Ένα συναρπαστικό ταξίδι στο χρόνο με όχημα 150 αυθεντικές αργυροτυπίες, που φέρουν την υπογραφή της σημαντικότερης μορφής της μεσοπολεμικής ελληνικής φωτογραφικής σκηνής, της Nelly’s, θα έχουν την ευκαιρία να κάνουν οι επισκέπτες της Δημοτικής Πινακοθήκης Χανίων, μέσα από τη νέα της έκθεση που θα εγκαινιαστεί σήμερα.
Ακρόπολη, Δελφοί, Ολυμπία, Σαντορίνη, Μυστράς απεικονίζονται στα μοναδικά κειμήλια που ανήκουν, στη μεσοπολεμική και μεταπολεμική φάση της φωτογραφίας, και τα οποία αποτυπώνουν τον τρόπο που αντίκριζε την Ελλάδα η γεννημένη στο Αϊδίνι της Μικράς Ασίας, Έλλη Σουγιουλτζόγλου-Σεραϊδάρη. «Όταν γνώρισα την Ελλάδα και τις τόσες ομορφιές της, σχεδόν σε κάθε μου βήμα έβλεπα και έναν πίνακα μπροστά μου. Όπου κι αν γύριζα να δω, αντίκριζα εικόνες έτοιμες να φωτογραφηθούν», περιέγραφε η ίδια τη σχέση της με το ελληνικό τοπίο.

Τα 150 καρέ της έκθεσης στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων είναι επιλογή από τα συνολικά 300 που διαθέτει η συλλογή Τίνας και Μιχάλη Κρασάκη, μία από τις μεγαλύτερες ιδιωτικές συλλογές με έργα της πολυπράγμωνος φωτογράφου. «Είχα τη τύχη να ανακαλύψω ένα μεγάλο τμήμα των αυθεντικών τυπωμάτων της Nelly΄s για την ενότητα “Δελφικές Εορτές”. Από αυτά εκτίθενται τώρα για πρώτη φορά 22 αργυροτυπίες σε μεγάλα μεγέθη και σε άριστη κατάσταση», επισημαίνει ο Μιχάλης Κρασάκης και προσθέτει: «Παρά την ετερόκλητη θεματολογία, όλες οι δημιουργίες της έχουν έναν κοινό παρανομαστή: την ίδια τεχνοτροπική γραφή. Οι φωτογραφίες που φιλοτεχνήθηκαν σε τόσες πολλές δεκαετίες, κάτω από εντελώς διαφορετικές συνθήκες και σε διαφορετικά μέρη του κόσμου, είναι όλες βγαλμένες από το ίδιο χέρι. Δεν θα μπορούσε να τις είχε τραβήξει κάποιος άλλος. Είναι όλες “Nelly΄s”».

Η Σκάλα Φηρών, 1925-1930 | Αργυροτυπία με τονισμό σέπιας, 27,8 x 21,1 εκ.
Ποια ήταν όμως η φωτογράφος που, εκτός από το στούντιο πορτρέτο και τη φωτογραφία αρχαιοτήτων, ασκήθηκε ακόμη στο γυμνό, στον χορό, στην τοπιογραφία, εισήγαγε πικτοριαλιστικές πρακτικές, την τεχνική του κολλάζ, έκανε φωτογραφία μόδας και θεάτρου, δοκίμασε τεχνικές έγχρωμης φωτογραφίας και υπήρξε πρωτεργάτρια της τουριστικής φωτογραφίας; «Υπήρξε μορφή μυθιστορηματική, δυναμική, επίμονη, που γνώρισε κύματα αναγνώρισης και αφάνειας, και εργάστηκε σε ένα βαθμό η ίδια συνειδητά και για τα δυο. Η έκθεση της συλλογής Μιχάλη Κρασάκη αποκαλύπτει μια φωτογράφο με άρτια τεχνική, με παιδεία στη μουσική και τη ζωγραφική, σε μια εποχή που οι περισσότεροι εγχώριοι φωτογράφοι ήταν αυτοδίδακτοι τεχνίτες. Η Nelly’s υπήρξε διαυγής όσο και αινιγματική, τολμηρή όσο και συντηρητική. Σε κάθε περίπτωση, μοιάζει να προσέφερε στην ελληνική φωτογραφία περισσότερα από ότι πιστεύουν οι ανοιχτοί επικριτές της και λιγότερα ίσως από ότι πιστεύουν οι άκριτοι θαυμαστές της», εξηγεί ο επιμελητής του MOMus-Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης, Ηρακλής Παπαϊωάννου.
Την έκθεση «Nelly΄s – Συλλογή Κρασάκη» συνοδεύει δίγλωσσος πλήρως εικονογραφημένος κατάλογος με κείμενα των Στέλλας Κουκουλάκη, Ηρακλή Παπαϊωάννου και Μιχάλη Κρασάκη, που υλοποιήθηκε με τη στήριξη της Περιφέρειας Κρήτης. Κατά τη διάρκεια της έκθεσης θα πραγματοποιηθούν οργανωμένες ξεναγήσεις για ομάδες ενηλίκων και εκπαιδευτικά προγράμματα για σχολικές ομάδες.
- Xώρος: Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων, Χάληδων 98, Χανιά | Τηλ.: 28210 92294
- Διάρκεια: από 13/7 ως 10/11/24
- Ωράριο (θερινό): Δευτέρα έως Σάββατο, ώρες: 10:00 -14:00 & 19:00-22:00| Κυριακή: κλειστά (πλην οργανωμένων ξεναγήσεων)
- Τιμή εισιτηρίου: Γενική είσοδος 4€ | Μειωμένο 2€

Στιγμιότυπο από την παράσταση “Ικέτιδες”, 1930 | Αργυροτυπία με τονισμό σέπιας, 15,8 x 21,9 εκ.
- Φωτό στην κορυφή της σελίδας: οι Καρυάτιδες, π. 1935. Αργυροτυπία, 27,8 x 37,9 εκ.