Εκθέσεις φωτογραφίας

Η ΝΙΚΑΙΑ ΤΟΥ ΧΤΕΣ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΕΙΚΟΝΕΣ!

Μετά τη μεγάλη ανταπόκριση που συνάντησαν την περασμένη άνοιξη οι εκθέσεις «Από τον προσφυγικό συνοικισμό στην πόλη» και «Παλιοί φωτογράφοι της Νίκαιας, μέρος 2ο» ανοίγουν και πάλι τις πύλες τους στο κοινό. Διάρκεια: 2 Οκτωβρίου – 29 Δεκεμβρίου 2023!

Ξεκίνημα από σήμερα Δευτέρα 2 Οκτωβρίου (17:00-20:00) στην Δημοτική Πινακοθήκη «Ντίνος Κατσαφάνας» (Ραιδεστού 32).

Η ιστορική έκθεση «Από τον προσφυγικό συνοικισμό στην πόλη», σε επιμέλεια Κυριακής Παπαθανασοπούλου, Δρ. Νεότερης Ιστορίας, παρουσιάζει τις διαδικασίες της αστικής αποκατάστασης και της κοινωνικής ένταξης των προσφύγων τα πρώτα χρόνια από την ίδρυση του συνοικισμού και τη διαμόρφωση μιας νέας πόλης του Μεσοπολέμου. Η Νέα Κοκκινιά είναι αποτέλεσμα της μεγαλύτερης μετακίνησης πληθυσμών του 20ου αιώνα και η προσφυγική εμπειρία έχει αποτυπωθεί στη συλλογική μνήμη των κατοίκων της. Η νέα πόλη αποτέλεσε τον μεγαλύτερο αμιγώς αστικό προσφυγικό συνοικισμό της Αττικής και δημιουργήθηκε με τη συνέργεια του κράτους, των φορέων αποκατάστασης, αλλά και των ίδιων των προσφύγων, που συνέβαλαν στη συνδιαμόρφωση του χώρου εγκατάστασής τους μέσω της άμεσης αυτοοργάνωσής τους. Αρχειακό υλικό, άρθρα εφημερίδων της εποχής και του τοπικού Τύπου, καταστατικά συλλόγων, ΦΕΚ, χειρόγραφα, πιστοποιητικά και άλλα τεκμήρια, έργα τέχνης, ενδυμασίες, προσωπικά κειμήλια, φωτογραφίες και μαρτυρίες Μικρασιατών που εγκαταστάθηκαν στη Νέα Κοκκινιά ζωντανεύουν την ιστορία της πόλης και των κατοίκων της και συνδέουν τη μικρασιατική κληρονομιά με το παρόν και το μέλλον.

Η έκθεση «Παλιοί φωτογράφοι της Νίκαιας, μέρος 2ο», σε επιμέλεια Μαρίας Πούλου, ιστορικού της τέχνης, παρουσιάζει είκοσι πέντε φωτογράφους ελληνικής καταγωγής που συνδέθηκαν με την προσφυγική πόλη: επαγγελματίες του στούντιο, ανώνυμους και επώνυμους υπαίθριους φωτογράφους, ιδιαίτερους ερασιτέχνες του μεσοπολέμου. Ισχυρό σύμβολο ταυτότητας και μνήμης, και μέσο εμπέδωσης οικογενειακών και διαπροσωπικών δεσμών, η φωτογραφία άκμασε στον συνοικισμό, αρχικά από Μικρασιάτες πρόσφυγες που μετέφεραν στη νέα πατρίδα την άρτια κατάρτιση και το φιλότεχνο ήθος τους. Μεταπολεμικά η δημογραφία του κλάδου μεταβάλλεται, από φωτογράφους που εγκαθίστανται και ενσωματώνονται στη Νίκαια καταγόμενοι από διάφορες περιοχές της Ελλάδας. Η πόλη, οι ανθρώπινες σχέσεις, η απασχόληση, ο δημόσιος βίος, η πολιτιστική και αθλητική δραστηριότητα, η σχολική ζωή, το παιδί και ο γάμος αποτυπώνονται σε 130 εκθέματα δείχνοντας το εύρος της τοπικής επαγγελματικής φωτογραφίας. Σημαντικό μέρος του εκτιθέμενου υλικού οφείλεται στην πολυετή έρευνα του Βασίλη Βασιλειάδη, μικρασιατικής καταγωγής Νικαιώτη φωτογράφου και ερευνητή. Δίπλα στο υλικό αυτό πρωτοστατεί η μνήμη των κατοίκων, όπως διαφυλάχθηκε σε φωτογραφική εικόνα και βγήκε από τις ιδιωτικές συλλογές των Νικαιωτών για να ανασυστήσει τη φωτογραφική γενεαλογία της πόλης.

Μια νέα ενότητα, παρουσιάζεται για πρώτη φορά στο πλαίσιο της παραπάνω έκθεσης των Φωτογράφων και εμπλουτίζει περαιτέρω το αφιέρωμα στην εκατοστή επέτειο της πόλης. Πρόκειται για φωτογραφίες λεωφορείων της Νέας Κοκκινιάς/Νίκαιας, λήψεις μη εντοπισμένων φωτογράφων, που αποτελούν ευγενική παραχώρηση της Ομάδας Έρευνας και Μελέτης της Ιστορίας των Συγκοινωνιών στην Ελλάδα «Οι Φίλοι του Λεωφορείου».

Οι δύο εκθέσεις αποτελούν μέρος των εκδηλώσεων του Δήμου Νίκαιας – Αγ. Ι. Ρέντη για τη συμπλήρωση 100 χρόνων από την ίδρυση της προσφυγικής πόλης. Εκπαιδευτικά προγράμματα για σχολικές ομάδες, ξεναγήσεις για το κοινό και παράλληλες εκδηλώσεις θα πλαισιώσουν τη λειτουργία τους.

  • Χώρος: Δημοτική Πινακοθήκη «Ντίνος Κατσαφάνας», Ραιδεστού 32
  • Διάρκεια: 2 Οκτωβρίου – 29 Δεκεμβρίου 2023
  • Ώρες λειτουργίας: Τρίτη, Τετάρτη, Πέμπτη, Κυριακή: 10:00-14:00, Παρασκευή: 17:00-20:00

– Φωτό στην κορυφή της σελίδας: Ανακρέων Σταυρίδης, καφενείο Κοκκινίδη, οδός Π. Τσαλδάρη.

 






Aρθρογράφος

Μαίρη Μελετζή

Απόφοιτος του Τμήματος Κοινωνικής Εργασίας του Τ.Ε.Ι. Αθήνας. Αγαπά την φωτογραφία, αφού από όλα τα μέσα έκφρασης, είναι το μόνο που ακινητοποιεί μια συγκεκριμένη στιγμή στο χρόνο. Η φωτογραφία είναι βασικό μέσο έκφρασής της και η έρευνα την συναρπάζει. Επιπλέον, ασχολείται με τον αθλητισμό.