Photo Specials

NTΡΕΠΟΜΑΙ! ΕΙΝΑΙ ΑΥΤΟΣ ΕΠΑΡΚΗΣ ΛΟΓΟΣ ΓΙΑ ΝΑ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΖΩ ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΑ ΑΘΕΑΤΟΣ (-Η);

Προφανώς όχι! Μάθετε γιατί!

Η επιλογή ενός τηλεφακού για τη λήψη ανθρώπων ανεμπόδιστα και χωρίς άγχος είναι προφανώς μια εύκολη επιλογή για πολλούς φωτογράφους. Ωστόσο υπάρχει και η εναλλακτική λύση, που συνιστά και τη μεγαλύτερη δημιουργική πρόκληση: να χρησιμοποιήσετε μικρότερο φακό, να πλησιάσετε πιο κοντά στο σημείο ενδιαφέροντός σας και να επιχειρήσετε να αλληλεπιδράσετε άμεσα με τα πρόσωπα που επιλέγετε ως θέμα σας. 

Ως “κρυφή” χαρακτηρίζεται συνήθως κάθε λήψη κατά την οποία η παρουσία σας (και η φωτογραφική σας μηχανή) δεν γίνεται αντιληπτή και δεν επηρεάζει κατά κανένα τρόπο την έκβαση των στιγμιοτύπων που τραβάτε. Μια τέτοια τακτική υιοθετείται συχνά από τους πιο “ντροπαλούς” χρήστες που δεν θέλουν να υποστούν το συναισθηματικό στρεσάρισμα που προκαλεί η άμεση επαφή με ένα άλλο άνθρωπο. Είναι όμως η πιο κατάλληλη για να καταστεί πάγια αρχή;

Ο Kevin Landwer-Johan είναι φωτογράφος, συγγραφέας και δάσκαλος φωτογραφίας, με 30 χρόνια εμπειρίας. Η τοποθέτησή του αναφορικά με το θέμα στο DPS έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον. Παρουσιάζουμε τα κυριότερα σημεία της!


Μερικές φορές, μια κρυφή λήψη μπορεί να έχει ως αποτέλεσμα μια ενδιαφέρουσα φωτογραφία: λ.χ. δεν είστε πάντα σε θέση να επέμβετε σε ένα σκηνικό – κάποιες φορές, μάλιστα, αν το επιχειρήσετε, αυτό θα διαταράξει τη φυσική ροή των γεγονότων που εκτυλίσσονται μπροστά στα μάτια σας. Σε αυτές καλύτερα να παραμείνετε αφανείς!

Για παράδειγμα, εάν το πρόσωπο που προγραμματίζετε να καταστεί πρωταγωνιστής (-ια) στη λήψη σας δει τη μηχανή σας, μπορεί αυτή να του (της) αποσπάσει την προσοχή και να τον (την) οδηγήσει σε αλλαγή συμπεριφοράς: αυτό δεν είναι προς όφελός σας. Άλλες φορές, μπορεί να θέλετε να φωτογραφίσετε μια ολόκληρη ομάδα ανθρώπων. Συχνά δεν υπάρχει κανένας τρόπος να την πλησιάσετε για μια (έστω σύντομη) προκαταρκτική συζήτηση.

Είναι οι πρωταγωνιστές σας πολύ επικεντρωμένοι σε αυτό που κάνουν;

Εάν ναι, ίσως να μην θέλετε να διακόψετε. Μπορεί λ.χ. να:

  • έχουν μια έντονη συνομιλία
  • συμμετέχουν σε ένα άθλημα
  • είναι αφιερωμένοι (-ες) σε μια καλλιτεχνική δραστηριότητα
  • εργάζονται
  • κοιμούνται

Αν διακόψετε, πιθανότατα θα διασπάσετε την συγκέντρωσή τους (ή θα διακόψετε τον ύπνο τους) υπονομεύοντας ταυτόχρονα τη δυναμική της φωτογράφισής σας. Ιδανικά, προσπαθήστε να διασταυρώσετε τη δική σας ματιά με την αντίστοιχη ενός από τα άτομα που φωτογραφίζετε, αποσπώντας την έγκρισή του με ένα νεύμα, χωρίς να διακοπεί η ροή αυτού που συμβαίνει. Στη συνέχεια, μπορείτε να κάνετε τη δουλειά σας με άνεση.

