Ενδιαφέρουν

ΠΛΗΓΗ ΓΙΑ ΤΗ ΣΑΝΤΟΡΙΝΗ ΟΙ ΦΩΤΟΓΡΑΦΟΙ ΤΟΥ INSTAGRAM!

2/7/19: τo tag #santorini έχει ήδη εμφανιστεί σε 5.342.156 Instagram posts!

The worrying future of Greece’s most Instagrammable island: αυτός είναι ο τίτλος που επιλέχτηκε από το περιοδικό 1843 του Economist σε ένα εκτενές άρθρο του, το οποίο περιγράφει πως η υπερβολική συγκέντρωση τουριστών στο νησί έχει μετατραπεί από ευχή σε κατάρα για τον τόπο και τους μόνιμους κατοίκους του!

«Αν ποτέ μπορούσε να δημιουργηθεί ένας προορισμός αποκλειστικά για το Instagram, αυτός θα ήταν η Σαντορίνη» υπογραμμίζει η εισαγωγή του άρθρου που υπογράφει η Jessica Bateman. Το νοτιότερο νησί των Κυκλάδων, είναι διάσημο για τα εκπληκτικά ηλιοβασιλέματα και τις μπλε και άσπρες θολωτές εκκλησίες του, οι οποίες έχουν αποτελέσει το ιδανικό φόντο για άπειρες λήψεις στην εφαρμογή.

«Η Σαντορίνη διαθέτει μοναδική τοπογραφία, την οποία οι επισκέπτες θέλουν να φωτογραφίσουν αμέσως», σχολιάζει ο Ειδικός Σύμβουλος του δήμου του νησιού Λουκάς Μπελλώνιας. «Τα social media έχουν μετατρέψει το νησί από έναν τυπικό ταξιδιωτικό προορισμό σε έναν από τους πιο δημοφιλείς στον κόσμο». Toνίζει μάλιστα ότι κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών μηνών, οι εταιρίες κινητής τηλεφωνίας κάνουν αγώνα δρόμου προκειμένου να εξασφαλίσουν επαρκή κάλυψη δικτύων για τους χιλιάδες χρήστες που ανεβάζουν εικόνες.

Κατά τη στιγμή της γραφής του άρθρου του 1843 που δημοσιεύτηκε στις 9/5/19, τo tag #santorini είχε εμφανιστεί σε 5.119.277 Instagram posts. Έκτοτε (και μέχρι τις 2/7/19) προστέθηκαν περίπου 223.000 ακόμα – δηλαδή πάνω από 4120 ημερησίως!

house near body of water

Φωτό: H Fall

Τα τελευταία πέντε χρόνια, ο αριθμός των διανυκτερεύσεων στη Σαντορίνη αυξήθηκε κατά 66%. Καθώς η υπόλοιπη Ελλάδα είναι ακόμα αντιμέτωπη με τις συνεχιζόμενες επιπτώσεις από τη δεκαετή οικονομική κρίση της, το νησί είναι ένα από τα λίγα μέρη της χώρας που απολαμβάνει οικονομική ανάπτυξη. Όμως …δεν το γιορτάζουν όλοι! Μια πρόσφατη έκθεση για την Υπερβολική Τουριστική Επισκεψιμότητα από την Επιτροπή Μεταφορών της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ) προειδοποίησε ότι η Σαντορίνη δεν κατορθώνει να διαχειριστεί με επάρκεια τον αυξανόμενο αριθμό τουριστών της. Οι συνέπειες της παρουσίας τους είναι επιζήμιες για την τοπική κοινότητα και το περιβάλλον, θέτοντας σε κίνδυνο το μέλλον της.

Το διαδίκτυο έχει μερίδιο ευθύνης γι’ αυτή την κατάσταση. Η Airbnb έχει αυξήσει τα ενοίκια τόσο πολύ ώστε οι εργοδότες προτιμούν να αγοράζουν γη για την κατασκευή νέων κατοικιών για το προσωπικό τους. Είναι αδύνατο να υπολογιστεί ακριβώς πόσο φταίει ειδικά το Instagram, αλλά η έκθεση της ΕΕ δηλώνει ότι τα social media διαδραματίζουν σοβαρό ρόλο στη «συγκέντρωση των ροών των επισκεπτών», ενθαρρύνοντας τους ανθρώπους να προσανατολίζονται σε συγκεκριμένους προορισμούς.

aerial photography of body of water during daytime

Φωτό: Artiom Vallat

Ωστόσο, οι τοπικές επιχειρήσεις δεν διαμαρτύρονται – αντίθετα πολλές από αυτές καθιστούν το Instagrammability της Σαντορίνης μέρος της στρατηγικής marketing που υιοθετούν. Οι φωτογραφικές εξορμήσεις στις οποίες επαγγελματίες δημιουργοί βοηθούν τους τουρίστες να βελτιώσουν τις λήψεις τους στο νησί είναι ολοένα και πιο δημοφιλείς, ενώ οι φωτογραφίσεις γάμου και αρραβώνων -ειδικά για ζευγάρια από την Ασία- έχουν εξαιρετική ζήτηση.

«Το Instagram μάς διαφημίζει σε καθημερινή βάση», σχολιάζει ο Νίκος Γεωργιάδης, Υπεύθυνος Μarketing στο ξενοδοχείο Katikies. «Πριν από την εποχή των social media, οι διαφημιστικές εκστρατείες δεν μπορούσαν να φτάσουν σε τόσους πολλούς ανθρώπους. Τώρα, δεν υπάρχει όριο!» Το ξενοδοχείο του συνεργάζεται επίσης «επιλεκτικά» με influencers, τους οποίους προσκαλεί για δωρεάν παραμονή με αντάλλαγμα τη δημοσιότητα, αλλά ο ίδιος αρνείται κάθε ευθύνη για τον υπερ-τουρισμό: «προκαλείται από τα κρουαζιερόπλοια. Όλα τα ξενοδοχεία στη Σαντορίνη είναι πολύ μικρά» ισχυρίζεται.

