Know How Τεχνικές

ΠΩΣ ΝΑ ΤΡΑΒΗΞΕΤΕ ΠΟΡΤΡΕΤΑ ΔΙΠΛΑ ΣΤΟ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΙΑΤΙΚΟ ΔΕΝΤΡΟ!

Η διαδικασία είναι πιο περίπλοκη από όσο ίσως πιστεύετε!

Η οικογένεια χαμογελά δίπλα στο ολόφωτο δέντρο του σπιτιού σας, γεμάτη χαρμόσυνη εορταστική διάθεση, περιμένοντας το κλικ της μηχανής για να θαυμάσει το εντυπωσιακό αποτέλεσμα της λήψης σας. Το τελευταίο που θέλετε να κάνετε είναι να τους απογοητεύσετε!

Η λήψη πορτρέτων γύρω από το χριστουγεννιάτικο δέντρο, ωστόσο, μπορεί εύκολα να καταστεί προβληματική διαδικασία. Πολλά από τα πιθανά προβλήματα έχουν να κάνουν με το φως. Ο Καναδός φωτογράφος και δάσκαλος φωτογραφίας Mat Coker, που ειδικεύεται στη φωτογράφιση οικογενειών και συνεργάζεται με τη σύζυγό του Νaomi που ειδικεύεται στη φωτογράφιση μωρών, μας προσφέρει με σχετικό του άρθρο στο DPS, πρακτικές συμβουλές που θα μας βγάλουν ασπροπρόσωπους!


Με τα tips που ακολουθούν, θέλω να σας βοηθήσω ώστε να μπορείτε να δημιουργήσετε, γρήγορα, μια επιτυχημένη λήψη κοντά στο χριστουγεννιάτικο δέντρο σας. Για να γίνει αυτό, πρέπει να φωτίσετε σωστά τους ανθρώπους, χωρίς παράλληλα να καταστρέψετε την ατμόσφαιρα που δημιουργείται από τα φωτάκια του δέντρου.

Λήψη μέρα ή νύχτα;

Υπάρχει μια μεγάλη διαφορά ανάμεσα στη λήψη ενός πορτρέτου κοντά στο χριστουγεννιάτικο δέντρο τη νύχτα και στην αντίστοιχη λήψη κατά τη διάρκεια της ημέρας. Ποιά είναι αυτή; Το φως! Κατά τη διάρκεια της ημέρας μπορείτε να χρησιμοποιήσετε το φυσικό φως ενός παραθύρου π.χ. Ωστόσο τις βραδινές ώρες θα πρέπει να αξιοποιήσετε τον υπάρχοντα (συνήθως τεχνητό) φωτισμό, πράγμα που σημαίνει ότι συχνά μπορεί να βρεθείτε να τραβάτε στο …ημίφως!

Θα ασχοληθούμε λοιπόν, καταρχάς, με τις νυχτερινές λήψεις. Η εορταστική φωτογράφιση στο φως της ημέρας είναι πολύ πιο εύκολη υπόθεση!

Σε αυτή τη λήψη, τόσο το δέντρο όσο και οι άνθρωποι φωτίζονται όμορφα.

Aξιοποιώντας τον υπάρχοντα φωτισμό

Ο φωτισμός του περιβάλλοντος προέρχεται φυσικά από τις φωτιστικές πηγές που ήδη υφίστανται στο χώρο σας: τα φωτάκια από το δέντρο, τα λαμπατέρ και τα φωτιστικά που είναι αναμμένα. Πολλοί φωτογράφοι προτιμούν να χρησιμοποιούν αποκλειστικά το φως του περιβάλλοντος για τη λήψη, χωρίς να καταφεύγουν στο φλας τους, επειδή αυτό καταστρέφει συχνά την ατμόσφαιρας της σκηνής. Αυτή η τακτική μπορεί όντως να προσφέρει ικανοποιητικά αποτελέσματα – μόνο όμως αν αξιοποιηθεί σωστά!

Δείτε την παρακάτω φωτογραφία γύρω από το χριστουγεννιάτικο δέντρο. Σαν πρωτάρης, στήριξα την κάμερα σε ένα τρίποδο και ενεργοποίησα το χρονόμετρο των δέκα δευτερολέπτων για αυτοφωτογράφιση. Το αποτέλεσμα, φυσικά δεν είναι αποδεκτό: παρόλο που το δέντρο φωτίζεται ωραία, το πρόσωπα χάνονται στο σκοτάδι!

Προφανώς δεν επιθυμείτε ανάλογα αποτελέσματα!

