CSC Δοκιμές

TEST: FUJIFILM X-M1

FUJIFILM XM-1: Sample Photo

FUJIFILM XM-1: Sample Photo

Λήψεις με διάφραγμα F8, ταχύτητα 1/4 sec στο χέρι, ISO800 και το WB στη θέση του αυτόματου. Οι ρυθμίσεις επιλέχθηκαν επί τούτου ώστε όταν ο συρμός ξεκίνησε να αιχμαλωτίσουν την κίνηση στον σταθμό ενώ και ο συρμός και οι άνθρωποι κινούνταν. Οι παραστάσεις του Γαΐτη απέναντι φαίνονται από το ενδιάμεσο των βαγονιών καθώς καταγράφεται η κίνησή τους με ελεγχόμενα αργή ταχύτητα. Η ασπρόμαυρη και κάπως «βαριά» μετατροπή έγινε στην μετέπειτα επεξεργασία και στις δύο εικόνες.

Σύνθεση / Εστίαση / Μέτρηση

Αναφορικά με την σύνθεση και την επισκόπηση των εικόνων, η Χ-Μ1 είναι εξοπλισμένη και με μια μεγάλη και πτυσσόμενη TFT LCD οθόνη με ανάλυση 920 εκατομμυρίων κουκίδων, που προσφέρει ευελιξία στον χρήστη για λήψεις υπό πιο δύσκολες γωνίες και θέσεις. Το πιο ενδιαφέρον «ατού» της αλλαγής θέσης της οθόνης είναι η δυνατότητα που δίνει στον χρήστη να την γυρίσει καθέτως έτσι ώστε να μπορεί από κανονική θέση και χωρίς άβολη κλίση του λαιμού να φωτογραφίσει θέμα που βρίσκεται ακριβώς κάθετα από πάνω του (π.χ. μια ενδιαφέρουσα οροφή σε περίπτωση αρχιτεκτονικών λήψεων ή ταξιδιωτικής φωτογραφίας, τις κορυφές των δέντρων μέσα σε ένα δάσος κλπ). Η φωτεινότητα της οθόνης είναι καλή ώστε να εξυπηρετεί τον χρήστη ακόμη και σε στιγμές που δουλεύει υπό έντονη ηλιοφάνεια ή εν γένει φως.Το σύστημα αυτόματης εστίασης 49 σημείων είναι εύχρηστο και ακριβές, με επίσης εύκολη πρόσβαση στην αλλαγή περιοχής/σημείου από το πλήκτρο στην επάνω θέση του σταυροειδούς επιλογέα και με σχετικά γρήγορη ανταπόκριση ώστε να μην χάνεται πολύτιμος χρόνος για την αλλαγή.

Ωστόσο, με αφορμή την σύνθεση και την εστιάση, θα επαναλάβουμε κάτι που συχνά έχουμε πει, κυρίως στις δοκιμές με μηχανές «αξιώσεων». Σε μοντέλα που προσφέρουν στον χρήστη δυνατότητες να πάει τις φωτογραφίες του (είτε μεμονωμένες ή σαν μεγαλύτερα φωτογραφικά projects) ένα βήμα παραπέρα, περιμένουμε την ύπαρξη σκοπεύτρου, καθώς αναμφίβολα δίνει πολύ καλύτερο έλεγχο της σύνθεσης της εικόνας, καλύτερο κράτημα της μηχανής και τελικά «σοβαρότερη» αίσθηση φωτογράφου.Πέραν αυτών, η φωτομέτρηση της Χ-Μ1 δεν αφήνει περιθώρια για παράπονα, εκτός από συγκεκριμένες ίσως περιπτώσεις με πολύ μεγάλη διαβάθμιση stop όπως ίσως παρατηρηθούν απώλειες στους υψηλούς τόνους.

Γενικά το εύρος δυναμικού πεδίου της μηχανής είναι καλό αλλά με απώλειες ενίοτε στα άκρα της τονικής κλιμακας που όμως ο χρήστης μπορεί εύκολα να τα «αντισταθμίσει» τόσο με τη λειτουργία D-Range όσο και με επέμβαση ήδη από τη λήψη στην καταγραφή των υψηλών (highlight tone) ή χαμηλών τόνων (shadow tone).

FUJIFILM XM-1: Sample Photo

Λήψη με προσομοίωση ασπρόμαυρου φιλμ.

Εξισορρόπηση Λευκού / Ευαισθησία Λήψης

Η απόδοση της εξισορρόπισης λευκού (White Balance) της μηχανής είναι καλή, με μεγάλη επιτυχία στις λήψεις στη θέση του αυτόματου, που είδαμε πολύ ακριβή απόδοση του φωτός ακόμη και στη σκιά, σε λήψεις με επίπεδο φως ή σε λήψεις σε εσωτερικό χώρο με τεχνητό φως. Σε κάθε θέση του WB μπορεί ο χρήστης να επέμβει επηρεάζοντας τη λήψη προς πιο θερμούς ή ψυχρούς τόνους.Στην ηλιοφάνεια οι λήψεις είναι ακριβείς ενώ στη σκιά (με ήλιο) και με τη ρύθμιση «συννεφιάς» μπορεί να έχουμε θερμά (αλλά όχι αταίριαστα) αποτελέσματα. Στις λήψεις με συννεφιά κανονική, η απόδοση είναι πιο σωστή χωρίς να ξεφεύγει προς θερμούς τόνους.

