Ενδιαφέρουν

ΠΟΣΟ ΑΞΙΟΠΙΣΤΑ ΠΑΡΑΜΕΝΟΥΝ ΤΑ ΟΠΤΙΚΑ ΜΕΣΑ ΠΛΗΡΟΦΟΡΗΣΗΣ;

Η απάντηση στο ερώτημα καθίσταται ολοένα και περισσότερο περίπλοκη!

“Εάν δεν το δω με τα μάτια μου, δεν πιστεύω τίποτα!” Δυστυχώς, στις μέρες μας έχουμε φτάσει σε ένα σημείο όπου ακόμη και τα μάτια μας δεν είναι αξιόπιστο όργανο εξακρίβωσης της αλήθειας. Πόσες από τις ειδήσεις που μαθαίνουμε καθημερινά από έντυπα και ηλεκτρονικά ΜΜΕ είναι πραγματικές;

Ρίξτε μια ματιά στο παρακάτω video:

https://www.youtube.com/watch?v=cQ54GDm1eL0

Η προηγμένη τεχνητή νοημοσύνη μπορεί, μέσα σε μια μόνο στιγμή, να “κατασκευάσει” μια είδηση, οπτικοποιώντας την με ένα καθόλα αληθοφανές περιεχόμενο. Η αξιοπιστία των ειδήσεων, και γενικά της πληροφορίας, βρίσκεται σε κίνδυνο – και αυτό επηρεάζει τους πάντες, αλλά ιδίως (ηθικά και οικονομικά) όλους εκείνους τους επαγγελματίες ανά την υφήλιο που εργάζονται σε εφημερίδες, περιοδικά, φωτογραφικά πρακτορεία, ενημερωτικά sites κ.λπ.

Από την άλλη όλοι εμείς, εάν δεν εμπιστευόμαστε τις φωτογραφίες ή τα βίντεό μας (είτε ως δημιουργοί, είτε ως θεατές), χάνουμε βασικότατες πληροφορίες για το τι συμβαίνει πραγματικά εκεί έξω. Το PetaPixel έθιξε το θέμα – ας δούμε τα σημαντικότερα σημεία που ανέδειξε το άρθρο του!


Christian Gertenbach – Unsplash

Ταυτότητα

Ο καλύτερος τρόπος για να αντιμετωπιστεί το φαινόμενο των παραπλανητικών οπτικών μέσων, είναι η διερεύνηση της πηγής κάθε είδησης ή/και της ταυτότητας του δημιουργού της. Η απόκρυψη της πηγής μιας είδησης είναι ένα συχνό φαινόμενο σήμερα – και οφείλει να σας κάνει πάντοτε καχύποπτους ως προς το μέσο που την παρουσιάζει. Η αποκάλυψή της, αντίθετα, στον αναγνώστη/θεατή αυξάνει την αίσθηση της εμπιστοσύνης του σε αυτό. Υπάρχουν αρκετές αξιόπιστες πηγές στον κόσμο των media και αυτό δεν πρέπει να λησμονείται.

Όταν διαβάζουμε ένα άρθρο (θα πρέπει να) επιδιώκουμε να μάθουμε το συγγραφέα του, για να κρίνουμε το επίπεδο αξιοπιστίας του. Κάποιος με εμπειρία στο χώρο και με αποδεδειγμένες περγαμηνές, είναι καταρχήν πιο έγκυρος από κάποιον που (φαίνεται πως) μόλις κάνει τα πρώτα του βήματα. Ο φορέας της είδησης παίζει επίσης σημαντικότατο ρόλο. Μια δημοσίευση στους New York Times αποκτά μεγαλύτερη βαρύτητα ως προς την αξιοπιστία της, ακόμη και αν ο δημιουργός της είναι άγνωστος σε εμάς ή δεν αναφέρεται καν.

