Know How

ΑΥΘΟΡΜΗΤΕΣ Ή ΣΚΗΝΟΘΕΤΗΜΕΝΕΣ ΛΗΨΕΙΣ;

Αναλύουμε πώς μπορούμε να αξιoποιήσουμε και τις δύο μεθόδους!

Πρόκειται για ένα θέμα που αγγίζει την ουσία της φωτογραφικής τέχνης, για πολλούς ανθρώπους. Όταν, για παράδειγμα, ο Steve McCurry διευκρίνισε στο περιοδικό TIME, ότι στην πραγματικότητα θεωρεί τον εαυτό του, οπτικό αφηγητή αντί για φωτορεπόρτερ, η δήλωση αυτή ταρακούνησε την φωτογραφική κοινότητα!

Σταχυολογούμε στη συνέχεια τα σημαντικότερα σημεία από το πολύ ενδιαφέρον σχετικό άρθρο του DPS τα οποία είτε φωτογραφίζετε με τον έναν είτε με τον άλλο τρόπο, μπορούν να σας βοηθήσουν να βελτιωθείτε ως φωτογράφος!


Αυθόρμητες φωτογραφίες

Η ιδανική αποτύπωση όσων συμβαίνουν μπροστά στο φακό κατά της στιγμής της λήψης, είναι συνήθως το σημαντικότερο χαρακτηριστικό που διαχωρίζει μια καλή από μια κακή φωτογραφία. Στη φωτογραφία τοπίου λ.χ. ναι μεν δεν ισχύει πάντοτε αυτός ο κανόνας, ωστόσο ένας μοναχικός πεζοπόρος μπορεί να τονώσει αφηγηματικά μια εικόνα. Από την άλλη, στη φωτογραφία δρόμου τα πάντα αφορούν την απαθανάτιση της στιγμής. Τι μπορείτε λοιπόν να κάνετε ώστε να προσθέσετε ενδιαφέροντα αφηγηματικά στοιχεία στο κάδρο σας;

Επισκεφθείτε μέρη με έντονη δράση

Εάν θέλετε να γυμναστείτε, θα πάτε σε ένα γυμναστήριο, θα επισκεφθείτε μια πισίνα ή θα πάτε απλά για τρέξιμο. Εάν αντίστοιχα, θέλετε να ασκηθείτε στη λήψη αυθόρμητων φωτογραφιών, θα πρέπει να επισκεφθείτε μέρη με πολύ κόσμο και πολλή δράση. Αυτά τα μέρη θα εκπαιδεύσουν τη ματιά σας να καταστεί πιο κοφτερή και να αναγνωρίζει ευκολότερα/ταχύτερα πότε θα συμβεί μια καθοριστική στιγμή, πριν αυτή συμβεί. Το αντίθετο δηλαδή από μια σκηνοθετημένη φωτογραφία.

woman wearing white and red blouse buying some veggies

Renate Vanaga – Unsplash

Κατάλληλα μέρη για να επισκεφθείτε:

  • Λαϊκή αγορά – Μάθετε πού είναι η πλησιέστερη τοπική λαϊκή αγορά και ποια είναι η ώρα αιχμής σε αυτή. Ορισμένες αγορές είναι νυχτερινές, ενώ εάν πρόκειται για ψαραγορά τότε θα πρέπει να πάτε νωρίς το πρωί, την ώρα της ανατολής του ήλιου. Οι προμηθευτές που ετοιμάζουν το απόθεμά τους, η προετοιμασία των τροφίμων στο δρόμο και η αλληλεπίδραση με τους πελάτες, αποτελούν ιδανικά θέματα για φωτογράφιση.
  • Εκδηλώσεις – Διαφόρου τύπου συγκεντρώσεις όπως αθλητικές εκδηλώσεις, φεστιβάλ ή πάρτι, αποτελούν μέρη με πολλές καθοριστικές στιγμές προς φωτογράφιση. Ένας φακός με μεγάλο εστιακό μήκος είναι συνήθως αποτελεσματικός σε συνθήκες με πολυκοσμία.
  • Πολυσύχναστοι δρόμοι – Η φωτογραφία δρόμου, όπως ήδη τονίστηκε, είναι το βασικό είδος που χαρακτηρίζεται από τις καθοριστικές στιγμές. Πιθανότατα θα χρειαστείτε ένα φακό prime 50mm για να απαθανατίσετε τα ενδιαφέροντα πρόσωπα που θα συναντήσετε στον δρόμο. Μια καλή ιδέα είναι να επιλέξετε μια τοποθεσία και να περιμένετε υπομονετικά για τις περισσότερες πρόσφορες στιγμές οι οποίες θα συμβούν μπροστά σας.

