Mεγάλη Προσφορά Nitecore!
Photo Specials

Η ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ ΕΙΝΑΙ ΜΙΑ ΠΟΛΥ ΔΥΣΚΟΛΗ ΚΑΛΗ ΤΕΧΝΗ!

28 λόγοι εξηγούν γιατί!

Ιδού γιατί είναι δύσκολη:

  1. Είναι δύσκολο να ξεκαθαρίσουμε ακόμη σήμερα (2021) πού σταματάει η τεχνική και πού συνεχίζει η τέχνη της φωτογραφίας.
  2. Αν και υπάρχει ορισμός, κυριαρχεί σύγχυση σχετικά με το τι είναι εικόνα και τι είναι φωτογραφία. Όλα είναι imaging για το εμπόριο, και φυσικά δε συμφωνώ!
  3. Η αδελφική σχέση της φωτογραφίας με την ζωγραφική είναι δύσκολη, αν όχι ολέθρια και για τις δυο τέχνες.
  4. Ως καλή αλλά νεώτερη τέχνη που είναι, η αποδοχή της εξαρτάται άμεσα και από τη φωτογραφική μόρφωση του θεατή.
  5. Ακόμη κι ο νόμος που ορίζει πως η φωτογραφία είναι τέχνη, επιτρέπει την απαγόρευση φωτογράφησης για να μη θιγούν τα ευαίσθητα προσωπικά δεδομένα!

  6. Κυριαρχεί μεγάλη σύγχυση ανάμεσα στη λήψη – φωτογράφηση και την ανάρτηση – δημοσίευση μιας φωτογραφίας.
  7. Κυριαρχεί επίσης σύγχυση ανάμεσα στη σκόπευση μέσα από το φακό και τη λήψη μιας φωτογραφίας.

  8. Δεν υπάρχει καμιά περίπτωση όλες οι φωτογραφίες που τραβάμε να είναι προϊόντα τέχνης (αντιγραφές φωτογραφιών, πινάκων, μακετών, ταυτότητες κ.λπ.). Κι όμως ανάμεσα στις τέχνες υπάρχει, γενικά και αόριστα, η φωτογραφία και είναι η «8η τέχνη».
  9. Η απαραίτητη αισθητική της φωτογραφίας διευρύνεται, η χρήση της επίσης (κινητά τηλέφωνα κ.λπ.), αλλά μεγαλώνει και η αποδοχή και ελαφρότητα αντιμετώπισής της ως τέχνη από το κοινό. Τι τέχνη; Όλοι γίναμε καλλιτέχνες πλέον!
  10. Κυριαρχεί τεράστια σύγχυση ανάμεσα στην ωραία φωτογραφία που δείχνει π.χ. μια όμορφη φύση, ή ένα ωραίο πρόσωπο και στην καλή τέχνη της φωτογραφίας, όπου η ομορφιά και η σημασία του μεγάλου θέματος έρχονται σε δεύτερη μοίρα.
  11. Είναι σχεδόν αδύνατο να κατανοήσει αυτός που δεν έχει πιάσει ποτέ του φωτογραφική μηχανή, ειδικά τύπου ρεφλέξ, τι μπορεί να κάνει και πώς μεταμορφώνει την ορατή πραγματικότητα μια φωτογραφία, ειδικά η ασπρόμαυρη.
  12. Αν μια φωτογραφία δεν μπορεί να πείσει το θεατή πως είναι φωτογραφία, τότε έχει απολέσει τη βασική της ιδιότητα. Αυτή η εξάρτηση από την πραγματικότητα είναι συχνά ακατανόητη για τη φύση αυτής της (καλής) τέχνης.
  13. Ο άνθρωπος μάχεται διαρκώς τη φύση του. Ζει στη φύση κι όμως την καταστρέφει, αναγκαστικά φωτογραφίζει το ορατό, αλλά με αυτή τη τέχνη αναζητά την υπέρβαση και το κρυμμένο μήνυμα σε αυτό που φωτογραφίζει, ακόμη κι αν δεν υπάρχει.
  14. Η καλή τέχνη της φωτογραφίας είναι μια λεπτεπίλεπτη ισορροπία ανάμεσα στο ορατό – πραγματικό και στο όραμα. Η αποτυχία είναι συχνή, αλλά και σωτήρια αν γίνει μάθημα.
  15. Λίγοι καταφέρνουν να ονειρευτούν, αλλά όλοι μπορούν να φωτογραφίσουν.