Εάν πρόκειται να βασιστείτε στο φως του περιβάλλοντος για τις φωτογραφίες σας (αντί να χρησιμοποιείτε το φλας της μηχανής σας) θα πρέπει να ρίξετε επιπλέον φως στους ανθρώπους χωρίς ωστόσο να διαταράξετε τον τρόπο απεικόνισης του δέντρου. Για να το καταφέρετε, δοκιμάστε να μετακινήσετε μερικά φώτα στο χώρο σας. Δεν αρκεί να τα ανάψετε απλώς: φέρτε τα πιο κοντά στους ανθρώπους.

Αυτό το πορτρέτο τραβήχτηκε μόνο με τα φωτάκια του δέντρου και ένα μικρό λαμπατέρ. Λόγω του τρόπου διάχυσης του φωτός από τις συγκεκριμένες πηγές, δημιουργήθηκε ένα απαλό φωτιστικό τελικό αποτέλεσμα.

Λήψη με το φλας της μηχανής

Μερικές φορές το φως περιβάλλοντος που διαθέτουμε απλώς δεν επαρκεί. Η μόνη λύση, σε αυτή την περίπτωση, μπορεί να προέλθει από το ενσωματωμένο φλας της μηχανής. Πολλοί είναι αρνητικοί μπροστά σε μια τέτοια προοπτική – ανάμεσά τους κι εγώ. Ωστόσο κάποιες φορές η συγκεκριμένη επιλογή είναι μονόδρομος. Χωρίς αυτή, απλά δε βγαίνει η φωτογραφία!

Τι μπορείτε να κάνετε; Μετακινήστε τους ανθρώπους στη φωτογραφία σας λίγο μακρύτερα από το δέντρο (ένα μέτρο ή περισσότερο) και στη συνέχεια πηγαίνετε όσο πιο κοντά τους μπορείτε για τη λήψη. Ο λόγος είναι πως όταν βρίσκεστε πιο κοντά στους ανθρώπους, το φλας παράγει λιγότερο φως. Μόλις η φωτεινή δέσμη του φτάσει στους ανθρώπους του κάδρου σας, η ισχύς της αποδυναμώνεται θεαματικά, πράγμα που σημαίνει ότι δεν θα επηρεάσει ουσαστικά το δέντρο.

Σε αυτή τη λήψη, το ενσωματωμένο φλας φωτίζει ολόκληρη τη σκηνή, καταστρέφοντας ουσιαστικά το φως του χριστουγεννιάτικου δέντρου.

Εδώ, παρότι χρησιμοποιήθηκε και πάλι το ενσωματωμένο φλας, η νεαρή πρωταγωνίστρια τοποθετήθηκε πιο μακριά από το δέντρο. Έτσι είναι φωτισμένη ωραία από το φλας, ενώ παράλληλα το δέντρο δεν επηρεάζεται από την έξτρα λάμψη.

Λήψη με εξωτερικό φλας

Εάν δεν σας αρέσει το ενσωματωμένο φλας επειδή η λάμψη του πέφτει κατευθείαν στο θέμα σας, μπορείτε εναλλακτικά να δοκιμάσετε να χρησιμοποιήσετε ένα εξωτερικό φλας,  το οποίο μπορείτε να  στρέψετε στο ταβάνι ή σε έναν τοίχο, προκειμένου να δημιουργήσετε ανακλώμενο φωτισμό για το κάδρο σας. Προσοχή στο εξής σημείο: το ανακλώμενο φως, ανακαλά επίσης και το χρώμα του τοίχου ή του ταβανιού (η απευθείας – άμεση φλασιά, παράγει πολύ καθαρότερο φως έναντι της ανακλώμενης.) Όπως μπορείτε να παρατηρήσετε στις δυο εικόνες που ακολουθούν, για τις οποίες χρησιμοποιήθηκε εξωτερικό φλας, το τελικό αποτέλεσμα έχει πολύ ζεστή απόχρωση. Σε κάθε περίπτωση, βεβαια, τέτοια θέματα μπορούν να αντιμετωπιστούν εύκολα με λίγη επεξεργασία, π.χ. στο Lightroom.

Και για τις δύο αυτές φωτογραφίες χρησιμοποιήθηκε εξωτερικό φλας. Για τη λήψη στα αριστερά, το φλας στράφηκε στον τοίχο, ενώ για την αντίστοιχη δεξιά, στο ταβάνι.

Παρατηρείτε πως τα μάτια της μικρούλας είναι λίγο σκοτεινά; Το φως του φλας ανακλάται από το ταβάνι πάνω από το ύψος του κεφαλιού της και έτσι δεν επαρκεί για να φωτίσει τα μάτια της. Για να αντιμετωπιστεί αυτό το φαινόμενο, αρκεί να επαναλάβετε τη λήψη από λίγο πιο μακριά, έτσι ώστε το φως του φλας να ανακλάται μπροστά της και όχι από πάνω της.