Pascal Bernardon – Unsplash

Πειραματιστείτε με την εστιακή απόσταση

Ο γενικός κανόνας είναι να χρησιμοποιείτε έναν φακό prime 50mm, ωστόσο, ο πειραματισμός με άλλα εστιακά μήκη μπορεί επίσης να δώσει καλά αποτελέσματα. Ένας φακός μεγαλύτερου εστιακού μήκους θα σας επιτρέψει να σταθείτε σε ένα λιγότερο εμφανές σημείο πράγμα το οποίο θα απελευθερώσει τη δράση μπροστά από το φακό σας. Θα αισθάνεστε επίσης πιο άνετα από απόσταση και θα μπορείτε να προβλέπετε τις στιγμές της λήψης και να εκπαιδευτείτε στην αναμονή. Αφού εξοικοιωθείτε, χρησιμοποιήστε ευρυγώνιους φακούς και δείτε τη διαφορά στο αποτέλεσμα.

David Clode – Unsplash

Περιμένετε τη στιγμή να “έρθει” σε σας

Με παρόμοιο τρόπο προσεγγίζεται η σκηνοθετημένη φωτογραφία, μόνο που σε αυτή τη περίπτωση υπάρχει φυσικότητα. Εάν θέλετε να εκπαιδευτείτε σε αυτού του είδους την φωτογράφιση, προ-επιλέξτε το κάδρο σας και περιμένετε μέχρι ένα άτομο να περπατήσει και να έρθει στη “σωστή” θέση που επιθυμείτε. Θα χρειαστεί πολύ υπομονή, καθώς μπορεί να πρέπει να περιμένετε αρκετά!

  • Σταθερό κάδρο – Ρυθμίστε τη μηχανή σας και περιμένετε ένα άτομο να μπει στο κάδρο της φωτογραφίας σας. Αυτό θα δώσει αμέσως στη φωτογραφία ένα στοιχείο αφήγησης. Αν είναι δυνατόν, περιμένετε να μπουν στο κάδρο σας περισσότερα από ένα άτομα, ώστε να μπορείτε να επιλέξετε το πιο ενδιαφέρον θέμα.
  • Μια δέσμη φωτός – Μια καλή τεχνική για να εξασκηθείτε στην απαθανάτιση καθοριστικών στιγμών είναι να περιμένετε τους ανθρώπους να μπουν σε μια δέσμη φωτός. Αυτό σας δίνει ελάχιστο μόνο χρόνο να πατήσετε το κλείστρο, έτσι θα πρέπει να είστε γρήγοροι. Αναζητήστε λ.χ. ένα εσωτερικό χώρο και ένα κενό στην οροφή όπου μπαίνει φως. Στη συνέχεια, ρυθμίστε την έκθεση σε -2 ή -3EV για το φόντο, και κανονική ή ελαφρώς υποφωτισμένη τιμή για την ηλιόλουστη περιοχή.
grayscale photography of empty stair