Επίσης πολύ καλά αποτελέσματα είχε η δοκιμή ως προς την ευαισθησία ISO με μια ομολογουμένως ευρεία κλίμακα και μεγάλες τιμές. Όπως έχουμε σχολιάσει και σε άλλες δοκιμές, ένα πολύ θετικό στοιχείο είναι η αύξηση της κλίμακας σε «μικρά» βήματα, αρχικά ½ και μετά 1/3 stop ώστε να αποφεύγεται η χρήση μεγάλων τιμών ευαισθησίας εκεί που δεν είναι απαραίτητη με την όποια ενδεχόμενη επιβάρυνση στον θόρυβο. Η απόδοση της Χ-Μ1 είναι εν γένει καλή και άκρως εξυπηρετική με τις εξής ιδιαιτερότητες:

Η κλίμακα ξεκινάει από το ISO200 και φτάνει μέχρι το ISO6400 σε λήψεις αρχείων RAW, RAW +FINE και RAW+NORMAL. Αν ο χρήστης επιθυμεί να πειραματιστεί με τη χαμηλή τιμή ISO100 ή τις υψηλότερες τιμές (Η1 12800 και Η2 25600) πρέπει να τραβήξει σε σκέτο JPEG Normal.Σε λήψη με τη χαμηλή τιμή ISO100 η λήψη μας ήταν μάλλον σκοτεινή σε εσωτερικό χώρο και με ελεγχόμενο φωτισμό, ενώ σε εξωτερική λήψη με ήλιο υπήρξε αδυναμία ως προς τους χαμηλούς τόνους.Άριστη η απόδοση στα ISO800 ενώ και μέχρι τα ISO6400 δεν μπορεί κανείς να παραπονεθεί για σοβαρά προβλήματα θορύβου, ούτε και εκτροπών του φακού του kit. Τόσο η λειτουργία μείωσης θορύβου (NR), όσο και η λειτουργία μείωσης θορύβου στις λήψεις μεγάλης διάρκειας σίγουρα θα εξυπηρετήσουν εκεί που τα υψηλά ISO ενδέχεται να επιφέρουν περισσότερο θόρυβο από τον επιθυμητό.

FUJIFILM XM-1: Sample Photo

Η ανταπόκριση της μηχανής είναι πολύ καλή στην κλίμακα των ISO, παρουσιάζοντας λίγο και ανεκτό χρωματικό θόρυβο στις υψηλές τιμές της κλίμακας, μετά τα ISO1600. Η χαμηλή τιμή ISO100 ίσως είναι δύσκολη επιλογή σε συνθήκες όπου δεν επικρατεί πολύ φως, ενώ οι δύο «μεγάλες» τιμές Η1 (12800) και Η2 (25600) είναι για λήψεις στις οποίες ο χρήστης δεν θα επιδιώξει μεγάλες εκτυπώσεις. Δείτε ακριβώς από κάτω, μεγεθυμένη λεπτομέρεια λήψεων, τραβηγμένων μεταξύ ISO100 – 25600.


Photonet Newsletter
Kάθε Τρίτη & Πέμπτη όλα τα φωτογραφικά νέα δωρεάν!

   



Aρθρογράφος

Χριστίνα Καλλιγιάννη

Συνεργάτης του Photonet επί μακρά σειρά ετών. Σπούδασε νομικά στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και αμέσως μετά φωτογραφία στην E.S.P. Το 2002 ξεκίνησε να εργάζεται ως επαγγελματίας φωτογράφος, με μακροχρόνιες συνεργασίες με τα περιοδικά “ΓΕΩτρόπιο” της “Ελευθεροτυπίας”, "Κ" και "Ταξίδια" της “Καθημερινής”, στα πλαίσια του ταξιδιωτικού και του ελεύθερου ρεπορτάζ. Για αρκετά χρόνια λειτουργούσε το δικό της φωτογραφικό στούντιο, το STUDIO 18.12, με βασικά αντικείμενα τη φωτογράφιση πορτρέτου, προσωπικού, επαγγελματικού, οικογενειακού και μόδας. Από το 2016 μέχρι το 2018 συμμετείχε στην διοργάνωση του Μεσογειακού Φεστιβάλ Φωτογραφίας / Medphoto Festival, έχοντας αναλάβει το Γενικό Συντονισμό της οργάνωσης του Φεστιβάλ. Σήμερα εξακολουθεί να φωτογραφίζει, με ιδιαίτερη αγάπη στα πορτρέτα και τους εσωτερικούς χώρους. Παράλληλα, είναι υπεύθυνη για το Γενικό Συντονισμό του Αthens Photo World, ενώ κυκλοφόρησε το πρώτο της μυθιστόρημα, με τίτλο "Στιγμές Παράλληλες" (εκδόσεις Χάρτινη Πόλη).

Θέλετε να σας ενημερώνουμε προσωπικά;