καλλιτεχνών στα µουσεία και τις γκαλερί της Αθήνας. Διδάσκει στο μεταπτυχιακό πρόγραμμα MA in Art & Education του ΑΚΤΟ.

  • Ρούλα Πάτρα
  • Τίτλος εισήγησης: T(rapped) R(aped) A(bused) P(unished)

Η Ρούλα Πάτρα είναι Ελληνίδα εικαστικός και φωτογράφος. Είναι κάτοχος BA (Hons) In Pphotography (AKTO/ Middlesex University) και των δύο μεταπτυχιακών: Master of Fine Art in Photography (Belfast School of Art – Βόρεια Ιρλανδία) και Master of Arts in Photography & Visual Language (AKTO/ Middlesex University). Είναι ειδικευμένη στην εγκληματολογική φωτογραφία, έχοντας μακροχρόνια εμπειρία στο χώρο της Εφαρμοσμένης Εγκληματολογίας με εκπαίδευση στο εσωτερικό και εξωτερικό. Τα έργα που παράγει προκύπτουν από τον πειραματσμό και την εμπειρία του να είσαι γυναίκα μέσα σε κοινωνικά πλαίσια, αυστηρά καθορισμένα από κοινωνικοπολιτισμικές συμβάσεις. Οι πρακτικές που εφαρμόζει στηρίζονται στην επιτέλεση, στη μετά-φωτογραφία και σε μέσα που βασίζονται σε φακούς, με το γυναικείο σώμα να γίνεται κύριο μέσο έκφρασης.

Exhibition

H AKTO Gallery φιλοξένησε εικαστικά έργα σπουδαστών/σπουδαστριών και αποφοίτων του Κολλεγίου. Το κοινό είχε την ευκαιρία να δει έργα ζωγραφικά, φωτογραφικά, animation, videos και εγκαταστάσεις, η θεματολογία των οποίων έχει αφετηρία και προορισμό τη Γυναίκα.

Βασική επιδίωξη της απόφοιτης ήταν, η δημιουργία μιας νέας καλλιτεχνικής εμπειρίας για το κοινό, νέας όχι ως προς τη σύλληψη, αλλα ως προς το βίωμα “της βίας κατά των γυναικών” καθεαυτό, που θα ταξιδέψει από το μυαλό της σε αυτό των θεατών, δίνοντας στο έργο T.R.A.P.  υπόσταση και διαφορετικές αναγνώσεις (Deren, 2005).

  • Δέσποινα Μαστρογιάννη | MA in Design 
  •  Διπλωματική Εργασία <<  “Europe on Veils”

Η δημόσια συζήτηση για το ζήτημα της ισλαμικής μαντήλας στην Ευρώπη και η “πολλαπλή συνείδηση” (Matsuda, 1992 στο Wing, 2006:747) που παράγει στις γυναίκες, αποτελούν το αντικείμενο αυτής της εργασίας.

H Διπλωματική έχει ως άξονα το θέμα της γυναικείας ομοφυλόφιλης ταυτότητας και την προσπάθεια προσδιορισμού και έκφρασης αυτής της ταυτότητας μέσα από τη γλώσσα της ζωγραφικής.

Συμμετείχαν επίσης, οι Λένα Σταματοπούλου, Νικολέτα – Πελαγία Κιρμιτζάκη, απόφοιτες από το BA (Hons) in Animation & Interactive Media, η Θάλεια Παπαδάκη – Πομελέ  Λένα Σταματοπούλου απόφοιτη από το BA (Hons) in Sketch – Comics – Cartoon και οι Τερέζα Αθανασοπούλου, Μαρία Βασιλειάδου, Παναγιώτης Γεωργούσης, Νοέμη Σκουλικίδου απόφοιτοι από τα ΙΕΚ | Γραφιστική Εντύπου & Ηλεκτρονικών Μέσων.

Cosy Reading Corner

Το cosy corner που δημιουργήθηκε με την υποστήριξη της Mikos – The Metropolis of Decoration αποτέλεσε την πιο “ζεστή” γωνιά της εκδήλωσης. Στο καθιστικό #live_beautiful_mikos, οι επισκέπτες χαλάρωσαν ξεφυλλίζοντας επιλεγμένες Εκδόσεις από τις συλλογές των βιβλιοθηκών του ΑΚΤΟ. Μονογραφίες γυναικών εικαστικών, εκδόσεις αφιερωμένες σε γυναίκες των Τεχνών, αλλά και, Ερευνητικές και Διπλωματικές Εργασίες που εκπονήθηκαν στα προπτυχιακά & μεταπτυχιακά προγράμματα σπουδών, οι οποίες πραγματεύονται ζητήματα που αφορούν τη Γυναίκα. Τα ζωγραφικά έργα στο Cosy Reading Corner, είναι της Αλεξάνδρας Παπαδημητρίου, απόφοιτη από το BA (Hons) in Fine Art & New Media και τη Διπλωματική της με τίτλο “This Work is not Seminal”.

Φωτορεπορτάζ