Adult Man Playing a Musial Instrument

Immortal shots – Pexels

Δεν μπορείτε πάντα να αλληλεπιδράτε με το θέμα σας

Σκεφτείτε πως φωτογραφίζετε:

  • πλήθη
  • σκηνές δρόμου
  • πρόσωπα με τα οποία δεν μπορείτε/επιτρέπεται να έχετε επαφή (λ.χ. με τους τσολιάδες στον Μνημείο του Άγνωστου Στρατιώτη)

Σε τέτοιες περιστάσεις είτε φωτογραφίζετε αφανώς και προφανώς άνευ αδείας είτε δεν φωτογραφίζετε καθόλου! Επιπρόσθετα, αφού δεν μπορείτε να επιδράσετε προσωπικά και άμεσα στα τεκταινόμενα, καλύτερα να είστε υπομονετικοί και προσεκτικοί. Περιμένετε την αποφασιστική στιγμή κατά την οποία η δράση θα φτάσει στο αποκορύφωμά της.

Person Standing in the Middle of the Road

Ronê Ferreira – Pexels

Δεν χρειάζεται να είσαι εξωστρεφής για να φωτογραφίσεις ανθρώπους

Καμιά φορά η αιδημοσύνη είναι …δύναμη! Οι ντροπαλοί φωτογράφοι μπορούν να κάνουν τα καλύτερα πορτραίτα. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι διαθέτουν ενσυναίσθηση προς τους ανθρώπους που φωτογραφίζουν. Aν μάθετε να ξεπερνάτε τη διάθεση επιβολής προς τα εκάστοτε μοντέλα σας, θα εξασφαλίσετε πορτραίτα με περισσότερη εκφραστικότητα!

Από την άλλη, ο εγκλωβισμός σας σε λήψη αποκλειστικά κρυφών φωτογραφιών μόνο και μόνο επειδή ντρέπεστε, δεν συνιστά την καλύτερη των ιδεών. Ναι, όπως έχω ήδη παραδεχτεί παραπάνω, μια κρυφή λήψη είναι χρήσιμη σε κάποιες περιπτώσεις. Αλλά το να αποφεύγετε την άμεση επαφή με τους ανθρώπους μόνο και μόνο επειδή δεν θέλετε να τους επιβάλλετε τη δική σας θέληση, δεν θα έχει ως αποτέλεσμα τις καλύτερες φωτογραφίες μακροπρόθεσμα!

Τι να κάνετε ως πρώτο βήμα; Απλώς μιλήστε! Η κουβέντα μπορεί να αποδειχθεί χρυσάφι προκειμένου να δημιουργήσετε αρχικά μια σχέση και εν συνεχεία μια ομαλή συνεργασία με το πρόσωπο (-α) που θέλετε να καταγράψετε κάθε φορά με το φακό σας. Πολλές φορές, είναι ακριβώς το επίπεδο σύνδεσης μαζί του(ς) που θα καθορίσει πόσο καλές θα είναι οι φωτογραφίες σας!

Woman Holding Tomatoes

Omotayo Tajudeen – Pexels

Προσέγγιση: απαιτείται προσοχή, όχι φόβος!

Μην δείχνετε πως ανησυχείτε. Εάν φοβάστε για το τι πιθανώς μπορεί να ακούσετε – αυτό φαίνεται και συνήθως προκαλεί μια αντίστοιχη αντίδραση από την άλλη πλευρά. Προσεγγίζοντας κάποιον (-α) με σιγουριά, είναι πιθανότερο να λάβετε μια θετική απάντηση στο αίτημά σας για φωτογράφιση.

