Know How

ΛΗΨΕΙΣ ΜΕ ΜΑΚΡΑ ΕΚΘΕΣΗ: ΤΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΞΕΡΕΤΕ!

Οπλιστείτε με …υπομονή, και πάμε!

Oι λήψεις μακράς διάρκειας είναι από τις παλιότερες και πιο αγαπημένες τεχνικές στην ιστορία του μέσου. Όταν υλοποιούνται επιτυχημένα, μπορούν να προσφέρουν εντυπωσιακά αποτελέσματα. Προκειμένου να επιτευχθεί ωστόσο αυτό, χρειάζονται προσεκτικά βήματα. 

Ας δούμε με γνώμονα ένα σχετικό αναλυτικό άρθρο του DPS, 8 σημεία που πρέπει να προσέχετε όταν φωτογραφίζετε με αυτήν την τεχνική!


1. Σταθερή βάση

Ένα αξιόπιστο και στιβαρό τρίποδο είναι το σημαντικότερο αξεσουάρ που θα χρειαστείτε για να κάνετε λήψεις μακράς έκθεσης. Ειδικά, όταν χρησιμοποιείτε κάποιο φίλτρο ουδέτερης πυκνότητας (Neutral Density) πολλών stop, τότε -πιθανότατα- θα χρειαστεί να ρυθμίσετε τη μηχανή για έκθεση πάνω από δύο λεπτά. Στην περίπτωση αυτή, δεν αρκεί απλά η χρήση τρίποδου αλλά και η τοποθέτησή του σε σταθερό έδαφος. Η ασφάλιση του ιμάντα της μηχανής, επάνω σε κάποιο από τα πόδια του τρίποδου, είναι επίσης κάτι που δεν πρέπει να παραμελείται.

Συχνά, ορισμένοι κρεμούν κάποια τσάντα από το κεντρικό γαντζάκι, για να προσθέσουν βάρος στο τρίποδο. Ωστόσο, κάτι τέτοιο ενδέχεται να προκαλέσει μεγαλύτερη αστάθεια εώς και ταλάντωση, εάν επικρατούν, κατά τη φωτογράφιση, ισχυροί άνεμοι.

artsy, background, άνθρωπος

Ioannis Ritos, Pexels

2. Εστίαση χωρίς κάποιο φίλτρο

Πολλές φορές, όταν χρησιμοποιείτε φίλτρα ND, με 6-10 stop, το κάδρο σας σκοτεινιάζει τόσο πολύ, ώστε είναι αδύνατον να λειτουργήσει η αυτόματη εστίαση της μηχανής. Είναι καλύτερο, επομένως, να εστιάζετε χειροκίνητα τη λήψη σας χωρίς το φίλτρο, και μετέπειτα να το τοποθετείτε προσεκτικά επάνω στο φακό.

time lapse, Άνθρωποι, αποπροσανατολισμένος

Mike Chai, Pexels

3. Κάλυψη του οπτικού σκοπεύτρου

Όταν φωτογραφίζετε με DSLR που διαθέτει οπτικό σκόπευτρο, να θυμάστε πάντοτε να το καλύπτετε, ώστε να εξασφαλίζεται πιο ακριβής φωτομέτρηση. Στις λήψεις μακράς έκθεσης, είναι σύνηθες φαινόμενο να εισβάλλει ποσότητα φωτός μέσα από το σκόπευτρο, ικανή ακόμα και να καταστρέψει τις εικόνες που τραβάτε.

4. Λειτουργία BULB

Όταν η έκθεση υπερβαίνει σε διάρκεια τα 60 δευτερόλεπτα, τότε θα πρέπει να ρυθμίζετε τη μηχανή σας, σε λειτουργία “BULB”. Έτσι, θα έχετε τη δυνατότητα να  κρατήσετε ανοιχτό το κλείστρο για όσο χρονικό διάστημα επιθυμείτε.

Ωστόσο, είναι σημαντικό να θυμάστε τα εξής:

  • Εάν η μηχανή σας δεν διαθέτει τηλεχειριστήριο, εξοπλιστείτε με ένα μακρύ καλώδιο απελευθέρωσης κλείστρου (ντεκλασέρ) και σταθεροποιήστε το πάνω στο τρίποδο με velcro, ώστε να αποφευχθεί η περίπτωση, εφόσον υπάρχει έντονος άνεμος, να μεταφερθεί η ταλάντωση από το καλώδιο στη μηχανή σας.
  • Υπολογίστε το χρόνο που θα χρειαστεί να παραμείνει το κλείστρο ανοιχτό – εδώ τα μαθηματικά μπορούν να κάνουν τη ζωή σας ευκολότερη! Για παράδειγμα, εάν μια έκθεση χωρίς φίλτρο είναι διάρκειας 1/4sec, εάν χρησιμοποιείτε φίλτρο ND 10 stop, τότε απαιτείται έκθεση: 0,25x ∼1000 = 1/250s, 1/250s/60 = ∼4 λεπτά.

