Compact Δοκιμές

TEST: PANASONIC LUMIX DMC-LX100

Panasonic-Lumix-DMC-LX100-Top-View

Κατασκευή / Χειρισμός

Η LX100 είναι αντικειμενικά πολύ «όμορφη» μηχανή. Ακολουθεί μεν την νέα αισθητική της πιο ρετρό εμφάνισης, αλλά με σαφείς σύγχρονες τάσεις όπως το ματ μεταλλικό ή το μαύρο φινίρισμα στο σώμα, οι καλά τοποθετημένες λαβές σταθερού κρατήματος από καουτσούκ τόσο μπροστά εν είδει «λαβής» όσο και στην πλάτη για πιο σταθερή θέση του αντίχειρα.
Στην πραγματικότητα, η LX100 είναι ένα μικρό αλλά πλήρες μοντέλο compact μηχανής, που ξεπερνάει τον ρόλο του «gadget» και απευθύνεται σε χρήστες με πιο «φωτογραφικές» σκέψεις.
Το ηλεκτρονικό μεν αλλά γρήγορο και σχετικά πλήρες κάδρου σκόπευτρο, επιτρέπει καλύτερο έλεγχο στη σύνθεση. Ο δακτύλιος αλλαγής διαφραγμάτων επάνω στον φακό και ο παραμετροποιήσιμος δακτύλιος για αλλαγή εστιακών αποστάσεων ή άλλων λειτουργιών που του «αναθέτει» ο χρήστης, δίνουν μια σαφώς «κλασική» εικόνα και φιλοσοφία λειτουργίας στην μηχανή, ενώ ταυτόχρονα διευκολύνουν την ταχύτητα αλλαγής των συγκεκριμένων ρυθμίσεων χωρίς πλήκτρα και πλοήγηση στο μενού. Δεν υπάρχει επιλογέας προγραμμάτων αλλά συνδυασμός θέσεων του δακτυλίου διαφραγμάτων και της ροδέλας ταχυτήτων στο επάνω τμήμα της μηχανής (Α+Α= δημιουργικό αυτόματο, Α+ τιμή διαφράγματος= προτεραιότητα διαφράγματος, τιμή + τιμή= χειροκίνητη λειτουργία και Α+ τιμή ταχύτητας= προτεραιότητα ταχύτητας).
Εκεί βρίσκεται και η ροδέλα αυξομείωσης της έκθεσης, το πλήκτρο άμεσης ενεργοποίησης της λειτουργίας έξυπνου αυτόματου (iA) και ένα πλήκτρο άμεσης επέμβασης στο μενού των καλλιτεχνικών φίλτρων της μηχανής – λειτουργία πολύ δημοφιλής για πιο «ατμοσφαιρικές» και «προσωπικές» λήψεις.
Ένας διακόπτης, στο αριστερό πλάι του φακού, επιλέγει μεταξύ αυτόματης εστίασης, χειροκίνητης εστίασης και macro.

Panasonic Lumix DMC-LX100 (πλάτη)

Οι πιο «ηλεκτρονικές» λειτουργίες βρίσκονται κατανεμημένες στην πλάτη: η μεγάλη και σταθερή οθόνη και επάνω από αυτή, δίπλα στο σκόπευτρο, το πλήκτρο ενεργοποίησής της, το πλήκτρο ενεργοποίησης του WiFi, η έναρξη του video και το πλήκτρο κλειδώματος έκθεσης και εστίασης.
Δεξιά της οθόνης το πλήκτρο εισοδου στο γρήγορο μενού (Q.Menu), αναπαραγωγής, κάτω το παραμετροποιήσιμο πλήκτρο απορριμμάτων και επιλογής εμφάνισης οθόνης. Ο κεντρικός σταυροειδής επιλογέας είναι παραδοσιακός, με το μενού στο κέντρο, και κατανεμημένες σταυροειδώς τις λειτουργίες ISO, χρονοδιακόπτη και ριπής, εξισορρόπησης λευκού και επιλογής εστίασης.
Η μηχανή δεν έχει ενσωματωμένο flash αλλά μια μικρή και αρκετά εξυπηρετική επιπλέον κεφαλή, που κουμπώνει στο hot shoe και παρέχεται μέσα στη συσκευασία του προϊόντος.
Είναι ενδιαφέρον και εξυπηρετικό το γεγονός ότι υπάρχουν αρκετά παραμετροποιήσιμα πλήκτρα (ο δακτύλιος στο zoom και άλλα 3 πλήκτρα στην πλάτη) με την ένδειξη Fn, ώστε ο χρήστης να μπορεί να καθορίσει ποιες λειτουργίες από αυτές που τον εξυπηρετούν θα είναι πάντα εύκολα στη διάθεσή του. Εμείς αφήσαμε τις εργαστασιακές ρυθμίσεις, με επιπλέον επιλογή του πλήκτρου Fn1 για καθορισμό περιοχής και σημείου εστίασης.

Panasonic Lumix DMC-LX100: sample photo

Κόντρα λήψη με στα 34mm του φακού, με ISO200, διάφραγμα F8, ταχύτητα 1/2500 sec και το WB στη θέση της ηλιοφάνειας.

