Camera

GODZILLA: ΕΝΑ ΤΕΡΑΣ ΓΕΜΑΤΟ ΣΥΜΒΟΛΙΣΜΟΥΣ!

Aνακαλύψτε τους!

Μετά και την κυκλοφορία του Godzilla: King of the Monsters, που μόλις ξεκίνησε να προβάλλεται στη χώρα μας, έχουν γυριστεί πλέον 35 ταινίες στη συγκεκριμένη σειρά (32 ιαπωνικές -οι 3 anime- και 3 αμερικανικές) από το 1954 έως και το 2019. Για την προετοιμασία του άρθρου που ακολουθεί, τις είδα, μία προς μία, back to back!

Όσοι και όσες δε γνωρίζουν καλά τον Godzilla, μπορεί να θεωρήσουν πως είναι απλώς ένα απρόσωπο τέρας που πρωταγωνιστεί σε μια σειρά ταινιών καταστροφής. Το κείμενο που ακολουθεί έχει σκοπό να καταδείξει πως είναι κάτι πολύ περισσότερο: οι κοινωνικο-πολιτικοί συμβολισμοί που υποκρύπτονται στο χαρακτήρα του και θα παρουσιαστούν διεξοδικά, έχουν αξία όχι μόνο κινηματογραφική αλλά ευρύτερη.

Λίγη ιστορία

Βρισκόμαστε στο 1954, μόλις εννιά χρόνια μετά το τέλος του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου: στην Ιαπωνία, οι μνήμες από την πτώση των ατομικών βομβών στη Χιροσίμα και το Ναγκασάκι (στις 6 και 9 Αυγούστου 1945 αντίστοιχα) είναι ακόμα νωπές. Στις 22 Ιανουαρίου, το αλιευτικό πλοίο τόνου, με όνομα Daigo Fukuryu Maru (Lucky Dragon 5) ξεκίνησε από την πόλη Yaizu, με 23 άτομα προσωπικό και προμήθειες για πάνω από ένα μήνα. Επρόκειτο να ψαρέψουν στο σύμπλεγμα των νησιών Marshall, που αργότερα έγιναν κρατίδιο. Πρόκειται για μια περιοχή που από το 1946 μέχρι και το 1958 χρησιμοποιήθηκε για πληθώρα πυρηνικών δοκιμών.Μία από αυτές, με κωδικό όνομα «Castle Bravo», πραγματοποιήθηκε την 1η Μαρτίου 1954 στις 6:45πμ (τοπική ώρα) στην ατόλη Μπικίνι. Το πλήρωμα του Lucky Dragon 5 έγινε μάρτυρας μιας πρωτοφανούς έκρηξης! Η διαβόητη «ημέρα που ο ήλιος ανέτειλε από τη Δύση» (λόγω της εκτενούς λάμψης που δημιουργήθηκε στον ουρανό) μόλις περνούσε στην ιστορία…

Στις 14 Μαρτίου έφτασαν στο λιμάνι με εκτεταμένα εγκαύματα και αιμορραγία στα ούλα και στα μάτια – τα τελευταία με δυσκολία μπορούσαν να τα ανοίξουν. Όλο το πλήρωμα μπήκε σε καραντίνα. Τα ρούχα των ναυτών θάφτηκαν, ωστόσο περιέργως η ψαριά τους διοχετεύθηκε αρχικά ελεύθερα στην αγορά!

Αν και οι αρχές της χώρας, μόλις αντιλήφθηκαν το συγκεκριμένο σφάλμα, έσπευσαν να περισυλλέξουν τους μολυσμένους τόνους, ορισμένα κομμάτια είχαν ήδη πωληθεί σε ανυποψίαστους πελάτες. Το πρόβλημα της μόλυνσης δε σταμάτησε εκεί, καθώς άλλα 856(!) ιαπωνικά αλιευτικά δέχτηκαν επίσης τη ραδιενεργή ακτινοβολία. Τεράστιες ποσότητες τροφής για το καταναλωτικό κοινό αχρηστεύτηκαν.

Το Σεπτέμβριο του 1954, ο ασυρματιστής του Lucky Dragon 5, Aikichi Kuboyama, άφησε την τελευταία του πνοή: έγινε έτσι το πρώτο θύμα βόμβας υδρογόνου – για την ιστορία, όλα τα υπόλοιπα μέλη του πληρώματος επέζησαν. Το περιστατικό, ωστόσο, επηρέασε βαθύτατα τους Ιάπωνες και αφύπνισε το κοινό αίσθημα στη χώρα, κατά της χρήσης πυρηνικών. Οι ΗΠΑ από την πλευρά τους, ποτέ δεν παραδέχθηκαν ότι η βόμβα ήταν αυτή που σκότωσε τον ασυρματιστή. Αμερικανοί και Ιάπωνες ιατροδικαστές στις εκθέσεις τους δεν συμφώνησαν για τα αίτια θανάτου. Ωστόσο η αμερικανική κυβέρνηση έδωσε τελικά στην ιαπωνική δύο εκατομμύρια δολάρια, ως μια πράξη «συμπόνοιας».

Διαβάστε τη συνέχεια του άρθρου στην Huffington Post με ένα κλικ εδώ!

 

 






Aρθρογράφος

Νίκος Κατσουλώτος

Διδάκτορας Ψηφιακών Τεχνών, με ειδίκευση στο cinemagraph (Πανεπιστήμιο του Βελιγραδίου) και κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου σπουδών στις Εφαρμοσμένες Τέχνες, με θέμα την πολιτική αφίσα (Ακαδημία Τεχνών του Νόβι Σαντ). Είναι Πτυχιούχος Γραφιστικής από το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής και συνεργάτης της Νexus Publications AE από το 2009, ως graphic designer και αρθρογράφος. Έχει συγγράψει τα βιβλία "Photoshop ...απλά!" και "Cinemagraph" που κυκλοφορούν από τις εκδόσεις μας. Από το 2019 είναι contributing writer στην "ΗuffPost Greece" και συνεργάτης της "Εφημερίδας των Συντακτών". Από το Φεβρουάριο έως τον Ιούνιο του 2022 εργάστηκε ως Εκπαιδευτής στο Τμήμα «Γραφιστική Εντύπου και Ηλεκτρονικών Μέσων» του Δημοσίου ΙΕΚ Αμπελοκήπων. Από τον Οκτώβριο του 2022, διδάσκει στο Τμήμα Ψηφιακών Μέσων και Επικοινωνίας του Ιονίου Πανεπιστημίου.