Sven Read – Unsplash

Να είστε γρήγοροι κατά τη λήψη

Φυσικά, υπάρχουν φορές που θα πρέπει απλά να είστε ταχύτατοι. Θα πρέπει να έχετε τα μάτια σας ανοιχτά, να είστε εξοικειωμένοι με τις πιθανότητες μιας κίνησης και να έχετε το νου σας ακόμη και δίπλα σας. Οι ρυθμίσεις της κάμερας είναι απαραίτητο στοιχείο για την ταχύτητα της απόκρισής σας. Είναι προτιμότερο ένα διάφραγμα π.χ. f/8 σε σχέση με ένα f/1.8 γιατί επιτρέπει τη γρήγορη εστίαση. Σε ορισμένες περιπτώσεις φυσικά, είστε υποχρεωμένοι να χρησιμοποιήσετε μεγαλύτερο διάφραγμα σύμφωνα με το φωτισμό της εκάστοτε σκηνής.

Ugur Arpaci – Unsplash

Σκηνοθετημένες φωτογραφίες

Το αντίθετο των αυθόρμητων φωτογραφιών είναι οι σκηνοθετημένες φωτογραφίες. Αυτή η προσέγγιση είναι συχνότατη σε φωτογραφίσεις μοντέλων ή στη φωτογραφία γάμου. Εάν θέλετε μια εντυπωσιακή φωτογραφία, ωστόσο, η δυνατότητα ελέγχου όλων των πτυχών της φωτογραφίας θα σας προσφέρει τη μέγιστη δημιουργικότητα. Τι κάνει μια σκηνοθετημένη φωτογραφία όμως επιτυχημένη;

Μόνος ή σε ομάδα

Η εκπαίδευση μέσω μιας φωτογραφικής ομάδας είναι ένας πολύ καλός τρόπος για να βελτιώσετε την δουλειά σας. Ωστόσο, για να έρθει η προσωπική σας δημιουργικότητα στο προσκήνιο, πρέπει να είστε εσείς (και μόνο εσείς) που ελέγχετε τον τρόπο με τον οποίο βγαίνουν οι φωτογραφίες σας.

Η αφήγηση

Εάν καταφέρετε να ελέγξετε την αφήγηση θα καταφέρετε να τραβάτε καλές φωτογραφίες. Για να γίνετε καλός οπτικός αφηγητής, χρειάζεται οι φωτογραφίες σας να αφηγούνται μια δυνατή ιστορία και να καθοδηγούν το βλέμμα του θεατή μέσα στη σύνθεση του κάδρου. Με αυτόν τον τρόπο δεν θα χρειάζεται πλέον να καταγράφετε μια καθοριστική στιγμή. Αντίθετα: θα τη δημιουργείτε!

grayscale photography of woman holding guitar

Alexander Krivitskiy – Unsplash

Για να γίνει αυτό, θα πρέπει να έχετε κατά νου τα εξής:

  • Σχεδιαστικά στοιχεία – Μπορείτε να επιλέξετε την τοποθεσία έτσι ώστε να ταιριάζει απόλυτα με τη φωτογραφία που θέλετε να τραβήξετε. Χρησιμοποιήστε πλαίσιο ή δημιουργήσετε το δικό σας. Οι γραμμές που καθοδηγούν το βλέμμα, όπως μονοπάτια ή σήραγγες, δημιουργούν συχνά μια καλή φωτογραφία.
  • Η ιστορία – Η αφήγηση της ιστορίας θα μπορούσε να γίνει είτε από μακρυά είτε από πολύ κοντά. Στιγμές όπως το μαγείρεμα ενός φαγητού, ή η συζήτηση με έναν φίλο μπορούν να είναι θέματα που θα φαίνονται φυσικά, ακόμη κι’ αν είναι σκηνοθετημένα.
  • Το φόντο – Το φόντο θα πρέπει να εναρμονίζεται με τα υπόλοιπα σχεδιαστικά στοιχεία της σύνθεσης καθώς και με την ιστορία. Επίσης, πρέπει να προσέχετε το φόντο ειδικά όταν βρίσκεστε σε εξωτερικό περιβάλλον, καθώς άνθρωποι μπορεί να περπατούν πίσω από το θέμα σας και να επηρεάζουν τις λήψεις σας.