  16. Τίποτα στη φωτογραφία δεν βγαίνει όπως (πραγματικά) είναι! Εδώ θα ήθελα να διευκρινίσω πως το πραγματικό, που αντιλαμβανόμαστε, με το φωτογραφημένο, που βλέπουμε, διαφέρουν λίγο έως πολύ.
  17. Είναι δύσκολο έως ακατόρθωτο να αποστασιοποιηθούμε από τις φωτογραφίες που τραβάμε. Για το λόγο αυτό, πρέπει να τις βλέπουμε μετά από αρκετό καιρό, ξανά και πολλές φορές.
  18. Η αποδοχή και αναγνώριση μιας καλής φωτογραφίας μπορεί να πάρει καιρό, πολύ καιρό. Ίσως η αναγνώριση να έρθει όταν ο φωτογράφος δεν θα ζει.
  19. Ο φωτογράφος είναι πάντα μόνος του πίσω από το φακό και δεν μπορεί να προβλέψει την ανεξάρτητη πορεία μιας καλής φωτογραφίας, ακόμη κι αν έχει πλήρη και άμεση αντίληψη του τι ακριβώς δημιούργησε..

  20. Το σκόπευτρο της φωτογραφικής μονίμως μας ξεγελάει καθώς συμπιέζει – συμπυκνώνει το ορατό.
  21. Οι τρεις διαστάσεις της προοπτικής γίνονται δυο στο χαρτί ή την οθόνη. Όσο για την τέταρτη; Παγώνει!
  22. Όταν σε μια φωτογραφία κυριαρχεί το θέμα της, τότε η αισθητική της και η αξία της ως έργο τέχνης μπορεί να παραγνωριστεί.
  23. Όταν οι φωτογράφοι επιλέγουν τα μικρά, ταπεινά, καθημερινά, τα άχρηστα και τα ασήμαντα, δεν σημαίνει πως είναι και ανοησίες.
  24. Η εμπορική αξία μιας φωτογραφίας, δεν είναι σίγουρο πως έχει άμεση σχέση με την αισθητική της αξία.

  25. Οι περισσότεροι δεν γνωρίζουν πώς να κοιτάξουν μια φωτογραφία.
  26. Δεν υπάρχει καμιά άλλη τέχνη που να απαγορεύει τη δημιουργία έργου, πριν αυτό αρχίσει να δημιουργείται. «Απαγορεύεται η φωτογράφηση»: είναι ευθέως ανάλογο του να μη γράψεις, να μη σχεδιάσεις, να μη συνθέσεις μουσική, να μη ζωγραφίσεις, να μη τραβήξεις μια ταινία, να μη πεις αυτό που σκέφτεσαι!
  27. Το πάγωμα του χώρου – χρόνου αποκτά απρόβλεπτη αξία που συσσωρεύεται μετά τη λήψη ή απαξιώνεται εντελώς.
  28. Οι φωτογράφοι συχνά δεν έχουν το χάρισμα του λόγου, όμως μια φωτογραφία λέγεται πως είναι «χίλιες λέξεις». Αν είναι πράγματι έτσι, τότε προς τι τα λόγια;

  • Φωτό: Κυριακή πρωί, Φεβρουάριος 1967, με συννεφιά και αέρα στο παλιό Τουρκολίμανο. Η θέση ήταν αριστερά στο λιμάνι, κοιτάζοντας προς την έξοδο. Η λήψη έγινε με φωτογραφική μηχανή Smena, ταχ. 1/25, διάφραγμα f/5.6 και φιλμ ilford 125ASA. Στη συνέχεια χρησιμοποιήθηκε εμφανιστής Kodak Develop D-76. Η Smena ήταν η πρώτη μου κάμερα! Το καρέ το βρήκα στο πρώτο μου 36αρι φιλμ και σώζεται ακόμη – είναι πρώτη μου εικόνα που τύπωσα σε 18×24, η πρώτη φωτογραφία ενός αυτοδίδακτου που γνώριζε ελάχιστα!


Θέλεις να μαθαίνεις τα πάντα για τη φωτογραφία;




Aρθρογράφος

Γιάννης Γλυνός

Γιάννης Γλυνός

Πάντα με ενδιέφερε το φως, το διαφορετικό, αυτό το κάτι που θα έκανε τις φωτογραφίες μου έστω και ελάχιστα διαφορετικές από των άλλων.
Τα χρόνια πέρασαν χωρίς ανάσα, με ξενύχτι και κόπο, χωρίς χρόνο για μελέτη, χωρίς προβληματισμό. Απλά δρούσα. Σκόπευα και φωτογράφιζα, χωρίς σκέψη, με οδηγό το ένστικτο, τη καρδιά, το συναίσθημα. Τη φωτογραφική τεχνική την εκτιμώ, η αισθητική της φωτογραφίας όμως ήταν που μου άνοιξε ένα καινούριο σύμπαν χωρίς όρια και χωρίς τέλος.

Θέλετε να σας ενημερώνουμε προσωπικά;
   

Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. Περισσότερες πληροφορίες.

Οι ρυθμίσεις των cookies σε αυτή την ιστοσελίδα έχουν οριστεί σε "αποδοχή cookies" για να σας δώσουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία περιήγησης. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτή την ιστοσελίδα χωρίς να αλλάξετε τις ρυθμίσεις των cookies σας ή κάνετε κλικ στο κουμπί "Κλείσιμο" παρακάτω τότε συναινείτε σε αυτό.

Κλείσιμο