Photo Specials

ΤΑ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΑ ΚΛΙΣΕ ΠΟΥ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΑΠΟΦΕΥΓΕΤΕ (Α’ ΜΕΡΟΣ)

Στη φωτογραφία, όλοι και όλες θέλουμε υπέροχες λήψεις, ωστόσο δεν είναι σπάνιες οι φορές που τις αναζητούμε σε λάθος κατεύθυνση.

Η βασική παγίδα που κρύβουν τα αενάως επαναλαμβανόμενα μοτίβα των φωτογραφικών κλισέ είναι πως μας οδηγούν σε εικόνες οι οποίες σε μια πρώτη ματιά μπορεί να φαντάζουν ωραίες, παράλληλα, όμως, στερούνται κάθε άλλου ενδιαφέροντος.

Ποια είναι λοιπόν αυτά τα κλισέ και πώς να τα αποφεύγετε; Η Dasa Husarova του learn.zoner.com σταχυολόγησε τα σημαντικότερα από αυτά κι εμείς τα παρουσιάζουμε στα πλαίσια ενός άρθρου που θα ολοκληρωθεί σε δύο σκέλη, με το δεύτερο να δρομολογείται για δημοσίευση αύριο, Τρίτη του Πάσχα 18/4, στις 12μμ. Το πρώτο ακολουθεί ευθύς αμέσως!


Υπάρχουν προορισμοί σε αυτόν τον κόσμο που έχουν φωτογραφηθεί τόσες φορές, ώστε ένας φωτογράφος θα πρέπει να …ντρέπεται να τους απαθανατίσει με την κάμερά του! Δεν εννοώ μόνο τον Πύργο του Άιφελ, αλλά και το Taj Mahal, τη Γέφυρα του Πύργου του Λονδίνου και τον Πύργο της Πίζας (με αυτές τις “αστείες” φωτογραφίες όπου κάποιος φαίνεται να τον υποστηρίζει). Οι φωτογραφίες από τέτοια μέρη δεν έχουν τίποτα να πουν πέρα από το τυπικό: «ήμουν εδώ και ξέρω πώς να πατάω το κουμπί του κλείστρου». Τι μπορείτε να κάνετε όταν βρίσκεστε σε ανάλογες τοποθεσίες; Αγοράστε και στείλτε μερικές καρτ-ποστάλ: αυτός είναι ο λόγος που υπάρχουν! Εναλλακτικά μπορείτε να τραβήξετε μερικές φωτογραφίες καρτ-ποσταλικού ύφους σε λιγότερο γνωστά σημεία τουριστικών προορισμών.

Αντισταθείτε στο ηλιοβασίλεμα

Αναμφίβολα πρόκειται για το μεγαλύτερο φωτογραφικό κλισέ όλων: το ζεστό πορτοκαλί και κόκκινο χρώμα του ουρανού επενεργεί στους φωτογράφους όπως η πανσέληνος σε έναν λυκάνθρωπο! Προσπαθήστε να σκεφτείτε τη φύση του φωτός και όχι το ίδιο το ηλιοβασίλεμα. Παρατηρήστε το και ανακαλύψτε τρόπους να το εκμεταλλευτείτε για άλλα θέματα – λ.χ. για να προσθέσετε ατμοσφαιρικότητα σε κάποιες εικόνες τις πρώτες βραδινές ώρες.

silhouette photography of woman standing near body of water

Jiangxulei1990, Unsplash

Αρκετά με τις λήψεις που θυμίζουν παλιά φωτογραφικά φιλμ

Από την στιγμή που ξεκίνησε η άνθιση του Instagram, οι εικόνες που θυμίζουν υφές φιλμ μέσω desaturation (αποκορεσμού) και χαμηλού κοντράστ έχουν εξαπλωθεί σαν ιός. Η τακτική αυτή καθαυτή δε συνιστά πρόβλημα. Το πρόβλημα ξεκινά όταν την εφαρμόζετε με λάθος τρόπο ή όταν, πολύ απλά, το παρακάνετε με τη χρήση της.

To συγκεκριμένο φωτογραφικό ύφος προέκυπτε συνήθως ως αποτέλεσμα είτε λήψεων που είχαν γίνει με φιλμ χαμηλής ποιότητας είτε υποεκτεθεμένων αρνητικών. Στην ψηφιακή φωτογραφία, αν επιμείνετε ιδιαίτερα στη χρήση αυτού του είδους της επεξεργασίας, μπορεί να αφαιρέσετε από τη λήψη σας τις λεπτομέρειες, τα ζωντανά χρώματα και το κοντράστ και να καταλήξετε με ένα αποτέλεσμα που θα θυμίζει προϊόν εφαρμογής φτηνού φίλτρου του Instagram. Επιπρόσθετα, όταν εκτυπώνετε μια φωτογραφία που έχει υποστεί επεξεργασία με τέτοιο τρόπο, το αποτέλεσμα φαντάζει θαμπό και άτονο.

Pilon, Ουρανός, Electricity, Black And White

Sumekler, Pixabay

Μην χρησιμοποιείτε ασπρόμαυρο μόνο και μόνο για να κάνετε… “τέχνη”

Υπήρξε μια εποχή που το ασπρόμαυρο ήταν η μόνη επιλογή. Προσωπικά θεωρώ πως εξακολουθεί να έχει τη θέση του στον ψηφιακό μας κόσμο. Όμως πολλοί φωτογράφοι υποφέρουν από την ψευδαίσθηση ότι η μετατροπή των φωτογραφιών τους σε ασπρόμαυρες τις καθιστά αυτομάτως …έργα τέχνης.

