Photo Specials

ΤΗΛΕΦΑΚΟΣ: ΟΤΑΝ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ Η ΑΛΗΘΕΙΑ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΠΑΡΑΧΑΡΑΞΕΙ ΤΗΝ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ!

Πώς μπορούν να καταγραφούν στιγμιότυπα συνωστισμού εκεί που… δεν υπάρχουν!

Οι περισσότεροι γνωρίζουμε τον κλασικό φωτογραφικό κανόνα που λέει πως, όταν θέλουμε να “γεμίσουμε” το κάδρο μας, χρησιμοποιούμε φακούς zoom ή τηλεφακούς. Αυτή η επιλογή έχει ως αποτέλεσμα την συμπίεση των στοιχείων του προσκηνίου και του φόντου μιας εικόνας: τα πάντα έρχονται πιο κοντά μεταξύ τους απ’ ότι είναι στην πραγματικότητα.

Το video που ακολουθεί, από την ταινία Tinker Tailor Soldier Spy του 2011, οπτικοποιεί (και παράλληλα πιστοποιεί) εύγλωττα την παραπάνω θεωρία, με τη βοήθεια ενός φακού …2000mm!

Αυτή η τεχνική είναι, συνεπώς, χρήσιμη όταν πρέπει να αποδοθεί πιο ζωντανή και πιο πλούσια μια εικόνα, ωστόσο μπορεί θαυμάσια να χρησιμοποιηθεί (και) για να παραπλανήσει σκόπιμα(;) το θεατή της! Ας δούμε, για παράδειγμα, μια λήψη της φωτογράφου Mindy Schauer, για λογαριασμό της εφημερίδας Orange County Register, στις ΗΠΑ, η οποία τραβήχτηκε στις 25/4/20 και έγινε viral, προκαλώντας μεγάλη συζήτηση για την κατάφωρη παραβίαση των (τότε εν ισχύ) κανόνων του social distancing, οδηγώντας τελικά τον Κυβερνήτη της California Gavin Newsom να κλείσει προσωρινά όλες τις παραλίες και τα πάρκα της επαρχίας Orange στη συγκεκριμένη πολιτεία!

Δείτε την επίμαχη εικόνα όπως δημοσιεύτηκε στο Twitter, από τον επίσημο λογαριασμό της εφημερίδας:

Ήταν πραγματική η λήψη; Μάλιστα είναι η απάντηση! Τραβήχτηκε ωστόσο με ένα φακό 380mm, όπως καταδεικνύουν τα ίδια τα EXIF data της λήψης – η φωτογράφος είχε ισχυριστεί πως ο φακός της λήψης ήταν 300mm:

Δείτε τι αποκαλύπτει το αναλυτικό σχετικό ρεπορτάζ του ειδησεογραφικού σταθμού KTLA 5, ο οποίος έδειξε πλάνα της παραλίας που φωτογράφισε η Schauer, τα οποία λήφθηκαν την ίδια μέρα (με διαφορά περίπου δύο ώρες από τη στιγμή της λήψης) από κάμερα ελικοπτέρου – με διαφορετικό φυσικά φακό!

Ο Εxecutive Εditor της εφημερίδας, Frank Pine, έγραψε ένα σχετικό άρθρο που έχει τίτλο OC beach photo: Real news sometimes stranger than #fakenews και αξίζει να διαβάσετε, αφού έχει ευρύτερο ενδιαφέρον: σε αυτό υπερασπίστηκε τη δουλειά της φωτογράφου επισημαίνοντας ότι «τράβηξε <…> με τηλεφακό επειδή ήθελε να συμπεριλάβει (σ.σ.: στο κάδρο της) όσο το δυνατόν περισσότερη έκταση από την παραλία, προκειμένου να απεικονίσει με ακρίβεια τη σκηνή».

Υπάρχουν, συνεπώς, φορές όπου, αποδεδειγμένα, η τεχνολογία χρησιμοποιείται (στρατεύεται εάν θέλετε!) για την επίτευξη ενός συγκεκριμένου αποτελέσματος – το αν αυτό είναι “σωστό” ή “όχι” εναπόκειται τελικά στη δική μας κρίση…

  • Φωτό στην κορυφή της σελίδας: parth upadhyay – Unsplash
 






Aρθρογράφος

Νίκος Κατσουλώτος

Διδάκτορας Ψηφιακών Τεχνών, με ειδίκευση στο cinemagraph (Πανεπιστήμιο του Βελιγραδίου) και κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου σπουδών στις Εφαρμοσμένες Τέχνες, με θέμα την πολιτική αφίσα (Ακαδημία Τεχνών του Νόβι Σαντ). Είναι Πτυχιούχος Γραφιστικής από το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής και συνεργάτης της Νexus Publications AE από το 2009, ως graphic designer και αρθρογράφος. Έχει συγγράψει τα βιβλία "Photoshop ...απλά!" και "Cinemagraph" που κυκλοφορούν από τις εκδόσεις μας. Από το 2019 είναι contributing writer στην "ΗuffPost Greece" και συνεργάτης της "Εφημερίδας των Συντακτών". Από το Φεβρουάριο έως τον Ιούνιο του 2022 εργάστηκε ως Εκπαιδευτής στο Τμήμα «Γραφιστική Εντύπου και Ηλεκτρονικών Μέσων» του Δημοσίου ΙΕΚ Αμπελοκήπων. Από τον Οκτώβριο του 2022, διδάσκει στο Τμήμα Ψηφιακών Μέσων και Επικοινωνίας του Ιονίου Πανεπιστημίου.