DSLR Δοκιμές

STUDIO KOUKOS: ΔΟΚΙΜΑΖΟΝΤΑΣ ΤΗΝ PENTAX K-3 MARK III

Δείτε τις λήψεις που παρουσιάζουμε και βγάλτε τα δικά σας συμπεράσματα!

Στο νέο τεύχος του Photonet (228) θα διαβάσετε αναλυτική δοκιμή της μηχανής από το Γιώργο Ατσαμετάκη. Ωστόσο εδώ θα έχετε την ευκαιρία να διαβάσετε και μια ακόμα άποψη γι’ αυτή, πλαισιωμένη από πολλές φωτογραφίες υψηλής ανάλυσης – οι λήψεις δεν έχουν γίνει μόνο με την Κ-3 Μark III αλλά και με τις Κ-1 και ΚP!

Δουλεύω με Pentax από τις αρχές του 80, τότε που η εταιρία έβγαλε την περίφημη LX. Η χρήση της ήταν συγκεκριμένη: αφορούσε μικρές δουλειές στο στούντιο (μια και τότε ήταν “ιεροσυλία” να δώσεις στον πελάτη δουλειά σε διαφάνειες 35χλστ.) και προσωπικές δουλειές εκτός αυτού (ταξίδια).

Παρέμεινα πιστός στό σύστημα, όχι μόνο για το σύνολο των φακών αλλά και γιατί ήταν ιδανικό για τη δουλειά της εθνογραφικής φωτογραφίας που έκανα σε προσωπικό επίπεδο λόγω σχέσεως ποιότητας – όγκου – τιμής.

Την ψηφιακή εποχή, αυτό που με ενδιέφερε από άποψη ποιότητας ήταν επίσης το δυναμικό εύρος και η ποιότητα σε υψηλές ευαισθησίες. Επιπρόσθετα, η ευκολία αλλαγής παραμέτρων κατά τη διάρκεια της λήψης σε γρήγορους χρόνους. Σε όλα αυτά ήμουν απόλυτα καλυμμένος από τα κορυφαία μοντέλα της εταιρίας.

Pentax Κ-3 Μark III

Η άφιξη της Κ-3 άλλαξε λίγο το παραπάνο τρίπτυχο. Είναι πιο ογκώδης από την KP που αντικαθιστά, και ακριβή όσο η Κ-1. Με βάση αυτήν τη σύγκριση, θα κάνω την αναφορά μου από το μοντέλο που δοκίμασα για λίγες μέρες στο στούντιο.

Αξίζει όσο μια Κ-1; Για μέσα το στούντιο, αν σου αρκούν τα 26 MΡ, θα πρέπει να την προτιμήσεις μόνο αν έχεις φακούς για το μικρό σύστημα, διαφορετικά μόνο τα 36ΜΡ κάνουν τη διαφορά, μια και δεν υστερεί σε δυναμικό εύρος.

Έξω από το στούντιο, η διαφορά παραμένει, αφού η ποιότητα της εικόνας σε υψηλές ευαισθησίες δεν υστερεί ούτε σε θόρυβο ούτε σε δυναμικό εύρος. Αντίθετα πλεονεκτεί σε βάρος και σε γκάμα φακών.

Σε σύγκριση όμως με την KP; Εδώ τα πράγματα αλλάζουν! Η ποιότητα εικόνας είναι σαφώς καλύτερη, μιλώντας πάντα για χρήση πολλών ISO, δηλαδή για χρήση στο χέρι, μια και σε χρήση με τρίποδο δεν προσφέρει πολλά περισότερα ώστε να δικαιολογεί τη μεγάλη διαφορά τιμής.

Επίσης, η “μικρή” προσφέρει λιγότερο βάρος, σπαστή οθόνη και φλας. Αν και η σπαστή οθόνη δεν εντάσσεται στα προσωπικά κριτήρια επιλογής μου, το ενσωματωμένο φλας, σε συνδυασμό με την wireless λειτουργία του, το θεωρώ απαραίτητο. Κουβαλάω πάντα στην τσέπη μου έναι μικρό φορητό φλας που συνεργάζεται με το ενσωματωμένο: στο αριστερό χέρι το φλας και στο δεξί η μηχανή! Γι’ αυτό με βολεύει μια μικρή ελαφριά κάμερα.

Τα πολλά ISO τα θέλω για να μπορώ να τραβάω με φυσικό φως και συχνά εν κινήσει, ενώ τα πολλά MP για να μπορώ να κροπάρω. Μεγάλο λοιπόν το δίλημα ως προς το αν η Κ-3 θα πάρει τη θέση μιας από τις δύο προαναφερθείσες!

