CSC Δοκιμές

TEST: FUJIFILM X-M1

Για το “γνώστη” που θέλει μικρό σώμα.

Εντάσσεται στην οικογένεια «Χ» της Fujifilm, που συνδυάζει σε ένα πιο μετρημένο μέγεθος πολλές λειτουργίες και πολύ υψηλή φωτογραφική απόδοση στις περισσότερες εφαρμογές και ανταποκρίνεται καλά ακόμη και σε πιο τολμηρές προσδοκίες.

Τη σειρά «Χ» την έχουμε δοκιμάσει κατ’ επανάληψη και με την ευκαιρία να έχουμε στα χέρια μας τις μηχανές για αρκετό χρόνο, ώστε να μπορούμε να αξιολογήσουμε την συμπεριφορά και απόδοσή τους σε μια ευρεία κλίμακα εφαρμογών, που πολλές φορές έχει ξεπεράσει την απλή δοκιμή και έχει επεκταθεί σε πιο φιλόδοξα προσωπικά projects. Έτσι μάλλον μπορούμε να θεωρούμε ότι γνωρίζουμε αρκετά καλά την σειρά, τη φιλοσοφία της εταιρίας πίσω από αυτήν και τις δυνατότητες που δίνει στον χρήστη. Και η Χ-Μ1 στέκεται στο ύψος των περιστάσεων, ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις και αποτελεί μια άριστη επιλογή για τον χρήστη – γνώστη που απλώς επιθυμεί μια πιο “μικρή” συσκευή.
Η Χ-Μ1, ταυτόχρονα, μπορεί να “κλείσει το μάτι” και στον πιο νέο – αλλά ορεξάτο – χρήστη, αφού εκτός από τα πιο “αυστηρά” φωτογραφικά και δημιουργικά προγράμματα, έχει και την απαιτούμενη για τον πιο αρχάριο σειρά αυτοματισμών και έτοιμων “σκηνών” λήψης, ώστε και να τον ικανοποιήσει με καλές λήψεις αρχικά και να του κινήσει το ενδιαφέρον για περισσότερη εξάσκηση και σταδιακή πρόοδο με δικές του πλέον επιλογές και ρυθμίσεις.
Η δοκιμή μας με την Χ-Μ1 έγινε με τον φακό του kit, XC16-50mm F3.5-5.6 OIS. Ο φακός είναι καλός για μια ευρεία γκάμα λήψεων και ανταποκρίθηκε καλά τόσο σε λήψεις “δρόμου” όσο και σε λήψεις πορτρέτου στο studio.

Τεχνικά

Μικρή μηχανή με (σχετικά) μεγάλο αισθητήρα είναι ένας ενδιαφέρον συνδυασμός που δεν θα απογοητεύσει. Εξοπλίζοντας την Χ-Μ1 με αισθητήρα APS-C που έχουμε συνηθίσει να συναντάμε σε μεγάλες (ακόμη και ημιεπαγγελματικές) dSLR, η Fuji προσδοκά τα καλύτερα δυνατά αποτελέσματα σε φωτογραφική ποιότητα και εν πολλοίς τα επιτυγχάνει. Το μυστικό βρίσκεται στην ακόμη μεγαλύτερη ενδυνάμωση του αισθητήρα με νέα διάταξη φωτοδιόδων, ώστε να καθίσταται πλέον περιττή η παρουσία του φίλτρου χαμηλής διαπερατότητας (Low Pass Filter) αυξάνοντας έτσι την ευκρίνεια της εικόνας.
Σε συνεργασία με την τεχνολογία του EXR επεξεργαστή ενισχύει την απόδοση και σε ευκρίνεια και σε καλή καταγραφή (με ελεγχόμενο θόρυβο) σε συνθήκες χαμηλού φωτισμού και βοηθάει τον χρήστη να κάνει καλές φωτογραφίες τόσο με κινούμενα θέματα, όπου χρειάζεται καλός έλεγχος της ταχύτητας λήψης, όσο και σε συνθήκες χρήσης υψηλών ISO.
Αξιοσημείωτη είναι η ταχύτητα λειτουργίας της μηχανής, καθώς είναι ταχεία στην ενεργοποίησή της αλλά και με ελάχιστη υστέρηση κλείστρου στα 0.05sec.
Τα RAW αρχεία της μηχανής, όπως και άλλοτε για τα μοντέλα της σειράς «Χ» έχουμε επισημάνει, έχουν πολύ πλούσια καταγραφή λεπτομερειών (βοηθάει και η ακριβής ως επί το πλείστον φωτομέτρηση), βοηθώντας τον χρήστη να διορθώσει τυχόν σφάλφματα λήψης με την επεξεργασία στο λογισμικό ανάγνωσης, επέμβασης και μετατροπής RAW αρχείων. Ταυτόχρονα και η Fujifilm παρέχει το λογισμικό Silkypix για την καλύτερη και ευκολότερη διαχείριση των αρχείων της Χ-Μ1.

Κατασκευή / Χειρισμός

Η νέα Χ της Fuji ακολουθεί την «κλασική» αισθητική της παραδοσιακής φωτογραφικής μηχανής που έχει υιοθετήσει η εταιρία σε όλη τη σειρά. Επιτυχής η επιλογή και εδώ, με ένα ομολογουμένως πολύ στυλάτο σώμα, σε αρκετά μικρό μέγεθος, ώστε να ευνοεί ιδιαίτερα φωτογραφίες δρόμου ή ανθρωποκεντρικές ταξιδιωτικές, χωρίς να ενοχλεί ή να τραβάει την προσοχή.