Danny De los Reyes – Unsplash

Διαχείριση λεπτομερειών της φωτογραφίας

Αυτό συνήθως αφορά τον έλεγχο όλων των πτυχών μιας λήψης, από το φωτισμό έως τα ρούχα που φορούν οι άνθρωποι.

  • Η ώρα της ημέρας – Η θέση του ήλιου είναι πολύ σημαντική στη φωτογραφία. Στη σκηνοθετημένη φωτογραφία, δεν υπάρχει απολύτως καμία δικαιολογία για να γίνει λάθος σε ό,τι αφορά το φως.
  • Φωτισμός – Θα χρειαστεί να αποφασίσετε αν θέλετε μόνο το φυσικό φως. Εάν ναι, μην μείνετε εγκλωβισμένοι μόνο σε αυτό. Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε αντανακλαστικές επιφάνειες για να κατευθύνετε το φως όπου θέλετε.
  • Ρούχα – Πριν από τη φωτογράφιση μπορείτε να συζητήσετε με το μοντέλο σας για το τι ρούχα θα φορέσει ώστε να ταιριάζουν με τη τοποθεσία της φωτογράφισης.
  • Τοποθεσία – Όσον αφορά το χώρο, θα χρειαστεί να σκεφτείτε τι ρόλο θα παίζει στην σύνθεση αλλά και στην αφήγηση που θέλετε να επιτύχετε. Θέλετε η περιοχή να είναι γεμάτη με άλλους ανθρώπους, ή θα ήταν προτιμότερο να επιλέξετε ένα πιο ήσυχο σκηνικό;
dinnerware on dining table near brown wooden console table

Annie Spratt – Unsplash

Δημιουργικές τεχνικές

Σε αντίθεση με τις αυθόρμητες φωτογραφίες, στις σκηνοθετημένες μπορείτε να χρησιμοποιήσετε ορισμένες δημιουργικές τεχνικές. Ο χρόνος σε αυτή τη περίπτωση είναι σύμμαχός σας. Υπάρχουν πολλοί τρόποι για να είστε δημιουργικοί στην δουλειά σας. Μερικές ιδέες που θα μπορούσατε να χρησιμοποιήσετε είναι οι εξής:

  • Ζωγραφική με φως – Γι’ αυτήν την τεχνική θα χρειαστεί να φωτογραφίσετε τη νύχτα. Η ζωγραφική με φως είναι ένας πολύ καλός τρόπος για να προσθέσετε ενδιαφέρον στην εικόνα σας. Θα χρειαστείτε επίσης ένα μοντέλο που μπορεί να σταθεί ή να παραμείνει για αρκετή ώρα ακίνητο. Σκεφτείτε τη γωνία λήψης.
  • Διάθλαση – Η χρήση πρισμάτων, φίλτρων ή μπάλων με καθρέπτες μπορεί να προσδώσει ένα διαφορετικό ύφος στη φωτογραφία σας.
  • Αλεύρι – Όταν ρίχνεται στον αέρα, είναι ένας πολύ έξυπνος τρόπος που προσθέτει δυναμισμό στη φωτογραφία σας. Θα πρέπει να το συνδυάσετε με το φλας της κάμεράς σας. Το φλας πρέπει να κατευθύνεται έτσι ώστε να φωτίζει σωστά το αλεύρι, ενώ βρίσκεται στον αέρα.
person pouring flour on table beside eggs and whisk

Mae Mu – Unsplash

Η εμπορική πτυχή της σκηνοθετημένης φωτογραφίας

Οι σκηνοθετημένες φωτογραφίες, απευθύνονται σίγουρα για εμπορική χρήση. Όταν δουλεύετε με ένα μοντέλο, συνήθως αυτό πληρώνεται για αυτό. Εάν είστε νέοι/ες σε αυτόν τον τύπο φωτογραφίας, μπορείτε να σκεφτείτε το ενδεχόμενο να δημιουργήσετε μια καλή φιλική σχέση με το μοντέλο σας, όπου και οι δύο να δίνετε ο ένας στον άλλον χρόνο παρά χρήματα, για να δημιουργήσετε αξιόλογα portfolio.