Επιπλέον συμβουλή: αν η φλασιά είναι πολύ δυνατή για τις ανάγκες της λήψης, χρησιμοποιήστε την αντιστάθμιση έκθεσης του φλας που διαθέτετε.

Στη συγκεκριμένη λήψη, μειώθηκε θεαματικά η ένταση της φλασιάς, προκειμένου να τονιστεί αλλά να μην καταστραφεί η ατμόσφαιρα της σκηνής.

Φυσικός φωτισμός από παράθυρο

Το φυσικό φως που μπαίνει από ένα παράθυρο είναι η αγαπημένη μου μορφή φυσικού φωτισμού περιβάλλοντος. Είναι έντονο και συνάμα απαλό, και φωτίζει ιδανικά τους ανθρώπους για φωτογραφίες.

Για τις ανάγκες του συγκεκριμένου είδους λήψης, το αποτέλεσμα είναι καλύτερο όταν το δέντρο είναι τοποθετημένο σε μια γωνία έτσι ώστε να μη φωτίζεται απευθείας από το παράθυρο και να μη χάνεται εντελώς η λάμψη από τα φωτάκια του.

Στο συγκεκριμένο σκηνικό, το δέντρο είναι τοποθετημένο σε μια αρκετά σκοτεινή γωνία – έτσι τα φωτάκια του φαίνονται καθώς ανάβουν. Στις λήψεις που θα δείτε παρακάτω, τα παιδιά θα κάθονται στο σκαμνί και θα φωτιστούν από το παράθυρο.

Φωτίστε τα πρόσωπα των ανθρώπων από το πλάι για να τους δώσετε βάθος μέσω των σκιών που δημιουργούνται.

Το φως του παραθύρου παρέχει στο συγκεκριμένο στιγμιότυπο απαλό φωτισμό, με μια υποψία κοντράστ από τη μαλακή σκιά. Παρατηρήστε ότι το αριστερό μάγουλο του κοριτσιού είναι λίγο πιο σκοτεινό από το δεξί της.

Παρατηρήστε τη λάμψη του δέντρου και το ωραίο απαλό φως που φωτίζει το πορτρέτο.

Ωστόσο, προσπαθήστε να μην έχετε διάχυτο φωτισμό. Ζητήστε από το μοντέλο σας να στραφεί ελαφρά προς το παράθυρο.

Επειδή το κορίτσι έχει γυρίσει το κεφάλι της μακριά από το παράθυρο, υπάρχει μια σκιά που ουσιαστικά χωρίζει το πρόσωπό της στα δύο. Παρόλο που η σκιά αυτή είναι μαλακή, ο φωτισμός στο πρόσωπό της δεν είναι τόσο ικανοποιητικός.

Στα πορτρέτα των παιδιών, στη λήψη που ακολουθεί, μπορείτε να δείτε πως στα μάτια τους έχουν δημιουργηθεί catch lights.

Ζητήθηκε από τα παιδιά, που τοποθετήθηκαν στο σκηνικό που είδατε παραπάνω, να στρέψουν ελαφρά τα πρόσωπά τους προς το παράθυρο. Έτσι διασφαλίζεται ο όμορφος φωτισμός τους.

Εξασκηθείτε!

Μην περιμένετε την κρίσιμη ώρα της εορταστικής λήψης (π.χ. την παραμονή των Χριστουγέννων ή της Πρωτοχρονιάς) για να κάνετε δοκιμές. Πειραματιστείτε με το φλας και το φυσικό φως από τα παράθυρα έτσι ώστε να δείτε τι λειτουργεί καλύτερα και πότε.

Καλή επιτυχία!


  • Λήψη στην κορυφή της σελίδας: ένα καλό παράδειγμα συνδυασμού ενός λαμπερού χριστουγεννιάτικου δέντρου με το φωτισμό του προσώπου του μωρού από εξωτερικό φως. Υπάρχει συγκεκριμένα ένα μικρό παράθυρο που φωτίζει το πρόσωπό του, και ένα μεγαλύτερο που φωτίζει το χέρι και το κεφάλι του.

Σχετικά με το συντάκτη

Κωνσταντίνος Φλώρος

Κωνσταντίνος Φλώρος

Στην Νexus Publications AΕ από το 1998, είναι σήμερα ο Διευθυντής Εκδόσεων της εταιρίας. Mέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης Περιοδικών Ήχου και Εικόνας (EISA) από το 2003. Μέλος της Ένω­σης Συντακτών Περιοδικού-Ηλεκτρονικού Tύπου (EΣΠΗΤ) και της Διεθνούς Ομοσπονδίας Δημοσιογράφων (ΙFJ) από το 2005.

Θέλετε να σας ενημερώνουμε προσωπικά;