5. Ενσωματώστε στοιχεία κίνησης

Είναι πάντοτε χρήσιμο να επιλέγετε τις κατάλληλες καιρικές συνθήκες για τέτοιου είδους λήψεις. Το ιδανικότερο είναι όταν υπάρχουν σύννεφα και ένας -έστω και- ελαφρύς άνεμος, ώστε να καταγραφεί η κίνηση του ουρανού. Προτιμήστε να φωτογραφίζετε τη στιγμή του ηλιοβασιλέματος, όταν ο ήλιος είναι χαμηλά, και επιτυγχάνεται έντονη αντίθεση του ουρανού με τα σύννεφα.

Bergadder – Pixabay

6. Αποφυγή θορύβου

Ακόμα και με χαμηλές τιμές ISO, η μακρά έκθεση είναι ικανή να παράξει θόρυβο, ο οποίος γίνεται αντιληπτός ως φωτεινά κόκκινα/πράσινα/μπλε pixels. Ίσως να μην το καταλαβαίνετε όταν βλέπετε τις εικόνες μέσα από την οθόνη της κάμεράς σας, αλλά να είστε βέβαιοι ότι σε μια μεγάλη οθόνη, αυτό γίνεται αμέσως αντιληπτό.

Ένας αποτελεσματικός τρόπος για να αποφύγετε το πρόβλημα αυτό, είναι να τραβάτε μια δεύτερη εικόνα με τις ίδιες ρυθμίσεις, χρησιμοποιώντας το σκίαστρο του φακού σας. Μετέπειτα, κατά τη διαδικασία της επεξεργασίας στο Photoshop, μπορείτε να αφαιρέσετε τα ενοχλητικά pixels από τις φωτογραφίες σας, με αντικατάσταση της συγκεκριμένης περιοχής όπου διαπιστώνεται το πρόβλημα.

7. Διόρθωση χρωματικής απόκλισης

Ορισμένες μάρκες φίλτρων επηρεάζουν -εστω και- ανεπαίσθητα χρωματικά την τελική εικόνα. Γι’ αυτό είναι πάντοτε ορθότερο να τραβάτε σε RAW, μιας και έτσι μπορείτε να επαναφέρετε τους πραγματικούς χρωματικούς τόνους, σε κάποιο πρόγραμμα επεξεργασίας εικόνας. Εναλλακτικά, όταν τραβάτε σε JPEG και η διόρθωση είναι αδύνατη, τότε μπορείτε να μετατρέψετε τις εικόνες σε ασπρόμαυρες.

FelixMittermeier – Pixabay

8. Επιμονή στη λεπτομέρεια

Το ότι αφοσιώνεστε για να επιτύχετε μια ξεχωριστή λήψη μακράς έκθεσης, δεν δικαιολογεί μια “κακή” σύνθεση. Μην αμελείτε, επομένως, τους βασικούς σχετικούς κανόνες, που καθιστούν μια φωτογραφία αξιόλογη. Αντίθετα …βάλτε τα δυνατά σας, δεδομένης της -επιπλέον- προσπάθειας που καταβάλλετε για την λήψη και επεξεργασία μια τέτοιας εικόνας!

  • Φωτό στην κορυφή της σελίδας: Jiarong Deng
 






Aρθρογράφος

Νίκος Κατσουλώτος

Διδάκτορας Ψηφιακών Τεχνών, με ειδίκευση στο cinemagraph (Πανεπιστήμιο του Βελιγραδίου) και κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου σπουδών στις Εφαρμοσμένες Τέχνες, με θέμα την πολιτική αφίσα (Ακαδημία Τεχνών του Νόβι Σαντ). Είναι Πτυχιούχος Γραφιστικής από το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής και συνεργάτης της Νexus Publications AE από το 2009, ως graphic designer και αρθρογράφος. Έχει συγγράψει τα βιβλία "Photoshop ...απλά!" και "Cinemagraph" που κυκλοφορούν από τις εκδόσεις μας. Από το 2019 είναι contributing writer στην "ΗuffPost Greece" και συνεργάτης της "Εφημερίδας των Συντακτών". Από το Φεβρουάριο έως τον Ιούνιο του 2022 εργάστηκε ως Εκπαιδευτής στο Τμήμα «Γραφιστική Εντύπου και Ηλεκτρονικών Μέσων» του Δημοσίου ΙΕΚ Αμπελοκήπων. Από τον Οκτώβριο του 2022, διδάσκει στο Τμήμα Ψηφιακών Μέσων και Επικοινωνίας του Ιονίου Πανεπιστημίου.