Know How

ΠΩΣ ΝΑ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΖΕΤΕ TO NEΡΟ ΤΗΣ ΘΑΛΑΣΣΑΣ!

Ιδέες και συμβουλές για αρχάριους αλλά και έμπειρους χρήστες!

Ο “περίεργος” από άποψη καιρικών φαινομένων φετινός Μάης είναι παρελθόν, ο πρώτος καλοκαιρινός μήνας είναι πλέον εδώ και οι ευκαιρίες για εξορμήσεις σε κάποια από τις χιλιάδες παραλίες της ηπειρωτικής και νησιωτικής Ελλάδας είναι απειράριθμες!

Φυσικά εκδρομή χωρίς φωτογραφία δε νοείται – το να μάθετε λοιπόν πώς να αξιοποιείτε δημιουργικά το νερό της θάλασσας για να εμπλουτίσετε τις συνθέσεις σας είναι πολύ σημαντικό για το τελικό αποτέλεσμα που θα πετύχετε!

Πάγωμα του νερού

Μια από τις πιο κοινές μεθόδους για να φωτογραφίσετε την θάλασσα είναι να παγώσετε την κίνηση του νερού. Μια τέτοια λήψη αναδεικνύει τις λεπτομέρειες του νερού και των κυμάτων, όπως λ.χ. τις μικρές σταγόνες που εκτοξεύονται στον αέρα.

Όπως και οι περισσότερες φωτογραφίες δράσης, η ακινητοποίηση του νερού απαιτεί υψηλή ταχύτητα κλείστρου. Έτσι, στα κοντινά πλάνα μπορεί να χρειαστεί ταχύτητα κλείστρου 1/4000 του δευτερολέπτου ή ταχύτερη, ενώ για να ακινητοποιήσετε τα κύματα θα χρειαστεί να πειραματιστείτε, καθώς αυτά κινούνται με διαφορετικές ταχύτητες ανάλογα με τις καιρικές συνθήκες. Η απόστασή σας από τα κύματα είναι ένα άλλο στοιχείο που επηρεάζει την ταχύτητα κλείστρου, όπου μια επιλογή 1/2000 του δευτερολέπτου ενδεχομένως να είναι αρκετή. Εάν οι συνθήκες φωτισμού επιτρέπουν γρήγορη ταχύτητα, πάντα να επιλέγετε πιο γρήγορο κλείστρο ακόμη και αν ρισκάρετε μια ελάχιστη υποέκθεση. Μην ξεχνάτε: να έχετε πάντα μαζί σας μια προστατευτική θήκη για την φωτογραφική μηχανή σας, προκειμένου να μηδενίσετε τις πιθανότητες βλάβης της από άμμο ή νερό.

2 men riding on red and black kayak on sea during daytime

Alejandro Olalde Miranda, Unsplash

Καταγραφή της κίνησης του νερού

Οι λήψεις τρεχούμενου νερού με αργή ταχύτητα κλείστρου επίσης μεταφέρουν την αίσθηση της κίνησης του νερού. Το πόσο αργή θα είναι, ποικίλλει ανάλογα με την ταχύτητα του νερού, αλλά συνήθως ξεκινάει περίπου από 1/5 του δευτερολέπτου. Για να χρησιμοποιήσετε πολύ αργές ταχύτητες σε έντονο φως, θα χρειαστεί φυσικά να επιλέξετε χαμηλό ISO, κλειστό διάφραγμα και φίλτρο ND. Θα χρειαστείτε επίσης ένα τρίποδο, μονόποδο ή άλλη σταθερή επιφάνεια για να στηρίξετε τη μηχανή σας.

time-lapse photo of sea waves

Martin Adams, Unsplash

Καταγραφή του μπλε της θάλασσας

Εξαιτίας των αλλαγών του φωτός από τα αντικείμενα του προσκηνίου επάνω στον λαμπρότερο ωκεανό, θα πρέπει συχνά να βοηθήσετε τη φωτογραφική μηχανή σας προκειμένου να καταγράψει το ζωηρό μπλε του νερού αντί για μία “ξεπλυμένη” απόχρωσή του. Ένας εύκολος τρόπος να το κάνετε αυτό είναι να χρησιμοποιήσετε ένα πολωτικό φίλτρο. Αυτά τα φίλτρα βοηθούν στη μείωση της ορατότητας και τονίζουν το μπλε του νερού και του ουρανού.

blue ocean under blue sky during daytime

Melih Karaahmet, Unsplash

Αντανακλάσεις

Όταν η θάλασσα είναι “λάδι”, μπορείτε εύκολα να καταγράψετε τις αντανακλάσεις διάφορων αντικειμένων όπως σκαφών και βράχων. Μια εξαιρετική λύση είναι τα ρηχά νερά. Αν χρησιμοποιείτε πολωτικό φίλτρο για να αυξήσετε το μπλε στον ουρανό ή στο νερό, θα πρέπει πιθανότατα να το αφαιρέσετε όταν φωτογραφίζετε αντανακλάσεις, καθώς αυτό το φίλτρο τείνει να τις μειώνει.

sailboat on water at golden hour

Pascal Debrunner, Unsplash

Φωτίζοντας το νερό

Μην περιορίζετε τον εαυτό σας με το να φωτογραφίζετε την θαλασσα μόνο την στιγμή του ηλιοβασιλέματος. Η καταγραφή των κυμάτων με τον ήλιο κόντρα, σε ορισμένες περιπτώσεις μπορεί να δημιουργήσει εντυπωσιακά αποτελέσματα. Θυμηθείτε ότι σε τέτοιες λήψεις, χρειάζεται προσοχή στην έκθεση του νερού (ίσως με τη χρήση κάποιου ανακλαστήρα).


Photonet Newsletter
Kάθε Τρίτη & Πέμπτη όλα τα φωτογραφικά νέα δωρεάν!

   



Aρθρογράφος

Νίκος Κατσουλώτος

Διδάκτορας Ψηφιακών Τεχνών, με ειδίκευση στο cinemagraph (Πανεπιστήμιο του Βελιγραδίου) και κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου σπουδών στις Εφαρμοσμένες Τέχνες, με θέμα την πολιτική αφίσα (Ακαδημία Τεχνών του Νόβι Σαντ). Είναι Πτυχιούχος Γραφιστικής από το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής και συνεργάτης της Νexus Publications AE από το 2009, ως graphic designer και αρθρογράφος. Έχει συγγράψει τα βιβλία "Photoshop ...απλά!" και "Cinemagraph" που κυκλοφορούν από τις εκδόσεις μας. Από το 2019 είναι contributing writer στην "ΗuffPost Greece" και συνεργάτης της "Εφημερίδας των Συντακτών". Από το Φεβρουάριο έως τον Ιούνιο του 2022 εργάστηκε ως Εκπαιδευτής στο Τμήμα «Γραφιστική Εντύπου και Ηλεκτρονικών Μέσων» του Δημοσίου ΙΕΚ Αμπελοκήπων. Από τον Οκτώβριο του 2022, διδάσκει στο Τμήμα Ψηφιακών Μέσων και Επικοινωνίας του Ιονίου Πανεπιστημίου.

Θέλετε να σας ενημερώνουμε προσωπικά;