Pentax Κ-3 Μark III

Σημαντικό για μένα είναι και το γεγονός ότι για πρώτη φορά μετά τη *istD, αλλάζει ο τρόπος απεικόνισης στην οθόνη, που τώρα είναι αφής. Θα πρέπει, δηλαδή, να συνηθίσω το νέο τρόπο και να ξεχάσω ό,τι ήξερα. Για να μπορέσω να τη μάθω, θα χρειαστώ πολύ περισσότερο χρόνο, αφού οι λειτουργίες και οι παραμετροποιήσεις που προσφέρει είναι περισότερες.

Από την άλλη, τα άμεσα χειριστήρια είναι περισσότερα και καλύτερα από τη μικρή και ίσως και από τη μεγάλη. Συνολικά, για εμάς, τη γενιά του φιλμ και του οπτικού οφθαλμοσκοπίου, η νέα Pentax προσφέρει ό,τι καλύτερο!

Λήψεις

Η δοκιμή μας στο Studio Koukos δεν θα μπορούσε φυσικά να είναι πλήρης χωρίς να περιλαμβάνει εικόνες – και μάλιστα μεγίστου μεγέθους και σε μορφή DNG, ώστε ο καθένας και η καθεμία να μπορεί να τις επεξεργαστεί και να βγάλει τα συμπερασματά του. Οι λήψεις μας δεν έγιναν μόνο με την Κ-3. Για λόγους σύγκρισης έγιναν και με τις Κ-1 και KP!

K-1_28105_wo_hood.jpg05_KP_black_2040.jpgΧρησιμοποιήθηκε ένας κοινός φακός: ο εξαιρετικός SMC Pentax-FA* 85mm F1.4. 

Τι κάναμε

  • Στήσαμε μια πολύχρωμη ανάγλυφη εικόνα και τη φωτίσαμε ασύμετρα, με ένα φωτιστικό σπότ πυρακτώσεως (CRI 100) έτσι ώστε να πετύχουμε μια διαφορά 10 EV (stop) από την πάνω αριστερή γωνία μέχρι την κάτω δεξιά.

H βασική σύνθεση για όλες τις λήψεις μας.

  • Εκθέσαμε την παραπάνω εικόνα (μόνο για τις λήψεις με την Κ-3 στα ISO 100) με την κάτω δεξιά γωνία 2 στοπ φωτεινότερη σε σχέση με την πάνω αριστερή γωνία, έτσι ώστε να υπάρχουν ζώνες από +2 stop υπερεκτεθειμένες μέχρι -7 υποεκτεθειμένες.
  • Για τις υπόλοιπες λήψεις, εφαρμόσαμε τη σωστή έκθεση στην πάνω αριστερή γωνία. Χρησιμοποιήσαμε συνεχή φωτισμό και αποφύγαμε τη χρήση φλας ώστε να διατηρηθεί το διάφραγμα σταθερό σε όλες τις λήψεις.

Τρόπος αρίθμησης εικόνων

Για δική σας ευκολία, τις παραθέτουμε με βάση τη μηχανή, την ευαισθησία, το αν έγιναν με Pixel Shift ή multi-shot mode, το μέγεθος του καρέ και τα ISO.

Για τις δικές μας συγκρίσεις, εμείς εισάγουμε κάθε εικόνα στο Lightroom και βάζουμε το White Balance στο 3100Κ. Κατόπιν κινούμε το Shadow και το Highlight μέχρι να έχουμε την εικόνα που θέλουμε για να την συγκρίνουμε. Οι συγκρίσεις γίνονται ανά ζεύγη, στο Library, στο 100%.

Εσείς μπορείτε να κατεβάσετε τις εικόνες, να τις ανοίξετε με το πρόγραμμα επεξεργασίας που δουλεύετε και να δείτε τις διαφορές και τις δυνατότητες της κάθε μηχανής! Μπορείτε επίσης, με το Exposure, να δείτε πόσο αντέχει την υπό/υπέρ-έκθεση.

 






Aρθρογράφος

Γιώργος Κούκος

Ο Γιώργος Κούκος ασχολείται με τη φωτογραφία επί σχεδόν 50 χρόνια ως επαγγελματίας δημιουργός και 30 ως καθηγητής. Το 1993 άρχισε να συνεργάζεται, ως καθηγητής διαφημιστικής φωτογραφίας, με τη νεοσύστατη σχολή του Ανδρέα Σμαραγδή Blow Up. Κατόπιν συνέχισε να διδάσκει στη Leica Academy, κάνοντας και εκπαιδευτικά ταξίδια, με αυτοκινούμενο, σε Ελλάδα και εξωτερικό. Παράλληλα με τις παραπάνω συνεργασίες, εκπαιδεύει διαρκώς και επαγγελματίες φωτογράφους μέσα από σεμινάρια και εργαστήρια που οργανώνουν οι φωτογραφικοί σύλλογοι της Ελλάδας (σε συνεργασία με ΚΕΚ-ΓΕΣΕΒΕ) ενώ παραδίδει σεμινάρια και σε κλαδικές εκθέσεις φωτογραφίας στην Ελλάδα.