Εκθέσεις φωτογραφίας

Κ. ΜΕΓΑΛΟΚΟΝΟΜΟΥ: ΙΣΤΟΡΙΕΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΤΡΑΠΕΖΑ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ

12 ενότητες φωτογραφικών στιγμιότυπων συνοδεύονται από 12 αφηγήσεις.

Το Κέντρο Πολιτισμού, Έρευνας και Τεκμηρίωσης της Τράπεζας της Ελλάδος παρουσιάζει την έκθεση με τίτλο Στιγμιότυπα: 12 ιστορίες από την Τράπεζα της Ελλάδος μέσα από τον φακό του Κ. Μεγαλοκονόμου. Η έκθεση οργανώνεται με αφορμή τη συμπλήρωση 90 ετών από την έναρξη λειτουργίας της Τράπεζας. 

Η έκθεση θα εγκαινιαστεί στο Μουσείο της Τράπεζας της Ελλάδος από τον Διοικητή Γιάννη Στουρνάρα, την Τετάρτη 17 Οκτωβρίου 2018, στις 19.00, και θα ανοίξει για το κοινό την Πέμπτη 18 Οκτωβρίου. Επιμέλεια: Χάρις Κανελλοπούλου, ιστορικός τέχνης.

Βασιλικές επισκέψεις στο Κεντρικό Κατάστημα: Ο βασιλιάς Παύλος και ο διάδοχος Κωνσταντίνος με τους εκπροσώπους των παραγωγικών τάξεων και τη Διοίκηση της Τράπεζας (1960). Πηγή: Ιστορικό Αρχείο της Τράπεζας της Ελλάδος.

Η έκθεση

Θέμα και επίκεντρο της έκθεσης αποτελούν 12 επιλεγμένα στιγμιότυπα που έλαβαν χώρα στην Τράπεζα της Ελλάδος και «ζωντανεύουν» μέσα από τις φωτογραφίες του σημαντικού Έλληνα φωτορεπόρτερ Κωνσταντίνου Μεγαλοκονόμου. Πρόκειται για στιγμιότυπα τόσο της καθημερινότητας όσο και δραστηριοτήτων που αρμόζουν στον θεσμικό ρόλο της Τράπεζας της Ελλάδος ως κεφαλίδας του τραπεζικού συστήματος της χώρας – και, υπό αυτήν τη σκοπιά, πολλές φορές ανοίγονται και στη γενικότερη παρατήρηση γεγονότων της μεταπολεμικής Ελλάδας.

Στη φωτογραφική συλλογή του Κωνσταντίνου Μεγαλοκονόμου, η οποία ανήκει στο Ιστορικό Αρχείο της Τράπεζας της Ελλάδος, συγκεντρώνονται φωτογραφίες προσώπων και γεγονότων από την Τράπεζα κατά το διάστημα 1947 έως 1992, τα οποία ο φωτογράφος απαθανάτισε με τον φακό του.

¼Î±Ï„οποιείται το αργότερο μέχρι τα τέλη Απριλίου. Η Γενική Συνέλευση «είναι το ανώτατον όργανον της Τραπέζης και εκπροσωπεί το σύνολον των μετόχων». Κορυφαία στιγμή της είναι η ομιλία του Διοικητή, στη διάρκεια της οποίας παρουσιάζει την ετήσια Έκθεσή του. Χάρη στον νευραλγικό και ανεξάρτητο ρόλο της Τράπεζας, οι Εκθέσεις του Διοικητή προσφέρουν μια επισκόπηση των εξελίξεων στο σύνολο της οικονομίας και έχουν βαρύνουσα σημασία. Έτσι, αποσπάσματά τους δημοσιεύονται στα πρωτοσέλιδα των εφημερίδων της επομένης.

Γενική Συνέλευση των Μετόχων: «Το ανώτατον όργανον της Τραπέζης»: Οι μέτοχοι στην αίθουσα Γενικών Συνελεύσεων, κρατώντας αντίτυπα της Έκθεσης του Διοικητή (1969). Πηγή: Ιστορικό Αρχείο της Τράπεζας της Ελλάδος.

Το σημαντικό ταξίδι του Διοικητή Γεωργίου Μαντζαβίνου στην Ουάσινγκτον (1949-50), η ανακοίνωση της «νέας δραχμής» από τον Υπουργό Συντονισμού Σπυρίδωνα Μαρκεζίνη (1954), η ειδική προβολή των οικονομικών εξελίξεων μέσω «φωτεινών διαγραμμάτων» στον Κωνσταντίνο Καραμανλή (1962), η τιμητική αποχώρηση του Ηλία Βενέζη από την Τράπεζα της Ελλάδος, αφού είχε εκλεγεί μέλος της Ακαδημίας Αθηνών (1957), αλλά ακόμα και η συνάντηση της «εξωτικής» σταρ Ελίζαμπεθ Τέιλορ με τον Διοικητή Ξενοφώντα Ζολώτα (1958) αποτελούν, μεταξύ άλλων, στιγμιότυπα από τις πολύπλευρες δράσεις της Τράπεζας που μεταφέρονται στην έκθεση ως ρεπορτάζ του «καθηγητή» – όπως τον αποκαλούσαν οι άλλοι φωτορεπόρτερ – Μεγαλοκονόμου.