Σύνθεση / Εστίαση / Μέτρηση

Αναφορικά με τη σύνθεση και την επισκόπηση των εικόνων, η οθόνη της LX100 δεν είναι το πιο δυνατό της στοιχείο. Θέλουμε να πούμε με αυτό ότι για τις προδιαγραφές της μηχανές (και την τιμή της) η οθόνη είναι μεγάλη και ευκρινής, αλλά όχι πολύ εξυπηρετική σε συνθήκες έντονης ηλιοφάνειας (και με την αντίστοιχη ρύθμιση φωτεινότητας στο μάξιμουμ), ενώ το γεγονός ότι είναι σταθερή, χωρίς περιστροφή ή ανάκλιση, σίγουρα δυσκολεύει το video που είναι των μέγιστων υπαρκτών προδιαγραφών αυτή τη στιγμή για φωτογραφικές μηχανές.
Επάνω στον φακό υπάρχει ένας διακόπτης που αλλάζει την αναλογία κάδρου μεταξύ 3:2, 16:9, 4:3 και 1:1. Το τελευταίο είναι ιδιαίτερα ενδιαφέρον, τόσο για τους λάτρεις του παραδοσιακού τετράγωνου κάδρου όσο και για τους πιο σύγχρονους χρήστες του Instagram, που (σε συνδυασμό με την ασύρματη επικοινωνία της LX100) θα ενθουσιάσει τους φανατικούς της τάσης.
Η δυνατότητα να ορίσει ο χρήστης πόσες «πληροφορίες» θα εμφανίζονται στην οθόνη, έχει την σημασία της για την πλήρη εικόνα, ενώ και το ηλεκτρονικό αλφάδι θα βοηθήσει πολύ κυρίως σε λήψεις τοπίων ή κτιρίων.

Το σύστημα αυτόματης εστίασης 49 περιοχών, δεν αφήνει περιθώρια για λάθη ή παράπονα, δίνοντας στον χρήστη άριστη αίσθηση του κάδρου και των δυνατοτήτων αλλαγής εστιασμένου πλάνου.

Ιδιαιτέρως εξυπηρετική είναι η λειτουργία μεγέθυνσης του σημείου εστίασης, για καλύτερο έλεγχο της ορθότητας, τόσο της εστίασης καθαυτής όσο και του κάδρου, ενώ στην επιλογή της χειροκίνητης εστίασης η λειτουργία peaking δείχνει στον χρήστη τα σωστά εστιασμένα σημεία της εικόνας του με ελαφριά μπλε (ή πράσινη ή κίτρινη) ηλεκτρονική απόχρωση.

Η φωτομέτρηση της LX100 παίρνει «άριστα, 10!» και μάλιστα με δοκιμές σε τολμηρές σκηνές με πηγές φωτισμού που εύκολα θα μπορούσαν να αποπροσανατολίσουν τη μηχανή. Αν και απουσιάζει το ιστόγραμμα στην οθόνη, ωστόσο η αυξομείωση της έκθεσης αλλά και η επέμβαση μέσα από το μενού, στους υψηλούς τόνους και στις σκιές, δίνουν στον χρήστη λύσεις για όλες τις δυσκολίες που μπορεί να προκύψουν λόγω φωτιστικών συνθηκών.

Το εύρος δυναμικού πεδίου της μηχανής είναι πολύ καλό, με μεγάλη αντοχή στους ακραίους τόνους, υψηλούς και χαμηλούς. Ωστόσο (όπως ήδη αναφέραμε) υπάρχουν τρεις τρόποι μέσα από το μενού της μηχανής που θα βοηθήσουν ακόμη περισσότερο σε δύσκολες λήψεις, με έντονη διαβάθμιση τόνων και μεγάλη διαφορά stop: το iDynamic με τρεις επιλογές έντασης της επέμβασης και αυτόματη επιλογή απευθείας από τη μηχανή, η λειτουργία HDR αλλά και την απευθείας αυξομείωση της έντασης των υψηλών τόνων και των σκιών.

Panasonic Lumix DMC-LX100: sample photo

Λήψη στα 10.9mm του φακού, με ISO6400, διάφραγμα F1.7, ταχύτητα 1/640 sec και WB στη θέση του αυτόματου. Η ασπρόμαυρη μετατροπή έγινε μετά. Η εικόνα αξιοποίησε κυρίως το μικρό βάθος πεδίου με το ανοιχτό διάφραγμα του φακού.

 






Aρθρογράφος

Χριστίνα Καλλιγιάννη

Συνεργάτης του Photonet επί μακρά σειρά ετών. Σπούδασε νομικά στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και αμέσως μετά φωτογραφία στην E.S.P. Το 2002 ξεκίνησε να εργάζεται ως επαγγελματίας φωτογράφος, με μακροχρόνιες συνεργασίες με τα περιοδικά “ΓΕΩτρόπιο” της “Ελευθεροτυπίας”, "Κ" και "Ταξίδια" της “Καθημερινής”, στα πλαίσια του ταξιδιωτικού και του ελεύθερου ρεπορτάζ. Για αρκετά χρόνια λειτουργούσε το δικό της φωτογραφικό στούντιο, το STUDIO 18.12, με βασικά αντικείμενα τη φωτογράφιση πορτρέτου, προσωπικού, επαγγελματικού, οικογενειακού και μόδας. Από το 2016 μέχρι το 2018 συμμετείχε στην διοργάνωση του Μεσογειακού Φεστιβάλ Φωτογραφίας / Medphoto Festival, έχοντας αναλάβει το Γενικό Συντονισμό της οργάνωσης του Φεστιβάλ. Σήμερα εξακολουθεί να φωτογραφίζει, με ιδιαίτερη αγάπη στα πορτρέτα και τους εσωτερικούς χώρους. Παράλληλα, είναι υπεύθυνη για το Γενικό Συντονισμό του Αthens Photo World, ενώ κυκλοφόρησε το πρώτο της μυθιστόρημα, με τίτλο "Στιγμές Παράλληλες" (εκδόσεις Χάρτινη Πόλη).