Photo History

ΕΝΤΥΠΩΣΕΙΣ ΑΠΟ ΤΗ ΝΕΑ ΕΚΘΕΣΗ ΤΗΣ NELLY’S

“Τελικά δεν ξέφυγε τίποτα από το ταλέντο και την αναζήτησή της!”

Επισκέφθηκα, μαζί με τα μέλη της Φωτογραφικής Ομάδας “Σπύρος Μελετζής” του Συλλόγου Ιμβρίων, το Μουσείο Μπενάκη στην οδό Πειραιώς, κατά την ημέρα των εγκαινίων της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της φωτογράφου Έλλης Σουγιουλτζόγλου – Σεραϊδάρη, της γνωστής σε όλους μας Nellys.

Περιμένοντας την Πρόεδρο της Δημοκρατίας για το επίσημο άνοιγμα της έκθεσης, συνάντησα το φίλο φωτογράφο Γιώργο Δεπόλλα και είχα μια σύντομη κουβέντα μαζί του σχετικά τόσο με το έργο της Nelly’s όσο και γενικότερα για τους φωτογράφους της ίδιας λίγο πολύ περιόδου (Κώστα Μπαλάφα, Βούλα Παπαϊωάννου, Σπύρο Μελετζή) το έργο των οποίων γνωρίζουμε και οι δύο αρκετά.

Για το έργο της Nelly’s, τόσο ο Γιώργος όσο κι εγώ είχαμε μια περίπου ταυτόσημη άποψη, η οποία, ωστόσο, είχε διαμορφωθεί χωρίς να έχουμε πλήρη εικόνα της έκτασης της δράσης της – μετά την περιήγησή μας στους χώρους της έκθεσης αναδιαμορφώθηκε σχεδόν πλήρως: ειδικά αν σκεφθεί κανείς την εποχή στην οποία δημιούργησε όλο αυτό το έργο, μένει άφωνος με το ταλέντο, το μάτι και την αισθητική της και μόνο πλέριο θαυμασμό μπορεί να εκφράσει για τις εικόνες της!

Δούλεψε με φωτογραφικές μηχανές που βρίσκονταν ακόμα στα πρώτα βήματα της εξέλιξής τους, με γυάλινες πλάκες, με φιλμ 13×18, 10×12.5, 6×6 και 35mm, παρακολουθώντας στενά κάθε νέο άλμα της τεχνολογίας της εποχής της και ασχολούμενη με πολλούς και διαφορετικούς τομείς του μέσου. Πειραματίστηκε με το πορτρέτο, το τοπίο, την αρχαιολογική φωτογραφία, τη μόδα, το αντρικό και γυναικείο γυμνό, την αρχιτεκτονική φωτογραφία, την εκτύπωση αλλά και τους επιχρωματισμούς ασπρόμαυρων φωτογραφιών. Τελικά δεν ξέφυγε τίποτα από το ταλέντο και την αναζήτησή της!

Όταν, βγαίνοντας από την έκθεση, συναντήθηκα πάλι με το Γιώργο, αναγνωρίσαμε από κοινού αυτό που ήδη σημείωσα παραπάνω: τον όγκο, την ποικιλία, την αισθητική, και την πολυμορφία των δραστηριοτήτων της πραγματικά δεν την γνωρίζαμε! Να σημειώσω επιπρόσθετα, δε, πως και οι μαθητές μου από την ομάδα, δεν σταμάτησαν να με βομβαρδίζουν με ερωτήσεις γύρω από τις λήψεις αλλά και τον εξοπλισμό που παρουσιάζονται στην έκθεση. Η ικανοποίησή τους ήταν πραγματικά έκδηλη.

Έχοντας συγκεντρώσει τις παραπάνω εντυπώσεις, οφείλω να απονείμω τα εύσημα για την άψογη διοργάνωση αλλά και την άρτια παρουσίαση του τεράστιου όγκου δουλειάς της δημιουργού σε όλους τους ανθρώπους του Μουσείου Μπενάκη που δούλεψαν για τη συγκεκριμένη έκθεση.

Θεωρώ πως αξίζει ένα μεγάλο μπράβο ειδικά στην Αλίκη Τσίργιαλου (κείμενα της οποίας είχαμε τη χαρά να φιλοξενήσουμε, στο ξεκίνημα της καριέρας της, στις σελίδες του Photonet) η οποία από το 2008 έχει αναλάβει την ευθύνη της λειτουργίας του Φωτογραφικού Αρχείου του Μουσείου Μπενάκη (κάνοντας μια εξαιρετική συνολικά δουλειά κατά την άποψή μου). Μου/μας προσέφερε μια πραγματικά μοναδική εμπειρία, την οποία σας παροτρύνω θερμά να βιώσετε κι εσείς, καθώς η έκθεση θα παραμείνει στο Μουσείο μέχρι τις 23/7/23.

Παράλληλα, αξίζει να αποκτήσετε και το συνοδευτικό κατάλογό της (η επιμέλεια του οποίου ανήκει και πάλι στην Αλικη) που αριθμεί 470 σελίδες και φιλοξενεί 550 έγχρωμες και α/μ εικόνες. Ακολουθώντας τη λογική της έκθεσης, παρουσιάζει μια πανοραμική εικόνα του συνολικού έργου της μεγάλης Ελληνίδας φωτογράφου και δικαιούται μια περίοπτη θέση στη φωτογραφική (και όχι μόνο) βιβλιοθήκη σας.

  • Φωτό στην κορυφή της σελίδας: Έλλη Σουγιουλτζόγλου – Σεραΐδάρη (Nellys) – Ο κύριος και η κυρία Vilan, 1933-34 © Μουσείο Μπενάκη/Φωτογραφικά Αρχεία
 






Aρθρογράφος

Μενέλαος Μελετζής

Διδάκτορας Επιστημών του Πανεπιστημίου του Νovisad (Σερβία) και επιστημονικός συνεργάτης του University of Applied Arts Belgrade, στον τομέα New Media. Είναι τ. Τακτικός Επίκουρος καθηγητής Φωτογραφίας στο τμήμα Γραφιστικής του Α-ΤΕΙ Αθήνας. Ασχολείται με τη συγγραφή βιβλίων και άρθρων για τη φωτογραφία επί 40 και πλέον χρόνια. Έχει συμμετάσχει με εικόνες του σε πολλές εκθέσεις φωτογραφίας στην Ελλάδα και το εξωτερικό και έχει παραστεί ως κριτής σε διεθνείς και ελληνικούς φωτογραφικούς διαγωνισμούς. Μέλος της Ένωσης Δημοσιογράφων- Ιδιοκτητών Περιοδικού Τύπου (ΕΔΙΠΤ) και της Ομοσπονδίας Ενώσεων Εκδοτών Περιοδικού της Ευρωπαϊκής Ένωσης (FAEP).