Δεν χρειάζεται να οπλιστείτε με υπερβολική (ψεύτικη) τόλμη – απλά να είστε ο εαυτός σας. Αρκεί να έχετε πλήρη επίγνωση όσων θέλετε να πείτε και να τα επικοινωνήσετε. Μη βιαστείτε – πιθανότατα θα ανταμειφθείτε με καλύτερες φωτογραφίες! Ο χρόνος που αφιερώνετε σε όποιον (-α) θέλετε να φωτογραφίσετε συνήθως θα έχει ως αποτέλεσμα ένα πιο ενδιαφέρον πορτρέτο. Μάθετε να συνδέεστε με τα “μοντέλα” σας ακόμα και αν δεν έχετε πολύ χρόνο διαθέσιμο. Είτε βρίσκεστε σε μια αγορά στο δρόμο είτε σε ένα καφέ, αφιερώστε λίγα λεπτά για να δείξετε στους ανθρώπους γιατί σας ενδιαφέρει να τραβήξετε τη φωτογραφία τους.

Αν φωτογραφίζετε ένα φίλο, μοιραστείτε μαζί του όσα είχατε στο μυαλό σας και σας οδήγησαν στο φωτογραφικό αίτημά σας. Αν φωτογραφίζετε ένα (χωρίς εισαγωγικά) μοντέλο κάντε του κοπλιμέντα!Υπάρχουν πολλοί τρόποι επικοινωνίας – όλοι τους μπορούν να ενδυναμώσουν τις φωτογραφικές σας ευκαιρίες. Αντίθετα: η σιωπή συχνά εμποδίζει τη δημιουργική σας δυναμική!

Man Looking At A Vintage Car

Collis – Pexels

Ξεπεράστε τη συστολή σας

Ως νεαρός, ήμουν εξαιρετικά ντροπαλός. Μου άρεσε η φωτογραφία, αλλά δεν μπορούσα να πείσω τον εαυτό μου να φωτογραφίζει ανθρώπους. Τώρα, τα κύρια θέματα στις φωτογραφίες μου είναι άνθρωποι! Έμαθα να χρησιμοποιήσω τη φωτογραφική μηχανή μου ως γέφυρα για να συνδεθώ με τους ανθρώπους που θέλω να φωτογραφίσω. Να θυμάστε: οι τεχνικές δεξιότητες της εκάστοτε μηχανής σας είναι μόνο ένα μέρος αυτού που χρειάζεστε για να δημιουργήσετε “μεγάλα” πορτρέτα!

Μάθετε πότε και πώς να συνδέεστε μς τους άλλους ανθρώπους. Θα δημιουργήσετε πιο ενδιαφέρουσες και πιο συναρπαστικές φωτογραφίες!

Man Skateboarding

Pixabay – Pexels

  • Φωτό στην κορυφή της σελίδας: FransA

 


 Kάνε τώρα εγγραφή στο κανάλι μας με ένα κλικ εδώ!

Aρθρογράφος

Κωνσταντίνος Φλώρος

Κωνσταντίνος Φλώρος

Στην Νexus Publications AΕ από το 1998, είναι σήμερα ο Διευθυντής Εκδόσεων της εταιρίας. Mέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης Περιοδικών Ήχου και Εικόνας (EISA) από το 2003. Μέλος της Ένω­σης Συντακτών Περιοδικού-Ηλεκτρονικού Tύπου (EΣΠΗΤ) και της Διεθνούς Ομοσπονδίας Δημοσιογράφων (ΙFJ) από το 2005.

Θέλετε να σας ενημερώνουμε προσωπικά;
   

Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. Περισσότερες πληροφορίες.

Οι ρυθμίσεις των cookies σε αυτή την ιστοσελίδα έχουν οριστεί σε "αποδοχή cookies" για να σας δώσουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία περιήγησης. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτή την ιστοσελίδα χωρίς να αλλάξετε τις ρυθμίσεις των cookies σας ή κάνετε κλικ στο κουμπί "Κλείσιμο" παρακάτω τότε συναινείτε σε αυτό.

Κλείσιμο