Compact Δοκιμές

TEST: CANON POWERSHOT G3 X

CANON POWERSHOT G3 X (5)

Πολύ καλή έως εξαιρετική απόδοση των βασικών χρωμάτων.

Στην πράξη

Για να πω την αλήθεια, η PowerShot G3 X μου άφησε ανάμεικτες εντυπώσεις. Από τη μια με εντυπωσίασε με την εν γένει συμπεριφορά της, κυρίως ως προς την ποιότητα εικόνας, αλλά από την άλλη μου δημιούργησε σημαντικούς προβληματισμούς αναφορικά με την ικανότητά της να ανταπεξέλθει σε αυτό για το οποίο θα την επιλέξει ο υποψήφιος αφοραστής. Και εξηγούμαι: μηχανές όπως η PowerShot G3 X απευθύνονται πρακτικά σε άτομα που φωτογραφίζουν συχνά αθλητικές διοργανώσεις ή άγρια ζωή. Σημαντικό ρόλο σε αυτά τα φωτογραφικά πεδία παίζει η απόκριση της αυτόματης εστίασης. Εκεί ακριβώς είναι που υστερεί η μηχανή της Canon, όχι γιατί είναι υποδεέστερη από τον ανταγωνισμό, αλλά επειδή η τεχνολογία contrast detection που ενσωματώνουν όλες αυτές οι compact δε διακρίνεται για την ικανότητά της να αποκρίνεται άμεσα, τουλάχιστον όπως συμβαίνει στην περίπτωση του phase detection. Ως αποτέλεσμα αυτού, στην προσπάθειά μου να φωτογραφίσω αθλητές εν ώρα δράσης ή πουλιά εν ώρα πτήσης συμπέρανα πολύ γρήγορα ότι η PowerShot G3 X δεν είναι η μηχανή που μπορεί να ανταποκριθεί σε αυτές τις απαιτήσεις. Ακόμα και η λειτουργία της χειροκίνητης εστίασης που, ειρήσθω εν παρόδω, διαθέτει focus peaking δεν είναι καθόλου πρακτική και όσο κι αν προσπάθησα δεν κατάφερα να βρω νόημα στην ύπαρξή της. Για να το πω πιο απλά, η PowerShot G3 X είναι μια μηχανή για πιο στατικά θέματα. Συν τοις άλλοις, το μεγαλύτερο μειονέκτημά της είναι η έλλειψη ηλεκτρονικού σκοπεύτρου. Όλες οι μηχανές αυτούς του είδους, εκτός αν πρόκειται για super-zoom τσέπης, διαθέτουν ηλεκτρονικό σκόπευτρο. Στην περίπτωση των super-zoom, ειδικότερα δε σε μια μηχανή που κοστίζει κάτι περισσότερο από 900€, το EVF δεν προσφέρει μόνο έναν εναλλακτικό τρόπο καδραρίσματος.

CANON POWERSHOT G3 X (2)

Λήψη με επιλογή miniature effect.

Το σημαντικό πλεονέκτημα που δίνει είναι ότι επιτρέπει στο χρήστη να ακουμπήσει τη μηχανή στο πρόσωπό του, εμμέσως σταθεροποιώντας την. Αν επρόκειτο για μηχανή με 3x zoom, η έλλειψη EVF θα περνούσε απαρατήρητη. Όταν όμως προσπαθείς να καδράρεις με τηλεφακό αντίστοιχο των 600mm κρατώντας τη μηχανή μακριά από το σώμα σου, όσο καλό και να είναι το σύστημα σταθεροποίησης, αντιμετωπίζεις δυσκολίες. Το θετικό στην υπόθεση είναι ότι η μηχανή μπορεί να δεχθεί προαιρετικά το εξωτερικό EVF-DC1, το ίδιο που δέχεται η σειρά M, μια και το hotshoe της PowerShot G3 X είναι στην ουσία multi-terminal. Σε αυτή την περίπτωση βέβαια το συνολικό κόστος εκτινάσσεται πάνω από τα 1100€, κάτι που θεωρώ ότι είναι ο βασικός αποτρεπτικός παράγοντας για κάποιον να αγοράσει, όχι μόνο τη συγκεκριμένη μηχανή, αλλά οποιαδήποτε compact προσφέρεται σε αυτή την κατηγορία τιμής. Ως χρήστης Canon, αν διέθετα 1100€ και ήθελα μια μηχανή με ισχυρό zoom θα προτιμούσα να στραφώ στην EOS 1200D μαζί με ένα φακό της τάξεως του 18-200mm ή 16-300mm.

