Know How

ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΚΑΙ ΠΟΥ ΒΟΗΘΟΥΝ ΤΑ ΦΙΛΤΡΑ ND

Γνωρίστε τα και ανακαλύψτε τη χρησιμότητά τους για τις λήψεις σας!

Σας έχει συμβεί να κοιτάτε φωτογραφίες (κυρίως τοπίου), όπου το νερό ενός ποταμού ή τα σύννεφα στον ουρανό, να έχουν μια απαλή υφή, και να απορείτε πώς τραβήχτηκαν; Η προφανής απάντηση είναι ότι ο φωτογράφος χρησιμοποίησε την τεχνική της μακράς έκθεσης, όμως αυτό είναι η μισή μόνο αλήθεια!

Η μακρά έκθεση προσφέρει πράγματι αυτό το εφέ, ωστόσο, εάν θέλουμε να κρατήσουμε σταθερό το βάθος πεδίου, θα καταλήξουμε μοιραία με μια “καμένη” φωτογραφία.

Ας τα πάρουμε από την αρχή: τι είναι ένα φίλτρο ND; Τα αρχικά προέρχονται από τις λέξεις Νeutral Density, που στα ελληνικά μεταφράζεται ως Oυδέτερη Πυκνότητα. Αυτά τα φίλτρα “κουμπώνουν” επάνω στο φακό, λειτουργώντας ουσιαστικά με τον ίδιο τρόπο που λειτουργούν τα γυαλιά ηλίου στα μάτια μας: μπλοκάρουν το φως που πέφτει στο σένσορα, χωρίς να αλλοιώνονται τα χρώματα (εξ’ου και ο χαρακτηρισμός, “ουδέτερη”).

Αυτό σημαίνει ότι με τη χρήση ενός ND φίλτρου, είμαστε έτοιμοι για το κλικ; Όχι!

Η ποσότητα φωτός που “χάνεται” μέσω του φίλτρου αυτού, πρέπει να αναπληρωθεί, με την επιλογή πολύ αργής ταχύτητας κλείστρου. Αυτό με τη σειρά του, απαιτεί μεγάλη σταθερότητα στην φωτογραφική μας μηχανή.

Δείτε ποιου είδους λήψεις μπορείτε να επιτύχετε, χρησιμοποιώντας ένα φίλτρο ND:

lalo Hernandez – Unsplash

TimHill – Pixabay

andprice – Pixabay

Υπάρχουν πολλά διαφορετικά χαρακτηριστικά για κάθε φίλτρο, γι’ αυτό χρειάζεται μεγάλη προσοχή κατά την αγορά του. Ποια είναι αυτά;

Τρόπος προσαρμογής 

Υπάρχουν δύο είδων φίλτρα, ανάλογα με τον τρόπο που συνδέονται επάνω στο φακό: τα βιδωτά, και εκείνοι που τοποθετούνται σε ειδική βάση. Καθένα από αυτά έχει πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα.

Τα φίλτρα με σπείρωμα μπορούν να τοποθετηθούν και να αφαιρεθούν ευκολότερα, αλλά αν έχετε αρκετούς φακούς, με διαφορετικές διαμέτρους, τότε χρειάζεστε αντίστοιχου μεγέθους φίλτρα. Από την άλλη, τα φίλτρα με βάση, προσαρμόζονται στο σώμα του φακού, ανεξαρτήτως διαστάσεως. Επιπλέον, είναι γενικά φθηνότερα σε σύγκριση με τα βιδωτά, αν εξαιρεθεί το κόστος της βάσης προσάρτησης. Από εκεί και πέρα, ένα αρνητικό των τελευταίων, είναι ότι είναι …εύκολο να πέσουν!

ND φίλτρο με σπείρωμα (αριστερά) και με βάση (δεξιά).

