Know How

ΠΟΙΑ ΕΙΝΑΙ Η ΙΔΑΝΙΚΗ ΤΙΜΗ ISO ΣΤΗ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ ΤΟΠΙΟΥ;

Πρακτικές συμβουλές που υπόσχονται να σας λύσουν τα χέρια!

To να επιλέξει κάποιος (-α) τα “καλύτερα ISO” είναι κάτι πραγματικά δύσκολο, ειδικά εάν είναι αρχάριος (-α)! Τι είναι προτιμότερο; Μια χαμηλή τιμή για καθαρή εικόνα, μια υψηλή τιμή για ευκρινή θέματα ή κάτι ενδιάμεσο;

Το DPS, σε σχετικό άρθρο του, προσφέρει ορισμένες βασικές κατευθύνσεις που μπορείτε να ακολουθήσετε για να ελέγχετε ιδανικά τα επίπεδα των ISO και εμείς σταχυολογούμε τις σημαντικότερες από αυτές!


Γνωρίζετε ίσως την παραδοχή: “Η καλύτερη τιμή ISO για τη φωτογραφία τοπίου είναι πάντα μία: 100”. Η πραγματικότητα όμως δεν αποδεικνύει πως είναι κάτι τόσο απλό. Στις περισσότερες περιπτώσεις,  μοιάζει όντως ως η ιδανική, όμως τι γίνεται όταν οι λήψεις πραγματοποιούνται με χαμηλό φωτισμό ή τη νύχτα;

Η πραγματικότητα είναι η εξής: είναι λάθος να χρησιμοποιείτε μια και μόνο τιμή. Αντί να επιλέγετε πάντα τιμή 100, επιλέξτε τα χαμηλότερα ISO ανάλογα με τις τιμές διαφράγματος και ταχύτητας κλείστρου που σας επιτρέπουν οι εκάστοτε συνθήκες.

Υπάρχουν τρία βασικά σενάρια που ίσως χρειαστεί να αυξήσετε τα ISO πέραν του 100:

  • Όταν κρατάτε την κάμερα με τα χέρια
  • Όταν προσπαθείτε να ακινητοποιήσετε κινούμενα θέματα
  • Όταν φωτογραφίζετε τη νύχτα

Εκτός αυτών, υπάρχουν ακόμη δύο λιγότερο προφανείς περιπτώσεις που θα αναγκαστείτε να αυξήσετε τη τιμή του ISO:

  • Όταν θέλετε να καταγράψετε την κίνηση/ροή του νερού, με χαμηλή ταχύτητα κλείστρου
  • Όταν θέλετε να ακινητοποιήσετε στοιχεία που κινούνται με τον άνεμο (όπως θάμνοι, κλαδιά κ.λπ.)

Τι γίνεται τη νύχτα;

Όπως ήδη σημειώθηκε, μια τιμή ISO 100 δεν είναι η ιδανικότερη για νυχτερινές λήψεις γιατί απλούστατα τότε δεν υπάρχει πολύ φως. Χρειάζεστε επομένως, μια μεγάλη ταχύτητα κλείστρου για να φωτιστούν επαρκώς τα θέματά σας.

Tomáš Hustoles – Burst

Η αύξηση της ταχύτητας κλείστρου όμως, δεν είναι από μόνη της πάντοτε η λύση. Για παράδειγμα, η ρύθμιση της ταχύτητας κλείστρου στα 30 δευτερόλεπτα και η επιλογή των ISO στα 100, θα εξακολουθεί να αποδίδει μια εικόνα με προβληματική έκθεση. Η αναγκαία λύση, θα ήταν να θυσιάσετε την ποιότητα της εικόνας και να αυξήσετε την τιμή ISO.

Στην πράξη, το πρώτο βήμα που θα πρέπει να κάνετε είναι να επιλέξετε μια μεγάλη ταχύτητα κλείστρου (συχνά από 10 έως 30 δευτερόλεπτα) και στη συνέχεια να ανεβάζετε το ISO – ώστε να μπορείτε να έχετε πιο όμορφες, λεπτομερείς λήψεις με σωστή έκθεση.

