Ενδιαφέρουν

ΕΦΥΓΕ ΑΠΟ ΤΗ ΖΩΗ Ο KARL LAGERFELD

Eίχε φωτογραφήσει το Ημερολόγιο της Pirelli το 2011!

Ο διάσημος σχεδιαστής μόδας και φωτογράφος πέθανε σήμερα το πρωί στο Παρίσι, σε ηλικία 85 ετών.

Είχε εισαχθεί εσπευσμένα χθες βράδυ στο νοσοκομείο καθώς τελευταία ταλαιπωρείτο με την υγεία του.

Γεννημένος στις 10 Σεπτεμβρίου 1933, υπήρξε σύμφωνα με τη Βικιπαίδεια, γόνος ιδιαίτερα εύπορης οικογένειας βιομηχάνων. Aνατράφηκε με πολλές ανέσεις, διαμορφώνοντας, παράλληλα, μια αντισυμβατική προσωπικότητα. Καυστικός, ενίοτε κυνικός, προσβλητικός και εξωστρεφής, προκάλεσε ποικίλες αντιδράσεις με τις εκάστοτε, ιστορικές ρήσεις του, που έχουν καταγραφεί στο συνεργατικό πόνημα “The World According to Karl“. Το ξεκίνημά του στο χώρο της υψηλής ραπτικής καταγράφηκε στα 1963, όταν άρχισε να εργάζεται για λογαριασμό του Ιταλικού Οίκου “Tiziani“, ενώ λίγους μήνες μετά συνεργάσθηκε με το αντίστοιχο, Γαλλικό στούντιο “Chloe“. Ακολούθησαν οι Οίκοι “Fendi” (1965) και “Curiel” (1970, Ιταλία) και ο Γαλλικός “Chanel” (από το 1983).

38ο Ημερολόγιο της Pirelli 

Από το στούντιό του στο Παρίσι, ο Lagerfeld δημιούργησε, το 2011,  το «Mythology»: ένα ημερολόγιο που αντικατοπτρίζει ένα από τα μεγαλύτερα πάθη, αυτό της ελληνικής και ρωμαϊκής μυθολογίας, με ιστορίες για τη δημιουργία της ανθρωπότητας που περιγράφονται μέσα από τις περιπέτειες θεών και ηρώων.

Οι 36 φωτογραφίες που περιλαμβάνονται στο συγκεκριμένο Ημερολόγιο απεικονίζουν 24 διαφορετικά θέματα, όπως: θεούς, ήρωες και μύθους. Με το οξυδερκές μάτι του, ο Lagerfeld έχει «σμιλεύσει»  αυτές τις φωτογραφίες τόσο από την άποψη της αισθητικής τους ακρίβειας όσο και με επαναλαμβανόμενες αναφορές στη γλυπτική τέχνη. Όλες οι φωτογραφίες είναι ασπρόμαυρες, κάτι που προσδίδει ιδιαίτερο χαρακτήρα στις λήψεις, καθώς αναδεικνύει την ομορφιά των μορφών που απεικονίζονται σε έντονη χρωματική αντίθεση και τους χαρίζει μία τρισδιάστατη αντίληψη μέσω της προσεκτικής χρήσης φωτός.

Η συνέντευξη

Στις 15 Οκτωβρίου 2010 ευρισκόμενος στο σπίτι του στο Παρίσι, ο Karl Lagerfeld, με αφορμή το παραπάνω Hμερολόγιο, παραχώρησε συνέντευξη στον Frédéric Beigbeder, η οποία αναδημοσιεύτηκε στο Photonet τ. 143 (Ιανουάριος 2011). Ακολουθεί το πλήρες κείμενό της:

Τι σας έκανε να επιλέξετε το θέμα της Ελληνικής και Ρωμαϊκής μυθολογίας;

Επειδή είναι η αγαπημένη μου θρησκεία: ένας θεός για κάθε περίσταση. Είμαι πολυθεϊστής: όλες οι θρησκείες της εποχής μας είναι πρόσφατες, αλλά εγώ προτιμώ αυτή τη μυθολογία, στην οποία δεν έχει θέση η κόλαση, η αμαρτία (εμπόδιο στην ευτυχία) και η συγχώρεση. Χρειάζεται να επιστρέψουμε στην πειθαρχημένη μορφή που είχε η ομορφιά στην Αρχαιότητα. Η Simone Weil, είπε ότι ο Ιησούς, ήταν απευθείας απόγονος του Προμηθέα – κάτι που προκάλεσε σκάνδαλο εκείνη την εποχή.  Αγαπώ τις αρχαίες θεές γιατί ήταν οι πρώτες χειραφετημένες γυναίκες. Είχαν δικαίωμα στα πάντα. Οι γυναικείες θεότητες και οι μούσες είναι φεμινίστριες!