CANON POWERSHOT G3 X (6)

Λήψη στην επιλογή Monochrome, που εκτός από Α/Μ μετατροπή “τσιμπάει” λίγο το κοντράστ και προσθέτει εφέ κόκκου.

Συνολικά θα πλήρωνα λιγότερα χρήματα και θα αποκτούσα μια μηχανή πάνω στην οποία θα μπορούσα να χτίσω ολόκληρο σύστημα στο μέλλον. Παρ’ όλα αυτά δεν μπορώ να παραγνωρίσω τις πολύ θετικές εντυπώσεις που μου άφησε ο φακός της PowerShot G3 X. Ειλικρινά δεν περίμενα να αποδίδει τόσο καλά. Έχοντας συνηθίσει από τη συμπεριφορά των ultra-zoom φακών στις μικρότερες compact περίμενα να δω κάτι πολύ μέτριο. Αντίθετα ο φακός αποδείχθηκε αξιοπρεπέστατος, κάτι που εκτίμησα δεόντως στις λήψεις που χρησιμοποίησα τη μηχανή πάνω σε τρίποδο και εξασφάλιζα την απόλυτη σταθερότητα ειδώλου.

Η μέγιστη αντικειμενική του εστιακή απόσταση είναι 220mm και κάπου μετά τα 180mm η ευκρίνειά του αρχίζει να “σπάει” αλλά παραμένει αποδεκτή. Κάτι που θέλω να επισημάνω αναφορικά με το φακό είναι ότι η Canon “κλέβει” λίγο στο ελάχιστο εστιακό μήκος. Σε αυτή τη θέση ο φακός βινιετάρει σε μεγάλο βαθμό, ως απόρροια των περιορισμός που παράγει η σχεδίαση ενός τόσο ισχυρού zoom. Στη συνέχεια ο επεξεργαστής αναλαμβάνει να κάνει την ψηφιακή διόρθωση και το απαιτούμενο κροπάρισμα. Ως εκ τούτου, ενώ η αντικειμενική απόσταση αντιστοιχεί σε φακό 24mm, η γωνία κάλυψης που βλέπει ο χρήστης στην τελική εικόνας είναι μικρότερη, περίπου κοντά στα 26-27mm. Αντίστοιχο φαινόμενο παρουσιάζεται πολύ συχνά σε ultra-zoom υλοποιήσεις αλλά δε γίνεται αντιληπτό αν δεν ανοίξεις το raw αρχείο σε universal cnverter.  Χάρη στο φακό της PowerShot G3 X αλλά και στην πολύ καλή ευελιξία που δίνει ο αρχείο που παράγει ο εξαιρετικός αισθητήρας της μηχανής, κατάφερα να κάνω μερικές πολύ καλές εικόνες στη διάρκεια της δοκιμής.

CANON POWERSHOT G3 X (3)

CANON POWERSHOT G3 X (4)

Σε ένα πρόγραμμα όπως το Capture One οι δυνατότητες επέμβασης στην εικόνα είναι ατελείωτες. Στην προκειμένη περίπτωση, από την επάνω εικόνα στην κάτω, μειώθηκε ο κορεσμός όλων των καναλιών χρώματος, πλην του κίτρινου και του κόκκινου.

Αρκετά ικανοποιημένος έμεινα και στον τομέα της λήψης βίντεο αν και, όπως μου αρέσει να διευκρινίζω πάντα, το προσεγγίζω από τη μεριά του ερασιτέχνη μια και δεν αποτελεί τον τομέα στον οποία εξειδικεύομαι. Μου άρεσε το γεγονός ότι μπορεί να δεχθεί εξωτερικό μικρόφωνο για καλύτερη ηχοληψία, όπως επίσης και το ότι το εσωτερικό μικρόφωνο δεν επηρεάζεται από την κίνηση του μηχανισμού zoom. Σε λήψεις από στάση, το σύστημα εστίασης λειτουργεί αποτελεσματικά, αλλά σε λήψεις εν κινήσει δε φαίνεται να καταφέρνει και πολλά πράγματα.