Η ακριβής τιμή ISO εξαρτάται κάθε φορά από τη φάση του φεγγαριού και τη συνολική φωτεινότητα του περιβάλλοντος. Για παράδειγμα, όσο πλησιάζετε στα φώτα της πόλης ή σε άλλες πηγές φωτισμού, θα πρέπει να προσαρμόζετε -σε χαμηλότερες τιμές- το ISO.

Οι συχνότερες τιμές που θα σας ικανοποιούν -ανάλογα βεβαίως και την εκάστοτε κάμερα- είναι μεταξύ 1200 και 3200 για νυχτερινή φωτογράφιση, ενώ σε ημέρες πανσέληνου ενδέχεται η ενδεικτική τιμή να κατεβαίνει στα 800.

Μην φοβάστε να ρυθμίσετε το διάφραγμα αντί του ISΟ!

Όλες οι παραπάνω συμβουλές βρίσκουν απόλυτη εφαρμογή όταν κάποιος έχει προαποφασίσει να δουλέψει με ένα καθορισμένο διάφραγμα. Εάν θέλετε όμως να διατηρήσετε την ποιότητα της εικόνας σας, ίσως να πρέπει να ξανασκεφτείτε εάν π.χ. η τιμή f/22 συνδυάζεται αποτελεσματικά με το διάφραγμα που έχετε επιλέξει.

Αν φωτογραφίζετε με τόσο κλειστό διάφραγμα, ελαχιστοποιείτε τις δυνατότητες της κάμερας αλλά και τις δημιουργικές σας λύσεις. Πειραματιστείτε με μεγαλύτερο άνοιγμα διαφράγματος και επωφεληθείτε από την ποσότητα φωτός που εισέρχεται στον αισθητήρα. Αυτή η λύση είναι ίσως πιο ενδεδειγμένη από το να αυξήσετε τα ISO.

Συμπεράσματα

Η επιλογή των σωστών ISO είναι θέμα ισορροπημένης έκθεσης. Ο τρόπος που επηρεάζει το ISO την ποιότητα των εικόνων σας είναι καθοριστικής σημασίας, οπότε δεν χρειάζεται να επιλέγεται μεγάλες τιμές ελαφρά τη καρδία.

Κατά τη διάρκεια της ημέρας, θα πρέπει συνήθως να χρησιμοποιείτε ISO μεταξύ 64 και 400 (η τελευταία τιμή είναι πρόσφορη όταν εργάζεστε με τηλεφακό στο χέρι, ο οποίος απαιτεί ταχύτερη ταχύτητα κλείστρου για να κρατήσετε τις φωτογραφίες σας ευκρινείς). Για τις νυχτερινές σας λήψεις μείνετε -όσο μπορείτε- στο εύρος τιμών 1200 και 3200.

 






Aρθρογράφος

Νίκος Κατσουλώτος

Διδάκτορας Ψηφιακών Τεχνών, με ειδίκευση στο cinemagraph (Πανεπιστήμιο του Βελιγραδίου) και κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου σπουδών στις Εφαρμοσμένες Τέχνες, με θέμα την πολιτική αφίσα (Ακαδημία Τεχνών του Νόβι Σαντ). Είναι Πτυχιούχος Γραφιστικής από το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής και συνεργάτης της Νexus Publications AE από το 2009, ως graphic designer και αρθρογράφος. Έχει συγγράψει τα βιβλία "Photoshop ...απλά!" και "Cinemagraph" που κυκλοφορούν από τις εκδόσεις μας. Από το 2019 είναι contributing writer στην "ΗuffPost Greece" και συνεργάτης της "Εφημερίδας των Συντακτών". Από το Φεβρουάριο έως τον Ιούνιο του 2022 εργάστηκε ως Εκπαιδευτής στο Τμήμα «Γραφιστική Εντύπου και Ηλεκτρονικών Μέσων» του Δημοσίου ΙΕΚ Αμπελοκήπων. Από τον Οκτώβριο του 2022, διδάσκει στο Τμήμα Ψηφιακών Μέσων και Επικοινωνίας του Ιονίου Πανεπιστημίου.