Τι διατείνονται οι influencers, από την πλευρά τους; Έχουν ευθύνη για τον υπερ-τουρισμό; Η Agata Wagemaker ζει στο Άμστερνταμ, εργάζεται full-time στον τομέα της πληροφορικής, αλλά παράλληλα έχει και την ιδιότητα της «micro-influencer», καθώς μοιράζεται τις φωτογραφίες από τις διακοπές της με τους πάνω από 54.000 followers του λογαριασμού της στο Instagram. Παραδέχεται πως έχουν: «Μερικές φορές προβληματίζομαι για το κατά πόσο πρέπει να μοιραστώ πληροφορίες για τα μικρά μέρη που βρίσκω. Ποτέ δεν ξέρεις πότε και τι μπορεί να γίνει viral, προκαλώντας ξαφνικά κύματα επισκεπτών. Η ίδια ισχυρίζεται ότι προσπαθεί να μην είναι ενοχλητική όταν τραβάει φωτογραφίες και επικρίνει άλλους Instagrammers για την απερίσκεπτη συμπεριφορά τους. «Είδα μια κοπέλα να σκαρφαλώνει πάνω σε έναν φράκτη για να φτάσει στην κορυφή ενός τρούλου και να τραβήξει μια φωτογραφία: το σημείο ήταν πολύ ολισθηρό. Ένιωθα φόβο βλέποντας τι έκανε και απλά είχα την ελπίδα πως δεν θα γλιστρήσει. Ήθελε οπωσδήποτε να αποκτήσει τη συγκεκριμένη λήψη. Νομίζω πως το Instagram ωθεί τους ανθρώπους να επιχειρήσουν κάποια πραγματικά ακραία πράγματα.»

boat on body of water during day time

Φωτό: Andreas NextVoyagePL

Αυτή η αναζήτηση για την «τέλεια φωτογραφία» προκαλεί πονοκέφαλο στους κατοίκους των πιο πολυσύχναστων σημείων του νησιού. «Οι άνθρωποι συμπεριφέρονται όχι μόνο άσχημα, αλλά απίστευτα,» υπογραμμίζει ο Michael Ermogenis, ένας Ελληνο-Αμερικανός με καριέρα στη διαφήμιση, ο οποίος ζει στη Σαντορίνη τα τελευταία 12 χρόνια. «Οι άνθρωποι αντιμετωπίζουν τις εκκλησίες ως στούντιο για λήψεις selfie» εξηγεί. «Υπάρχει μία μπροστά από το σπίτι μου: οι επισκέπτες χτυπούν την καμπάνα της κάθε τρία λεπτά ή σκαρφαλώνουν στην οροφή της για fake εικόνες γάμου. Έχω ξυπνήσει ακόμα και στις 6 το πρωί, από ανθρώπους που περπατούν καταπατώντας την ταράτσα μου!». Η απογοήτευσή του τον οδήγησε να αρχίσει να κρεμά επιγραφές που θυμίζουν στους επισκέπτες πως «είναι οι διακοπές σας… αλλά είναι το σπίτι μας.» Η φωτογραφία που ακολουθεί είναι χαρακτηριστική!

Ο ίδιος δημιούργησε τη σελίδα Save Oia στο Facebook μέσω της οποίας καλεί όλους τους ενδιαφερόμενους φορείς να συνεισφέρουν στην πιο βιώσιμη διαχείριση του νησιού: «Όταν ήρθα για πρώτη φορά εδώ, δεν άργησα να συνειδητοποιήσω ότι θα δημιουργηθούν προβλήματα μελλοντικά, γιατί απλά δεν υπήρχε κανένα σχέδιο για το πώς θα διαχειριστούμε τον ολοένα αυξανόμενο αριθμό των τουριστών. Tα social media έπαιξαν καθοριστικό πραγματικά ρόλο. Όλα τα πράγματα που με προσέλκυσαν εδώ χάνονται.» Όσο για το Instagram συγκεκριμένα; «Είναι σαν ένα άγριο θηρίο που δεν μπορεί να εξημερωθεί.»


  • Φωτό στην κορυφή της σελίδας: Kyler Boone

Σχετικά με το συντάκτη

Κωνσταντίνος Φλώρος

Κωνσταντίνος Φλώρος

Στην Νexus Publications AΕ από το 1998, είναι σήμερα ο Διευθυντής Εκδόσεων της εταιρίας. Mέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης Περιοδικών Ήχου και Εικόνας (EISA) από το 2003. Μέλος της Ένω­σης Συντακτών Περιοδικού-Ηλεκτρονικού Tύπου (EΣΠΗΤ) και της Διεθνούς Ομοσπονδίας Δημοσιογράφων (ΙFJ) από το 2005.

Θέλετε να σας ενημερώνουμε προσωπικά;
   

Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. Περισσότερες πληροφορίες.

Οι ρυθμίσεις των cookies σε αυτή την ιστοσελίδα έχουν οριστεί σε "αποδοχή cookies" για να σας δώσουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία περιήγησης. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτή την ιστοσελίδα χωρίς να αλλάξετε τις ρυθμίσεις των cookies σας ή κάνετε κλικ στο κουμπί "Κλείσιμο" παρακάτω τότε συναινείτε σε αυτό.

Κλείσιμο