Portfolios & λευκώματα

O ΓΙΩΡΓΟΣ ΛΑΝΘΙΜΟΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΕΙ ΤΟ ΠΡΩΤΟ ΤΟΥ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΟ ΛΕΥΚΩΜΑ!

Έχει τίτλο “Dear God, the Parthenon is still broken”, ξεκινά με εισαγωγικό ποίημα της Patti Smith και φιλοξενεί λήψεις από τα γυρίσματα του “Poor Things” στη Βουδαπέστη!

Οι φωτογραφίες του βιβλίου συνθέτουν έναν παράλληλο κόσμο, αποκομμένο από τον τόπο και τον χρόνο. Οι εικόνες, αιωρούμενες ανάμεσα στο άσπρο, το μαύρο και το χρώμα, υφαίνουν μια ονειρική ατμόσφαιρα που ακροβατεί ανάμεσα στο παρόν και το παρελθόν, ενώ πολλαπλά επίπεδα πραγματικότητας και φαντασίας ξεδιπλώνονται σταδιακά στα μάτια του θεατή.

Για όσ@ δεν έχουν δει το Poor Things, να σημειωθεί πως η ταινία, τοποθετημένη στα τέλη του 19ου αιώνα, εκτυλίσσεται εν πλω αλλά και σε διάφορες πόλεις -συμπεριλαμβανομένου του Λονδίνου, της Λισαβόνας και της Μασσαλίας- με όλες τις τις τοποθεσίες να έχουν αναδημιουργηθεί σε στούντιο στη Βουδαπέστη.

Οι χαρακτήρες που κατοικούν τους φανταστικούς αυτούς κόσμους πλαισιώνονται από οθόνες, σκαλωσιές, εξέδρες, φώτα και τα μέλη του συνεργείου. Ο Λάνθιμος ανοίγει συνειδητά το κάδρο, ώστε να αποκαλύψει την πολυδιάστατη γοητεία της δημιουργίας και να αναδείξει μια νέα “ιστορία μέσα στην ιστορία”. Με έμπνευση από αυτή την προσέγγιση του δημιουργού, η έκδοση ακολουθεί τη λογική των αναδιπλώσεων (foldouts), όπου το περιφερειακό φόντο αποκαλύπτεται μέσα από τους χαρακτήρες και δημιουργώντας ένα νέο “βιβλίο μέσα στο βιβλίο”.

Σε αντίθεση με τους φρενήρεις ρυθμούς της ταινίας, ο Λάνθιμος υιοθέτησε μια πιο αργή προσέγγιση στις φωτογραφίες του, χρησιμοποιώντας μια μηχανή μεγάλου φορμά και εστιάζοντας στην ακινησία, την τονικότητα και στο φως. Αφιερώνοντας χρόνο στη σύνθεση και επιτρέποντας στο φως να εκθέσει το φιλμ για όσο χρειαζόταν, η δημιουργία κάθε φωτογραφίας μετατράπηκε για τον Λάνθιμο σε μια άσκηση διαλογισμού και εστίασης. Η εμφάνιση των αρνητικών έγινε σε συνεργασία με την ηθοποιό Emma Stone, η οποία υποδύεται τη Bella Baxter στην ταινία και βραβεύτηκε με Όσκαρ για την ερμηνεία της, ενισχύοντας την καλλιτεχνική σύνδεση που έχουν αναπτύξει. Μετά από μια κουραστική ημέρα γυρισμάτων, η εμφάνιση των αρνητικών γινόταν σε έναν αυτοσχέδιο σκοτεινό θάλαμο σε ένα μπάνιο.

«Η δημιουργική συνενοχή που έχω με την Emma λειτούργησε ως κινητήριος δύναμη για αυτό το εγχείρημα. Ο ένας παρακινούσε τον άλλον, όσο κουρασμένοι κι αν ήμασταν μετά από μια εξαντλητική ημέρα γυρισμάτων, για να εμφανίσουμε τα αρνητικά τα βράδια… Ήλπιζα ότι θα καταφέρω να έχω αρκετές αξιόλογες φωτογραφίες ώστε να δημιουργήσω ένα βιβλίο με αυτές – ένα έργο που θα μπορούσε είναι αυθύπαρκτο, ανεξάρτητο από την ταινία. Δεν ήξερα αν το πείραμα είχε επιτύχει, μέχρι που είδαμε τα πρώτα δοκιμαστικά τυπώματα και τη σύνθεσή τους σε μορφή βιβλίου», δηλώνει σχετικά ο Γιώργος Λάνθιμος.

Ας σημειωθεί, τέλος, πως ο τίτλος Dear God, the Parthenon is still broken προέρχεται από μια καρτ ποστάλ που ο χαρακτήρας της Bella Baxter προοριζόταν να στείλει στον πατέρα της, God, από την Αθήνα. Η σκηνή δεν συμπεριλήφθηκε στην τελική εκδοχή της ταινίας, αλλά έδωσε τον τίτλο στο βιβλίο, που μπορείτε να παραγγείλετε από τις εκδόσεις Void (με κόστος που ξεκινά από τα 47€ και φτάνει τα 75€ εφόσον υπογράφεται από το σκηνοθέτη) με ένα κλικ εδώ!

 






Aρθρογράφος

Κωνσταντίνος Φλώρος

Στην Νexus Publications AΕ από το 1998, είναι σήμερα ο Διευθυντής Εκδόσεων της εταιρίας. Mέλος της EISA (Expert Imaging and Sound Association) από το 2003. Μέλος της Ένω­σης Συντακτών Περιοδικού-Ηλεκτρονικού Tύπου (EΣΠΗΤ) και της Διεθνούς Ομοσπονδίας Δημοσιογράφων (ΙFJ) από το 2005.