Σπυρίδων Μαρκεζίνης- «Νέα δραχμή» και ελκυστικά ομόλογα: Ο Υπουργός Συντονισμού Σπυρίδων Μαρκεζίνης, μαζί με άλλα στελέχη της κυβέρνησης, παρουσιάζουν τα ομόλογα του πρώτου μεταπολεμικού εσωτερικού δανείου, καθώς και τραπεζογραμμάτια της «νέας δραχμής» (1954). Πηγή: Ιστορικό Αρχείο της Τράπεζας της Ελλάδος.

Στο Μουσείο της Τράπεζας της Ελλάδος, οι 12 ενότητες φωτογραφικών στιγμιότυπων της έκθεσης συνοδεύονται παράλληλα από 12 αφηγήσεις, καθώς και από αποκόμματα εφημερίδων και αρχειακά τεκμήρια από το Ιστορικό Αρχείο και τις Συλλογές της Τράπεζας. Μαζί με τα φωτογραφικά ντοκουμέντα συστήνουν τους πρωταγωνιστές κάθε ιστορίας, «διαβάζουν» γεγονότα, εντάσσουν την καταγεγραμμένη στιγμή στο γενικότερο πλαίσιο της συγκεκριμένης ιστορικής περιόδου που εκτυλίσσεται, ενώ αποκαλύπτουν αθέατα «συμφραζόμενα» και την περιρρέουσα οικονομική, πολιτική και κοινωνική ατμόσφαιρα κάθε εποχής.

Η οικονομία με τη «γλώσσα» των διαγραμμάτων. Ο Πρωθυπουργός Κωνσταντίνος Καραμανλής στη Βιβλιοθήκη της Τράπεζας. Δίπλα από τον Διοικητή Ξενοφώντα Ζολώτα, διακρίνεται ο Υποδιοικητής Ιωάννης Πεσμαζόγλου (1962). Πηγή: Ιστορικό Αρχείο της Τράπεζας της Ελλάδος.

Κωνσταντίνος Μεγαλοκονόμου

Ο φωτογράφος γεννήθηκε το 1914 στη Σμύρνη της Μικράς Ασίας. Εγκαταστάθηκε στην Αθήνα με την οικογένειά του μετά τη Μικρασιατική Καταστροφή του 1922. Ασχολήθηκε με το φωτογραφικό ρεπορτάζ από τα γυμνασιακά του χρόνια, ενώ συνεργάστηκε αρχικά με τους αδερφούς του, Μανώλη και Χαράλαμπο. Τη δεκαετία του 1960 ίδρυσε το πρακτορείο Ελληνικά Φωτογραφικά Νέα –Κ. Μεγαλοκονόμου, το οποίο στεγαζόταν σε γραφείο επί της οδού Ανθίμου Γαζή, και έπειτα στον πεζόδρομο της πλατείας Καρύτση. Υπήρξε ένας από τους κορυφαίους Έλληνες φωτορεπόρτερ, έχοντας αδιάλειπτη παρουσία στην ειδησεογραφική φωτογραφία μέχρι το τέλος της ζωής του, το 1992. Η Τράπεζα της Ελλάδος απέκτησε το συγκεκριμένο αρχείο από την κόρη του, Νικία Μεγαλοκονόμου, το 2007.

  • Xώρος: Μουσείο της Τράπεζας της Ελλάδος, Αμερικής 3, Αθήνα τηλ.: 210 3204444 
  • Ημέρες και ώρες λειτουργίας: Τρίτη, Τετάρτη, Παρασκευή: 09:00 – 15:00 / Πέμπτη: 09:00 – 19:00. Το Μουσείο παραμένει κλειστό τη Δευτέρα, το Σάββατο και την Κυριακή, καθώς και τις επίσημες αργίες.
  • Είσοδος ελεύθερη

Νέο ξεκίνημα μετά την Επταετία. Πρώτη συνέντευξη τύπου του νέου Διοικητή της Τράπεζας Παναγή Παπαληγούρα (1974). Πηγή: Ιστορικό Αρχείο της Τράπεζας της Ελλάδος.

Μια σταρ του Χόλιγουντ στην Τράπεζα της Ελλάδος: Η Ελίζαμπεθ Τέιλορ στη Μεγάλη Βρεταννία (1958). Πηγή: Ιστορικό Αρχείο της Τράπεζας της Ελλάδος.

  • Φωτό στην κορυφή της σελίδας: Γεώργιος Μαντζαβίνος – Εξελίξεις μεταξύ δύο πτήσεων: Στιγμιότυπο από την υποδοχή του Υπουργού Οικονομικών και Διοικητή της Τράπεζας της Ελλάδος Γεωργίου Μαντζαβίνου στο αεροδρόμιο της Αθήνας (1950). Πηγή: Ιστορικό Αρχείο της Τράπεζας της Ελλάδος. 
 






Aρθρογράφος

Κωνσταντίνος Φλώρος

Στην Νexus Publications AΕ από το 1998, είναι σήμερα ο Διευθυντής Εκδόσεων της εταιρίας. Mέλος της EISA (Expert Imaging and Sound Association) από το 2003. Μέλος της Ένω­σης Συντακτών Περιοδικού-Ηλεκτρονικού Tύπου (EΣΠΗΤ) και της Διεθνούς Ομοσπονδίας Δημοσιογράφων (ΙFJ) από το 2005.