Γιατί πρέπει να μάθετε και τις δύο προσεγγίσεις

Υπάρχει πάντα ο πειρασμός να πει κάποιος (-α) “θα είμαι φωτογράφος δρόμου”, και να πάψει να πειραματίζεται με άλλους τύπους φωτογραφίας. Είναι πολύ σημαντικό ωστόσο, όσο καλοί/ες και να γίνετε σε ένα πεδίο, να μην αδιαφορείτε για κάποιο άλλο. Για παράδειγμα, ένα μοντέλο μπορεί να γίνει φωτογράφος. Σε αυτή τη περίπτωση θα έχει το πλεονέκτημα να γνωρίζει τι συμβαίνει μπροστά από την κάμερα. Δεν πρέπει λοιπόν να αντιμετωπίζεται τη φωτογραφία μονοδιάστατα.

Σκηνοθετώντας φωτογραφίες, μαθαίνετε να χρησιμοποιείτε το φως και το φλας της κάμεράς σας. Ένα στοιχείο που θα σας κάνει καλούς φωτογράφους δρόμου. Ακόμα και μια μέρα ενασχόλησης ως φωτογράφος μόδας, μπορεί να σας διδάξει να βλέπετε τη φωτογραφία με άλλα μάτια.

posing woman in white sleeveless top

Ahmed Carter – Unsplash

Συμπέρασμα

Η επιθυμία για τέλειες φωτογραφίες δεν σταματά ποτέ! Υπάρχουν πολλές γνώσεις που μπορείτε να αποκομίσετε με την τακτική ενασχόληση με την τέχνη της φωτογραφίας. Το σημαντικό είναι να κοιτάτε γύρω σας με ανοιχτά μάτια και να λειτουργείτε με το ένστικτο του κυνηγού. Δεν έχει σημασία με ποιο τρόπο έχετε μάθει να προσεγγίζετε τη φωτογραφία. Επιχειρήστε για μια τουλάχιστον μέρα να βγείτε από τα νερά σας, και να φωτογραφίσετε με έναν διαφορετικό τρόπο!

  • Φωτό στην κορυφή της σελίδας: Marco Trinidad

Photonet Newsletter
Kάθε Τρίτη & Πέμπτη όλα τα φωτογραφικά νέα δωρεάν!

   



Aρθρογράφος

Νίκος Κατσουλώτος

Διδάκτορας Ψηφιακών Τεχνών, με ειδίκευση στο cinemagraph (Πανεπιστήμιο του Βελιγραδίου) και κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου σπουδών στις Εφαρμοσμένες Τέχνες, με θέμα την πολιτική αφίσα (Ακαδημία Τεχνών του Νόβι Σαντ). Είναι Πτυχιούχος Γραφιστικής από το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής και συνεργάτης της Νexus Publications AE από το 2009, ως graphic designer και αρθρογράφος. Έχει συγγράψει τα βιβλία "Photoshop ...απλά!" και "Cinemagraph" που κυκλοφορούν από τις εκδόσεις μας. Από το 2019 είναι contributing writer στην "ΗuffPost Greece" και συνεργάτης της "Εφημερίδας των Συντακτών". Από το Φεβρουάριο έως τον Ιούνιο του 2022 εργάστηκε ως Εκπαιδευτής στο Τμήμα «Γραφιστική Εντύπου και Ηλεκτρονικών Μέσων» του Δημοσίου ΙΕΚ Αμπελοκήπων. Από τον Οκτώβριο του 2022, διδάσκει στο Τμήμα Ψηφιακών Μέσων και Επικοινωνίας του Ιονίου Πανεπιστημίου.

Θέλετε να σας ενημερώνουμε προσωπικά;