Μια έκθεση µε δηµόσιο πρόγραµµα που στοχάζεται ενεργά πάνω στην (περισσότερο-από) ανθρώπινη ύπαρξη, τα βουητά και τις δονήσεις της, τις αντιφάσεις, τις αλληλοεπικαλυπτόµενες εκπορεύσεις και τις απρόβλεπτες ανατροπές της.
«Το συλλογικό γουργουρητό», όπως είναι ο ελληνικός τίτλος τoy event, συµπανηγυρίζει το αδιάκοπο γουργουρητό «µιας σουρεαλιστικής νοοτροπίας» επ’ ευκαιρία της 100ής επετείου από τη δηµοσίευση του πρώτου Μανιφέστου του Υπερρεαλισµού (1924) και την πρόσκλησή του για µη κοµφορµιστική συµµόρφωση. Τα έργα που συµµετέχουν στην έκθεση απαντούν στη σχετικά αισιόδοξη επιστηµονική ανακάλυψη µε το χαριτωµένο παρανόµι, προτείνοντας τρόπους να την υπερβούµε και να εξοικειωθούµε βαθιά µε το αδύνατο.
Ανιχνεύουν τους χορούς των µελισσών προτού εξαφανιστούν· ακολουθούν τις λάµψεις των πυγολαµπίδων· συντονίζονται µε τη µη λεκτική επικοινωνία των βατράχων, κατσικιών, κουκουβαγιών, λυκανθρώπων, των φυτών, των βράχων, των υδάτινων κυµατισµών, της φωτιάς που κροταλίζει, των άδειων χώρων, των επαναστατικών ανταλλαγών· εντοπίζουν τη συχνότητα του γουργουρητού της γάτας και της βοής της κυριαρχίας· βουτούν στο στόµα του αλόγου και στην αβυσσαλέα αιώρηση του καλαµαριού· ενεργοποιούν το µουρµουρητό των νεκρών· αφουγκράζονται το σφύριγµα του ανέµου και τη σφυριχτή επικοινωνία αποµακρυσµένων κοινοτήτων που είναι αναπόσπαστα εµπλεγµένες µε τη γη τους· αποκαλύπτουν τον σαρωτικό ρυθµό του εξτρακτιβισµού, τους κραδασµούς της βίας, τον ψίθυρο του αρνητικού χώρου· περιφέρονται σε ερείπια, λίµνες και αστικά δάση· βυθίζονται στο κούφιο βουητό της τεχνητής νοηµοσύνης και στον ιστό της µυθοποιίας· πειραµατίζονται µε την πολυπλοκότητα και τη γοητεία της γνώσης µέσω της δέσµευσης· παίζουν µε την παραλογοφανή ιδέα ότι «ολόκληρο το σύµπαν είναι µογγολικοί λαρυγγισµοί» (Adam Frank), και ενδίδουν σε δυνατότητες συλλογικότητας που είναι απείθαρχες, ακατάστατες και ριζοσπαστικές στη συνολική τους διάθεση και καθηµερινή δράση.
Για να µαγευτείς από το τραγούδι του κοτσυφιού «µε όλο τον ενθουσιασµό του κορµιού του… και την αποφασιστικότητα να ποικίλλει κάθε ακολουθία από νότες», πρέπει να αφήσεις κατά µέρος τον στόχο της εξήγησης του κόσµου και να καταπιαστείς µε τον πολλαπλασιασµό των τρόπων ερµηνείας του· πρόκειται πάνω απ’ όλα για έναν σφετερισµό του ανταγωνιστικού αποκλεισµού και αναστοχασµό πάνω στη διαφορά ανάµεσα σε µια τραγουδισµένη και µια συλλογική επικράτεια (Vinciane Despret).
Για να αποκαλυφθεί το αβυσσαλέο µυστήριο του άλλου είναι απαραίτητη η αµοιβαία απορρόφηση (έλξη), όπως σε έναν διάλογο µεταξύ φίλων, καθώς µας υπενθυµίζει η ιστορία που αφηγούνται οι Vampyroteuthis Infernalis· «για έναν φίλο, ο φίλος του δεν είναι πρόβληµα: είναι µυστήριος» (Vilém Flusser).
Η έκθεση και οι εκδηλώσεις του «συλλογικού γουργουρητού» χαρακτηρίζονται από την περιπλανώµενη αναζήτηση των καλλιτεχνών, και φιλοδοξούν να γίνουν αντιληπτές ως σώµατα εν κινήσει, που περιελίσσονται το ένα γύρω από το άλλο και συγκρούονται µε βουητό· ως χειρονοµίες που «εικάζουν τον κόσµο και αδράχνουν το τυχαίο» (Saidiya Hartman)· ως πείραµα στο επαναστατικό δυναµικό του σαστίσµατος και του ελεύθερου συνειρµού προς µια µετακαπιταλιστική ζωή αµοιβαίας βοήθειας.
«το συλλογικό γουργουρητό» δεν είναι το αποτέλεσµα µιας καλλιτεχνικής έρευνας, µιας επιµελητικής διαδικασίας, ενός διεπιστηµονικού έργου, αλλά ένα ερώτηµα περί ανοιχτών µορφών αισθητικής κοινωνικότητας.
Tην έκθεση επιµελείται η Νάντια Αργυροπούλου. Συμμετέχουν: Χρήστος Αδριανόπουλος, Αθανάσιος Αργιανάς, Μπαµπάκ Αχτεσαµιπούρ, Εύα Βρετζάκη, Θεόδωρος Γιαννάκης, Τάκης Γιαννούσας (1923-2010), Κυριακή Γονή, Ανδρέας Εµπειρίκος (1901-1975), Γιώργος Ευθυµίου, Πέτρος Μώρης, Ντόρα Οικονόµου, Όλγα Π., Βασίλης Πάτµιος Καρούκ, Τζάνις Ραφαηλίδου, Δαυίδ Σαµπεθάι, Γιάννης Σκουρλέτης, Χρύσανθος Σωτηρόπουλος, Ήρα Τριανταφυλλίδη (1896-1991), Μάκης Φάρος x Pier Paolo Pasolini (1922-1975), ANOSIA x Τάσος Βρεττός, Paul Chan, Pauline Curnier Jardin, Latent Community (Σωτήρης Τσίγκανος, Ιώνιαν Μπισάι), Vampyroteuthis Infernalis, Phillip Warnell.
- Χώρος: Κτίριο «Νόμπελ» – χώρος πολιτισμού Δήμου Χαλανδρίου, Ήβης 30 & Τυμφρηστού, Χαλάνδρι
- Διάρκεια: ως 24 Νοεμβρίου 2024
- Ώρες λειτουργίας: Τετάρτη – Παρασκευή 18:00–21:30 | Σάββατο & Κυριακή 12:30–18:00
- Η είσοδος για το κοινό είναι ελεύθερη
- Στην κορυφή της σελίδας: © Γιώργος Ευθυµίου