Σε κάθε περίπτωση, ένα από τα ισχυρά ατού της μηχανής, είναι ο αισθητήρας της. Τα αρχεία της PowerShot G3 X διακρίνονται για το πολύ καλό δυναμικό εύρος τους και το χρώμα που μπορεί κάποιος να επιτύχει κατόπιν σωστής επεξεργασίας του raw. Όπως πάντα, επέλεξα να δουλέψω τα αρχεία raw μέσα από το Capture One Pro. Αρκετά μεγάλη δυνατότητα ανάκτησης πληροφοριών στα highlights και στα Shadows, ακόμα και σε φωτογραφίες που τραβήχτηκαν σε συνθήκες με ακραίο κοντράστ. Ως γνωστόν δεν είμαι άτομο που τρέφει μεγάλη εκτίμηση στο jpeg φορμά. Προτίμησα η πλειοψηφία των λήψεων να γίνει σε raw φορμά, θεωρώντας πως, εκτός των άλλων, αυτός που θα χρησιμοποιήσει την PowerShot G3 X θα έχει υψηλές απαιτήσεις αναφορικά με την ποιότητα εικόνας.

CANON POWERSHOT G3 X

CANON POWERSHOT G3 X (1)

Στην αρχική εικόνα (επάνω) που τραβήχτηκε στο ελάχιστο εστιακό μήκος και ανοίχτηκε, ως raw αρχείο, στο Capture One, αποκαλύπτεται η πραγματική γωνία κάλυψης και το βινιετάρισμα που παροσιάζετα σε αυτή τη θέση. Η τελική εκδοχή της εικόνας είναι απόρροια επεξεργασίας στο ίδιο πρόγραμμα.

Θέλετε να γνωρίσετε περισσότερα για την CANON POWERSHOT G3 X;

Δείτε τα αναλυτικά τεχνικά χαρακτηριστικά της, καθώς και πολλές ακόμα λεπτομέρειες εδώ.

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΕΙΚΟΝΩΝ: 4

ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ: 3.5

ΕΥΚΟΛΙΑ ΧΡΗΣΗΣ: 4

ΚΟΣΤΟΣ ΠΡΟΣ ΑΠΟΔΟΣΗ: 2.5

ΣΧΕΔΙΑΣΗ – ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ: 4

ΣΥΝΟΛΟ: 73/100

ΥΠΕΡ
  • Ισχύς zoom
  • Ποιότητα εικόνας
  • Δυνατότητα προσαρμογής εξωτερικού φλας, μικροφώνου, ακουστικών
  • Wi-Fi
ΚΑΤΑ
  • Εστίαση στη συνεχή λειτουργία
  • Απουσία ηλεκτρονικού σκοπεύτρου
  • Τιμή
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ 
Mια μηχανή που σου δίνει τη δυνατότητα να αποκομίσεις πολύ καλή ποιότητα εικόνας, τουλάχιστον με τα standards του μέσου χρήστη. Τα αρχεία της προσφέρουν αρκετά μεγάλη ευελιξία και ο θόρυβος είναι ελέγξιμος μέχρι τα ISO 1600. Tο πανίσχυρο οπτικό zoom δημιουργεί εξαιρετικές προοπτικές πειραματισμού και οι διάφορες επιλογές στη λειτουργία βίντεο αρκετά μεγάλη ευελιξία. Στον αντίποδα, η μέτρια απόδοση της εστίασης σε ρύθμιση συνεχούς λειτουργίας (εξαιρουμένη του face detection που συμπεριφέρεται πολύ καλά) μειώνει τις δυνατότητες της μηχανής σε λήψεις άγριας ζωής και αθλητικών γεγονότων. Η απουσία ηλεκτρονικού σκοπεύτρου, απαραίτητου σε μια μηχανή αυτής της κατηγορίας, γίνεται αμέσως αντιληπτή.
ΑΝΤΙΠΡΟΣΩΠΕΙΑ: Canon Greece

1H ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ: PHOTONET 189


Photonet Newsletter
Kάθε Τρίτη & Πέμπτη όλα τα φωτογραφικά νέα δωρεάν!

   



Aρθρογράφος

Γιώργος Τσάφος

Συνεργάζεται με τα περιοδικά μας από το 2002. Μέλος του διεθνούς φωτογραφικού πρακτορείου Lonely Planet Images επί μακρά σειρά ετών, έχει δημοσιεύσει εικόνες του σε Lonely Planet, Frommer’ s, Dorling kindersley και National Geographic Traveler. Έχει συνεργαστεί επίσης με New York Times, Sunday Times, Καθημερινή, Icon Travellers κ.ά. Είναι συγγραφέας του βιβλίου «Ψηφιακή Φωτογραφία - Όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε» και εισηγητής τεχνικών σεμιναρίων που απευθύνονται τόσο σε επαγγελματίες όσο και σε ερασιτέχνες φωτογράφους.

Θέλετε να σας ενημερώνουμε προσωπικά;