Τύπος

Τα φίλτρα ND κυκλοφορούν σε διάφορους τύπους. Οι δύο πιο συνηθισμένοι είναι: α) αυτοί που μειώνουν την ποσότητα φωτός, με βάση έναν στάνταρ αριθμό (βλέπε παρακάτω), και β) εκείνοι που σκουραίνουν την εικόνα, βαθμιαία, και είναι -σχεδόν- πάντοτε, πιο “τσιμπημένοι” στην τιμή.

Συνήθως φέρουν έναν αριθμό stop, ανάλογα με την ποσότητα φωτός που μειώνουν. Κάθε αύξηση stop σημαίνει 50% λιγότερο φως από τον προηγούμενο αριθμό. Δηλαδή, ένα φίλτρο ND 1 stop, “σταματά” το 1/2 της ποσότητας του φωτός, ένα φίλτρο ND 2 stop, “σταματά” το 1/4, κ.ο.κ. Ο παρακάτω πίνακας δείχνει πόσα δευτερόλεπτα έκθεσης απαιτούνται για κάθε φίλτρο ND, εάν η έκθεση χωρίς φίλτρο είναι 1 δευτερόλεπτο. Παρατηρήστε πως ο νέος χρόνος έκθεσης αυξάνεται γεωμετρικά!

Θα πρέπει να σημειωθεί πως ορισμένοι κατασκευαστές χρησιμοποιούν διαφορετικές ονομασίες. Για παράδειγμα, αντί να αναφέρουν ένα φίλτρο ND 2 stop, αναφέρουν: «οπτική πυκνότητα 0,6» ή «συντελεστή ND 4».

Στον παρακάτω πίνακα μπορείτε να δείτε όλες τις αντιστοιχίες κωδικών ονομάτων που σημαίνουν το ίδιο πράγμα.

Διαστάσεις

Εάν αγοράζετε ένα φίλτρο με σπείρωμα, πρέπει να είστε βέβαιοι ότι έχει το ίδιο μέγεθος με το φακό σας. Ο ευκολότερος τρόπος να βρείτε πόσα mm είναι ο φακός σας, είναι να κοιτάξετε στο καπάκι του!

Quino Al – Unsplash

 


Photonet Newsletter
Kάθε Τρίτη & Πέμπτη όλα τα φωτογραφικά νέα δωρεάν!


   



Aρθρογράφος

Νίκος Κατσουλώτος

Διδάκτορας Ψηφιακών Τεχνών, με ειδίκευση στο cinemagraph (Πανεπιστήμιο του Βελιγραδίου) και κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου σπουδών στις Εφαρμοσμένες Τέχνες, με θέμα την πολιτική αφίσα (Ακαδημία Τεχνών του Νόβι Σαντ). Είναι Πτυχιούχος Γραφιστικής από το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής και συνεργάτης της Νexus Publications AE από το 2009, ως graphic designer και αρθρογράφος. Έχει συγγράψει τα βιβλία "Photoshop ...απλά!" και "Cinemagraph" που κυκλοφορούν από τις εκδόσεις μας. Από το 2019 είναι contributing writer στην "ΗuffPost Greece" και συνεργάτης της "Εφημερίδας των Συντακτών". Από το Φεβρουάριο έως τον Ιούνιο του 2022 εργάστηκε ως Εκπαιδευτής στο Τμήμα «Γραφιστική Εντύπου και Ηλεκτρονικών Μέσων» του Δημοσίου ΙΕΚ Αμπελοκήπων. Από τον Οκτώβριο του 2022, διδάσκει στο Τμήμα Ψηφιακών Μέσων και Επικοινωνίας του Ιονίου Πανεπιστημίου.

Θέλετε να σας ενημερώνουμε προσωπικά;
   

Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. Περισσότερες πληροφορίες.

Οι ρυθμίσεις των cookies σε αυτή την ιστοσελίδα έχουν οριστεί σε "αποδοχή cookies" για να σας δώσουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία περιήγησης. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτή την ιστοσελίδα χωρίς να αλλάξετε τις ρυθμίσεις των cookies σας ή κάνετε κλικ στο κουμπί "Κλείσιμο" παρακάτω τότε συναινείτε σε αυτό.

Κλείσιμο