Από πότε ξεκίνησε το πάθος σας για τους μύθους της Αρχαιότητας;

Τα δύο πρώτα βιβλία που διάβασα όταν ήμουν έξι ετών, ήταν η Ομήρου Ιλιάδα και το έπος των Λίμπελουνγκ. Και ενώ οι γερμανικές ιστορίες με τρόμαζαν, ο Όμηρος είχε τεράστια επιρροή επάνω μου – ήταν ένα είδος δασκάλου. Η ευφυΐα του αρχαίου παγανισμού έγκειται στο ότι υπάρχουν πολλοί θεοί, τα πνεύματα κυκλοφορούν και υπάρχουν ήρωες, ημίθεοι, δαίμονες και νύμφες… Οι άνθρωποι ήταν πολύ πιο κοντά στους θεούς, από όσο είναι στις μονοθεϊστικές θρησκείες. Την εποχή εκείνη, δεν είχα ιδέα ότι κι εγώ ο ίδιος θα μπορούσα να γίνω θεός! (γελά)

Pirelli Calendar 2011 – φωτό: Κarl Lagerfeld

Ναι, αλλά προσέξτε: οι θεοί είναι ελάχιστα βελτιωμένοι θνητοί! (γέλια). Επομένως στόχος αυτών των φωτογραφιών είναι να δημιουργήσουν μία νέα θρησκεία; Έχοντας ξεφυλλίζει το ημερολόγιο θα ήθελα να πω ότι με έχει πλημμυρίσει πίστη για τις θεότητες του Ολύμπου– Προσηλυτίστηκα στη στιγμή!

Πέρα από τους αστεϊσμούς, η σύγχρονη διάσταση της μυθολογίας είναι η αγάπη της για τα νιάτα, η λατρεία του σώματος και η αποδοχή της επιθυμίας χωρίς τιμωρία από το θεό, καθώς και ο μόνιμος φόρος τιμής στη φύση. Υπάρχει μία ηθική ομορφιάς στον Ελληνορωμαϊκό πολιτισμό που έχουμε χάσει σήμερα.

Πριν σας επιλέξει η Pirelli για την έκδοση του 2011, γνωρίζατε το ημερολόγιο της Pirelli;

Ναι, κυρίως αυτό του Avedon (1995), το οποίο λάτρεψα. Ήταν ευφυέστατο και παράλληλα σέξι και απλό. Είμαι επίσης θαυμαστής της Sarah Moon – ήταν η πρώτη που έδειξε το στήθος της στην ηλικία των 72 ετών. Αποπνέει υψηλή αισθητική αρμονία.

Τι σημαίνει η Pirelli για εσάς;

Είναι μία κατασκευάστρια ελαστικών που δημιούργησε ένα κύρος με αυτά τα ημερολόγια – δεν διατίθενται στο εμπόριο και αυτό τους προσδίδει μία αύρα μυστηρίου. Είναι ένα είδος viral marketing (από στόμα σε στόμα) πολύ μπροστά από την εποχή του. Όταν ξεκίνησαν, το έφτιαχναν για μηχανικούς και οδηγούς φορτηγών! Αλλά σύντομα έγιναν σημεία αναφοράς στο κόσμο της τέχνης.

Pirelli Calendar 2011 – φωτό: Κarl Lagerfeld

Πείτε μου για το τριήμερο της φωτογράφησης. Πού ήσασταν;

Στο στούντιό μου στο Παρίσι, στη Rue de Lille. Επέλεξα κάποιους φίλους μου για να φωτογραφηθούν – Ήθελα μόνο γυναίκες που ένοιωθαν άνετα μαζί μου. Έκανα μία λίστα με τα σώματα που θα μπορούσα να δείξω, γιατί αρνούμαι να γδύσω όποιον δεν είναι σύμφωνος! Και δεν υπάρχουν ανήλικα κορίτσια!

