Know How

ΑΞΙΟΠΟΙΩΝΤΑΣ ΤΟ PROGRAM MODE!

Χρήσιμες συμβουλές για αρχάριους (και όχι μόνο) φωτογράφους!

Πώς μπορούμε να (αυτο)διδαχθούμε βασικές φωτογραφικές γνώσεις, απλώς και μόνο πειραματιζόμενοι με μια επιλογή που υπάρχει σε κάθε σχεδόν κάμερα!

Οδηγός μας θα είναι ο φωτογράφος Mark Wallace και το ιδιαίτερα επεξηγηματικό video που ετοίμασε για το κανάλι adoramatv στο YouTube.

Σε αυτό, έχοντας ως βοηθό του ένα μοντέλο, ο δημιουργός μεταβαίνει σε μια μαρίνα όπου επικρατεί έντονη ηλιοφάνεια. Η πρώτη λήψη που τραβά είναι σε Auto mode, και όπως διαπιστώνει γρήγορα, πρέπει να αλλάξει λειτουργία. Έτσι, επιλέγει το Program mode. Αυτό που επιτυγχάνει το τελευταίο είναι να δίνει την ελευθερία στο χρήστη να καθορίζει ο ίδιος οποιαδήποτε αριθμητική τιμή έκθεσης (διάφραγμα, ταχύτητα ή ISO) επιθυμεί, επιτρέποντας παράλληλα στη μηχανή, να διαμορφώσει αυτόματα τις άλλες δύο. Με αυτόν τον τρόπο, εξασφαλίζεται η σωστή έκθεση της λήψης και προστατεύεται ο φωτογράφος, αφού το τελικό αποτέλεσμα δεν θα βγει ούτε “καμμένο” ούτε σκοτεινό.

Με το Program Mode ενεργοποιημένο, ο Mark δοκιμάζει να τραβήξει μία φωτογραφία επιλέγοντας το πιο ανοιχτό διάφραγμα που του επιτρέπει η μηχανή του (συγκεκριμένα, το f/3.5). Ύστερα, δοκιμάζει άλλη μία με το πιο κλειστό διάφραγμα (f/22) και συγκρίνει τις δύο λήψεις. Διαπιστώνει πως προτιμά εκείνη στην οποία το φόντο είναι θολό (bokeh effect). Δοκιμάζει αργότερα ακόμη μία λήψη, με το ίδιο διάφραγμα (f/3.5), απομακρυνόμενος από το μοντέλο και κάνοντας zoom, διαπιστώνοντας αυτή τη φορά πως το φόντο θολώνει ακόμη περισσότερο.

woman in yellow and white dress holding yellow scarf

Tengyart, Unsplash

Μέχρι σε αυτό το σημείο, όλα καλά! Ωστόσο, εκείνο που τον ενοχλεί είναι ο έντονος φωτισμός εξαιτίας του ήλιου. Όπως εξηγεί, οι λύσεις για έναν (αρχάριο ειδικά) φωτογράφο ο οποίος δεν έχει έξτρα εξοπλισμό ή κάποιον βοηθό, είναι τρεις:

  1. Είτε να περιμένει ώστε ο ήλιος να κατέβει πιο χαμηλά, ώστε να είναι λιγότερο ενοχλητικός και έντονος.
  2. Είτε να προσδοκά πως κάποιο σύννεφο θα μπει μπροστά από τον ήλιο.
  3. Είτε να μεταφερθεί, μαζί με το μοντέλο, σε κάποιον άλλο διπλανό χώρο όπου υπάρχει σκιά.

Τελικά, ο ίδιος επιλέγει την τρίτη λύση για τις υπόλοιπες λήψεις του.

Παρακολουθήστε ολόκληρο το video για να δείτε τι ακριβώς κατάφερε και στη συνέχεια δουλέψτε με τη δική σας μηχανή, ενεργοποιώντας το program mode της!

 






Aρθρογράφος

Νίκος Κατσουλώτος

Διδάκτορας Ψηφιακών Τεχνών, με ειδίκευση στο cinemagraph (Πανεπιστήμιο του Βελιγραδίου) και κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου σπουδών στις Εφαρμοσμένες Τέχνες, με θέμα την πολιτική αφίσα (Ακαδημία Τεχνών του Νόβι Σαντ). Είναι Πτυχιούχος Γραφιστικής από το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής και συνεργάτης της Νexus Publications AE από το 2009, ως graphic designer και αρθρογράφος. Έχει συγγράψει τα βιβλία "Photoshop ...απλά!" και "Cinemagraph" που κυκλοφορούν από τις εκδόσεις μας. Από το 2019 είναι contributing writer στην "ΗuffPost Greece" και συνεργάτης της "Εφημερίδας των Συντακτών". Από το Φεβρουάριο έως τον Ιούνιο του 2022 εργάστηκε ως Εκπαιδευτής στο Τμήμα «Γραφιστική Εντύπου και Ηλεκτρονικών Μέσων» του Δημοσίου ΙΕΚ Αμπελοκήπων. Από τον Οκτώβριο του 2022, διδάσκει στο Τμήμα Ψηφιακών Μέσων και Επικοινωνίας του Ιονίου Πανεπιστημίου.