Ακόμη χειρότερη φαντάζει η τακτική του μερικού αποχρωματισμού, όπως όταν λ.χ. σε μια λήψη δρόμου μετά από βροχή το α/μ σκηνικό διασπάται από μια κόκκινη ομπρέλα (ας ελπίσουμε πως είναι οριστικά εκτός μόδας πλέον). Οι ασπρόμαυρες μετατροπές συχνά καταστρέφουν τις φωτογραφίες. Συνήθως εξαφανίζουν μερικά σημεία της λήψης εντελώς – τέτοιου είδους αποτελέσματα δεν έχουν τίποτα κοινό με την τέχνη.

Μη φωτογραφίζετε αποκλειστικά για τις ανάγκες του Instagram

Τα τελευταία χρόνια έχει καταγραφεί η άνοδος των bloggers και των “instagramists” που θεωρούν τους εαυτούς τους ταξιδιώτες και εξερευνητές (και όχι τουρίστες). Κι όμως το φωτογραφικό τους στιλ είναι ελάχιστα διαφορετικό από το αντίστοιχο όσων κάνουν λήψεις του Πύργου του Άιφελ. Όλες οι φωτογραφίες τους φαίνεται να δείχνουν τα ίδια πράγματα.

Παράδειγμα: θυμάστε την περίοδο κατά την οποία εμφανίστηκε ένα κύμα φωτογραφιών με έναν άνθρωπο που στέκεται πάνω σε μια κορυφή του βουνού, κοιτάζοντας καθηλωμένος ένα τοπίο στο βάθος (φορώντας ασυνήθιστα μοντέρνα ρούχα). Αφού επισκεφθείτε δέκα προφίλ με παρόμοιο υλικό, είναι πλέον εξαιρετικά δύσκολο να ξεχωρίσετε το έναν “ταξιδιώτη” από τον άλλο. Ποια είναι η δική μου πρόταση; Όταν ξεκινάτε να ταξιδεύετε, να έχετε κατά νου ότι είναι μερικές φορές καλύτερο να απολαύσετε απλώς τις στιγμές του ταξιδιού σας από το να τραβήξετε φωτογραφίες με μοναδικό σκοπό να αποσπάσετε likes στα κοινωνικά δίκτυα.

black and purple computer keyboard

Brett Jordan, Unsplash

Πείτε αντίο στις selfies μέσα από καθρέφτες

Θεωρείστε φωτογράφοι; Τότε σίγουρα δεν χρειάζεται να χρησιμοποιήσετε μια λήψη του εαυτού σας μαζί με την ακριβή κάμερά σας μπροστά από ένα καθρέφτη, ως φωτογραφία προφίλ στα social media.

Οι άνθρωποι θα είναι έτσι κι αλλιώς σε θέση να καταλάβουν ότι κατέχετε, αγαπάτε και χρησιμοποιείτε μια φωτογραφική μηχανή. Επιπρόσθετα, δεν θέλετε να κάνετε το ίδιο πράγμα με όλους τους άλλους, έτσι δεν είναι; Αντίθετα, δοκιμάστε να αναζητήσετε κάποιους διαφορετικούς τρόπους για να συνθέσετε την αυτοπροσωπογραφία σας, οι οποίοι να μπορούν πραγματικά να αποκαλύψουν κάτι για εσάς και τις ικανότητές σας.

woman in black tank top and black sunglasses

Abiodun Ageh, Unsplash

Μην βασίζεστε αποκλειστικά στο bokeh 

Οι …κολλημένοι με τις selfie δεν είναι οι μόνοι φωτογράφοι που έχουν εμμονές. Υπάρχει επίσης μια αρκετά μεγάλη ομάδα δημιουργών που θα αγοράσει οποιοδήποτε φακό σε οποιαδήποτε τιμή, αρκεί αυτός να τους υπόσχεται κορυφαία επίδοση στον τομέα του bokeh. Πόσο ενδιαφέρουσες ωστόσο είναι οι λήψεις που ως μοναδικό προσόν τους έχουν την επίδειξη αυτής της τεχνικής ιδιαιτερότητας;

Αν δεν έχετε λοιπόν ένα φακό με αντίστοιχες ικανότητες, μην στεναχωριέστε! Επικεντρώστε τις προσπάθειές σας στη σύνθεση και στο περιεχόμενο των φωτογραφιών σας και όχι στην ενασχόληση με τους εκάστοτε τεχνολογικούς πολέμους.

red flower in tilt shift lens

Motomoto sc, Unsplash

  • Εικόνα στην κορυφή της σελίδας: Jefty Matricio

Photonet Newsletter
Kάθε Τρίτη & Πέμπτη όλα τα φωτογραφικά νέα δωρεάν!

   



Aρθρογράφος

Κωνσταντίνος Φλώρος

Στην Νexus Publications AΕ από το 1998, είναι σήμερα ο Διευθυντής Εκδόσεων της εταιρίας. Mέλος της EISA (Expert Imaging and Sound Association) από το 2003. Μέλος της Ένω­σης Συντακτών Περιοδικού-Ηλεκτρονικού Tύπου (EΣΠΗΤ) και της Διεθνούς Ομοσπονδίας Δημοσιογράφων (ΙFJ) από το 2005.

Θέλετε να σας ενημερώνουμε προσωπικά;