Fujifilm X-M1 (top)

H XM-1, σε συνδυασμό με ένα φακό FUJINON XF27mm F2.8, εντυπωσιάζει με τις compact διαστάσεις της!

 

Το βάρος της μηχανής μαζί με τον φακό δεν είναι ευκαταφρόνητο, συντελεί όμως στην μεγαλύτερη στιβαρότητα και σταθερότητά της. Τα πλήκτρα και οι επιλογείς είναι βολικά κατανεμημένα όλα στη δεξιά πλευρά του σώματος. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχουν οι δύο κυκλικοί επιλογείς (ένας οριζόντιος στην επάνω πλευρά κι ένας κάθετος «ημιέγκλειστος» στην πλάτη δίπλα στην οθόνη, με τη βοήθεια των οποίων αλλάζουν οι ρυθμίσεις ανάλογα με το πρόγραμμα εργασίας αλλά με την παραμετροποίηση που έχει επιλέξει ο χρήστης. Και πάλι στην επάνω πλευρά το πλήκτρο Fn αντιστοιχεί σε όποια λειτουργία εξυπηρετεί τον χρήστη (συνήθως η αλλαγή ISO είναι μια καλή επιλογή καθώς δεν υπάρχει στην μηχανή άλλο σχετικό «άμεσο» πλήκτρο). Κατά τα λοιπά ο παραδοσιακός σταυροειδής επιλογέας λειτουργεί με τον συνηθισμένο τρόπο, με ιδιαίτερης μνείας διευκόλυνση την άμεση επέμβαση στο σημείο εστίασης και στην ρύθμιση του White Balance (εξισορρόπηση λευκού) ενώ το πλήκτρο Q κάτω δεξιά εισάγει τον χρήστη σε ένα γρήγορο και εύχρηστο μενού στην οθόνη για αλλαγή κάποιων ρυθμίσεων λήψης (πρόγραμμα λήψης, τύπος εστίασης, ευαισθησία, τύπος αρχείου, επέμβαση στους υψηλούς ή χαμηλούς τόνους, προσομείωση φιλμ κ.λπ.).

Fujifilm X-M1

H XM-1 έχει διαστάσεις 117x67x39 mm και βάρος 330gr.

Η οθόνη της Χ-Μ1 είναι μεγάλη (3”) και αρκετά φωτεινή ώστε ο χρήστης να έχει καλό έλεγχο σύνθεσης και επισκόπησης ακόμη και σε συνθήκες έντονου φωτισμού και οι διαφορετικές θέσεις ανάκλισής της βολεύουν για πιο δύσκολες γωνίες λήψης. Δύο δυσκολίες επισημάναμε στην χρήση της Χ-Μ1. Η πρώτη έχει σχέση με το πτυσσόμενο flash της στα αριστερά του σώματος, το μπράτσο του οποίου θέλει προσοχή κατά τη χρήση γιατί μια οποιαδήποτε λάθος κρούση ή επαφή ίσως να αποβεί μοιραία. Η δεύτερη δυσκολία έγκειται στο ότι λόγω «μαζεμένου» μεγέθους της μηχανής, ο χρήστης ενδέχεται ενίοτε να πατήσει άθελά του τα πλήκτρα ή να γυρίσει τις ροδέλες αλλαγής ρυθμίσεων, μεταβάλοντας έτσι τις παραμέτρους λήψεις χωρίς να το αντιληφθεί. Βέβαια, πρέπει να τονίσουμε ότι αυτά είναι αβλεψίες που με τη δεύτερη φορά που συμβαίνουν ο χρήστης αυτόματα εξοικειώνεται με τη μηχανή του και δεν ξανασυμβαίνουν (όχι εύκολα τουλάχιστον) αλλά καλό είναι να τα έχει κανείς υπόψιν.

Fujifilm X-M1 (οθόνη)

Η πίσω όψη της μηχανής, με την οθόνη των 3″ (920.000dots).

 

 






Aρθρογράφος

Χριστίνα Καλλιγιάννη

Συνεργάτης του Photonet επί μακρά σειρά ετών. Σπούδασε νομικά στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και αμέσως μετά φωτογραφία στην E.S.P. Το 2002 ξεκίνησε να εργάζεται ως επαγγελματίας φωτογράφος, με μακροχρόνιες συνεργασίες με τα περιοδικά “ΓΕΩτρόπιο” της “Ελευθεροτυπίας”, "Κ" και "Ταξίδια" της “Καθημερινής”, στα πλαίσια του ταξιδιωτικού και του ελεύθερου ρεπορτάζ. Για αρκετά χρόνια λειτουργούσε το δικό της φωτογραφικό στούντιο, το STUDIO 18.12, με βασικά αντικείμενα τη φωτογράφιση πορτρέτου, προσωπικού, επαγγελματικού, οικογενειακού και μόδας. Από το 2016 μέχρι το 2018 συμμετείχε στην διοργάνωση του Μεσογειακού Φεστιβάλ Φωτογραφίας / Medphoto Festival, έχοντας αναλάβει το Γενικό Συντονισμό της οργάνωσης του Φεστιβάλ. Σήμερα εξακολουθεί να φωτογραφίζει, με ιδιαίτερη αγάπη στα πορτρέτα και τους εσωτερικούς χώρους. Παράλληλα, είναι υπεύθυνη για το Γενικό Συντονισμό του Αthens Photo World, ενώ κυκλοφόρησε το πρώτο της μυθιστόρημα, με τίτλο "Στιγμές Παράλληλες" (εκδόσεις Χάρτινη Πόλη).