Γιατί χρησιμοποιήσατε μαύρο φόντο;

Πιστεύω ότι αναδεικνύει το γυμνό, τονίζει την ομορφιά του σώματος μέσα από την αντίθεση.

Γιατί ασπρόμαυρο και όχι χρώμα;

Λίγο ασπρόμαυρο ήταν αναζωογονητικό και παράλληλα μία αλλαγή από τους διαπρεπείς συναδέλφους μου που προηγήθηκαν. Στην πραγματικότητα είμαι και ο ίδιος άτομο «black-and-white»!

Είναι αλήθεια ότι τα μοντέλα αφήνουν κατά μέρος της επιφυλάξεις τους όταν φωτογραφίζονται για το ημερολόγιο της Pirelli;

Το στούντιό μου είναι αποστειρωμένο: μόνο δουλειά υπάρχει εκεί. Δεν έχει τίποτα «σκοτεινό». Αυτό που λατρεύω στην ελληνική μυθολογία είναι ότι δεν χρειάζονταν δικτυωτά καλσόν και δαντέλες για να διεγερθούν. Αγαπούσαν τη σάρκα, χωρίς στολίδια. Όσον αφορά τα ψηλοτάκουνα και τις φαρδιές ζώνες… Ο Χέλμουτ Νιούτον το κάνει πολύ καλύτερα από εμένα.

Pirelli Calendar 2011 – φωτό: Κarl Lagerfeld

Γιατί η Julianne Moore παίζει το ρόλο της Ήρας;

Ήθελα πολύ μία ηθοποιό για σύζυγο του Δία και μητέρα όλων των Ολύμπιων Θεών. Είναι πολύ όμορφη γυναίκα – απεικονίζει μία πιο ώριμη μορφή από αυτή των κοριτσιών κάτω από τις ελιές. Και είναι αγαπημένη μου φίλη. Ήξερε ότι δεν θα έπαιρνε κανένα ρίσκο μαζί μου – δεν θα ήταν κάποια παράλληλη έκδοση που θα πωλούνταν λαθραία!

Αλήθεια; Εννοείτε ότι υπάρχουν κρυφά αντίτυπα για ιδιωτική χρήση;

Έλα τώρα Frédéric! Δεν μιλάμε πια για μυθολογία. Κοίτα τα αρχαία αγάλματα: δεν είναι ποτέ άσεμνα – εκτός της Πομπηίας!

Φτιάξατε αντικείμενα, εργαλεία και αξεσουάρ ειδικά για τη φωτογράφιση.

Οι Stéphane Lubrina και George Cortina έφτιαξαν κοσμήματα, όπλα και ασπίδες. Ο Peter Philips κόλλησε χρυσά φύλλα στα στήθη. Δεν ήθελα να δημιουργήσω μία αποκριάτικη εικόνα ούτε θεατρικά κοστούμια. Έτσι σχεδίασα τα κολιέ, τα χρυσά φύλλα κάλυψης των γεννητικών οργάνων, τα περιβραχιόνια που μετατρέπονται σε φλοιό δέντρου, μία μικρή κουκουβάγια, ένα κράνος από plexiglass…

Θα σας άρεσε να ζούσατε στην Αρχαιότητα…

Αθανασία και τέλεια σωματική διάπλαση – ποιος δεν θα ήθελε!

Pirelli Calendar 2011 – φωτό: Κarl Lagerfeld

 






Aρθρογράφος

Αναστασία Γαλάτη

Η Αναστασία Γαλάτη εργάζεται στον χώρο των Γραφικών Τεχνών από το 2001. Είναι Creative Director στην Nexus Publications AE. Παράλληλα κάνει επεξεργασία εικόνας και χρώματος, επαγγελματικό retouche, ειδικά φωτομοντάζ, και σχεδιάζει ψηφιακά άλμπουμ γάμου & βάπτισης ως freelancer για πολλά studio φωτογραφίας. Το μότο που χαρακτηρίζει τη δουλειά της και την ίδια είναι: “I have the simplest tastes. I am always satisfied with the best” (Oscar Wilde)