David Smooke – Unsplash

Γνησιότητα περιεχομένου

Μεγάλες εταιρίες (από την Adobe ως το Twitter) έσπευσαν ήδη, από τον Νοέμβριο του 2018, να προτείνουν την Πρωτοβουλία Γνησιότητας Περιεχομένου (Content Authenticity Initiative – CΑΙ) για τα οπτικά μέσα που προβάλλονται στις πλατφόρμες τους. Πάνω σε αυτό το πλαίσιο, η κάθε εικόνα εμπεριέχει τις πληροφορίες του δημιουργού της, ούτως ώστε, ακόμη και όταν χρησιμοποιείται από τρίτο μέσο, να δίνεται η δυνατότητα στο χρήστη/αναγνώστη να ενημερώνεται για την πηγή της ενημέρωσής του.

Τι γίνεται όμως αν η ίδια εικόνα υποστεί “μικροεπεμβάσεις”; Σε αυτήν την περίπτωση, το αρχείο διευκρινίζει μέσω ένδειξης (“edited”) ότι έχει υποστεί επεξεργασία. Έτσι, στο θεατή δίνεται μια πρόσθετη χρήσιμη πληροφορία. Φαίνεται αρκετά απλό – όμως δεν είναι. Η αναφορά των δικαιωμάτων του δημιουργού (θα) πρέπει να είναι επιλογή, όχι υποχρέωση.

The Climate Reality Project – Unsplash

Τι μπορεί να γίνει

Για να λειτουργήσει η Πρωτοβουλία Γνησιότητας Περιεχομένου, πρέπει να υπάρξουν δεσμευτικοί κανόνες. Θα μπορούσαν τα media να αποφασίσουν να μην αποδέχονται -έστω και στο ελάχιστο- επεξεργασμένες και αλλοιωμένες φωτογραφίες/βίντεο. Πλατφόρμες όπως το Twitter ή το Facebook θα μπορούσαν να μειώσουν περαιτέρω τις δημοσιεύσεις από αναξιόπιστες και μη επικυρωμένες πηγές. Παράλληλα, το ανώνυμο περιεχόμενο θα πρέπει να ελεγχθεί από αξιόπιστους εκδότες. Θα μπορούσε επίσης να καταβάλλονται δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας και πληρωμές με άδεια, όπως προτείνεται από το άρθρο 17 της σχετικής ευρωπαϊκής οδηγίας 2019/790.

  • Φωτό στην κορυφή της σελίδας: analogicus – Pixabay

Photonet Newsletter
Kάθε Τρίτη & Πέμπτη όλα τα φωτογραφικά νέα δωρεάν!

   



Aρθρογράφος

Νίκος Κατσουλώτος

Διδάκτορας Ψηφιακών Τεχνών, με ειδίκευση στο cinemagraph (Πανεπιστήμιο του Βελιγραδίου) και κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου σπουδών στις Εφαρμοσμένες Τέχνες, με θέμα την πολιτική αφίσα (Ακαδημία Τεχνών του Νόβι Σαντ). Είναι Πτυχιούχος Γραφιστικής από το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής και συνεργάτης της Νexus Publications AE από το 2009, ως graphic designer και αρθρογράφος. Έχει συγγράψει τα βιβλία "Photoshop ...απλά!" και "Cinemagraph" που κυκλοφορούν από τις εκδόσεις μας. Από το 2019 είναι contributing writer στην "ΗuffPost Greece" και συνεργάτης της "Εφημερίδας των Συντακτών". Από το Φεβρουάριο έως τον Ιούνιο του 2022 εργάστηκε ως Εκπαιδευτής στο Τμήμα «Γραφιστική Εντύπου και Ηλεκτρονικών Μέσων» του Δημοσίου ΙΕΚ Αμπελοκήπων. Από τον Οκτώβριο του 2022, διδάσκει στο Τμήμα Ψηφιακών Μέσων και Επικοινωνίας του Ιονίου Πανεπιστημίου.

Θέλετε να σας ενημερώνουμε προσωπικά;